Til
Folketingets Transportudvalg,
Transportminister Trine Bramsen.
Er der brug for 3 store nye containerterminaler på Sjælland ?
Tilbagemelding efter foretrædet i Transportudvalget den 1. februar 2022.
Demokratisk afmagt, det er hvad man føler, når kun formanden for udvalget og 4
medlemmer(fra Socialdemokratiet,Venstre,Konservative) er til stede ved foretrædet
og vi ikke kunne forholde os til svaret fra Transportministeren, da svaret først kom
dagen efter foretrædet. Dette svar byggede ikke på en undersøgelse af den
problemstilling, vi havde fremlagt, men på udsagn fra By og Havn, der er underlagt
lovgrundlaget fra 2011.
Ud fra de analyser, der forlå i 2011 besluttedes det at containerterminalen placeres i
Ydre Nordhavn. Siden 2011 er der anlagt 2 store containerterminaler i Køge og i
Kalundborg. Vi vil derfor endnu en gang opfordre udvalget til at drøfte, om der er
brug for 3 store containerterminaler på Sjælland. Vi undrer os desuden over, at
anlægget i Nordhavn ikke er indgået i infrastukturkommissionens arbejde, da
anlægget betales af Københavns Kommune. Anlæggelse af containerterminalen i
Nordhavn burde derfor også indgå i CO2 regnskabet fra infrastrukturkommissionen.
Vi havde håbet at få svar på vores spørgsmål, om der foreligger en oversigt over,
hvordan varetransporten til København foregår. Det har betydning for CO2-
emissioner, partikelforurening og støj i tætbebyggede boligområder.
Vi havde også håbet på, at der var lavet en økonomisk vurdering af to alternative
forslag, - 1. Anlæg af stor ny containerterminal i Nordhavn og 2. Det 70 ha store
område udlægges til lav bebyggelse med mulighed for bofællesskaber, grønne
områder og områder til idrætsfaciliteter med inspiration fra den Boligaftale, der er
indgået i Folketinget.
Forudsætningerne har ændret sig siden loven fra 2011.
Det bør Transportudvalget tage stilling til.
Den 14.2.2022 Inger Hutters, formand for Østerbro Havnekomité.