Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 167
Offentligt
2524148_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
4. februar 2022 16:49
Emne:
Trafiksikkerhed og offentlige udbud.
Hej Udvalg.
Vi har i Danmark en ordning der hedder FlexTrafik som er ejet af de danske regioner, den står for kørsel til
sygehuse, handicaptransport mm.
I denne ordning byder selvstændige ind en gang om året, afhængig af trafikselskab, hvor meget de skal
have i timen for at udfører kørslen.
Dette er i og for sig en fremragende ordning og godt for den fri konkurrence.
Men, det virker ikke helt efter hensigten på grund af Køre/Hviletids-bestemmelserne.
En stor del af bilerne der betjener systemet, skønner ca. 93%, er M1 biler, dvs. biler under 3500 kg og med
plads til maks. 8 passagerer og disse biler er ifølge forordningen ikke underlagt Køre/Hviletidsreglerne, til
trods for at de i Danmark rent teknisk er indregistreret som busser.
At de ikke er underlagt Køre/Hviletid gør at de rask væk underbyder os andre der skal overholde visse
regler, da de bare tager 16-18 timer i brug for at hente en dags omsætning.
Dette er selvfølgelig en rigtig god forretning for Regionerne da de sparer en masse skattepenge på servicen
over for borgerne, men tænker at set fra et trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt er det ikke særligt heldigt og
der har desværre også været flere tilfælde med chauffører der nærmest falder i søvn bag rattet.
Burde man ikke i trafiksikkerhedens tegn indfører Køre/Hviletid for alle hvis erhverv er at sidde bag et rat?
Det ville ud over det åbenlyse sikkerhedsmæssige aspekt også fjerne det konkurrenceforvridende i at nogle
skal følge regler der begrænser arbejdsdagen/køretiden mens andre skal.
Det skal også lige nævnes at det er ikke kun på persontransport man oplever dette men også hos
pakketrans som GLS har man chauffører/vognmænd der kører på den måde.
Håber I kan se problemet og vil handle på det.
Med Venlig Hilsen
Jan Guldberg
Guldberg Bus
Runestenen 70
4700 Næstved
Tlf. 6146 5671
www.guldberg-bus.dk