Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Billund, d. 4. 2. 2022
Kære medlem af Transportudvalget.
I forbindelse med Infrastrukturplan 2035 har der i pressen været talt om og fremhævet, at det nu
er besluttet, hvilken linjeføring en kommende Midtjysk Motorvej skal have. Den skal gå vest om
Billund.
I forligsteksten, er der planlagt et motorvejsstykke fra Give til Grindstedvej vest for Billund til
udførelse fra 2026. Motorvejsstykket fra Give til Billund Lufthavn er meget tiltrængt at få
opgraderet, og det ser vi frem til.
Dog fremgår det, at der er enighed om at opgive de foreslåede linjeføringer for Midtjysk
Motorvej V2, V3, Ø1, Ø2 og Variant, hvorved der fortsat er TO mulige linjeføringer - V1 og Ø3 -
der skal tages stilling til i 2035.
A.
Accepteres denne præmis, forstår vi ikke hvorfor motorvejsstykket fra Billund Lufthavn til Billund
vest, Grindstedvej, skal etableres. Den vil
kun
være relevant, hvis den vestlige linjeføring vælges i
2035. Det vil ende som en decideret fejlinvestering og en blindtarm. Ikke mindst set i lyset af, at
der
allerede er
en motortrafikvej der vil løbe parallelt med motorvejsstykket med kun 900 - 1000
meters afstand, og hvor kapaciteten pt kun er halvt udnyttet, se vedhæftede kort.
B.
Forstås forligsteksten som vi gør, medfører dette også meget større udgifter til
forhåndsekspropriationer, da berørte lodsejere langs den østlige linjeføring
også
skal tilbydes eller
har krav på forhåndsekspropriationer. Disse udgifter skal også finansieres og ændrer derfor
økonomien i Infrastrukturplanen.
C.
Billund Lufthavn står som begrundelsen for at etablere etapen Give til Billund vest. På trods af
dette, tages der i forliget og i Vejdirektoratets planer,
ikke
hensyn til lufthavnens offentliggjorte
planer om at flytte hovedindkørslen ca. 700 meter mod øst. Ved denne flytning vil vejforløbet fra
Karlskov-rundkørslen til lufthavnen nødvendigvis skulle ændres markant og flyttes østpå. Sker
dette, vil den videre forbindelse nord om Billund mod vest ikke få et naturligt sammenhængende
forløb og bør dermed opgives, se vedhæftede kort. Dette scenarie er samfundsmæssigt det eneste
rigtige på nuværende tidspunkt.
Hvis Transportudvalget og partiernes trafikordfører analyserer og gransker disse forhold, er der
mulighed for i dette forlig at
spare ca. 450 mio. kr.
for de ca. 4,5 km motorvej.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 164: Henvendelse af 4/2-22 vedrørende linjeføringen en kommende Midtjysk Motorvej ved Billund, fra Interessegruppen Billund i udvikling uden motorvej
Derudover vil den tidligere transportministers og lokal valgte politikeres udtalelse om, at Midtjysk
Motorvejs linjeføring er besluttet, blive stillet i rette lys! Nemlig at
der er et reelt valg der skal
tages i 2035, og ikke nu, mellem en østlig og vestlig linjeføring.
Vi er en gruppe af personer som er dybt bekymret for de tiltag i Infrastrukturplan 2035 som
vedrører en mulig fremtidig ikke-vedtaget motorvej omkring Billund, og som kalder os
”Billund i
udvikling uden motorvej”.
Vi ser frem til at høre jeres reaktion på de nævnte forhold.
Dette brev er også sendt til pressen i håbet om at nævnte forhold omtales offentligt og bliver
ændret.
Venlig hilsen
Billund i udvikling uden motorvej
ved:
Ulrich Kristensen, Jan Nielsen, Inger Berg,
Erik Hess Andersen, Lise Grønlund Nielsen, Poul Ø. Hansen,
Nikolai L. Friis, Martin Alminde Friis,
Ole Sørensen, Jette Lene Grunnet m.fl.