NOTAT
3. februar 2022
2021-3311
Procespapir vedrørende arbejdet med opgø-
relse af CO2-udledning fra anlæg af vej- og
baneinfrastruktur i Danmark
I forbindelse med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev følgende
aftalt vedrørende beregningerne af CO2 fra anlæg:
”Parterne noterer sig, at der arbejdes med at udvikle et værktøj,
som skal anvendes til at opgøre CO2-fodaftryk fra de produkter,
der anvendes i anlægsfasen, og som på sigt kan gøre det muligt at
opstille krav til CO2-reduktion i forbindelse med planlægning, an-
læg samt drift og vedligehold af infrastrukturen.”
Der blev i forbindelse med forberedelsen af Infrastrukturplanen
udført foreløbige opgørelser over den CO2-udledning, der er relate-
ret til anlæg af de pågældende infrastrukturprojekter. Transport-
ministeriet vurderede imidlertid, at der ikke var tilstrækkelig sik-
kerhed for, at tallene for CO2-udledningen fra anlæg var retvi-
sende, og de derfor ikke havde den robusthed, der i øvrigt kende-
tegner det materiale, som Transportministeriet producerer til brug
for politiske forhandlinger. Derved var der ikke tale om konsolide-
rede beregninger.
Det grundliggende problem med det producerede materiale var
den store usikkerhed knyttet til særligt opgørelsen af CO2-udled-
ning fra anlæg af baneprojekter. Mens der på daværende tidspunkt
var udviklet en metode til beregning af CO2-udledning fra anlæg
for vejprojekter,
VejLCA,
fandtes der for anlæg af baneinfrastruk-
tur omvendt ikke et bredt anerkendt metodisk grundlag. Det betød,
at beregningen af CO2-udledning fra jernbaneprojekter ikke i
samme model kunne sidestilles og sammenlignes med vejprojek-
ter.
Der er nu udviklet et nyt værktøj i form af InfraLCA, der omfavner
vej- og jernbaneprojekter. Med det nye værktøj bliver det muligt at
gennemføre mere sikre beregninger i takt med at de detaljerede in-
putdata udtrækkes fra såvel vej- som baneprojekter på omtrent
samme detaljeringsniveau. Derved vil der blive opnået konsistens