Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 157
Offentligt
2520966_0001.png
Dokument oprettet 19. januar 2022 / mol_dh
Sag 19-2019-00790
Dok. 564683
Eksempler på erfaringer med flextrafik
Før høringen om flextrafik
i oktober 2021
bad DH’s formand Thorkild Olesen sine facebookfølgere om at dele deres
erfaringer med flextrafik
– både de gode og de knap så gode. Notatet er en opsummering af hovedpointerne, samt et
par pinde, der eksemplificerer forskellen i hvad man tilbydes.
Positivt:
-
-
-
Overordnet fungerer det ok. Flere udtrykker, at de er glade for at det er en mulighed
det får folk mere ud af
hjemmet, end hvis de ikke havde ordningen.
Tina fra Nordjylland skriver, at den ordning har reddet hende flere gange og synes det giver lidt frihed.
Så folk er glade for muligheden
men der er et klart forbedringspotentiale.
Negativt:
-
-
-
-
-
-
-
Flere er utrygge ved deres chauffører (usikker kørsel, fokus på telefonen i stedet for vejen, svær at forstå grun-
det sprogbarrierer)
Det er svært at få kørsel til den tid man ønsker.
Du kan ikke vide hvornår du forventes at blive afhentet, før bestillingen er gennemført. Passer tiden ikke, er du
nødt til at afbestille og starte forfra.
Bestillingssystemet i appen er ikke tilgængeligt
Flere har oplevet at blive glemt (både i Jylland og hovedstadsområdet)
Det forvirrer og frustrerer med de forskellige regler, alt efter hvilken kommune man bor i.
Den manglende fleksibilitet er en udfordring. Sjældent ved man hvornår man skal hjem fra fx en social komsam-
men. Det mindsker ens mulighed for at være spontan. Samtidig udtrykker mange, at chaufførerne forventer at
passagererne
er fleksible, så de kan tage med, så snart eller sent chaufføren ankommer. Det gør, at folk fx mø-
der for sent på arbejde, er nødt til at gå tidligere fra deres nødvendige behandling, eller må sidde og vente en
time i regnen før de kan komme ind på den destination de har bestilt tur til, da destinationen endnu ikke er åb-
net.
Forskelseksempler:
Forskel
– flexkørsel til og fra arbejde:
I Silkeborgområdet har Susanne faste flexture
booket ind for at komme til og fra arbejde. Det kan Mette, der bor i
Skjern ikke. Hun skal booke på ny hver dag, selvom det er samme tid og sted hver dag. Og Ditte fra Horsens fortæller
hun slet ikke må bruge flextrafik til at komme på arbejde. Der er tre forskellige løsninger i tre jyske kommuner, der ikke
ligger så langt væk fra hinanden.
At krydse kommunegrænser eller ej:
Hans Christian bor i Kerteminde kommune. Han fortæller, at han synes det meget underligt at der ikke er ens regler. I
nogle kommuner
kan man kun køre inden for ens egen region, mens nabokommunen giver lov til at køre uden for
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap
-
fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 157: Henvendelse af 28/1-22 vedrørende individuel handicapkørsel og flextrafik, fra Danske Handicaporganisationer
regionen. De ønsker udtrykker Palle fra Nordjylland også. Han savner en fælles løsning ligesom med Rejsekort, hvor
selskaberne samarbejder. Det er ufleksibelt,
at han skal tilmelde sig i hver kommune for at få hjælpen med kørsel.
Betalingsmodel:
I nogle kommuner oplever borgere at måtte koble kreditkort op i bestillingssystemet. I andre skal de betale kontant til
chaufføren. Bestiller man over telefonen, kan
man ikke betale med hverken mobile pay eller kort. Det udtrykker borger
fra både Midtjylland og Sydjylland. Og så kan man kun få rabat, hvis man bestiller gennem appen –
ikke telefonisk. Det
vil sige, at borgere, der ikke kan bruge smartphones ikke kan få
rabat.
Side 2 af 2