Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2520929_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
17. januar 2022
2021-4257
Europa-Kommissionens handlingsplan for
fremme af langdistance- og grænsekrydsende
passagerjernbanetransport
1. Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde 14. december 2021 sin
Handlingsplan for fremme af langdistance- og grænsekrydsende
passagerjernbanetransport, der med initiativer inden for 10 over-
ordnede indsatsområder skal bidrage til, at EU når sine strategi-
ske milepæle om at fordoble højhastighedstogtrafikken inden
2030 og tredoble den inden 2050.
Kommissionens meddelelse har ingen lovgivningsmæssige eller
økonomiske konsekvenser.
Regeringen hilser Europa-Kommissionens handlingsplan velkom-
men og værdsætter, at Kommissionen udstikker en struktureret
tilgang til fremme af grænsekrydsende togtrafik Europa.
2. Baggrund
Jernbanen har ifølge Kommissionen et stort, uudnyttet potentiale
inden for klimavenlig, grænsekrydsende passagertransport i Eu-
ropa. Jernbanen har derfor fået en central rolle i arbejdet med at
indfri klimaambitionerne i
Den europæiske grønne pagt
og Kom-
missionens
Strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet.
Som følge af COVID-19-pandemien, som rammer blandt andet
passagertogtransport særligt hårdt, ser Kommissionen desuden en
nødvendighed, men også en unik mulighed for at tage yderligere
handling i forhold til at fremme jernbanetransport.
Kommissionens
Handlingsplan for fremme af langdistance- og
grænsekrydsende passagerjernbanetransport
blev præsenteret
den 14. december 2021 som del af Kommissionens infrastruktur-
pakke
Efficient and green mobility package.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for fremme af langdistance- og grænseoverskridende passagerjernbanetransport, fra transportministeren
2520929_0002.png
Side 2/8
3. Formål og Indhold
Formålet med Kommissionens handlingsplan er, at jernbanens po-
tentiale skal udnyttes endnu bedre, end tilfældet er i dag, så jernba-
nen dermed kan være med til at understøtte EU’s klimaambitioner.
Konkret skal handlingsplanen bidrage til, at EU kan nå sine strate-
giske milepæle om at fordoble højhastighedstogtrafikken inden
2030 og tredoble den inden 2050.
Handlingsplanen identificerer 10 indsatsområder, der skal fjerne
tekniske, operationelle og juridiske barrierer og dermed under-
støtte en fortsat udvikling af langdistance- og grænsekrydsende
passagertogstrafik i EU.
Mange af initiativerne inden for de 10 indsatsområder retter sig
mod eksisterende tiltag, fx udrulning af ERTMS. Handlingsplanen
skal desuden ses i tæt sammenhæng med den igangværende revi-
sion af TEN-T-forordningen, hvor jernbanen har en fremtrædende
plads.
De 10 indsatsområder er:
1. Bedre implementering af Unionens regelsæt for jernbane og ac-
celereret interoperabilitet
Kommissionen vil fortsætte sit arbejde med at sikre korrekt og fuld
implementering af de gældende direktiver på jernbaneområdet,
herunder fjerne overflødig national lovgivning. Kommissionen vil
også accelerere interoperabiliteten, blandt andet ved at fremrykke
deadline for udrulningen af ERTMS fra 2050 til 2040 (ERTMS for-
ventes fuldt udrullet i Danmark i 2030) samt præsentere en revi-
sion af TSI-krav (Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet) i
løbet af 2022. Kommissionen vil desuden se på muligheden for at
undtage offentlig støtte af ERTMS fra notificeringsforpligtelsen un-
der statsstøttereglerne.
2. En styrket infrastruktur for passagertransport
Kommissionen nævner her, at arbejdet med udviklingen af det
Transeuropæiske Transportnet (TEN-T) og organiseringen af de
forskellige transportkorridorer i nettet er med til at sætte fokus på
den grænsekrydsende passagertrafik. Med Kommissionens forslag
til en revision af TEN-T-forordningen introduceres en række for-
bedringer af TEN-T, herunder nye højhastighedsstrækninger inden
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for fremme af langdistance- og grænseoverskridende passagerjernbanetransport, fra transportministeren
2520929_0003.png
Side 3/8
2030, minimumshastighed på 160 km/t på hovednettet og det ud-
videde hovednet i henholdsvis 2030 og 2040 samt en bedre kob-
ling af jernbanen til lufthavne og andre transportknudepunkter.
3. Tilstrækkelig tilgængelighed af rullende materiel
Tredje indsatsområde omhandler tilstrækkelig tilgængelighed af
rullende materiel, der kan bruges til grænsekrydsende togtrans-
port. Det nævnes for eksempel, at Den Europæiske Investerings-
bank har lanceret
Green Rail Investment Platform,
der blandt an-
det skal finansiere investeringer i at øge tilgængeligheden af rul-
lende materiel.
4. Uddannelse og certificering af lokomotivførere og jernbaneper-
sonel skal passe til fremtidige behov
Kommissionen vil i 2022 fremlægge et forslag til et revideret regel-
sæt for lokomotivførere, som skal gøre lokoførere mere ”interope-
rable”, fx ved at lempe krav om, at lokoførere skal kunne sproget i
de lande, de kører toget igennem. Kommissionen vil desuden un-
derstøtte indsatser for efteruddannelse af eksisterende ansatte i
jernbanebranchen og rekruttering af nye ansatte.
5. En mere effektiv udnyttelse af netværkene
Kommissionen skriver, at det i forbindelse med køreplaner og ka-
pacitetstildeling er nødvendigt at styrke koordinationen mellem
landene og øge fleksibiliteten, så grænsekrydsende togtrafik får
bedre vilkår, og jernbanenettet udnyttes mere effektivt. Kommissi-
onen vil i 2022 vurdere nødvendigheden i at foreslå ny lovgivning,
der understøtter dette, og som også vil være nødvendigt for det vi-
dere arbejde med jernbanesektorens forslag til en forbedret proces
for kapacitetstildeling,
Timetabling and Capacity Redesign
(TTR).
6. Passende prissætning af sporadgang
Kommissionen skriver, at infrastrukturafgifterne i medlemslan-
dene er høje på trods af, at infrastrukturforvalterne er offentligt fi-
nansieret. Det høje prisniveau for brug af jernbaneinfrastrukturen
hæmmer sektorens konkurrenceevne. Kommissionen vil i 2023
præsentere retningslinjer for fastsættelse af infrastrukturafgifter,
der understøtter langdistance- og grænsekrydsende togtrafik, her-
under se på muligheden for at undtage offentlig støtte til reduktion
af niveauet for infrastrukturafgifter fra notificeringsforpligtelsen
under statsstøttereglerne.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for fremme af langdistance- og grænseoverskridende passagerjernbanetransport, fra transportministeren
2520929_0004.png
Side 4/8
7. Brugervenligt billetsalg og adgang til jernbanen
Kommissionen mener, at billetter til langdistance- og grænsekryd-
sende togtrafik skal gøres billigere og lettere tilgængeligt at købe.
Kommissionen fremlægger i 2022 et forordningsforslag om digi-
tale multimodale services, der skal sætte fokus på bedre dataud-
veksling og kommercielle aftaler mellem operatører og billetudby-
dere.
8. Lige vilkår med andre transportformer
Kommissionen vil sikre, at forskellige transportformer konkurrerer
på lige vilkår, hvilket en hurtig vedtagelse af
Fit for 55-pakken
vil
understøtte. Kommissionen vil også se på muligheden for en fæl-
leseuropæisk momsfritagelse af billetter til internationale tog.
9. Public service-forpligtigelser (PSO) til at promovere bæredyg-
tigt, grænsekrydsende og/eller multimodal kollektiv transport
Kommissionen vil i 2022 fremlægge retningslinjer for brug af PSO
til at fremme bæredygtig og/eller multimodal kollektiv transport.
10. ”Empowerment” af ungdommen
Kommissionen vil understøtte, at den næste generation rejser mere
bæredygtigt, blandt andet ved at tilskynde Erasmus-studerende til
at vælge jernbanen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for fremme af langdistance- og grænseoverskridende passagerjernbanetransport, fra transportministeren
2520929_0005.png
Side 5/8
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke statsfinansielle, samfunds-
økonomiske erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kommissionens meddelelse har ingen øvrige konsekvenser eller
påvirkning af beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Europa-Kommissionens meddelelse om handlingsplanen har været
i høring i Specialudvalget for Transport fra den 5. januar 2022 til
den 20. januar 2022.
Der er modtaget høringssvar fra Erhvervsflyvningens Sammenslut-
ning, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Departementet for
Boliger og Infrastruktur (Government of Greenland), Rigspolitiet,
Forbrugerrådet Tænk og DSB.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
takker for mu-
ligheden for at deltage i høringen, men har ikke bemærkninger til
forslaget.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
meddeler på vegne
af Forsvarsministeriet, at der ikke er bemærkninger til forslaget.
Departementet for Boliger og Infrastruktur
takker for mu-
ligheden for at kommentere på høringsmaterialet. Departementet
har imidlertid ingen bemærkninger til høringen.
Rigspolitiet
oplyser, at forslaget ikke giver anledning til politi-
mæssige bemærkninger.
Forbrugerrådet Tænk
velkommer Europa-Kommissionens
handlingsplan for Jernbanetransport. Vi er glade for ønsket om at
gøre langdistance rejser og grænseoverskridende passagertrans-
port med tog mere attraktivt for passagererne og deler den grund-
læggende opfattelse, at det kun kan ske gennem øget investeringer
i jernbanernes infrastruktur som led i den grønne omstilling. Vi
velkommer derfor øgede EU investeringer på området, udrulnin-
gen af ERTMS samt den forventede kapacitetsforøgelse, der for-
ventes som led heri.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for fremme af langdistance- og grænseoverskridende passagerjernbanetransport, fra transportministeren
2520929_0006.png
Side 6/8
Forbrugerrådet Tænk støtter ønsket om et brugervenligt billetsy-
stem, en let tilgængelig trafikinformation og overkommelige billet-
priser. Vi imødeser desuden den kommende styrkelse af de euro-
pæiske passagerrettigheder, som træder i kraft med den nye for-
ordning i juni 2023, ikke mindst bestræbelserne på, at skabe bedre
vilkår for de personer, som oplever udfordringer med den fysiske
tilgængelighed.
Selvom vi fuldt ud anerkender, at den øgede digitalisering i stor
udstrækning understøtter denne udvikling, er der forsat mange af
passagererne, der har udfordringer med den digitale tilgængelig-
hed. Vi vil derfor gerne understrege behovet for, at disse grupper
forsat har mulighed for at få adgang til rejser med toget, og ind-
skærpe, at man ikke må ende med at skabe nye barrierer for en
lang række potentielle passagerer i bestræbelserne på at optimere.
Vi anerkender ligeledes, at øget konkurrence kan være med til at
give lavere priser, men understreger, at det forudsætter et tilstræk-
keligt højt passagergrundlag, som ikke altid er er tilstede på samt-
lige banestrækninger. Vi ser derfor forsat et behov for en høj grad
af national selvbestemmelse i tilrettelæggelsen af prisstrukturer og
muligheden for indgreb overfor ’cherrypicking’ i drift af en række
strækninger på bekostning af andre for at sikre, at kollektiv trans-
port og rejser med tog forsat er for alle.
DSB
byder velkommen, at Europa-Kommissionen ønsker at styrke
den internationale jernbanetransport. Udmøntningen af initiati-
verne i handlingsplanen vil bidrage til, at det bliver mere attraktivt
at anvende jernbanen til internationale rejser.
Det fremgår i handlingsplanen, at Kommissionen i samarbejde
med det europæiske jernbaneagentur, ERA, vil udvikle nogle tekni-
ske ”go-everywhere”-specifikationer for rullende materiel. DSB vil
med interesse følge arbejdet, som forhåbentligt kan bidrage til at
minimere antallet af skift for kunderne på internationale rejser. I
den sammenhæng er det positivt, at Kommissionen planlægger at
fremsætte et forslag, som skal forbedre processen vedrørende tilde-
ling af jernbanekapacitet til grænseoverskridende gods- og passa-
gertog, hvilket kan bidrage til, at flere tog kan køre på den samme
infrastruktur.
Det er positivt, at Kommissionen i 2023 vil offentliggøre nogle ret-
ningslinjer for fastlæggelsen af infrastrukturafgifter, som støtter
udviklingen af den langdistancebaserede og grænseoverskridende
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for fremme af langdistance- og grænseoverskridende passagerjernbanetransport, fra transportministeren
2520929_0007.png
Side 7/8
togtrafik. Der er stor forskel på infrastrukturafgifterne i medlems-
landene. For eksempel er infrastrukturafgifterne i Tyskland højere
end i Danmark. En nedsættelse af afgifterne vil bidrage til, at det
bliver mere attraktivt for operatørerne at indføre nye langdistance-
og nattogsforbindelser mellem de europæiske byer.
I 2022 vil Kommissionen fremsætte et lovgivningsforslag om mul-
timodale digitale mobilitetsservices, som skal øge udvekslingen af
data mellem mobilitetsudbyderne og facilitere indgåelsen af kom-
mercielle aftaler mellem jernbaneoperatørerne og billetudstederne.
DSB støtter, at det gøres mere attraktivt og lettere for kunderne at
købe internationale jernbanebilletter og gennemgående billetter,
som indeholder flere billetter i en samlet rejse. Endvidere støtter
DSB det igangværende arbejde i forhold til at give kunderne bedre
trafikinformation og realtidsinformation om eventuelle ændringer i
deres rejse.
I stedet for at opfinde nye løsninger bør Kommissionen støtte jern-
banesektorens igangværende arbejde med at udvikle og implemen-
tere nye IT-specifikationer (Open Source Distribution Model –
OSDM), som vil gøre det lettere at købe internationale jernbanebil-
letter.
Det er vigtigt, at bestemmelserne om sikring af kundernes rettighe-
der i forbindelse med forsinkelser og aflysninger i lovgivningsfor-
slaget om multimodale digitale mobilitetsservices har sammen-
hæng med bestemmelserne om gennemgående billetter i den nye
jernbanepassagerettighedsforordning, som træder i kraft i juni
2023.
DSB vil med interesse følge Kommissionens undersøgelse af, om
det på EU-niveau er muligt at momsfritage grænseoverskridende
jernbanebilletter. En momsfritagelse vil bidrage til at tiltrække
flere passagerer til jernbanen.
Kommissionen ønsker at teste initiativerne i handlingsplanen på
udvalgte testruter. Jernbanesektoren opfordres i den forbindelse til
at sende forslag til pilotprojekter på nye eller eksisterende ruter.
Kommissionen vil støtte projekterne ved blandt andet at formidle
kontakt til alle relevante aktører samt bidrage til at identificere fi-
nansieringsmuligheder. DSB imødeser at modtage yderligere infor-
mation om, hvordan Kommissionen konkret vil understøtte pilot-
projekterne, men også hvordan de påtænker at evaluere dem.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for fremme af langdistance- og grænseoverskridende passagerjernbanetransport, fra transportministeren
2520929_0008.png
Side 8/8
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Det forventes, at handlingsplanen generelt vil blive positivt modta-
get.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Europa-Kommissionens handlingsplan velkom-
men og værdsætter, at Kommissionen udstikker en struktureret til-
gang til fremme af grænsekrydsende togtrafik Europa.
Regeringen deler Kommissionens ønske om, at jernbanen skal
spille en central rolle i arbejdet med at indfri klimaambitionerne i
Den europæiske grønne pagt
og konstaterer samtidig, at Danmark
allerede er godt med. Det er Danmark i kraft af de massive investe-
ringer indeholdt i Infrastrukturplan 2035 og den fortløbende ud-
rulning af Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet. Frem
mod 2030 kommer det statslige jernbanenet i Danmark således til
at leve op til ambitionerne om en styrket og mere interoperabel
jernbaneinfrastruktur. Sideløbende hermed bidrager indfasningen
af DSB’s nye eltog frem mod 2030 til en mere moderne og bære-
dygtig togdrift.
Regeringen er særligt opmærksom på den del af handlingsplanen,
der går ud på at fjerne utidssvarende nationale regler samt andre
hindringer for internationale tog, herunder nattog. Det gælder hin-
dringer såvel for passagererne som for eksisterende eller nye ope-
ratører, der ønsker at oprette nye ruter på tværs af grænser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Handlingsplanen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg.