Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2519767_0001.png
Kenneth Jensen
byrådsmedlem (A) i Frederikssund Kommune
webmaster og fotograf
Jægerspris, den:
27. januar 2022
Transportministeriet
Att.: Transportminister Benny Engelbrecht
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Pr. e-mail: [email protected]
Kopi sendt til Transportudvalget
Ophævelse af lov om fast fjordforbindelse ved Frederikssund
Kære Benny Engelbrecht,
Jeg skriver til dig vedrørende den forestående ophævelse af Lov nr. 1519 af 27. de-
cember 20214 om ny fjordforbindelse ved Frederikssund. Lige som mange tusinde
andre borgere og erhvervsdrivende hilser jeg beslutningen om at ophæve loven, og
dermed afskaffe broafgiften, meget velkommen, og vil gerne benytte lejligheden til
at takke både dig og forligspartierne for denne fornuftige beslutning.
Fri bevægelighed over fjorden
Parallelt med fjernelsen af broafgiften har en af hjørnestenene i min, det lokale er-
hvervslivs og vognmandsbranchens argumentation for at fjerne loven været, at den
lægger en dæmper på den frie bevægelighed over Roskilde Fjord for lastbiler og
lastvogntog. De er nemlig qua loven forment at benytte Kronprins Frederiks Bro og i
stedet henvist til Kronprinsesse Marys Bro; en regel der i sin blev indført primært for
at styrke indtægtsgrundlaget på den nye brugerbetalte forbindelse. I det lys giver
det kun mening, at med afskaffelsen af broafgiften så fjernes også dette forbud.
Jeg er selvsagt vidende om, at denne holdning ikke deles af alle, hvorfor et flertal af
Frederikssund Byråd har henvendt sig til dog og til Transportudvalget, for at bede
om at forbuddet mod lastbiltrafik på Kronprins Frederiks Bro opretholdes; et syns-
punkt jeg ikke deler, og derfor har stemt imod i Byrådet.
Trafikken vil fordele sig jævnt og naturligt
Grundlæggende er jeg nemlig ikke bekymret for at vi igen vil opleve en massiv last-
biltrafik på J.F. Willumsensvej og Kronprins Frederiks Bro. Vognmandsbranchen er
hårdt presset på pris og økonomi, hvorfor der hos mig aldrig har været tvivl om, at
de kun vil vælge at køre over Kronprins Frederiks Bro, når det er mest optimalt for
dem – og det er det kun, når de skal nord på i Hornsherred mod Jægerspris og Kul-
huse - og en anelse syd på til Gerlev/Over Draaby og til nød Landerslev - og de vel
og mærke kommer fra Frederikssund eller nord og vest herfor. Alle andre lastbiler
vil naturligt vælge den nye bro, da det er hurtigst, lettest og dermed økonomisk
mest fordelagtigt for dem.
Trafikken vil som sådan fordele sig helt naturligt, hvilket er godt – både samfunds-
økonomisk og miljømæssigt.
Samfundsøkonomisk og miljømæssig gevinst
Godt er det også, at vi belaster miljøet og vejene mindst muligt i Hornsherred; ikke
mindst i Jægerspris. Og J.F. Willumsensvej er jo faktisk bygget til at håndtere in-
tenst og tung trafik på sikker vis.
Adresse:
Fyrrehaven 18
3630 Jægerspris
Telefon:
47 38 89 99
E-mail:
[email protected]
Web:
www.xkenneth.dk
www.facebook.com/xkennethdk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Henvendelse af 27/2-22 vedrørende ophævelse af kørselsforbuddet for lastbiler på Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2519767_0002.png
Kenneth Jensen
byrådsmedlem (A) i Frederikssund Kommune
webmaster og fotograf
I Jægerspris er Møllevej derimod ikke bygget til den megen ekstra tunge trafik der
er kommet efter kørselsforbuddet på Kronprins Frederiks Bro, og det er nu en skole-
vej der er blevet transitvej, da megen tung trafik fra Jægerspris og Kulhuse vælger
den vej, for at komme til og fra den nye bro. Det er hverken populært eller hen-
sigtsmæssigt.
Endelig er der det med miljøet. Turen for en lastbil med start i Frederikssund - eller
fra Halsnæs, Hillerød, Farum eller et hvilket som helst andet sted i Nordsjælland, og
med destination i Jægerspris eller nord herfor - har en omvej t/r på 28 km over den
nye bro. Det har vognmænd i Jægerspris, der skal den modsatte vej naturligvis
også.
Det koster ikke kun ekstra kilometer, men også rigtig mange penge i kørsel (en km i
en lastbil koster i gennemsnit 10 kr.) og ekstra arbejdstid, men det belaster også
miljøet ganske unødigt med både Co2- og støjudledning. Nogle vil så hævde, at der
også udledes Co2 ved start/stop på J.F. Willumsensvej, men det er i udgangspunk-
tet langt mindre, og så bliver der ikke mange start/stop fremover, da trafikken i dag
glider på en helt anden måde.
Jægerspris, den:
27. januar 2022
På ovenstående kort er illustreret den omvej som en del lastbiler – ikke mindst
vognmænd og virksomheder med base i Jægerspris eller Frederikssund – er pålagt,
med en opretholdelse af kørselsforbuddet på Kronprins Frederiks Bro. Jeg ved at
dette også har været drøftet i forhandlingerne om infrastrukturaftalen i foråret og
sommeren.
Det giver i min optik heller ikke mening, når der med broafgiftens afskaffelse, inden
længe vil være forsvundet op imod 8.000 personbiler dagligt fra J.F. Willumsensvej
og Kronprins Frederiks Bro, og nok 300 af de 400 lastbiler der dagligt passerer fjor-
den, vil aldrig vende tilbage til den gamle rute. Og endelig, men nok så vigtigt; de
fleste lastbiler kører ikke på strækningen i myldretiden. Det er for dyrt og besvær-
ligt.
Adresse:
Fyrrehaven 18
3630 Jægerspris
Telefon:
47 38 89 99
E-mail:
[email protected]
Web:
www.xkenneth.dk
www.facebook.com/xkennethdk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Henvendelse af 27/2-22 vedrørende ophævelse af kørselsforbuddet for lastbiler på Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2519767_0003.png
Kenneth Jensen
byrådsmedlem (A) i Frederikssund Kommune
webmaster og fotograf
Slid og støj
Jeg er bevidst om, at Byrådets flertal også fremhæver slidtage på Kronprins Frede-
riks Bro som argument, men fakta er jo, at der allerede kører mange hundrede
tunge køretøjer over broen i dag, da fx busser, traktorer (som der er en del af i vo-
res kommune) og andre tunge køretøjer benytter broen flittigt ganske lovligt.
Til sidst vil jeg også fremhæve, at ved at kørselsforbuddet fjernes, så afhjælper det
nogle af de støjgener som Sydbyen i Frederikssund nu oplever, da Fjordlandsvej og
Kronprinsesse Marys Bro aflastes for noget af den tunge og mest støjende trafik.
Jeg skal derfor opfordre til, at man i forligskredsen fastholder forslaget om at af-
skaffe loven i sin helhed, og dermed også ophæver kørselsforbuddet for lastbiler og
lastvogntog på Kronprins Frederiks Bro.
Venlig hilsen
Jægerspris, den:
27. januar 2022
Kenneth Jensen
byrådsmedlem
Adresse:
Fyrrehaven 18
3630 Jægerspris
Telefon:
47 38 89 99
E-mail:
[email protected]
Web:
www.xkenneth.dk
www.facebook.com/xkennethdk