Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Kære Folketingets Transportudvalg
I forbindelse med omregistrering af mit køretøj AL61472 har jeg nogle spørgsmaal
om, hvordan Trafikstyrelsen forvalter Direktiv 2014/45/EU:
Vil transportudvalget sikre, at der bliver taget behørigt hensyn til COVID-19
restriktioner rundt om I Europa naar dansk registrerede biler tilhørende danske
folkepensionister, der har udnyttet retten til fri bevægelighed, indkaldes til
poeriodisk syn?
Vil transportudvalget sikre, at fornuften raader, naar Trafikstyrelsen med
bødeforlæg forsøger at gennemtvinge periodisk syn I Danmark, naar dansk
registrerede biler tilhørende danske folkepensionister, der har udnyttet retten til
fri bevægelighed, indkaldes til periodisk syn I Danmark, mens det allerede er
under omregistrering I en fjerntliggende medlemsstat?
Motivering:
Jeg ser mange belgisk og hollandsk registrerede biler hernede og tilsyneladende
har de ikke saa mange problemer med deres hjemlandes tekniske prøvnings
virksomheder som jeg dokumenteret har med Trafikstyrelsen trods COVID-19
restriktionerne der har holdt Europa lukket I aarevis.
Var det ikke muligt at lave en regel, saa danske folkepensionister kan tage deres
biler med sig og beholde dem I dansk register, men lade den periodiske tekniske
kontrol forestage lokalt? I det mindste nogle aar.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Henvendelse af 14/10-21 vedrørende periodisk syn af biler under ophold i andre EU lande, fra Eric Berna de Laborde, Spanien
Baggrund:
Familien valgte paa grund af skole- og sundhedsproblemer I Salzburg at flytte
videre til Spanien I løbet af sommeren 2021. Flytningen var meget vanskelig og
tog lang tid fordi der var omfattende retriktoner paa den frie bevægelig grundet
Wuhan Corona Virus. Den danske folkepensionists køretøj er under
omregistrering til spansk register men dette er forsinket af ferie hos
myndighederne der desuden har store kapacitetsproblemer angiveligt grundet
COVID-19.. Trafikstyrelsen har med henvisning til Direktiv 2014/45/EU Art 4
krævet at køretøjet fremstilles til syn I Danmark med trussel om bødeforlæg 7
oktober 2021. Den danske folkepensionist har henvist til dokumenteret frivilligt
syn gennemført I Østrig og til Direktivets formal begæret udsættelse. Direktivets
formaal er at bidrage til at højne trafiksikkerheden og forbedre miljøet gennem
periodisk syn af køretøjer jfr præambelbetragtning 3, Direktiv 2014/45/EU. Den
danske pensionist har afvist, at Direktivets hovedformaal er udøvelse af national
suverænitet. Fly kan certificeres overalt I verden. Helikoptere kan certificeres
overalt I verden. Skibe kan certificeres overalt I verden. Men biler kan trods
Direktivets formaal iflg Færdselsstyrelsen ikke engang certificeres udenfor
nationalstaten, selvom det er den samme bil, den samme typegodkendelse, de
same tekniske forhold der prøves og bilen uanset kan køre overalt I verden I
perioden mellem de periodiske kontroller I den lokale nationalstat dvs den
certificeres som sicker tilfærdsel paa de samme veje I Østrig, Spanienj og
Danmark samt langt langt flere veje, som de tilsvarende tekniske controller I
andre medlemsstater ogsaa giver adgang til at køre paa. Det der bremser
overflytning til spansk register er hentning af et NIE nummer, et
udlændingenummer, som det spanske trafikministerium kræver den danske
folkepensionist skal indhave for at faa lov at betale de lokale afgifter og ansøge
om skifte af register, og det organ, der udsteder NIE numre, har
kapacitetsproblemer angiveligt grundet COVID-19. Den danske pensionist har en
termin 4 November 2021 I en nærliggende provins for at ansøge om et saadant
nummer, der var ingen ledige terminer I bopælsprovinsen. Det tog en maaned at
kunne booke en tid grundet de angivelige COVID-19 kapacitetsproblemer og det
lykkedes kun ved at sidde oppe til kl 03:00 om natten, hvor ledige aftaler blev
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Henvendelse af 14/10-21 vedrørende periodisk syn af biler under ophold i andre EU lande, fra Eric Berna de Laborde, Spanien
slaaet op paa organets hjemmeside. Trafikstyrelsen forsøger ved at flytte
bødeforlæg fra 7 oktober til 20 oktober at presse den danske folkepensionist til at
bevæge køretøjet til syn I den fjerntliggende nationalstat, 2973 km borte dvs en
udgift paa to gange 2973 km eller gensn ca 600 liter dieselolie a ca 10 kr plus
vejafgifter, hotel overnatninger og syn dvs ialt ikke under 12.000 kr, samtidig med
at Udbetaling Danmark f.eks. kun anerkende 300 kr mdl til telefon, hvilket ikke
engang dækker abonnement og dslet ikke saadanne udgifter til teknisk kontrol af
familiens helbredsmæssigt nødvendige køretøj. En saadan operation bidrager
isoleret set heller ikke til trafiksikkerheden eller miljøet og modvirker Direktivets
formaal. Den danske folkepensionist har dokumenteret et frivilligt syn udført I
Motril, Granada 13. Oktober 2021, af den spanske statsvirksomhed ITV, jfr
Danmark lader den private spanske virksomhed Aapplus gennemføre den
tekniske kontrol I Danmark dvs Trafikstyrelsen burde kunne anvende
præambelbetragtning 16 om udpegning af virksomheder I andre medlemsstater
konkret paa sagen fsv køretøjet rent faktisk overgaar til spansk register som
forudset. Den danske folkepensionist gør gældende, at udøvelsen af den
nationale suverænitet paa sagen er styret af hensynet I præambelbetragtning 45,
idet maalet er bidrag til trafiksikkerheden og miljøet mens den nationale
suverænitet nævnt I præambelbetragtning 15 saaledes er underlagt
præambelbetragtning 45 om nødvendig harmonisering af den tekniske kontrol for
at forebygge at bestemte nationalstater misbruger denne til at forskelsbehandle
unionens borgere samt præambelbetragtning 46 om den danske folkepensionists
grundlæggende rettigheder og friheder. Familien er grundet andre aarsager, der
gerne dokumenteres, I en periode forhindret I at opholde sig I Danmark. Den
danske folkepensionist har henvist til Direktivets Art 21, at straffebestemmelsen
bødeforlæg konkret ikke opfylder betingelserne I denne artikel. Den danske
folkepensionist har endvidere henvist til, at Trafikstyrelsen paa intet tidspunkt har
bestridt de frivilligt gennemførte kontroller I Østrig og nu Spanien til fulde
opfylder Direktivets krav eller at den danske folkepensionists køretøj jfr
synsrapporterne til fulde er trafiksikkert og opfylder miljøkravene. Den danske
folkepensionist gør gældende, at Trafikstyrelsen udøver sin beføjelse uden
rimeligt hensyn til hverken Direktivet, COVID-19 restriktionerne rundt om I EU og
almindelig sund fornuft, der ellers er en national dansk værdi.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Henvendelse af 14/10-21 vedrørende periodisk syn af biler under ophold i andre EU lande, fra Eric Berna de Laborde, Spanien
Køretøjet er af historisk betydning og en vigtig del af kulturarven for sin periode
jfr præambelbetragtning 13, og det er teknisk velholdt.
Med venlig mhilsen
Eric Berna de Laborde
Mayor Zaragoza 1
Velilla-Taramay
18690 Almunecar
Granada
0045 6022 2801