Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2542162_0001.png
El og brint i fremtidens
grønne tunge transport
Præsentation for Transportudvalget
15. marts 2022
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0002.png
Hele værdikæden er med
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0003.png
El og brint bidrager til yderligere CO2-reduktion
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0004.png
El og brint i fremtidens vare- og lastbiler
Målsætning for el og brint i vare- og lastbiler i 2030
Status og outlook
Anbefalinger
Økonomi og CO2-effekter
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0005.png
El og brint i fremtidens vare- og lastbiler
Målsætning for el og brint i vare- og lastbiler i 2030
Status og outlook
Anbefalinger
Økonomi og CO2-effekter
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0006.png
Høje ambitioner i 2030 sætter retning mod
CO2-neutral vare- og godstransport
Varebiler
Ny rammevilkår
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0007.png
Høje ambitioner i 2030 sætter retning mod
CO2-neutral vare- og godstransport
Lastbiler
1000
nulemission
Ny rammevilkår
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0008.png
Høje ambitioner i 2030 sætter retning mod
CO2-neutral vare- og godstransport
150.000 varebiler
10.000 lastbiler
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0009.png
El og brint i fremtidens vare- og lastbiler
Målsætning for el og brint i vare- og lastbiler i 2030
Status og outlook
Anbefalinger
Økonomi og CO2-effekter
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0010.png
EU krav om nulemission lastbiler i 2030
% nulemission hos
lastbilproducenter i EU
EU pålægger producenter
af lastbiler og
varebiler krav om 30% reduktion i 2030 leveret
af el og brint køretøjer
EU ”Fit for 55” krav
til minimum udbygning af
el og brint tankinfrastruktur
Mange producenter på vej med nulemission
køretøjer
på markedet indenfor de næste år –
de første større ordre er afgivet
Lastbilproducenternes mål
er 100%
nulemissioner køretøjer i 2040
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0011.png
Barrierer og hensyn
Lav betalingsvilje for grøn transport
…og priskonkurrencen er hård
Lille udbud af el og brint køretøjer
…og de er væsentlig dyrere idag end diesel
Manglende tankanlæg og ladestandere
…og udbygning skal ske på forkant af køretøjer
Tilstrækkelig VE-udbygning og forsyning
…og udbygningen tager tid
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0012.png
El og brint i fremtidens vare- og lastbiler
Målsætning for el og brint i vare- og lastbiler i 2030
Status og Outlook
Anbefalinger
Økonomi og CO2-effekter
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0013.png
Anbefalinger til nye
rammevilkår
1. Udbyg grøn forsyning af el og brint
2. Etabler offentlig tankinfrastruktur til el og
brint
3. Opstartstøtte samt fradrag til køretøjer og
privat tankinfrastruktur
4. Højere pris på fossil vejtransport
5. Fremme af efterspørgsel via krav
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0014.png
Anbefaling 2:
Etabler offentlig infrastruktur til
el og brint
• Udbud af lynladestandere og
brinttankstationer i 2025
• Sammenhæng til nabolande ift.
løsninger og standarder
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0015.png
Anbefaling 2:
Etabler offentlig infrastruktur til
el og brint
Ladeparker til person og tung transport
15
Antal brinttankstationer i 2030*
*Europæisk brancheforening for lastbilproducenter (ACEA) bud på behov for brinttankstationer til 60.000 brintlastbiler i EU i 2030
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0016.png
Anbefaling 3:
Opstartstøtte og fradrag til el og brint
køretøjer og privat infrastruktur
• Tilskudspuljer til lastbiler på
100 mio. kr. i 2022 til 250 mio.
kr. i 2025
• Forhøjet fradrag for
investeringer frem til 2025
16
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0017.png
Anbefaling 3:
Opstartstøtte og fradrag til el og brint
køretøjer
1.400.000
1.200.000
1.000.000
kroner
800.000
Tilskudspuljer
600.000
400.000
200.000
-
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Tilskud pr. lastbil
Forhøjet fradrag pr lastbil
Forhøjet fradrag
17
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0018.png
Anbefaling 3:
Opstartstøtte og fradrag til el og brint
køretøjer
1.400.000
1.200.000
1.000.000
kroner
800.000
600.000
400.000
200.000
-
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Tilskud pr. lastbil
Forhøjet fradrag pr lastbil
Tilbagefør øget afgifter via fradrag
18
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0019.png
Anbefaling 4:
Højere pris på fossil vejtransport
• CO2-differentieret vejafgift
• Stigende dieselafgift
• Øgede afgifter retur én-til-én til
grøn omstilling
19
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0020.png
Anbefaling 4:
Højere pris på fossil vejtransport
Kilometerbaseret vejafgift
på vej i EU
Ca. 0,7-1,4 kr/km
for diesel-
lastbiler på motorvej
afhængig af bl.a.
miljøklasse
20
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0021.png
Anbefaling 4:
Højere pris på fossil vejtransport
Prisspænd til Tyskland
kan blive forøget mod 2025
Øg dansk dieselafgift med
ca. 50 øre/L
for at bevare
prisforhold
Øgede indtægter til staten
samt højere omkostningen
for fossil transport
21
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0022.png
Behov for ny rammer for at omstille værdikæden
22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0023.png
El og brint i fremtidens vare- og lastbiler
Målsætning for el og brint i vare- og lastbiler i 2030
Status og Outlook
Anbefalinger
Økonomi og CO2-effekter
23
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0024.png
El og brint kan sænke danske vare- og lastbilers
samlede CO2-udledninger med 20% i 2030
Nulemission vare- og
lastbiler i Danmark
kan
reducere ca. 0,6 mio tons
CO2 i 2030
Udenlandske lastbiler
kan
både øge eller sænke danske
udledningerne
24
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0025.png
Vej- og dieselafgifter kan give ekstra indtægt
frem til 2030
0,8
0,7
0,6
0,5
Stigende dieselafgift og ny vejafgift
Faldende antal diesel vare- og lastbiler
mia kr/år
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Udgifter til støtte og fradrag i alt (nulemission lastbiler+varebiler)
Øget dieselafgift og vejafgift (inkl færre diesel lastbiler+varebiler)
*Beregningseksempel. Moms for brændsler og køretøjer (diesel, el og brint) er ikke medtaget. Infrastruktur er ikke medregnet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 146: Henvendelse af 24/1-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, fra Dansk Energi
2542162_0026.png
Vej- og dieselafgifter kan finansiere
nulemission vare- og lastbiler
0,8
0,7
0,6
0,5
mia kr/år
Tilskud og fradrag
til køretøjer
0,4
0,3
0,2
Tilbagefør øgede afgifter
én-til-én til omstilling
0,1
0,0
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Udgifter til støtte og fradrag i alt (nulemission lastbiler+varebiler)
Øget dieselafgift og vejafgift (inkl færre diesel lastbiler+varebiler)
*Beregningseksempel. Moms for brændsler og køretøjer (diesel, el og brint) er ikke medtaget. Infrastruktur er ikke medregnet.