Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2518671_0001.png
Fra:
Morten Stryg [mailto:[email protected]]
Sendt:
24. januar 2022 10:41
Emne:
Præsentation af rapport om el og brint til tung vejtransport til transportudvalget
El og brint i fremtidens vare- og lastbiler.
Dansk Energi og Dansk E-mobilitet giver i samarbejde med 36 førende virksomheder og organisationer
vores anbefalinger til dansk strategi for grøn omstilling af den tunge vejtransport.
Elektrificering af tung transport, både direkte i form af elkøretøjer og indirekte i form af brintdrevne køretøjer,
er en væsentlig løsning til reduktion af CO2 udledningerne i transportsektoren.
Rapportens hovedanbefaling er, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i
Danmark i 2030, skal være nulemissionskøretøjer og køre på el eller brint. Hermed vil ca. 10.000 lastbiler og
ca. 150.000 varebiler være nulemission i Danmark i 2030. Det er ambitiøst men inden for rækkevidde.
Men det kommer ikke af sig selv i Danmark. Hvis vare- og lastbiler skal køre på el og brint, er der en helt ny
værdikæde, der skal bygges op. Der skal produceres markant mere grøn strøm, elnettet skal forstærkes og
suppleres af brintinfrastruktur, elladestandere, og tankanlæg til brint skal etableres både langs offentlig veje
og på private arealer. Vognmænd skal investere i ny teknologi, og kunderne skal efterspørge grøn transport,
som i begyndelsen vil være dyrere end dieselbaseret transport. Derfor er der brug for både økonomiske
incitamenter og regulering, der fremmer efterspørgslen.
Denne rapport foreslår 5 anbefalinger, som er afgørende for at få opstartet en ny grøn værdikæde til
nulemission vare- og lastbiler i Danmark.
1). Udbyg grøn forsyning af el og brint
2). Etabler offentlig tankinfrastruktur til el og brint
3). Opstartstøtte samt fradrag til køretøjer og privat tankinfrastruktur
4). Højere pris på fossil vejtransport
5). Fremme af efterspørgsel via krav
Anbefalingerne giver samlet set et bud på realistiske rammevilkår for indfasning af nye køretøjer og
infrastruktur til el og brint. Der foreslås støtte, øget fradrag og udbud til at få nødvendig tankinfrastruktur
etableret og de første omtrent 1000 nulemissionlastbiler på vejene i 2025 samt accelereret udrulning af
varebiler. Efter 2025 skal der ske en overgang til markeds- og incitamentsbaserede virkemidler.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Morten Stryg
Chefkonsulent, civilingeniør
+45 35 30 04 89