Svar og Åbent brev til
Transportudvalget
Transportminister Benny Engelbrecht
Lyngby 24. januar 2022
Det findes flere realistiske løsninger af citytunnellen i
Aalborg!
Af Otto Anker Nielsen. Professor og divisionsleder for Transportdivisionen, DTU
Management
På det seneste har der været en del debat om en citytunnel i Aalborg som alternativ til Egholmlinjen,
senest med et indlæg af en Jørgen Harder, Jørgen Kristiansen, Niels Melchior Jensen, Per Studsholt,
Harry Lahrmann, Per Jacobi og Svend Tøfting i Nordjyske den 11 januar, samt åbent brev til
Transportudvalget og Transportminister Benny Engelbrecht den 20 januar med samme forfattere.
Jeg begyndte primært at sætte mig ind i problemstillingen i forbindelse med at Danmarks Radio bad
mig om at deltage i en chatsession efter debatprogrammet Pind og Frisk op til Kommunalvalget, der
havde fokus på Egholmlinjen. Her gik det dels op for mig, hvor ringe Egholmlinjen er
samfundsøkonomisk og miljømæssigt, dels hvor stor lokal modstand, der er mod projektet. Samtidig
gik det op for mig, at tidligere udredninger om projektet havde overset mindst tre oplagte alternative
løsninger for en citytunnel. Disse har slet ikke været analyseret tidligere. Og selvom de
samfundsøkonomiske beregninger af Egholmlinjen er blevet markant ringere i den seneste VVM-
analyse, sammenlignet med tidligere analyser, er ingen alternativer her taget op igen.
I analyserne af 3. Limfjordsforbindelse er der i tidligere faser undersøgt forskellige alternativer, men
ikke en ny selvstændig vejforbindelse til Aalborg Centrum fra E45 Nordenfjords. Den såkaldte østlige
forbindelse fra 2011 VVM-redegørelsen var en udbygning af motorvejen med to paralleltunneller
klods op ad den eksisterende. Og senere forslag om et enkelt tunnelrør med reversible kørespor var
også en slags udbygning af den eksisterende vej, der kun gav gevinster i myldretiderne.
I det følgende gennemgår jeg dels problemer med det eksisterende projekt, dels mine tre alternative
forslag.
Jeg skal her understrege, at jeg ikke har nogen personlig interesse i trafikforholdene i Aalborg. Men
det er en meget stor samfundsmæssig investering - en af de største ikke-brugerfinansierede faste
forbindelser i Danmarkshistorien. Forbindelsen har begrænserede trafikale og udviklingsmæssige
fordele sammenlignet med de fleste andre projekter i investeringsplanen. Samtidig er der store
miljømæssige gener og lokal modstand.
Dette burde lede til eftertanke: Findes der rimelige alternativer der vil være bedre for samfundet
lokalt såvel som nationalt?
1