Aalborg - 20. januar 2022
Åbent brev til
Transportudvalget
Transportminister Benny Engelbrecht
Nordjyske MF’er
Fra 7 nordjyske trafikplanlæggere:
Jørgen Harder, Harry Lahrmann, Niels Melchior, Per Studsholt, Per Jacobi, Jørgen Kristiansen og Svend
Tøfting
Den tredje Limfjordsforbindelse - høring vedr. anlægslov for Egholmløsningen
Vi er syv nordjyske trafikplanlæggere, der gennem mange år har fulgt og deltaget i planlægningen af den Tredje
Limfjordsforbindelse.
Anlægsloven for den 3. Limfjordsforbindelse var i december 2021 i høring, og et af høringssvarene var fra lektor
emeritus Anker Lohmann-Hansen, AAU og Professor Otto Anker Nielsen, DTU, som foreslår en tunnel umiddelbart
vest for den eksisterende Limfjordstunnel
–
lokalt lanceret under navnet Citytunnel i en stort opsat artikel i
Nordjyske kort før jul.
Den er efterfølgende bl.a. omtalt i større artikler i Ingeniøren 10. januar 2022 og Jyllands-Posten 16. januar 2022 som
en bedre løsning end en motorvej vest om Aalborg over Egholm.
Vi har selvsagt ikke kunnet kommentere forslaget i forbindelse med høringen af anlægsloven, men vi har med
baggrund i den offentlige debat om forslaget haft vedlagte synspunkt i Nordjyske. Vi analyserer her forslaget til en
Citytunnel og viser at løsningen er urealistisk, og vi fremsender det hermed til orientering.
Vi finder som beskrevet i synspunktet, at en Citytunnel er et urealistisk alternativ fordi:
-
-
-
-
Den afskærer trafikken fra Nørresundby og mod syd og presser mere trafik ind gennem Aalborg
Den skal i en 100-150 m lang tunnel føres under den eksisterende E45 lige nord for Limfjordstunnelen, hvor
trafikken afvikles på kapacitetsgrænsen, og hvor der er meget vanskelige jordbundsforhold
Der vil ved en fremtidig hovedreparation af Limfjordstunnelen ikke være alternative krydsningsmuligheder
for den nationale/regionale trafik, og endelig
den vil ikke have bedre forrentning end det VVM undersøgte alternativ med et nyt dobbelt rør parallel med
og øst den nuværende Limfjordstunnel
–
en forrentning der er meget lavere end for Egholmforbindelsen
Vi har forelagt forslaget om en Citytunnel for Lars Bo Ibsen, professor i geoteknik, Aalborg Universitet. Han vurderer,
at det ikke vil være muligt at etablere Citytunnelen uden at lukke begge tunnelrør nord for Limfjordstunnelen under
store dele af anlægsfasen.
Det anføres også, at Egholmlinjen har en relativ lav forrentning. Det skyldes ikke manglende trafikproblemer, men
det forhold, at den er meget dyrere på grund af fjordkrydsningen. Projektet er derfor også i den aftalte
Infrastrukturplan, naturligt placeret under Regionale udviklingsprojekter, hvor de statslige investeringer skal bidrage
til den lokale udvikling og trafikudviklingen i hele regionen.
Mvh
Syv nordjyske trafikplanlæggere
Jørgen Harder, Harry Lahrmann, Niels Melchior, Per Studsholt, Per Jacobi, Jørgen Kristiansen og Svend Tøfting.
Kontaktperson:
Svend Tøfting, Wibroesvej 8, 9000 Aalborg
2271 1837 -