Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2516808_0001.png
Aalborg - 20. januar 2022
Åbent brev til
Transportudvalget
Transportminister Benny Engelbrecht
Nordjyske MF’er
Fra 7 nordjyske trafikplanlæggere:
Jørgen Harder, Harry Lahrmann, Niels Melchior, Per Studsholt, Per Jacobi, Jørgen Kristiansen og Svend
Tøfting
Den tredje Limfjordsforbindelse - høring vedr. anlægslov for Egholmløsningen
Vi er syv nordjyske trafikplanlæggere, der gennem mange år har fulgt og deltaget i planlægningen af den Tredje
Limfjordsforbindelse.
Anlægsloven for den 3. Limfjordsforbindelse var i december 2021 i høring, og et af høringssvarene var fra lektor
emeritus Anker Lohmann-Hansen, AAU og Professor Otto Anker Nielsen, DTU, som foreslår en tunnel umiddelbart
vest for den eksisterende Limfjordstunnel
lokalt lanceret under navnet Citytunnel i en stort opsat artikel i
Nordjyske kort før jul.
Den er efterfølgende bl.a. omtalt i større artikler i Ingeniøren 10. januar 2022 og Jyllands-Posten 16. januar 2022 som
en bedre løsning end en motorvej vest om Aalborg over Egholm.
Vi har selvsagt ikke kunnet kommentere forslaget i forbindelse med høringen af anlægsloven, men vi har med
baggrund i den offentlige debat om forslaget haft vedlagte synspunkt i Nordjyske. Vi analyserer her forslaget til en
Citytunnel og viser at løsningen er urealistisk, og vi fremsender det hermed til orientering.
Vi finder som beskrevet i synspunktet, at en Citytunnel er et urealistisk alternativ fordi:
-
-
-
-
Den afskærer trafikken fra Nørresundby og mod syd og presser mere trafik ind gennem Aalborg
Den skal i en 100-150 m lang tunnel føres under den eksisterende E45 lige nord for Limfjordstunnelen, hvor
trafikken afvikles på kapacitetsgrænsen, og hvor der er meget vanskelige jordbundsforhold
Der vil ved en fremtidig hovedreparation af Limfjordstunnelen ikke være alternative krydsningsmuligheder
for den nationale/regionale trafik, og endelig
den vil ikke have bedre forrentning end det VVM undersøgte alternativ med et nyt dobbelt rør parallel med
og øst den nuværende Limfjordstunnel
en forrentning der er meget lavere end for Egholmforbindelsen
Vi har forelagt forslaget om en Citytunnel for Lars Bo Ibsen, professor i geoteknik, Aalborg Universitet. Han vurderer,
at det ikke vil være muligt at etablere Citytunnelen uden at lukke begge tunnelrør nord for Limfjordstunnelen under
store dele af anlægsfasen.
Det anføres også, at Egholmlinjen har en relativ lav forrentning. Det skyldes ikke manglende trafikproblemer, men
det forhold, at den er meget dyrere på grund af fjordkrydsningen. Projektet er derfor også i den aftalte
Infrastrukturplan, naturligt placeret under Regionale udviklingsprojekter, hvor de statslige investeringer skal bidrage
til den lokale udvikling og trafikudviklingen i hele regionen.
Mvh
Syv nordjyske trafikplanlæggere
Jørgen Harder, Harry Lahrmann, Niels Melchior, Per Studsholt, Per Jacobi, Jørgen Kristiansen og Svend Tøfting.
Kontaktperson:
Svend Tøfting, Wibroesvej 8, 9000 Aalborg
2271 1837 -
[email protected].
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Henvendelse af 20/1-22 vedrørende analyse af forslag til en Citytunnel som alternativ til Egholmforbindelsen i forbindelse med 3. Limfjordsforbindelse, fra Svend Tøfting m.fl.
Bilag
Synspunkt i Nordjyske 11. januar 2022.
Citytunnel er urealistisk
Jørgen Harder, Jørgen Kristiansen, Niels Melchior Jensen, Per Studsholt, Harry Lahrmann, Per Jacobi og
Svend Tøfting
trafikplanlæggere.
Det er altid vigtigt ved større infrastrukturprojekter at se på alle alternativer.
Dette er også sket ved planlægningen af 3. Limfjordsforbindelse.
Der har således gennem årene været kigget på omkring 10 forskellige løsninger, og der blev i VVM
undersøgelsen fra 2003 set på fem alternativer løsninger. Det var tre motorvejsløsninger - en
paralleltunnel, en Lindholmlinje og en Egholmlinje. Herudover blev to landevejsløsninger i Lindholmlinjen
og Egholmlinjen også undersøgt.
I VVM undersøgelserne fra 2006 og 2011 blev de tre motorvejsløsninger undersøgt. Der blev i alle tre
undersøgelser fra politisk side peget på Egholmlinjen. Den blev så i 2014 af et stort flertal i Folketinget
valgt som den endelige løsning, og arealreservationerne for de to andre løsninger blev annulleret.
Vejdirektoratet gennemførte dernæst i 2019-2020 en VVM-undersøgelse for Egholmlinjen for at sikre, at
den kan overholde de miljømæssige rammer for et anlægsarbejde.
Og nu har et forslag til anlægslov været i høring.
Der er i forbindelse med den seneste VVM-undersøgelse og høringsfasen for anlægsloven fremsat to
alternative løsninger, som modstanderne af Egholmlinjen i stedet foreslår.
Enkelt ekstra tunnelrør med reversible baner.
Det første forslag er et enkelt parallelt tunnelrør, som kan anvendes til reversible vognbaner afhængig af
trafikbelastningen.
Det er blevet kritiseret, at dette alternativ ikke er blevet undersøgt.
Men det kan med ganske almindelig hovedregning fastslås, at denne løsning ikke vil være et realistisk
alternativ til en Egholmlinje.
Den gennemførte VVM fra 2011 viste en samfundsmæssig forrentning på 2,2% for en paralleltunnel med 2
rør og 7,8% til en Egholmlinje.
Og det var sammen med en række andre fordele ved en vestlig løsning baggrunden for det politiske valg i
2014 af en Egholmløsning.
Etablering at den foreslåede paralleltunnel med et rør og reversible vognbaner vil reducere anlægsprisen
med ca. 25%, og de trafikale effekter vil være lidt mindre end for en paralleltunnel med to rør.
Det betyder, at forrentningen af et enkelt rør med reversible vognbaner højst vil hæve forrentningen for en
østløsning til knap 3%, og det er fortsat langt under de 7,8%.
Forrentningsprocenterne er ganske vist faldet siden 2011, med der er ikke noget, der tilsiger på at
forholdet mellem de to forrentninger skulle være ændret.
Så grundlaget for i 2014 at vælge en Egholmlinje frem for en østløsning ville ikke være anderledes selv med
en tunnel med kun ét rør som alternativ.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Henvendelse af 20/1-22 vedrørende analyse af forslag til en Citytunnel som alternativ til Egholmforbindelsen i forbindelse med 3. Limfjordsforbindelse, fra Svend Tøfting m.fl.
2516808_0003.png
Citytunnel
Og så kom der kort før jul et andet alternativ fra Anker Lohmann-Hansen om en Citytunnel, og dette forslag
er blevet understøttet af en række debattører og formentlig også af mange i høringssvarene.
Vi troede egentlig vi siden 1965 i flere omgange havde drøftet alle tænkelige alternativer. Men må
indrømme at dette forslag er nyt. Forfriskende, kan man mene. Måske
men urealistisk.
Hovedformålet med en Citytunnel er at løse fletningsproblemerne i Kridtsvinget syd for Limfjordstunnelen
ved at føre en ny tunnel fra Nyhavnsgade under Limfjorden og flette den sammen med E45 umiddelbart
nord for Limfjordstunnelen.
Forslaget løser ganske vist fletningsproblemerne syd for Limfjordstunnelen, med den giver mindst 3 nye
udfordringer.
For det første
indebærer forslaget, at til/frakørsel 22 til Nørresundby C
Borgmestersvinget - skal
nedlægges. Borgmestersvinget vil i 2030 have 10-15.000 biler daglig til og fra Nørresundby - bl.a. det nye
Stigsborg område.
Beregninger fra Cowi viser, at alene forslaget om at forbyde trafikanter mod nord gennem Kridtsvinget at
køre fra ved Borgmestersvinget vil give kapacitetsproblemer ved tilkørslen ved Sundsholmen. Så hvis alle
fra og mod syd - skal til at køre de ca. 2 km via Hjørringvej-Sundsholmen vil det skabe store
kapacitetsproblemer. Citytunnelen vil således betyde meget dårligere forbindelser fra Nørresundby og
mod syd.
Anker Lohmann-Hansen har da også i sin redegørelse for projektet påpeget, at Citytunnelen vil presse flere
biler over Limfjordsbroen. Så Citytunnelen vil ikke aflaste Limfjordsbroen og Aalborg midtby
men
tværtimod give mere biltrafik i det centrale Aalborg. Anker anfører endvidere, at mulighederne for at
bibeholde Borgmestersvinget skal undersøges.
Det vil her ikke være muligt at føre det nordgående spor i Citytunnelen først 6-8 meter under den
eksisterende nordre rampe, herefter lave frakørsel for den nordgående trafik i Limfjordstunnelen og til
sidst koble den på Borgmestersvinget. Hertil er der for kort afstand og niveauforskellene for store. Det vil
måske være muligt at koble den sydgående rampe i Borgmestersvinget til Citytunnelen. Den skal i øvrigt
graves ned på en længere strækning frem mod Citytunnelen og herved berøre funderingen af den nordlige
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Henvendelse af 20/1-22 vedrørende analyse af forslag til en Citytunnel som alternativ til Egholmforbindelsen i forbindelse med 3. Limfjordsforbindelse, fra Svend Tøfting m.fl.
2516808_0004.png
tunnelrampe. Men det vil under alle omstændigheder give fletningsproblemer, som er lige så komplicerede
som de nuværende ved Kridtsvinget.
Anker anfører også at Citytunnelen har funderingsmæssige og anlægstekniske problemer.
Og her kommer vi til den
anden udfordring.
Vi vil give Anker helt ret i, at der er anlægsmæssige
udfordringer. Og de er så store, at de gør en Citytunnel urealistisk.
Vejdirektoratets længdesnit af Limfjordstunnelen viser de vanskelige bundforhold ved den nordre rampe.
Tunnelen er her funderet på en sanddæmning som langsomt sætter sig. Og den åbne rampe er funderet på
pæle.
Det betyder, at Citytunnelen skal føres diagonalt under de to eksisterende vejbaner på E45 og delvis gå
gennem
’pæleskoven’
i en 100-150 lang tunnel. Det er næppe anlægsteknisk muligt. Det betyder også, at
der skal røres ved funderingen den nordlige rampe. Her vil de komplicerede funderingsforhold betyde stor
risiko for at
beskadige den gamle tunnel og nordlige brorampe.
Hertil kommer, at det ikke vil være muligt at føre den 100-150 meter lang tunnel under den
eksisterende motorvej uden helt eller delvis at lukke for trafikken på E45 i en lang byggeperiode. Trafikken,
der afvikles på kapacitetsgrænsen, vil her gå i stå i store perioder.
Beregninger foretaget af Cowi for fem år siden viser, at hvis det ene tunnelrør lukkes bare i ét døgn vil 2-
3.000 nordjyder ikke kunne komme på arbejde. Og dette tal vil stige hvert år.
Så vi må konkludere at Citytunnelen giver uløselige anlægsmæssige udfordringer.
Men herudover er der
en tredje udfordring.
Der vil med en Citytunnel ikke være alternative krydsningsmuligheder for den regionale og nationale trafik.
Det vil betyde store forsinkelser for denne trafik ved større renoveringer af Limfjordstunnelen. Det vil blive
et stort problem - selv om det ligger mere end 10 år fremme i tiden.
Samlet set må vi konstatere, at Citytunnelen i lighed med en Paralleltunnel ikke aflaster det eksisterende
vejnet, og den vil således have samme lave forrentning som en Paralleltunnel. Og en Citytunnel vil også
indebære yderligere udfordringer med trafikafviklingen og ikke mindst anlægsteknisk.
Så vores samlede konklusion er, at en Citytunnel ud fra trafik- og anlægstekniske analyser ikke er en
realistisk løsning.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Henvendelse af 20/1-22 vedrørende analyse af forslag til en Citytunnel som alternativ til Egholmforbindelsen i forbindelse med 3. Limfjordsforbindelse, fra Svend Tøfting m.fl.
Svend Tøfting
Wibroesvej 8
9000 Aalborg
22711837.
Svend Tøfting på vegne af 7 trafikplanlæggere
Jørgen Harder, Jørgen Kristiansen, Niels Melchior Jensen, Per Studsholt, Harry Lahrmann, Per Jacobi og
Svend Tøfting.