Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2461599_0001.png
DOMSTOLENS DOM (Første Afdeling)
6. oktober 2021
*
»Appel
annullationssøgsmål
statsstøtte
offentlig finansiering af den faste
jernbane- og vejforbindelse over Femern Bælt
individuel støtte
anmeldt støtte,
der er erklæret forenelig med det indre marked
gennemførelse af et vigtigt
projekt af fælleseuropæisk interesse
afgørelse om ikke at gøre indsigelse
monopol
fordrejning af konkurrencevilkårene og påvirkning af samhandelen«
I de forenede sager C-174/19 P og C-175/19 P,
angående to appeller i henhold til artikel 56 i statutten for Den Europæiske Unions
Domstol, iværksat den 25. februar 2019,
Scandlines Danmark ApS,
København (Danmark),
Scandlines Deutschland GmbH,
Hamborg (Tyskland),
ved advokat L. Sandberg-Mørch,
appellanter i sag C-174/19 P,
støttet af:
Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung eV,
Fehmern
(Tyskland), ved advokat L. Sandberg-Mørch og Rechtsanwalt W. Mecklenburg,
Rederi Nordö-Link AB,
Malmø (Sverige), ved advokaterne L. Sandberg-Mørch
og A. Godsk Fallesen,
Trelleborg Hamn AB,
Trelleborg (Sverige), ved advokat L. Sandberg-Mørch og
abogado J.L. Buendía Sierra,
intervenienter i appelsagen,
de øvrige parter i appelsagen:
* Processprog: engelsk.
DA
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
Europa-Kommissionen
ved V. Bottka, S. Noë og L. Armati, som
befuldmægtigede,
sagsøgt i første instans,
Kongeriget Danmark
først ved J. Nymann-Lindegren, derefter ved V. Jørgensen
som befuldmægtigede, bistået af advokat R. Holdgaard,
Föreningen Svensk Sjöfart,
Gøteborg (Sverige), ved abogado J.L. Buendía
Sierra,
Naturschutzbund Deutschland (NABU) eV,
Stuttgart (Tyskland), ved
Rechtsanwalt T. Hohmuth og advokat L. Sandberg-Mørch,
intervenienter i første instans,
og
Stena Line Scandinavia AB,
Gøteborg, ved advokat L. Sandberg-Mørch og
solicitor P. Alexiadis,
appellant i sag C-175/19 P,
støttet af:
Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung eV,
Femern, ved
advokat L. Sandberg-Mørch og Rechtsanwalt W. Mecklenburg,
Rederi Nordö-Link AB,
Malmø, ved advokaterne L. Sandberg-Mørch og A.
Godsk Fallesen,
Trelleborg Hamn AB,
Trelleborg, ved advokat L. Sandberg-Mørch og abogado
J.L. Buendía Sierra,
intervenienter i appelsagen,
de øvrige parter i appelsagen:
Europa-Kommissionen
ved V. Bottka, S. Noë og L. Armati, som
befuldmægtigede,
sagsøgt i første instans,
Kongeriget Danmark
først ved J. Nymann-Lindegren, derefter ved V. Jørgensen,
som befuldmægtigede, bistået af advokat R. Holdgaard,
Föreningen Svensk Sjöfart,
Gøteborg, ved abogado J.L. Buendía Sierra, og
advokat L. Sandberg-Mørch,
intervenienter i første instans,
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
har
DOMSTOLEN (Første Afdeling),
sammensat af afdelingsformanden, J.-C. Bonichot (refererende dommer), og
dommerne L. Bay Larsen, C. Toader, M. Safjan og N. Jääskinen,
generaladvokat: G. Pitruzzella,
justitssekretær: fuldmægtig M. Longar,
på grundlag af den skriftlige forhandling og efter retsmødet den 26. november
2020,
og efter at generaladvokaten har fremsat forslag til afgørelse i retsmødet den 11.
marts 2021,
afsagt følgende
Dom
1
Med deres respektive appeller har dels Scandlines Danmark ApS og Scandlines
Deutschland GmbH, dels Stena Line Scandanavia AB nedlagt påstand, for de
førstnævntes vedkommende, om ophævelse af dom af 13. december 2018,
Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen (T-630/15,
herefter »den første appellerede dom«, EU:T:2018:942), og for sidstnævntes
vedkommende påstand om ophævelse af dom af 13. december 2018, Stena Line
Scandinavia mod Kommissionen (T-631/15, ikke trykt i Sml., herefter »den anden
appellerede dom«, EU:T:2018:944) (herefter samlet »de appellerede domme«),
hvorved Retten annullerede Kommissionens afgørelse C(2015) 5023 final af 23.
juli 2015 om statsstøtte SA.39078 (2014/N) (Danmark) vedrørende finansiering af
den faste forbindelse over Femern Bælt (EUT 2015, C 325, s. 5) (herefter »den
omtvistede afgørelse«), for så vidt som Kommissionen besluttede ikke at gøre
indsigelser mod de foranstaltninger, som Kongeriget Danmark havde indrømmet
Femern A/S med henblik på projektering, anlæg og drift af den faste forbindelse
over Femern Bælt.
Med kontraappellerne har Kommissionen nedlagt påstand om ophævelse af de
appellerede domme, for så vidt som søgsmålet anlagt af Scandlines Danmark og
Scandlines Deutschland og søgsmålet anlagt af Stena Line Scandinavia blev
antaget til realitetsbehandling, i det omfang søgsmålene vedrørte de
foranstaltninger, som Kongeriget Danmark havde indrømmet Femern Landanlæg
med henblik på projektering, anlæg og drift af jernbane- og vejlandanlæggene i
Danmark.
2
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
I.
Retsforskrifter
3
Det følger af artikel 1, litra h), i Rådets forordning (EF) nr. 659/1999 af 22. marts
1999 om fastlæggelse af regler for anvendelsen af [artikel 108 TEUF] (EFT 1999,
L 83, s. 1), at begrebet »interesserede parter« bl.a. omfatter alle virksomheder
eller sammenslutninger af virksomheder, hvis interesser måtte være berørt af den
tildelte støtte, herunder navnlig støttemodtageren, konkurrerende virksomheder og
erhvervsorganisationer.
Forordningens artikel 4, stk. 1-4, fastsætter følgende:
»1. Kommissionen undersøger anmeldelsen straks ved modtagelsen.
Kommissionen vedtager en beslutning efter stk. 2, 3 eller 4, jf. dog artikel 8.
2.
Konstaterer Kommissionen efter en foreløbig undersøgelse, at en anmeldt
foranstaltning ikke udgør støtte, fastslår den dette ved beslutning.
3.
Konstaterer Kommissionen efter en foreløbig undersøgelse, at en anmeldt
foranstaltning ganske vist er omfattet af [...] artikel [107], stk. 1, [TEUF,] men
ikke giver anledning til tvivl om, at den er forenelig med [det indre marked],
beslutter den, at foranstaltningen er forenelig med [det indre marked], i det
følgende benævnt »beslutning om ikke at gøre indsigelse«. I beslutningen anføres,
hvilken undtagelse i traktaten der er anvendt.
4.
Konstaterer Kommissionen efter en foreløbig undersøgelse, at en anmeldt
foranstaltning giver anledning til tvivl om, hvorvidt den er forenelig med [det
indre marked], beslutter den at indlede proceduren efter [...] artikel [108], stk. 2,
[TEUF] i det følgende benævnt »beslutning om at indlede den formelle
undersøgelsesprocedure«.«
4
5
Rådets forordning (EU) 2015/1589 af 13. juli 2015 om fastlæggelse af regler for
anvendelsen af artikel 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(EUT 2015, L 248, s. 9), som ophævede forordning nr. 659/1999 fra den 14.
oktober 2015, fastsætter bestemmelser, der svarer til de i den foregående præmis
anførte.
II.
Sagens baggrund
Projektet
A.
6
Tvisten vedrører finansieringen af den planlagte faste forbindelse over Femern
Bælt mellem Danmark og Tyskland nord for Lübeck (Tyskland) (herefter
»projektet«). Projektet består dels i anlæggelsen af en sænketunnel mellem Rødby
på øen Lolland i Danmark og Puttgarden på øen Femern i Tyskland på ca. 19 km
med en elektrificeret jernbane og en motorvej (herefter »den faste forbindelse«),
dels i en udvidelse og opgradering af vej- og jernbaneanlæg i Danmark, navnlig af
den eksisterende jernbaneforbindelse på ca. 120 km mellem Ringsted (Danmark)
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
og Rødby. Projektet blev godkendt ved en traktat, undertegnet den 3. september
2008 og ratificeret i 2009, mellem Kongeriget Danmark og Forbundsrepublikken
Tyskland.
7
De samlede anslåede udgifter i faste 2014-priser til projektet er 64,4 mia. danske
kroner (DKK) (ca. 8,7 mia. EUR), heraf 54,9 mia. DKK (ca. 7,4 mia. EUR) til
projektering og anlæg af den faste forbindelse og 9,5 mia. DKK (ca. 1,3 mia.
EUR) til projektering og anlæg af opgraderingen af de danske vej- og
jernbanelandanlæg.
I henhold til nævnte traktat undertegnet den 3. september 2008 og til lov nr. 575 af
4. maj 2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg i Danmark blev to offentlige danske virksomheder pålagt at
gennemføre projektet. Den første virksomhed, Femern A/S, der blev oprettet i
2005, står for finansiering, anlæg og drift af den faste forbindelse. Den anden
virksomhed, Femern Landanlæg A/S, der blev oprettet i 2009, står for
finansiering, anlæg og drift af de interne vej- og jernbanelandanlæg. Femern
Landanlæg er et datterselskab til Sund & Bælt Holding A/S, som ejes af den
danske stat. Femern blev Femern Landanlægs datterselskab efter oprettelsen af
sidstnævnte.
De pågældende jernbanelandanlæg ville blive ejet i fællesskab af Banedanmark
(20%), som er den nationale danske offentlige jernbaneinfrastrukturforvalter, og
Femern Landanlæg (80%).
Projektet finansieres af Femern og Femern Landanlæg ved hjælp af lån på de
internationale finansmarkeder, for hvilke den danske stat har stillet en garanti,
eller ved hjælp af genudlån fra Danmarks Nationalbank. Disse selskaber kan
derimod ikke opnå lån for anden virksomhed end finansiering, projektering, anlæg
og drift af den faste forbindelse og af de interne vej- og jernbanelandanlæg. De to
virksomheder modtog ligeledes et kapitalindskud fra den danske stat.
Femern vil opkræve betaling af brugerne af den faste forbindelse for at kunne
tilbagebetale sin gæld og vil udbetale udbytte til Femern Landanlæg, som vil
bruge dette udbytte til at tilbagebetale sin egen gæld.
Femern Landanlæg vil modtage 80% af jernbaneoperatørernes betaling til
Banedanmark for brugen af de interne jernbanelandanlæg i overensstemmelse
med dette selskabs og denne forvalters respektive ejerandel over disse
jernbanelandanlæg.
Banedanmark vil dække alle udgifter i forbindelse med driften af de interne
jernbanelandanlæg, mens udgifterne til deres vedligeholdelse imidlertid fordeles
mellem Femern Landanlæg og Banedanmark proportionalt i forhold til deres
respektive ejerandel.
8
9
10
11
12
13
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
B.
14
15
Begivenheder forud for tvisten
Forud for projektet gik en projekteringsfase, hvis finansiering de danske
myndigheder havde anmeldt til Kommissionen.
Ved afgørelse af 13. juli 2009 vedrørende statsstøtte N 157/2009
Finansiering af
forundersøgelsesfasen af den faste forbindelse over Femern Bælt (EUT 2009,
C 202, s. 2) konstaterede Kommissionen, at det var muligt, at foranstaltningerne
som led i finansieringen af projekteringen af projektet ikke udgjorde statsstøtte,
samt at disse foranstaltninger under alle omstændigheder var forenelige med det
indre marked. Kommissionen besluttede således ikke at gøre indsigelser som
omhandlet i artikel 4, stk. 2 og 3, i forordning nr. 659/1999.
Den 22. december 2014 meddelte de danske myndigheder Kommissionen
metoderne til den offentlige finansiering af projektet, som bestod i indskud i
begge virksomheders selskabskapital samt i garantier og statslån.
Ved den omtvistede afgørelse godkendte Kommissionen disse foranstaltninger.
Den fandt bl.a., at foranstaltningerne med offentlig finansiering indrømmet
Femern Landanlæg til finansiering af de interne jernbanelandanlæg i Danmark
ikke udgjorde statsstøtte, eftersom disse foranstaltninger ikke bevirkede en
fordrejning af konkurrencevilkårene, da der ikke var konkurrence »på« eller »om«
markedet for drift og forvaltning af det nationale jernbanenet, og da denne
virksomheds jernbaneanlæg ville blive opgraderet og drevet af Banedanmark på
samme måde som andre strækninger i det nationale danske jernbanenet.
Kommissionen fandt ligeledes, at disse foranstaltninger ikke kunne påvirke
samhandelen mellem medlemsstaterne, eftersom driften og forvaltningen af det
pågældende jernbanenet blev foretaget på et nationalt, geografisk lukket og adskilt
marked, hvor der ikke var nogen konkurrence.
Hvad angår foranstaltningerne til fordel for Femern til finansiering af den faste
forbindelse anførte Kommissionen, at selv om de udgjorde statsstøtte, ville de
under alle omstændigheder være forenelige med det indre marked i henhold til
artikel 107, stk. 3, litra b), TEUF.
III.
16
17
18
19
Sagerne for Retten og de appellerede domme
Sag T-630/15
A.
20
Ved stævning indleveret til Rettens Justitskontor den 10. november 2015 anlagde
Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland sag med påstand om annullation
af den omtvistede afgørelse.
Ved dokument indleveret til Rettens Justitskontor den 6. april 2016 anmodede
Kongeriget Danmark om tilladelse til at intervenere i sagen til støtte for
Kommissionens påstande. Ved kendelse afsagt den 29. juni 2016 gav formanden
21
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
for Rettens Niende Afdeling tilladelse til denne intervention og tog appellanternes
anmodning om fortrolig behandling i forhold til Kongeriget Danmark til følge.
22
Ved processkrifter indleveret til Rettens Justitskontor den 7. april 2016 anmodede
Föreningen Svensk Sjöfart (herefter »FSS«), som er en rederiforening med
hjemsted i Sverige, og Naturschutzbund Deutschland (NABU) eV, som er en
naturbeskyttelsesforening med hjemsted i Tyskland, om tilladelse til at intervenere
til støtte for appellanternes påstande. Ved kendelse afsagt den 30. november 2016
gav formanden for Rettens Femte Afdeling tilladelse til disse interventioner og tog
appellanternes anmodning om fortrolig behandling i forhold til FSS og NABU til
følge.
Ved den første appellerede dom annullerede Retten den omtvistede afgørelse, for
så vidt som Kommissionen havde besluttet ikke at gøre indsigelse mod de
foranstaltninger, som Kongeriget Danmark havde indrømmet Femern til
projektering, anlæg og drift af den faste forbindelse, og frifandt i øvrigt
Kommissionen.
B.
24
Sag T-631/15
23
Ved stævning indleveret til Rettens Justitskontor den 11. november 2015 anlagde
Stena Line Scandinavia sag med påstand om annullation af den omtvistede
afgørelse.
Ved dokument indleveret til Rettens Justitskontor den 6. april 2016 anmodede
Kongeriget Danmark om tilladelse til at intervenere i sagen til støtte for
Kommissionens påstande. Ved kendelse afsagt den 29. juni 2016 gav formanden
for Rettens Niende Afdeling tilladelse til denne intervention.
Ved processkrifter indleveret til Rettens Justitskontor den 7. april 2016 anmodede
FSS om tilladelse til at intervenere til støtte for appellantens påstande. Ved
kendelse afsagt den 30. november 2016 gav formanden for Rettens Femte
Afdeling tilladelse til denne intervention.
Ved den anden appellerede dom annullerede Retten den omtvistede afgørelse, for
så vidt som Kommissionen havde besluttet ikke at gøre indsigelse mod de
foranstaltninger, som Kongeriget Danmark havde indrømmet Femern til
projektering, anlæg og drift af den faste forbindelse, med en begrundelse, der var
identisk med den, som blev anført i den første appellerede dom, bortset fra de
yderligere præciseringer i den anden appellerede doms præmis 162-165. I øvrigt
frifandt Retten Kommissionen.
IV.
25
26
27
Retsforhandlingerne for Domstolen
28
Ved kendelse afsagt af Domstolens præsident den 22. oktober 2019, Scandlines
Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen (C-174/19 P, ikke trykt
i Sml., EU:C:2019:1096), har Rederi Nordö-Link AB, Trelleborg Hamn AB og
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung eV (herefter
»Aktionsbündnis«) fået tilladelse til at intervenere til støtte for Scandlines
Danmarks og Scandlines Deutschlands påstande.
29
Ved kendelse afsagt af Domstolens præsident den 22. oktober 2019, Stena Line
Scandinavia mod Kommissionen (C-175/19 P, ikke trykt i Sml.,
EU:C:2019:1095), har Rederi Nordö-Link, Trelleborg Hamn og Aktionsbündnis
fået tilladelse til at intervenere til støtte for Stena Line Scandinavias påstande.
Ved Domstolens præsidents kendelse af 2. september 2020 er sagerne C-174/19 P
og C-175/19 P blevet forenet med henblik på den mundtlige forhandling og
dommen.
V.
30
Parternes påstande
Sag C-174/19 P
A.
31
Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland har nedlagt følgende påstande:
Den første appellerede dom ophæves, for så vidt som den vedrører
finansieringsforanstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg.
Kontraappellen afvises eller forkastes under alle omstændigheder som
ugrundet.
Kommissionen tilpligtes at bære sine egne omkostninger og at betale
appellanternes omkostninger.
32
Kommissionen har nedlagt følgende påstande:
Hovedappellen forkastes.
Rettens implicitte afgørelse om, at appellanternes søgsmål kunne antages til
realitetsbehandling, ophæves, for så vidt som den vedrører
finansieringsforanstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg.
Appellanterne tilpligtes at betale sagsomkostningerne for Retten og for
Domstolen.
33
34
Kongeriget Danmark har nedlagt påstand om, at hovedappellen forkastes, og at
Kommissionens kontraappel tages til følge.
FSS har nedlagt følgende påstande:
Den første appellerede dom ophæves, for så vidt som de af Scandlines
Danmark og Scandlines Deutschland fremsatte anbringender blev forkastet.
Den omtvistede afgørelse annulleres i sin helhed.
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
Kommissionen pålægges at indlede en formel undersøgelsesprocedure
vedrørende alle støtteforanstaltningerne i forbindelse med projektet.
Kontraappellen afvises og forkastes under alle omstændigheder som ugrundet.
Kommissionen tilpligtes at bære sine egne omkostninger og at betale de af
Scandlines Danmark, Scandlines Deutschland og FSS afholdte omkostninger i
forbindelse med sagerne for Retten og for Domstolen.
35
NABU har nedlagt følgende påstande:
Hovedappellen tages til følge, og den første appellerede dom ophæves.
Kontraappellen afvises eller forkastes under alle omstændigheder som
ugrundet.
Den omtvistede afgørelse annulleres i sin helhed.
Kommissionen tilpligtes at bære sine egne omkostninger og at betale NABU’s
omkostninger.
36
Rederi Nordö-Link, Trelleborg Hamn og Aktionsbündnis har nedlagt følgende
påstande:
Hovedappellen tages til følge, og den første appellerede dom ophæves delvist.
Kommissionen tilpligtes at bære sine egne omkostninger og at betale de af
intervenienterne i appelsagen afholdte omkostninger.
B.
37
Sag C-175/19 P
Stena Line Scandinavia har nedlagt følgende påstande:
Den anden appellerede dom ophæves, for så vidt som den vedrører
finansieringsforanstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg.
Kontraappellen afvises eller forkastes under alle omstændigheder som
ugrundet.
Kommissionen tilpligtes at bære sine egne omkostninger og at betale
appellantens omkostninger.
38
Kommissionen har nedlagt følgende påstande:
Hovedappellen forkastes.
Kontraappellen tages til følge, og Rettens stiltiende afgørelse om, at
appellanternes søgsmål kunne antages til realitetsbehandling, ophæves, for så
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
vidt som den vedrører finansieringsforanstaltningerne til fordel for Femern
Landanlæg.
Søgsmålet afvises, for så vidt som det vedrører disse foranstaltninger.
Appellanten tilpligtes at betale sagsomkostningerne for Retten og for
Domstolen.
39
40
Kongeriget Danmark har nedlagt påstand om, at hovedappellen forkastes, og at
Kommissionens kontraappel tages til følge.
FSS har nedlagt følgende påstande:
Den anden appellerede dom ophæves.
Den omtvistede afgørelse annulleres i sin helhed.
Kommissionen pålægges at indlede en formel undersøgelsesprocedure
vedrørende alle støtteforanstaltningerne i forbindelse med projektet.
Kontraappellen afvises eller forkastes som ugrundet.
Kommissionen tilpligtes at bære sine egne omkostninger og at betale de af
appellanten og FSS afholdte omkostninger i forbindelse med sagerne for Retten
og for Domstolen.
41
Rederi Nordö-Link, Trelleborg Hamn og Aktionsbündnis har nedlagt følgende
påstande:
Hovedappellen tages til følge, og den anden appellerede dom ophæves delvist.
Kommissionen tilpligtes at bære sine egne omkostninger og at betale de af
intervenienterne i appelsagen afholdte omkostninger.
VI.
Om hovedappellerne
42
I sag C-174/19 P har Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland fremsat syv
anbringender til støtte for deres appel. Det første og det andet anbringende er rettet
mod Rettens bedømmelse af finansieringen af den del af projektet, der vedrører
jernbanelandanlæggene i Danmark, mens de øvrige anbringender vedrører Rettens
vurdering af finansieringen af den faste forbindelse. I sag C-175/19 P har Stena
Line Scandinavia fremsat seks anbringender til støtte for sin appel, der i det
væsentlige er identiske med de første seks anbringender, som er fremsat af
appellanterne i sag C-174/19 P.
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
A.
Formaliteten vedrørende det tredje til det sjette anbringende i sag C-
174/19 P og C-175/19 P
1.
43
Parternes argumentation
Kommissionen og Kongeriget Danmark har indledningsvis fremsat en
formalitetsindsigelse i forhold til appellanternes tredje til sjette anbringende om, at
Retten begik retlige fejl vedrørende tilskyndelsesvirkningen, støtteberettigelsen
for udgifterne til landanlæggene i Danmark og fordrejningen af
konkurrencevilkårene som følge af foranstaltningerne til fordel for Femern. Disse
parter har støttet sig på artikel 169, stk. 1, i Domstolens procesreglement og på
retspraksis vedrørende denne bestemmelse med henblik på at gøre gældende, at
disse anbringender skal afvises, eftersom de er rettet mod de appellerede dommes
præmisser og ikke mod disse dommes konklusioner.
Appellanterne har gjort gældende, at de har interesse i at fremsætte disse
anbringender, og at disse anbringender kan antages til realitetsbehandling, navnlig
for så vidt som de gør det muligt at undgå, at de herved anfægtede præmisser i de
appellerede domme opnår retskraft. NABU og FSS er i det væsentlige enige i
appellanternes argumentation.
2.
Domstolens bemærkninger
44
45
I henhold til procesreglementets artikel 169, stk. 1, skal påstandene i appelskriftet
gå ud på, at Rettens afgørelse, således som den fremgår af denne afgørelses
konklusion, ophæves helt eller delvist.
Med de appellerede domme annullerede Retten den omtvistede afgørelses
begrundelse vedrørende foranstaltningerne til fordel for Femern med henblik på
den faste forbindelse.
Med deres tredje til sjette anbringende har appellanterne gjort gældende, at Retten
begik retlige
fejl
ved bedømmelsen af
disse
foranstaltningers
tilskyndelsesvirkning, støtteberettigelsen for udgifterne til landanlæggene i
Danmark og den af nævnte foranstaltninger forårsagede fordrejning af
konkurrencevilkårene.
Det skal dermed fastslås, at appellanterne med disse anbringender ikke har tilsigtet
at drage de appellerede dommes konklusioner i tvivl, men disses præmisser, og at
hver af disse dommes konklusioner ikke vil kunne ophæves helt eller delvist,
såfremt disse anbringender tiltrædes.
Det følger heraf, at disse anbringender skal afvises.
Denne vurdering kan ikke drages i tvivl ved NABU’s og FSS’ argument om
retskraften af de appellerede dommes præmisser, som er omhandlet i disse
anbringender.
46
47
48
49
50
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
51
Det skal i denne henseende bemærkes, at det følger af Domstolens praksis, at
retskraften kun omfatter de præmisser i en dom, som udgør det nødvendige
grundlag for domskonklusionen, og derfor ikke kan adskilles fra denne (dom af
25.7.2018, Société des produits Nestlé m.fl. mod Mondelez UK Holdings &
Services, C-84/17 P, C-85/17 P og C-95/17 P, EU:C:2018:596, præmis 52 og den
deri nævnte retspraksis).
I tilfælde, hvor Retten annullerer en afgørelse truffet af Kommissionen, kan de
præmisser, hvorved denne retsinstans har forkastet visse af de af parterne
fremførte argumenter, følgelig ikke anses for at have opnået retskraft (jf. i denne
retning dom af 25.7.2018, Société des produits Nestlé m.fl. mod Mondelez UK
Holdings & Services, C-84/17 P, C-85/17 P og C-95/17 P, EU:C:2018:596,
præmis 53).
Det tredje til det sjette anbringende i sagerne C-174/19 P og C-175/19 P vedrører
argumenter, som blev påberåbt i første instans, og som Retten forkastede i de
appellerede domme. På denne baggrund kan de argumenter, som appellanterne har
fremsat med deres tredje til sjette anbringende, hverken tilføre dem en fordel eller
have indflydelse på den del af de appellerede dommes konklusion, som
annullerede den omtvistede afgørelse hvad angår foranstaltningerne til fordel for
Femern.
Det følger heraf, at det tredje til det sjette anbringende i sagerne C-174/19 P og C-
175/19 P skal afvises.
B.
Det syvende anbringende i sag C-174/19
52
53
54
55
Med det syvende anbringende i sag C-174/19 P har appellanterne, støttet af Rederi
Nordö-Link og Aktionsbündnis, gjort gældende, at Retten begik en retlig fejl i den
første appellerede doms præmis 40-52, idet den afviste deres anbringender om de
støtteforanstaltninger, der bestod i jernbaneafgifter og brug af goder, som tilhører
den danske stat, med den begrundelse, at disse foranstaltninger ikke var omfattet
af den omtvistede afgørelse. NABU og FSS er i det væsentlige enige i denne
argumentation.
Appellanterne har i denne henseende anført, at der foreligger en selvmodsigelse
mellem denne dom og kendelse af 13. december 2018, Scandlines Danmark og
Scandlines Deutschland mod Kommissionen (T-890/16, ikke trykt i Sml.,
EU:T:2018:1004), hvori Retten fastslog, at de nævnte foranstaltninger var
omfattet af denne afgørelse. Appellanterne har fremhævet, at denne
selvmodsigelse er i strid med artikel 263, stk. 1 og 4, TEUF samt artikel 47 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder.
Kommissionen og Kongeriget Danmark har gjort gældende, at det syvende
anbringende skal forkastes som ugrundet, og Kommissionen har anført, at dette
anbringende under alle omstændigheder er uvirksomt.
56
57
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
58
59
Det skal i denne henseende bemærkes, at Retten i den første appellerede dom ikke
traf afgørelse i den af appellanterne anførte retning.
I den nævnte doms præmis 48 afviste Retten nemlig appellanternes argumenter
om disse foranstaltninger som nye og derfor som uantagelige til
realitetsbehandling. For fuldstændighedens skyld fastslog Retten desuden ikke i
nævnte doms præmis 52, at jernbaneafgifterne og den gratis benyttelse af goder,
der tilhører den danske stat, ikke var omfattet af anlægsafgørelsen af 2015, men
forkastede alene appellanternes argument om en manglende begrundelse i denne
afgørelse vedrørende disse foranstaltninger, eftersom den fandt, at dette argument
ikke i snæver forstand vedrørte en begrundelsesmangel ved nævnte afgørelse. I
denne præmis 52 henviste Retten endvidere alene til appellanternes udsagn, uden
at den på nogen måde foretog en bedømmelse af, om afgørelsen faktisk vedrørte
nævnte foranstaltninger (kendelse af 3.9.2021, Scandlines Danmark og Scandlines
Deutschland mod Kommissionen, C-173/19 P, ikke trykt i Sml., EU:C:2021:699,
præmis 53).
Det følger heraf, at det syvende anbringende i sag C-174/19 P skal forkastes som
ugrundet.
C.
Det første og det andet anbringende i sagerne C-174/19 P og C-
175/19 P
60
61
Med det første anbringende, som består af fire led, har appellanterne gjort
gældende, at Retten tilsidesatte artikel 107, stk. 1, TEUF og artikel 108, stk. 2,
TEUF, idet den fastslog, at Kommissionen ikke havde begået en retlig fejl og ikke
var stødt på alvorlige vanskeligheder med henblik på at finde, at
foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg ikke kunne fordreje
konkurrencevilkårene. Med det andet anbringende har appellanterne gjort
gældende, at Retten begik de samme retlige fejl ved at lægge til grund, at disse
foranstaltninger ikke kunne påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne.
1.
Indledende bemærkninger
62
Det skal bemærkes, at det følger af artikel 107, stk. 1, TEUF, at bortset fra de i
traktaterne hjemlede undtagelser er statsstøtte eller støtte, som ydes ved hjælp af
statsmidler under enhver tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at
fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller visse
produktioner, uforenelig med det indre marked, i det omfang den påvirker
samhandelen mellem medlemsstaterne.
Eftersom appellanternes første og andet anbringende vedrører den angivelige
tilsidesættelse af deres proceduremæssige rettigheder, skal det ligeledes
bemærkes, at artikel 4 i forordning nr. 659/1999 indfører en foreløbig
undersøgelse af de anmeldte støtteforanstaltninger, som skal gøre det muligt for
Kommissionen at danne sig en første opfattelse af, om den pågældende støtte er
forenelig med det indre marked. Efter forløbet af denne fase kan Kommissionen
63
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
enten konstatere, at denne foranstaltning ikke er en støtte, eller at den falder ind
under anvendelsesområdet for artikel 107, stk. 1, TEUF. I sidstnævnte tilfælde
erklærer Kommissionen støtten forenelig med det indre marked ved at vedtage en
afgørelse om ikke at gøre indsigelser, såfremt støtten ikke giver anledning til tvivl
om, at den er forenelig med det indre marked. I modsat fald har Kommissionen
pligt til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure (jf. i denne retning dom af
24.5.2011, Kommissionen mod Kronoply og Kronotex, C-83/09 P,
EU:C:2011:341, præmis 43 og 46).
64
Når Kommissionen vedtager en afgørelse om ikke at gøre indsigelser, erklærer
den ikke alene foranstaltningen for forenelig med det indre marked, men afslår
ligeledes
implicit,
men
nødvendigvis
at
indlede
den
formelle
undersøgelsesprocedure i henhold til artikel 108, stk. 2, TEUF og artikel 6, stk. 1,
i forordning nr. 659/1999 (jf. i denne retning dom af 24.5.2011, Kommissionen
mod Kronoply og Kronotex, C-83/09 P, EU:C:2011:341, præmis 45).
Proceduren i henhold til artikel 108, stk. 2, TEUF er uomgængelig, når
Kommissionen støder på alvorlige vanskeligheder ved undersøgelsen af, om en
støtte er forenelig med det indre marked. Kommissionen kan derfor kun begrænse
sig til den indledende undersøgelsesfase i medfør af artikel 108, stk. 3, TEUF i
forbindelse med en godkendelse af en støtte, såfremt den efter en første
undersøgelse kan nå til den opfattelse, at nævnte støtte er forenelig med det indre
marked. Hvis Kommissionen på grundlag af denne første undersøgelse imidlertid
når til den modsatte opfattelse eller ikke har kunnet overvinde alle
vanskelighederne ved bedømmelsen af, om støtten er forenelig med det indre
marked, skal den indhente alle de nødvendige udtalelser og med henblik herpå
indlede proceduren efter artikel 108, stk. 2, TEUF (dom af 2.4.2009, Bouygues og
Bouygues Télécom mod Kommissionen, C-431/07 P, EU:C:2009:223 præmis 61
og den deri nævnte retspraksis).
Da kriteriet »alvorlige vanskeligheder« har en objektiv karakter, skal sådanne
vanskeligheders eksistens undersøges med udgangspunkt ikke blot i
omstændighederne ved vedtagelsen af Kommissionens afgørelse efter den
foreløbige undersøgelse, men ligeledes i de vurderinger, som Kommissionen
lagde til grund (dom af 21.12.2016, Club Hotel Loutraki m.fl. mod
Kommissionen, C-131/15 P, EU:C:2016:989, præmis 31 og den deri nævnte
retspraksis).
Denne analyse indebærer således en stillingtagen til, om vurderingen af de
oplysninger, Kommissionen rådede over, under den foreløbige undersøgelse af
den anmeldte foranstaltning objektivt set burde have rejst tvivl med hensyn til
denne foranstaltnings forenelighed med det indre marked, eftersom en sådan tvivl
skal føre til, at der indledes en formel undersøgelsesprocedure, hvori de
interesserede parter som omhandlet i artikel 1, litra h), i forordning nr. 659/1999
kan deltage, ligesom de samme principper gælder, når Kommissionen nærer tvivl
om, hvorvidt den undersøgte foranstaltning er støtte som omhandlet i artikel 107,
stk. 1, TEUF (jf. i denne retning dom af 21.12.2016, Club Hotel Loutraki m.fl.
65
66
67
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
mod Kommissionen, C-131/15 P, EU:C:2016:989, præmis 32 og 33 og den deri
nævnte retspraksis).
2.
a)
68
Det første anbringendes første led i sagerne C-174/19 P og C-175/19 P
Parternes argumentation
Med det første anbringendes første led i sagerne C-174/19 P og C-175/19 P har
appellanterne, støttet af intervenienterne, gjort gældende, at Retten begik en retlig
fejl ved at fastslå, at foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg ikke kan
påvirke konkurrencen, selv om den faste forbindelse og jernbaneanlæggene udgør
et samlet projekt, inden for rammerne af hvilket det er ubestridt, at
foranstaltningerne til fordel for Femern kan fordreje konkurrencevilkårene. FSS
og NABU er i det væsentlige enige i denne argumentation.
Efter appellanternes opfattelse lagde Retten med urette til grund, at Femern
Landanlægs aktiviteter ikke omfatter leveringen af transporttjenester på Femern
Bælt, selv om disse anlæg og den faste forbindelse er et samlet integreret projekt
og er blevet iværksat med selve det formål at levere transporttjenester på dette
farvand. Formålet med foranstaltningerne til fordel for Femern på den ene side og
for Femern Landanlæg på den anden side er således identiske og består i levering
af transporttjenester på Femern Bælt.
Foranstaltningerne til fordel for jernbaneanlæggene alene fordrejer endvidere
under alle omstændigheder konkurrencevilkårene på samme måde som
foranstaltningerne til fordel for den faste forbindelses jernbaneinfrastrukturer.
I den første appellerede doms præmis 88 og i den anden appellerede doms præmis
63 fastslog Retten således med urette, at foranstaltningerne til fordel for Femern
og Femern Landanlæg vedrører samme projekt, men har forskelligt formål og er
til fordel for forskellige enheder.
Appellanterne har ligeledes gjort gældende, at Kommissionens og Kongeriget
Danmarks formalitetsindsigelse er ugrundet.
FSS har for sin del anført, at den omstændighed, at projektet gennemføres af to
forskellige
selskaber,
ikke
kan
begrunde,
at
de
indrømmede
finansieringsforanstaltninger undersøges særskilt, og efter FSS’ opfattelse skulle
analysen af virkningerne på konkurrencen være blevet vurderet på grundlag af
projektet som helhed. FSS har gjort gældende, at projektet vedrørende
jernbanelandanlæggene i Danmark er knyttet til den faste forbindelse, og at
finansieringen af de førstnævnte desuden sikres af det udbytte, som Femern
betaler til Femern Landanlæg.
Rederi Nordö-Link har anført, at foranstaltningerne til fordel for Femern
Landanlæg under alle omstændigheder påvirker markedet for transporttjenester på
overfarten på Femern Bælt samt på de forudgående markeder, såsom markedet for
69
70
71
72
73
74
15
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
levering af byggematerialer, og på de efterfølgende markeder, såsom markederne
for jernbanetransporttjenester i Danmark.
75
76
77
Kommissionen har gjort gældende, at appellanterne ikke præcist har identificeret
de anfægtede præmisser i de appellerede domme.
Den har tilføjet, at det første anbringendes første led i sagerne C-174/19 P og C-
175/19 P under alle omstændigheder er ugrundet.
Kongeriget Danmark har indledningsvis gjort gældende, at Kommissionen i den
omtvistede afgørelse ikke tog endelig stilling til, om foranstaltningerne til fordel
for Femern kunne fordreje konkurrencevilkårene, eller til, om der er tale om en
virksomhed i henhold til artikel 107, stk. 1, TEUF. Denne medlemsstat har anført,
at hverken Femern eller Femern Landanlæg kan kvalificeres som sådanne.
Den har desuden anført, at appellanterne for Domstolen har fremsat de samme
argumenter som de argumenter, der blev forkastet for Retten.
Kongeriget Danmark har ligeledes fremsat en formalitetsindsigelse med den
begrundelse, at appellanterne ikke præcist har angivet de anfægtede præmisser i
de appellerede domme, og at de har rejst tvivl om Rettens bedømmelse af de
faktiske omstændigheder hvad angår landanlæggenes formål og funktion, uden at
de har anført, at Retten foretog en urigtig gengivelse heraf.
Endelig har denne medlemsstat anført, at det første anbringendes første led i
begge sager under alle omstændigheder er ugrundet.
b)
81
Domstolens bemærkninger
78
79
80
Med hensyn til Kommissionens og Kongeriget Danmarks formalitetsindsigelse
om, at de anfægtede præmisser i de appellerede domme ikke er identificeret
tilstrækkelig præcist, fremgår det, at appellanterne har identificeret disse
præmisser præcist.
Det er således tilstrækkeligt at konstatere, at Scandlines Danmark og Scandlines
Deutschland til støtte for deres argumentation, der underbygger det første
anbringendes første led i sag C-174/19 P, udtrykkeligt har nævnt den første
appellerede doms præmis 87-93, og navnlig denne doms præmis 88, hvori Retten
tog stilling til, om det med henblik på anvendelsen af artikel 107, stk. 1, TEUF var
relevant, at de undersøgte foranstaltninger tilhørte samme projekt. Stena Line
Scandinavia har for sin del til støtte for det første anbringendes første led i sag C-
175/19 P nævnt den anden appellerede doms præmis 62-71, og navnlig denne
doms præmis 63.
Denne formalitetsindsigelse skal følgelig forkastes.
På samme måde kan Kongeriget Danmarks formalitetsindsigelse om, at
appellanterne inden for rammerne af det første anbringendes første led blot har
82
83
84
16
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
gentaget deres argumenter i første instans, ikke tages til følge, eftersom
appellanterne med disse argumenter har anfægtet Rettens bedømmelse, hvorved
den i den første appellerede doms præmis 87-93 og i den anden appellerede doms
præmis 62-71 forkastede deres argumenter.
85
Det fremgår nemlig af Domstolens faste praksis, at de retsspørgsmål, som Retten
har behandlet, kan diskuteres på ny under en appelsag. Hvis en part ikke kunne
basere sin appel på anbringender og argumenter, som allerede havde været
fremført for Retten, ville appelproceduren blive berøvet en del af sin mening (jf.
navnlig dom af 21.12.2016, Club Hotel Loutraki m.fl. mod Kommissionen, C-
131/15 P, EU:C:2016:989, præmis 26).
Som Kongeriget Danmark har anført, skal de argumenter, som appellanterne har
påberåbt sig til støtte for, at Femern Landanlægs aktiviteter omfatter levering af
transporttjenester på Femern Bælt, derimod afvises, for så vidt som appellanterne
med disse argumenter har anmodet Domstolen om at foretage en ny bedømmelse
af de faktiske omstændigheder, uden at de har gjort gældende, at Retten gengav
disse omstændigheder urigtigt. Bedømmelsen af de faktiske omstændigheder og
beviser er nemlig ikke et retsspørgsmål, der som sådan kan efterprøves af
Domstolen under en appelsag, medmindre disse omstændigheder og beviser er
blevet urigtigt gengivet (jf. i denne retning dom af 2.3.2021, Kommissionen mod
Italien m.fl., C-425/19 P, EU:C:2021:154, præmis 52 og den deri nævnte
retspraksis).
Som generaladvokaten har anført i punkt 92 i forslaget til afgørelse, fremgår det i
øvrigt på ingen måde af argumenterne om, at projektet er integreret, navnlig
argumenterne om metoden til finansiering af projektet, at Femern Landanlægs
aktiviteter inkluderer levering af transporttjenester på Femern Bælt.
Rederi Nordö-Links argumenter om, at foranstaltningerne til fordel for Femern
Landanlæg ligeledes påvirker konkurrencen på de forudgående markeder, såsom
markedet for levering af byggematerialer, og de efterfølgende markeder, såsom
markederne for jernbanetransporttjenester i Danmark, vedrører i virkeligheden
den første appellerede doms præmis 91 og den anden appellerede doms præmis
66, hvori Retten henviste til præmisserne i de appellerede domme vedrørende
eksistensen af en konkurrence. Sådanne argumenter er følgelig uden betydning for
de retsvirkninger, der skal udledes af, at de forskellige undersøgte foranstaltninger
tilhører samme projekt, og kan dermed ikke påberåbes til støtte for det første
anbringendes første led.
Det er med henblik på vurderingen af det første anbringendes første led ligeledes
uden betydning, om Femern og Femern Landanlæg er virksomheder som
omhandlet i artikel 107, stk. 1, TEUF.
Arten af de formål, der forfølges med statslige foranstaltninger, og deres
begrundelse er endelig ikke udslagsgivende for, om de udgør statsstøtte. Artikel
107, stk. 1, TEUF har således ikke indført nogen sondring ud fra grundene til eller
86
87
88
89
90
17
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
formålet med de statslige indgreb, men definerer disse i kraft af deres virkninger
(dom af 4.3.2021, Kommissionen mod Futbol Club Barcelona, C-362/19 P,
EU:C:2021:169, præmis 61 og den deri nævnte retspraksis).
91
Det følger heraf, at selv om foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg
indgår i et projekt, der samlet set, som generaladvokaten har anført i punkt 99 i
forslaget til afgørelse, tilsigter at skabe bedre vilkår for passager- og godstransport
mellem de nordiske lande og Centraleuropa, følger det ikke desto mindre heraf, at
de ikke af denne grund alene kan vurderes sammen med foranstaltningerne til
fordel for Femern, henset til artikel 107, stk. 1, TEUF, eftersom disse
virksomheders aktiviteter er forskellige. Det er nemlig ubestridt, at så snart
projektet er gennemført, vil Femern Landanlægs aktiviteter være begrænset til
forvaltning og drift af jernbanelandanlæggene, mens Femerns aktiviteter kun vil
angå den faste forbindelse, idet disse forskellige infrastrukturer desuden kan
anvendes uafhængigt af hinanden.
Det følger af det ovenstående, at Retten uden at begå en retlig fejl i den første
appellerede doms præmis 88 og i den anden appellerede doms præmis 63 kunne
fastslå, at foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg, som blev vedtaget
inden for rammerne af de samme projekt som det, der indeholder de
foranstaltninger til fordel for Femern til den faste forbindelse, som Kommissionen
kvalificerede som statsstøtte, ikke af »denne grund alene« kan udgøre statsstøtte,
idet de to typer foranstaltninger har forskelligt formål og er til fordel for
forskellige enheder. I den første appellerede doms præmis 90-92 og den anden
appellerede doms præmis 65-67 sondrede Retten således med føje mellem
indvirkningerne på konkurrencen af de foranstaltninger, som var tildelt
henholdsvis den ene og den anden virksomhed.
Det følger heraf, at appellanternes første anbringendes første led i sagerne C-
174/19 P og C-175/19 P delvist skal afvises, delvist er ugrundet og dermed skal
forkastes.
3.
Det første anbringendes andet og tredje led i sagerne C-174/19 P og C-
175/19 P
a)
94
Parternes argumentation
92
93
Med det første anbringendes andet og tredje led i sagerne C-174/19 P og C-
175/19 P, som skal behandles samlet, har appellanterne, støttet af intervenienterne,
gjort gældende, at Retten begik en retlig fejl, idet den fastslog, at markedet for
forvaltning af jernbaneinfrastrukturen i Danmark ikke var åbent for konkurrence. I
den første appellerede doms præmis 108-120 og den anden appellerede doms
præmis 83-95 forkastede den med urette deres argumenter om, at der forelå
konkurrence i både faktisk og retlig henseende med hensyn til forvaltning og drift
af den danske jernbaneinfrastruktur. NABU og FSS er i det væsentlige enige i
denne argumentation.
18
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
95
Appellanterne har indledningsvis gjort gældende, at deres argumenter ligeledes
tilsigter at anfægte Rettens vurdering i den første appellerede doms præmis 94-96
og den anden appellerede doms præmis 69-71, hvorefter jernbanelandanlæggene
er en del af det nationale jernbanenet.
Med hensyn til konkurrence i retlig henseende er det appellanternes opfattelse, at
den licensordning for drift, forvaltning og vedligeholdelse af den danske
jernbaneinfrastruktur, som er indført i dansk ret, og som kræver, at der indhentes
licens fra den nationale myndighed, der har ansvar for transport, for at kunne
forvalte en jernbaneinfrastruktur, og som i 2015 blev erstattet med en ordning om
sikkerhedsgodkendelser, indebærer, at disse aktiviteter er åbne for konkurrence, i
hvert fald hvad angår konkurrencen »om« markedet for forvaltning af
jernbaneinfrastrukturen. Ethvert selskab, der har opnået en licens og en
sikkerhedsgodkendelse, kan således nemlig drive jernbaneinfrastrukturer. Der er i
øvrigt flere jernbaneinfrastrukturoperatører i Danmark.
Appellanterne har henvist til det »analyseskema«, som Kommissionen nævnte i et
dokument om infrastrukturer for jernbaner, metro og lokaltransport
(»Infrastructure
Analytical Grid for Railway, Metro and local transport
infrastructure«),
hvori det anføres, at forvaltningen af en jernbaneinfrastruktur
kun er lukket for konkurrence, når forvaltning og drift er underlagt et lovbestemt
monopol, hvilket forudsætter, at en tjeneste ved lov er forbeholdt en
eneleverandør, og at det klart er forbudt for enhver anden operatør at levere denne
tjeneste.
Dette er imidlertid ikke tilfældet i Danmark, og licensordningen giver
virksomhederne mulighed for at konkurrere med hensyn til såvel anlæg og drift af
infrastrukturen som leveringen af tjenesteydelser på de eksisterende
infrastrukturer, i det tilfælde, hvor Femern Landanlæg eller Banedanmark
udliciterer deres aktiviteter.
Appellanterne har endvidere henvist til andre sektorer i økonomien, hvori
aktiviteterne ligeledes er baseret på anvendelsen af et net, såsom sektorerne for
telekommunikation, elektricitet eller gas, hvorefter de har gjort gældende, at
konstateringen om åbning for konkurrence afhænger af selve det system, der er
iværksat for at muliggøre konkurrenternes adgang til infrastrukturen, uanset om de
faktisk er til stede på markedet.
96
97
98
99
100 Retten begik ligeledes en retlig fejl ved i den første appellerede doms præmis 112
og i den anden appellerede doms præmis 87 at lægge til grund, at den
omstændighed, at andre virksomheder end Banedanmark har fået licenser og
udøver deres aktiviteter med forvaltning og drift af strækninger af jernbanenettet,
som har karakter af »naturlige monopoler«, ikke var tilstrækkelig til at godtgøre
en konkurrence »på« eller »om« markedet for drift og forvaltning af den nationale
jernbane.
19
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
101 Det er endvidere uden betydning, at EU-retten ikke pålægger, at forvaltningen af
jernbaneinfrastrukturen åbnes for konkurrence, som Retten anførte i den første
appellerede doms præmis 111 og i den anden appellerede doms præmis 86, og at
operatører fra andre medlemsstater i Danmark kan støtte sig på godkendelser
udstedt i deres oprindelsesland, som det fremgår af den første appellerede doms
præmis 113 og af den anden appellerede doms præmis 88.
102 Under alle omstændigheder fordrejer foranstaltningerne til fordel for Femern
Landanlæg konkurrencevilkårene på de foregående markeder, såsom markedet for
levering af byggematerialer, og på de efterfølgende markeder, såsom markedet for
levering af transporttjenester i Danmark.
103 Appellanterne har med lignende argumenter desuden gjort gældende, at Retten
ligeledes begik en retlig fejl, idet den ikke fastslog, at der var faktisk konkurrence
på det marked, hvorpå Femern Landanlæg virker, navnlig henset til
tilstedeværelsen af selskaber med tilladelse til at forvalte lokale jernbanenet, som
er adskilt fra det nationale net.
104 Appellanterne har endvidere henvist til Kommissionens meddelelse om EU-
retningslinjer for statsstøttereglernes anvendelse i forbindelse med hurtig
etablering af bredbåndsnet (EUT 2013, C 25, s. 1), som kan indrømmes
erhvervsdrivende med henblik på at opføre og drive infrastrukturer, hvorved de
har gjort gældende, at det relevante kriterium for at afgøre, om støtten til Femern
Landanlæg udgjorde statsstøtte, var, om denne operatør modtog finansiering på
vilkår, der svarer til markedsvilkårene. Efter deres opfattelse var dette ikke
tilfældet i den foreliggende sag.
105 I replikken har appellanterne anført, at Kommissionens og Kongeriget Danmarks
formalitetsindsigelser er ugrundede.
106 FSS har fremhævet, at Kommissionens analyse i den omtvistede afgørelse er ny,
idet de sjældne tilfælde, hvor denne institution har fastslået, at der ikke forelå
fordrejning af konkurrencevilkårene, hidtil hovedsageligt har vedrørt aktiviteter af
underordnet betydning, der udøves fjernt fra grænserne og kun har lokale
virkninger.
107 FSS har gjort gældende, at Retten, henset til den licensordning, der anvendes i
Danmark, med urette lagde til grund, at der ikke var konkurrence »om« markedet
for jernbaneinfrastruktur, eftersom enhver interesseret operatør kunne få tildelt
markedet for drift af jernbanelandanlæggene. Selv om hver jernbaneinfrastruktur
har kendetegnene ved et naturligt monopol, betyder dette ikke, at operatørerne
ikke kan være konkurrenter »om« dette marked, hvorfor den finansielle støtte,
som indrømmes en enkelt operatør, vil fordreje konkurrencevilkårene.
108 Selv såfremt markederne er lukkede for konkurrence som følge af et lovbestemt
monopol, har en finansiel støtte ifølge FSS indvirkning på konkurrencen i
transportsektoren. Den offentlige finansiering af anlæg af en infrastruktur har
således store konsekvenser for sektorens konkurrenceevne til skade for andre
20
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
transportformer, idet den bl.a. reducerer muligheden for, at virksomheder med
hjemsted i andre medlemsstater kan levere deres transporttjenester på denne
medlemsstats marked. FSS har navnlig henvist til præmis 77 og 78 i dom af 24.
juli 2003, Altmark Trans og Regierungspräsidium Magdeburg (C-280/00,
EU:C:2003:415), samt til dom af 30. april 2019, UPF mod Kommissionen (T-
747/17, EU:T:2019:271).
109 FSS har ligeledes gjort gældende, at finansieringen af jernbanelandanlæggene i
Danmark vil få en større indflydelse på konkurrencen på de forudgående
markeder, navnlig i byggebranchen, eftersom de virksomheder, der udfører bygge-
og anlægsarbejde, vil opleve en øget omsætning.
110 Ifølge FSS kan finansieringen af landanlæggene påvirke konkurrencen som
enhver anden infrastruktur i en netindustri, der udviser kendetegnene ved et
naturligt monopol. Kommissionen skal således fortsat hver gang undersøge
finansieringen af sådanne infrastrukturer omhyggeligt under hensyn til
statsstøttereglerne. FSS har i denne henseende ligeledes henvist til punkt 214 ff. i
Kommissionens meddelelse om begrebet statsstøtte i artikel 107, stk. 1, i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (EUT 2016, C 262, s. 1).
111 NABU, Rederi Nordö-Link, Trelleborg Hamn og Aktionsbündnis er enige i denne
argumentation. Rederi Nordö-Link har ligeledes gjort gældende, at et lovbestemt
monopol ikke er tilstrækkeligt til, at det kan fastslås, at der ikke er nogen
konkurrence, eftersom jernbaneinfrastrukturerne konkurrerer med andre
transportinfrastrukturer, såsom havnene.
112 Kommissionen har gjort gældende, at appellanternes argumenter skal afvises,
eftersom Retten i de appellerede domme ikke fastslog, at der ikke var nogen
konkurrence i retlig henseende.
113 Appellanternes argumenter vedrørende en eventuel faktisk konkurrence omtaler
heller ikke de anfægtede præmisser i de appellerede domme tilstrækkeligt præcist
og skal derfor afvises.
114 Kommissionen har desuden anført, at argumentet om, at konkurrencevilkårene på
de forudgående og efterfølgende markeder fordrejes, ikke var blevet fremført for
Retten og derfor udgør et nyt anbringende.
115 Endelig har Kommissionen gjort gældende, at appellanternes argumenter, hvorved
de har anfægtet Rettens fortolkning af dansk ret, navnlig i den første appellerede
doms præmis 110 og 112 og i den anden appellerede doms præmis 85 og 87, skal
afvises, for så vidt som de vedrører bedømmelsen af de faktiske omstændigheder.
116 Subsidiært har Kommissionen gjort gældende, at det første anbringendes andet og
tredje led i begge sager er ugrundede.
117 Kongeriget Danmark har gjort gældende, at disse to led af det første anbringende
skal afvises, idet de blot gentager de argumenter, som blev fremført i første
21
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
instans, og idet de vedrører Rettens bedømmelse af de faktiske omstændigheder,
selv om det ikke gøres gældende, at disse omstændigheder er gengivet forkert.
118 Denne medlemsstat har ligeledes gjort gældende, at det første anbringendes andet
og tredje led i begge sager er ugrundede.
b)
1)
Domstolens bemærkninger
Formaliteten
119 I modsætning til, hvad Kommissionen og Kongeriget Danmark har anført, har
appellanterne identificeret de præmisser i de appellerede domme, som de har
anfægtet, tilstrækkeligt præcist.
120 I sag C-174/19 P omtaler hovedappelskriftets punkt 35 Rettens analyse af
konkurrencen »de lege«, som er anført i den første appellerede doms præmis 108-
116, nærmere bestemt denne doms præmis 110. På samme måde vedrører dette
appelskrifts punkt 47 denne doms præmis 117-120, hvorved Retten traf afgørelse
om, hvorvidt samme marked »de facto« var åbent for konkurrence. Der kan
fremsættes lignende betragtninger vedrørende hovedappellen i sag C-175/19 P,
idet Stena Line Scandinavia præcist har identificeret den anden appellerede doms
præmis 83-91, nærmere bestemt denne doms præmis 85, samt dommens præmis
92-95.
121 Det skal i øvrigt bemærkes, at appellanterne ikke kan kritiseres for, at de ikke
specifikt har omtalt de præmisser i de appellerede domme, hvorved Retten
fastslog, at Kommissionen med føje havde fundet, at de pågældende
foranstaltninger ikke medførte en fordrejning af konkurrencevilkårene, eftersom
Retten i den første appellerede doms præmis 133 og 134 og i den anden
appellerede doms præmis 108 og 109 samlet udledte retsvirkningerne af sin
bedømmelse vedrørende fordrejningen af konkurrencevilkårene og påvirkningen
af samhandelen.
122 Kommissionens formalitetsindsigelse om, at Retten i de appellerede domme ikke
fastslog, at der ikke var nogen konkurrence i retlig henseende, skal ligeledes
forkastes. Det fremgår nemlig udtrykkeligt af den første appellerede doms præmis
97, 98 og 108-116 samt af overskriften »Åbningen »de lege« af de relevante
markeder ved lov nr. 1249«, som fremgår af denne doms præmis 108, at Retten
undersøgte de pågældende foranstaltninger under hensyn til kriteriet om
fordrejning af konkurrencevilkårene. Disse vurderinger fremgår ligeledes af den
anden appellerede doms præmis 72, 73 og 83-91.
123 Kongeriget Danmarks formalitetsindsigelse om, at appellanternes argumenter blot
gentager de argumenter, der blev påberåbt i første instans, er i øvrigt formuleret
for generelt og upræcist til at kunne tages til følge.
22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
124 Der er derimod grundlag for delvist at tiltræde Kommissionens og Kongeriget
Danmarks formalitetsindsigelse om, at appellanterne har anfægtet Rettens
bedømmelse af de faktiske omstændigheder uden hverken at påberåbe sig eller
påvise en urigtig gengivelse heraf.
125 Det skal i denne henseende bemærkes, at den angiveligt urigtige gengivelse skal
fremgå på åbenbar vis af sagsakterne, uden at det skal være fornødent at foretage
en fornyet vurdering af de faktiske omstændigheder og beviserne (jf. i denne
retning navnlig dom af 2.3.2021, Kommissionen mod Italien m.fl., C-425/19 P,
EU:C:2021:154, præmis 52 og den deri nævnte retspraksis, og af 6.11.2018,
Scuola Elementare Maria Montessori mod Kommissionen, Kommissionen mod
Scuola Elementare Maria Montessori og Kommissionen mod Ferracci, C-622/16 P
C-624/16 P, EU:C:2018:873, præmis 107).
126 Det følger heraf, at appellanterne ikke kan anfægte Rettens bedømmelse i den
første appellerede doms præmis 94-96 og i den anden appellerede doms præmis
69-71, hvorefter de af projektet omhandlede jernbanelandanlæg i Danmark indgår
i det nationale danske jernbanenet, når de ikke har påberåbt sig en urigtig
gengivelse for at anfægte denne bedømmelse, der i det væsentlige er støttet på
konstateringen i den første appellerede doms præmis 95 og den anden appellerede
doms præmis 70 om, at jernbaneanlæggene i form af en udvidelse og opgradering
af den eksisterende jernbaneforbindelse mellem Ringsted og Rødby, som tilhører
Banedanmark, vil blive forvaltet af sidstnævnte efter de gældende regler for hele
det nationale net og dermed blot vil forbinde den faste forbindelse med det
eksisterende nationale net, hvorved anlæggene bliver en integreret del af
sidstnævnte.
127 Det følger ligeledes heraf, at appellanterne heller ikke kan anfægte Rettens
analyse af de markeder, hvorpå foranstaltningerne til fordel for Femern
Landanlæg kunne fordreje konkurrencevilkårene, ved i deres respektive
appelskrifter at påberåbe sig en fordrejning af konkurrencevilkårene på andre
markeder i et tidligere eller efterfølgende led, som Retten analyserede.
128 I modsætning til, hvad bl.a. Kommissionen har anført, har appellanterne med
deres argumenter mod Rettens vurdering i den første appellerede doms præmis
110 og 112 og i den anden appellerede doms præmis 85 og 87, hvorefter den
danske licensordning ikke indebærer, at markedet for drift og forvaltning af den
nationale jernbaneinfrastruktur er åbent for konkurrence, derimod ikke blot
anfægtet Rettens bedømmelse af de faktiske omstændigheder, men har ligeledes
taget sigte på Rettens retlige bedømmelse af en sådan ordning hvad angår
konkurrencen »om« det pågældende marked i en situation, hvor en del af driften
af infrastrukturen også er genstand for et monopol, og disse argumenter kan
således antages til realitetsbehandling i appelsagen.
23
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
2)
Realiteten
129 Som anført i nærværende doms præmis 62 kræver kvalificeringen af »statsstøtte«
som omhandlet i artikel 107, stk. 1, TEUF bl.a., at den pågældende foranstaltning
fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene i denne bestemmelses
forstand.
130 Som Kommissionen i det væsentlige har anført i punkt 188 og 219 i sin
meddelelse om begrebet statsstøtte i artikel 107, stk. 1, TEUF, indebærer den
omstændighed, at en medlemsstat tildeler en offentlig tjeneste, der er underlagt et
lovbestemt monopol, til en offentlig virksomhed, under visse omstændigheder
ikke konkurrenceforvridning, og at en fordel, som indrømmes forvalteren af den
infrastruktur, der er underlagt et lovbestemt monopol, under sådanne
omstændigheder muligvis ikke fordrejer konkurrencevilkårene. Som
Kommissionen ligeledes har præciseret i denne meddelelses punkt 188, litra b),
kræves det imidlertid, at det lovbestemte monopol, for at en sådan fordrejning kan
udelukkes under disse omstændigheder, ikke alene udelukker konkurrence »på«
markedet, men også konkurrencen »om« markedet, derved at det udelukker
enhver mulig konkurrence om at blive eneudbyder af den pågældende
tjenesteydelse (jf. i denne retning dom af 19.12.2019, Arriva Italia m.fl., C-
385/18, EU:C:2019:1121, præmis 57).
131 I det foreliggende tilfælde har appellanterne ikke anfægtet Rettens konstatering i
den første appellerede doms præmis 112 og i den anden appellerede doms præmis
87 om, at Banedanmark forvalter det nationale jernbanenet som et lovbestemt
monopol.
132 Det står følgelig fast, at Banedanmark har et sådant lovbestemt monopol til at
forvalte og drive den nationale jernbaneinfrastruktur, som dette selskab ejer, og at
jernbanelandanlæggene indgår heri.
133 Det fremgår ligeledes af de appellerede domme, at Banedanmark fortsat vil have
ansvar for forvaltning og drift af jernbanelandanlæggene efter projektets
gennemførelse, herunder de anlæg, som vil tilhøre Femern Landanlæg.
134 Selv om det navnlig fremgår af den første appellerede doms præmis 112 og af den
anden appellerede doms præmis 87, at dansk lovgivning tillader de virksomheder,
der opfylder visse betingelser, at få en licens til at forvalte og drive strækninger af
jernbanenettet, er der tale om dele af dette net, som ikke indgår i det nationale
jernbanenet.
135 Det er i denne henseende hverken godtgjort eller anført, at tildelingen af licenser
eller efterfølgende af sikkerhedsgodkendelser giver andre virksomheder end
Banedanmark mulighed for at udøve aktiviteter på eller om markedet for
forvaltning og drift af den nationale jernbaneinfrastruktur.
136 Det skal tilføjes, at den omstændighed, at Banedanmark har et lovbestemt
monopol til forvaltning og drift af den nationale jernbaneinfrastruktur, gør det
24
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
muligt at fastslå, at Kongeriget Danmark med lovgivningsmæssige
foranstaltninger har pligt til at tillægge denne operatør eneret til forvaltning og
drift af den nationale infrastruktur, i det omfang det kræves i Domstolens praksis
(jf. i denne retning dom af 19.12.2019, Arriva Italia m.fl., C-385/18,
EU:C:2019:1121, præmis 58 og den deri nævnte retspraksis).
137 Efter at Retten i den første appellerede doms præmis 113 og i den anden
appellerede doms præmis 88 havde fastslået, at dansk lovgivning tillod operatører
med hjemsted i andre medlemsstater i Unionen at påberåbe sig godkendelser
udstedt i deres oprindelsesland, udledte denne ret heraf og uden at begå en retlig
fejl, at markedet for forvaltning og drift af jernbaneinfrastrukturen i Danmark
alene af denne grund ikke var åbent for konkurrence.
138 Med hensyn til det af FSS fremførte argument med henblik på at gøre gældende,
at det, selv om der foreligger et sådant monopol, skal undersøges, om der er
potentiel konkurrence med andre transportformer, hvilket argument er støttet på
præmis 97 i dom af 30. april 2019, UPF mod Kommissionen (T-747/17,
EU:T:2019:271), fremgår det af den nævnte præmis 97, at den pågældende sag
vedrørte en anden situation end nærværende sager, hvori Kommissionen ikke
havde fastslået en potentiel konkurrence vedrørende de havnetjenester, der blev
udbudt under monopolet, men for de transporttjenester, som blev udbudt af
havnene, der i et vist omfang konkurrerede med tjenester udbudt af andre havne
eller andre transporttjenesteudbydere.
139 I modsætning til, hvad appellanterne har gjort gældende, er Rettens konstatering i
den første appellerede doms præmis 111 og i den anden appellerede doms præmis
86 om, at EU-retten anerkender, at en jernbaneinfrastruktur er et naturligt
monopol, endelig relevant med henblik på at efterprøve, om EU-retten,
uafhængigt af hvad der bestemmes i dansk ret, er til hinder for Banedanmarks
lovbestemte monopol.
140 Det følger af det ovenfor anførte, at Retten i den første appellerede doms præmis
110 og 112 og i den anden appellerede doms præmis 85 og 87 med føje kunne
fastslå, at dansk ret om indførelsen af en licensordning for forvaltning af
jernbaneinfrastrukturen ikke indebar, at der var en konkurrence »de lege« »på«
eller »om« markedet for forvaltning og drift af den nationale infrastruktur, for
hvilken Banedanmark har et lovbestemt monopol.
141 Det skal tilføjes, at den omstændighed, at de pågældende foranstaltninger tildeles
en anden virksomhed såsom Femern Landanlæg, som er oprettet af den danske
lovgiver med henblik på at sikre finansieringen af den del af projektet, der
vedrører jernbanelandanlæggene i Danmark, og som ligeledes vil have ansvar for
driften og vedligeholdelsen heraf, ikke kan ændre denne konstatering.
142 Det skal navnlig fremhæves, at Retten i den første appellerede doms præmis 119
og i den anden appellerede doms præmis 94, uden at dette er blevet bestridt,
fastslog, at det hverken fremgår af dansk lovgivning om Femern Landanlæg eller
25
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
af dette selskabs vedtægter, at det udfører eller kan udføre andre opgaver end dem,
som det er blevet overdraget til gennemførelse af projektet.
143 Rettens konstatering i den første appellerede doms præmis 132 og i den anden
appellerede doms præmis 107 ved undersøgelsen af, om de omtvistede
støtteforanstaltninger kunne påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne, er
ligeledes relevant, dvs. konstateringen om, at den omstændighed, at Banedanmark
udøver aktiviteter med vedligeholdelse af det danske jernbanenet i konkurrence
med andre selskaber og kan trænge ind på andre nationale markeder, hvis det
antages godtgjort, hverken godtgør, at foranstaltningerne til fordel for Femern
Landanlæg, og ikke Banedanmark, udgør en direkte støtte til Banedanmark, eller
at sådanne foranstaltninger kan fremkalde fordrejning af konkurrencevilkårene på
et marked, hvor Femern Landanlæg virker.
144 Det følger af det ovenstående, at Retten med føje kunne forkaste appellanternes
argumenter inden for rammerne af det første anbringendes andet led om en
konkurrence »de lege« på det marked, hvor Femern Landanlæg virker.
145 Af de samme grunde kan appellanternes argumenter inden for rammerne af det
første anbringendes tredje led om en »de facto«-åbning for konkurrence, der
svarer til argumenterne ved en åbning for konkurrence »de lege«, ikke drage tvivl
om denne analyse.
146 Med hensyn til appellanternes argument om, at det relevante kriterium for
analysen i virkeligheden er kriteriet om, hvorvidt Femern Landanlæg modtog
finansiering indrømmet på vilkår, der svarer til markedsvilkårene, skal det
bemærkes, at der er tale om en særskilt betingelse, der er en forudsætning for
kvalificeringen som statsstøtte som omhandlet i artikel 107, stk. 1, TEUF, som er
uden betydning for, om det marked, hvorpå virksomheden virker, er åbent for
konkurrence.
147 Det følger heraf, at det første anbringendes andet og tredje led i sagerne C-
174/19 P og C-175/19 P delvist skal afvises og delvist skal forkastes som
ugrundede.
4.
a)
Det første anbringendes fjerde led i sagerne C-174/19 P og C-175/19 P
Parternes argumentation
148 Med det første anbringendes fjerde led i sagerne C-174/19 P og C-175/19 P har
appellanterne, støttet af intervenienterne, gjort gældende, at Retten begik en retlig
fejl i den første appellerede doms præmis 121-127 og i den anden appellerede
doms præmis 96-102, idet den med henblik på vurderingen af virkningerne på
konkurrencen af foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg sondrede
mellem på den ene side aktiviteter med anlæg og vedligeholdelse af
jernbaneinfrastrukturen, og på den anden side aktiviteter vedrørende forvaltning
26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
og drift af denne infrastruktur. NABU og FSS er i det væsentlige enige i denne
argumentation.
149 Appellanterne har gjort gældende, at den danske licensordning, som senere blev
erstattet med ordningen for sikkerhedsgodkendelser, dækker alle disse aktiviteter
uden undtagelse. De har præciseret, at infrastrukturforvalteren i dansk ret
defineres som enhver enhed, der er ansvarlig herfor.
150 Appellanterne har tilføjet, at grundene til, at Retten sondrede mellem disse
aktiviteter, ikke fremgår af de appellerede domme, idet denne sondring ikke
fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21. november
2012 om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde (EUT 2012, L 343,
s. 32), som dog nævnes i den første appellerede doms præmis 101-104 og i den
anden appellerede doms præmis 76-79. De har navnlig henvist til dette direktivs
artikel 3, nr. 2), som definerer en »infrastrukturforvalter« som ethvert organ eller
enhver virksomhed, der er ansvarlig for bl.a. »forvaltning og vedligeholdelse« af
jernbaneinfrastruktur, og til direktivets artikel 7, stk. 1, som uden yderligere
præciseringer henviser til infrastrukturforvalterens »væsentlige funktioner«.
151 De har gjort gældende, at Retten i den første appellerede doms præmis 125 og 127
og i den anden appellerede doms præmis 100 og 102 begik en retlig fejl og foretog
en urigtig gengivelse af beviserne, idet den lagde til grund, at det hverken fremgår
af dansk lovgivning, af den omtvistede afgørelse eller af Femern Landanlægs
vedtægter, at denne virksomhed skal udføre opgaver med anlæg og
vedligeholdelse af jernbanenettet i konkurrence med andre operatører.
152 Appellanterne har tilføjet, at i modsætning til, hvad Kongeriget Danmark har gjort
gældende, kan de argumenter, der er rettet mod den første appellerede doms
præmis 125 og den anden appellerede doms præmis 100, hvormed Retten lagde til
grund, at Femern Landanlæg ikke kan udføre disse opgaver, ikke anses for at være
et nyt anbringende, som derfor skal afvises, eftersom vurderingen i disse
præmisser ikke fremgår af den omtvistede afgørelse og derfor ikke kunne
anfægtes for Retten.
153 Rederi Nordö-Link, Trelleborg Hamn og Aktionsbündnis har ligeledes anført, at
Retten i den første appellerede doms præmis 122 og 127 og i den anden
appellerede doms præmis 97 og 102 gengav beviserne urigtigt, herunder den
omtvistede afgørelse, idet den lagde til grund, at Femern Landanlægs aktiviteter
med forvaltning og drift af jernbanenettet ikke omfatter anlæg og vedligeholdelse
af dette net.
154 Kommissionen og Kongeriget Danmark har gjort gældende, at det første
anbringendes fjerde led er ugrundet.
155 Kongeriget Danmark har tilføjet, at appellanternes argumenter til anfægtelse af
Rettens fortolkning af dansk lovgivning er nye og dermed under alle
omstændigheder skal afvises.
27
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
b)
Domstolens bemærkninger
156 Det skal indledningsvis bemærkes, at Retten, efter at den i henholdsvis den første
appellerede doms præmis 122-124 og i den anden appellerede doms præmis 98-
100 havde angivet de relevante nationale bestemmelser, i den første doms præmis
125 og i den anden doms præmis 100 lagde til grund, at Femern Landanlæg er
ansvarlig for gennemførelsen af aktiviteterne med anlæg og drift af
jernbanelandanlæggene, men ikke selv kan opfylde opgaverne med
vedligeholdelse og anlæg af nettet i konkurrence med andre operatører. I
modsætning til, hvad appellanterne har gjort gældende, er denne vurdering
endvidere ikke behæftet med en utilstrækkelig begrundelse.
157 Uden at det er fornødent at træffe afgørelse om Kongeriget Danmarks
formalitetsindsigelse, skal det herefter fastslås, at appellanternes argumenter for at
godtgøre, at Retten gengav beviserne urigtigt, idet den lagde til grund, at Femern
Landanlæg ikke er ansvarlig for opgaverne med anlæg og vedligeholdelse af
jernbaneinfrastrukturen, under alle omstændigheder skal forkastes som
uvirksomme.
158 Som både Kommissionen og Kongeriget Danmark har fremhævet, fremgår det
nemlig ikke af den første appellerede doms præmis 125 og af den anden
appellerede doms præmis 100, at Femern Landanlæg ikke er ansvarlig for anlæg
og vedligeholdelse af jernbanelandanlæggene. Heri anførte Retten blot, at denne
virksomhed ikke »selv kan opfylde« opgaven eller, som det præciseres i den første
appellerede doms præmis 127 og den anden appellerede doms 102, at nævnte
virksomhed »ikke direkte udøver« disse aktiviteter, uden at denne bedømmelse af
de faktiske omstændigheder er blevet bestridt.
159 I de appellerede dommes præmis 9 anførte Retten i øvrigt som led i beskrivelsen
af projektet, at Femern Landanlæg er »ansvarlig« for anlæg og forvaltning,
»herunder vedligeholdelse«, af jernbanelandanlæggene, og at dette selskab påtager
sig alle udgifter hertil i forhold til sin ejerandel, mens Banedanmark afholder den
øvrige del. Det fremgår endvidere bl.a. af den første appellerede doms præmis 124
og af den anden appellerede doms præmis 99, at Banedanmark er ansvarlig for
gennemførelsen af disse aktiviteter.
160 Det følger heraf, at Rettens sondring i den første appellerede doms præmis 122 og
i den anden appellerede doms præmis 97 mellem på den ene side markederne for
anlæg og vedligeholdelse af den jernbaneinfrastruktur, hvorpå Femern Landanlæg
ikke »virker«, og på den anden side markederne for forvaltning og drift af
jernbaneinfrastrukturen »i snæver forstand« alene er baseret på en sondring
mellem denne virksomheds konkrete gennemførelse eller ej af disse forskellige
aktiviteter.
161 Som Kommissionen har fremhævet, skal der for at vurdere virkningerne på
konkurrencen af foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg således tages
28
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
hensyn til de aktiviteter, som denne virksomhed netop og rent faktisk selv har
ansvar for.
162 Eftersom Femern Landanlæg ikke selv kan varetage aktiviteterne med hverken
anlæg eller vedligeholdelse af jernbanelandanlæggene, kunne Retten i den første
appellerede doms præmis 126 og i den appellerede doms præmis 101 med føje
fastslå, at det forhold, at der er selskaber, som udøver disse aktiviteter på det
danske jernbanenet, navnlig efter udbud ved udbudsbekendtgørelse med henblik
på tildeling af kontrakter, ikke godtgør, at Femern Landanlægs aktiviteter med
forvaltning og drift af jernbaneinfrastrukturen på dette område også er åbne for
konkurrence.
163 Med hensyn til argumenterne om, at denne virksomheds aktiviteter ikke desto
mindre udøves på et marked, der er åbent for konkurrence, således som det bl.a.
følger af den eksisterende licensordning i Danmark, skal det bemærkes, at disse
argumenter i virkeligheden vedrører virkningen på konkurrencen af
foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg, hvilket er genstand for det
første anbringendes andet og tredje led.
164 Det følger heraf, at Retten ikke begik nogen retlig fejl ved at sondre mellem på
den ene side Femern Landanlægs aktiviteter vedrørende anlæg og vedligeholdelse
af jernbanenettet og på den anden side dennes aktiviteter vedrørende drift af dette
net i snæver forstand.
165 Følgelig skal det første anbringendes fjerde led i sagerne C-174/19 P og C-
175/19 P forkastes som ugrundet.
166 Eftersom samtlige det første anbringendes led er blevet forkastet, skal det første
anbringende forkastes i det hele.
D.
1.
Det andet anbringende i sagerne C-174/19 P og C-175/19 P
Parternes argumentation
167 Med det andet anbringende i sagerne C-174/19 P og C-175/19 P har appellanterne,
FSS og Rederi Nordö-Link gjort gældende, at foranstaltningerne til fordel for
Femern Landanlæg kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne som
omhandlet i artikel 107, stk. 1, TEUF, eftersom de kan påvirke konkurrencen på
såvel markedet for forvaltning af jernbaneinfrastrukturen som markedet for
transport på Femern Bælt. Der skal ligeledes tages hensyn til projektets
grænseoverskridende karakter, idet det forbinder to medlemsstater.
168 Kommissionen og Kongeriget Danmark har gjort gældende, at det andet
anbringende skal afvises, idet appellanterne ikke har identificeret de anfægtede
præmisser i de appellerede domme præcist, og at det under alle omstændigheder
er ugrundet.
29
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
169 Kongeriget Danmark har tilføjet, at de argumenter, hvorved appellanterne har
anfægtet den første appellerede doms præmis 129-132 og den anden appellerede
doms præmis 104-107, uden at de har påberåbt sig en af Retten urigtig gengivelse
af de faktiske omstændigheder eller beviserne, skal afvises, eftersom de vedrører
Rettens bedømmelse af de faktiske omstændigheder.
2.
Domstolens bemærkninger
170 I modsætning til, hvad Kommissionen og Kongeriget Danmark har anført,
identificerer det andet anbringende i sag C-174/19 P og C-175/19 P de anfægtede
præmisser i de appellerede domme tilstrækkeligt præcist, for så vidt som
appellanterne bl.a. har nævnt den første af disse dommes præmis 128-132 og den
anden doms præmis 103-107, hvori Retten tog stilling til appellanternes
argumenter
vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt
de
omtvistede
støtteforanstaltninger påvirkede samhandelen mellem medlemsstaterne.
171 Det skal ligeledes bemærkes, at appellanterne ikke kan kritiseres for, at de ikke
specifikt har nævnt de præmisser i de appellerede domme, hvori Retten
konkluderede, at de pågældende foranstaltninger ikke kunne påvirke samhandelen,
eftersom Retten i den første appellerede doms præmis 133 og 134 og i den anden
appellerede doms præmis 108 og 109 samlet forkastede appellanternes første
anbringende og deres tredje anbringendes andet leds første klagepunkt om en
tilsidesættelse af artikel 107, stk. 1, TEUF og om en tilsidesættelse af pligten til at
indlede den formelle undersøgelsesprocedure med hensyn til analysen af
foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg med henblik på projektering,
anlæg og drift af jernbanelandanlæggene.
172 Det skal desuden bemærkes, at det følger af undersøgelsen af det første
anbringendes andet og tredje led, at Retten ikke begik en retlig fejl ved at lægge til
grund, at Kommissionen med føje havde konstateret, at der ikke var nogen
konkurrence på markedet for forvaltning og drift af den nationale
jernbaneinfrastruktur.
173 Det følger heraf, at Retten i den første appellerede doms præmis 129 og 130 og i
den anden appellerede doms præmis 104 og 105 uden at begå en retlig fejl
ligeledes kunne fastslå, dels at det forhold, at der ikke var nogen konkurrence på
dette marked, hindrede selskaber med hjemsted i andre medlemsstater i at trænge
ind på dette marked, dels at den i 13. betragtning til den omtvistede afgørelse
omtalte projekteringslov og anlægsloven omtalt i 50. betragtning hertil ikke gav
Femern Landanlæg mulighed for at deltage i andre aktiviteter end projektering,
anlæg og drift af jernbanelandanlæggene.
174 Retten kunne derfor i den første appellerede doms præmis 131 og i den anden
appellerede doms præmis 106 heraf udlede, at appellanterne ikke havde godtgjort,
at Femern Landanlæg havde tilladelse til at udøve andre aktiviteter end
aktiviteterne vedrørende projektet og således kunne trænge ind på markederne i
andre medlemsstater.
30
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
175 Som Kongeriget Danmark har fremhævet, henhører disse præmisser under Rettens
bedømmelse af de faktiske omstændigheder, hvorom det ikke udtrykkeligt er gjort
gældende eller godtgjort, at der er sket en urigtig gengivelse.
176 Med hensyn til appellanternes argument om projektets grænseoverskridende
karakter, for så vidt som det gør det muligt at forbinde to medlemsstater, skal det
bemærkes, at de foranstaltninger, der undersøges inden for rammerne af
nærværende anbringende, under alle omstændigheder alene vedrører
jernbanelandanlæggene i Danmark, som ikke har nogen »grænseoverskridende«
karakter i den af appellanterne påberåbte forstand. Finansieringen heraf er
endvidere genstand for en bedømmelse, der er adskilt fra bedømmelsen af
finansieringen af den faste forbindelse, som det navnlig fremgår af den første
appellerede doms præmis 88 og den anden appellerede doms præmis 63.
177 Det følger af det ovenstående, at Retten ikke begik nogen retlig fejl ved i den
første appellerede doms præmis 133 og i den anden appellerede doms præmis 108
at lægge til grund, at Kommissionens undersøgelse vedrørende kriteriet om
påvirkning af samhandelen mellem medlemsstaterne ikke var behæftet med en
retlig fejl, og at denne institution heller ikke var stødt på alvorlige vanskeligheder,
som forpligtede den til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure.
178 Følgelig er det andet anbringende i sagerne C-174/19 P og C-175/19 P ugrundet.
179 Da ingen af de af appellanterne fremsatte anbringender til støtte for deres
hovedappeller er blevet tiltrådt, skal disse appeller forkastes i deres helhed.
VII.
Om kontraappellerne
180 Med kontraappellerne har Kommissionen fremsat et enkelt anbringende om, at
Retten med urette implicit anerkendte, at appellanterne havde
søgsmålskompetence i forhold til den omtvistede afgørelse, for så vidt som den
vedrører foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg.
181 Appellanterne, NABU og FSS har for deres del fremsat en formalitetsindsigelse i
forhold til kontraappellerne.
182 Uden at det er fornødent at træffe afgørelse om denne formalitetsindsigelse
vedrørende kontraappellerne, skal det bemærkes, at Retten i de appellerede
domme, som generaladvokaten har anført i punkt 43 i forslaget til afgørelse, ikke
traf afgørelse vedrørende formaliteten i de søgsmål, som appellanterne havde
anlagt for Retten til prøvelse af den omtvistede afgørelse, for så vidt som den
vedrørte foranstaltningerne til fordel for Femern Landanlæg, og ligeledes, at
Retten med føje kunne følge denne fremgangsmåde, således at den ikke begik en
retlig fejl ved at frifinde Kommissionen efter en realitetsbehandling.
183 Det følger heraf, at kontraappellerne skal forkastes.
31
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
D
OM AF
6.10.2021
FORENEDE SAGER
C-174/19 P
OG
C-175/19 P
VIII.
Sagsomkostninger
184 I henhold til procesreglementets artikel 184, stk. 2, træffer Domstolen afgørelse
om sagsomkostningerne, såfremt appellen ikke tages til følge.
185 Dette reglements artikel 138, stk. 1, der i medfør af reglementets artikel 184,
stk. 1, finder anvendelse i appelsager, fastsætter, at det pålægges den tabende part
at betale sagsomkostningerne, hvis der er nedlagt påstand herom.
186 Da Kommissionen har nedlagt påstand om, at appellanterne tilpligtes at betale
sagsomkostningerne, og appellanterne har tabt sagen, bør det pålægges dem at
bære deres egne omkostninger og at betale de omkostninger, som Kommissionen
har afholdt i forbindelse med hovedappellerne.
187 Da Kommissionen har tabt sagen med hensyn til kontraappellerne, besluttes det, at
denne bærer sine egne omkostninger i forbindelse med disse appeller.
188 Procesreglement artikel 184, stk. 4, bestemmer, at en intervenient i første instans,
som ikke selv har iværksat appel, kun kan pålægges at betale sagsomkostningerne
i appelsagen, hvis den pågældende har deltaget i den skriftlige eller den mundtlige
del af retsforhandlingerne for Domstolen. Deltager en sådan part i appelsagen, kan
Domstolen bestemme, at den pågældende skal bære sine egne omkostninger.
189 I henhold til disse bestemmelser pålægges Kongeriget Danmark, FSS og NABU,
der var intervenienter i første instans, at bære deres egne omkostninger i de sager,
hvori de intervenerede.
190 I henhold til procesreglementets artikel 140, stk. 3, der i medfør af samme
reglements artikel 184, stk. 1, finder anvendelse i appelsager, kan Domstolen
bestemme, at andre intervenienter end de i denne artikels stk. 1 og 2 nævnte skal
bære deres egne omkostninger.
191 I henhold til disse bestemmelser pålægges Rederi Nordö-Link, Trelleborg Hamn
og Aktionsbündnis at bære deres egne omkostninger i de to sager.
På grundlag af disse præmisser udtaler og bestemmer Domstolen (Første
Afdeling):
1)
2)
Hovedappellerne og kontraappellerne forkastes.
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH samt Stena
Line Scandinavia AB bærer deres egne omkostninger og betaler de af
Europa-Kommissionen
afholdte
omkostninger
vedrørende
hovedappellerne.
Europa-Kommissionen bærer sine egne omkostninger i forbindelse med
kontraappellerne.
3)
32
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
S
CANDLINES
D
ANMARK OG
S
CANDLINES
D
EUTSCHLAND MOD
K
OMMISSIONEN
4)
5)
Kongeriget Danmark, Föreningen Svensk Sjöfart og Naturschutzbund
Deutschland (NABU) eV bærer hver deres egne omkostninger.
Rederi Nordö-Link AB, Trelleborg Hamn AB og Aktionsbündnis gegen
eine feste Fehmarnbeltquerung eV bærer hver deres egne
omkostninger.
Underskrifter
33