Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. oktober 2021
2021-466
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
EU-Domstolen afsagde den 6. oktober 2021 appeldom i de for-
enede sager C-174/19 P, Scandlines m.fl. mod Kommissionen, og
C-175/19 P, Stena Line mod Kommissionen, som Scandlines og
Stena Line havde anlagt vedrørende appel af Rettens domme af 13.
december 2018 i sagerne T-630/15, Scandlines m.fl. mod Kommis-
sionen og T-631/15, Stena Line mod Kommissionen.
Sagerne angår lovligheden af den kommissionsafgørelse fra 2015,
som godkendte statsstøtte til Femern A/S, og som fastslog, at A/S
Femern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereglerne, fordi
A/S Femern Landanlæg ikke er i konkurrence. Retten fastslog i sin
dom fra december 2018, at godkendelsen af støtten til Femern A/S
skulle annulleres, mens vurderingen af, at A/S Femern Landanlæg
ikke var omfattet af statsstøttereglerne, blev opretholdt.
Appelsagerne vedrører primært
1.
om Retten begik en fejl, da den bekræftede, at A/S Femern
Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereglerne i artikel
107, stk. 1, TEUF, idet A/S Femern Landanlæg ikke agerer
på et marked, der er åbent for konkurrence, og idet foran-
staltningerne til A/S Femern Landanlæg ikke har samhan-
delspåvirkning, og
2. om Retten begik en fejl i sin vurdering på de punkter, hvor
appellanterne ikke fik medhold i deres kritik af Kommissio-
nens vurdering af Femern A/S.
Under appelsagerne har
–
foruden Kommissionen, Scandlines og
Stena Line
–
den danske regering, Foreningen Svensk Sjöfart (FSS)
og Naturschutzbund Deutschland (NABU) eV deltaget som parter,
idet den danske regering havde interveneret til støtte for Kommis-
sionen i sagerne for Retten, FSS og NABU havde interveneret til
støtte for Scandlines, og FSS havde interveneret til støtte for Stena