Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2461598_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. oktober 2021
2021-466
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
EU-Domstolen afsagde den 6. oktober 2021 appeldom i de for-
enede sager C-174/19 P, Scandlines m.fl. mod Kommissionen, og
C-175/19 P, Stena Line mod Kommissionen, som Scandlines og
Stena Line havde anlagt vedrørende appel af Rettens domme af 13.
december 2018 i sagerne T-630/15, Scandlines m.fl. mod Kommis-
sionen og T-631/15, Stena Line mod Kommissionen.
Sagerne angår lovligheden af den kommissionsafgørelse fra 2015,
som godkendte statsstøtte til Femern A/S, og som fastslog, at A/S
Femern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereglerne, fordi
A/S Femern Landanlæg ikke er i konkurrence. Retten fastslog i sin
dom fra december 2018, at godkendelsen af støtten til Femern A/S
skulle annulleres, mens vurderingen af, at A/S Femern Landanlæg
ikke var omfattet af statsstøttereglerne, blev opretholdt.
Appelsagerne vedrører primært
1.
om Retten begik en fejl, da den bekræftede, at A/S Femern
Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereglerne i artikel
107, stk. 1, TEUF, idet A/S Femern Landanlæg ikke agerer
på et marked, der er åbent for konkurrence, og idet foran-
staltningerne til A/S Femern Landanlæg ikke har samhan-
delspåvirkning, og
2. om Retten begik en fejl i sin vurdering på de punkter, hvor
appellanterne ikke fik medhold i deres kritik af Kommissio-
nens vurdering af Femern A/S.
Under appelsagerne har
foruden Kommissionen, Scandlines og
Stena Line
den danske regering, Foreningen Svensk Sjöfart (FSS)
og Naturschutzbund Deutschland (NABU) eV deltaget som parter,
idet den danske regering havde interveneret til støtte for Kommis-
sionen i sagerne for Retten, FSS og NABU havde interveneret til
støtte for Scandlines, og FSS havde interveneret til støtte for Stena
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
2461598_0002.png
Side 2/3
Line. Endvidere havde Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarn-
beltquerung eV, Rederiet Nordö-Link AB og Trelleborg Hamn AB
interveneret i appelsagerne til støtte for Scandlines og Stena Line.
I appeldommen forkaster Domstolen appellerne i deres helhed og
giver dermed Kommissionen og den danske regering medhold.
Domstolen udtaler først, om den del af anbringenderne, som ved-
rører Femern A/S, at disse skal afvises uden realitetsbehandling,
idet anbringenderne er rettet mod de appellerede dommes præmis-
ser og ikke dommenes konklusioner (præmis 43-54), og derfor vil
en appel ikke kunne få nogen retsvirkninger.
De anbringender, som vedrører finansieringen af A/S Femern
Landanlæg, forkastes endvidere i deres helhed (præmis 61-179). I
denne del af dommen bekræfter Domstolen bl.a. Rettens vurdering
af, at A/S Femern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereg-
lerne i artikel 107, stk. 1, TEUF, idet A/S Femern Landanlæg ikke
er aktiv på et marked, hvor der er konkurrence, og idet foranstalt-
ningerne til A/S Femern Landanlæg ikke har samhandelspåvirk-
ning.
Domstolen bemærker i denne sammenhæng bl.a., at det var kor-
rekt at statsstøttevurdere foranstaltningerne til Femern A/S på den
ene side og A/S Femern Landanlæg på den anden side separat,
selvom der er tale om et samlet projekt (præmis 91-92). Domstolen
bemærker endvidere, at der ikke i Danmark var åbnet for konkur-
rence, hverken gennem regulering eller faktisk på eller om marke-
det for forvaltning og drift af den nationale jernbaneinfrastruktur. I
Danmark har Banedanmark et lovbestemt monopol, og det for-
hold, at A/S Femern Landanlæg ved lov har fået visse opgaver ved-
rørende jernbaneinfrastrukturen, der udgør landanlæggene på
dansk side, ændrer ikke herpå (præmis 140-141).
Med appeldommen ligger det således fast, at A/S Femern Landan-
læg ikke er omfattet af EU-statsstøttereglerne. Samtidig kan det
udledes af dommen, at Banedanmarks monopol på det statslige
jernbanenet ikke er omfattet af statsstøttereglerne.
Kommissionen havde i sagen kontraappelleret og anfægtet appel-
lanternes søgsmålskompetence, for så vidt angår foranstaltninger
til A/S Femern Landanlæg. Domstolen forkastede kontraappellen
med den begrundelse, at Retten i de appellerede domme ikke
havde taget stilling til spørgsmålet (præmis 180-183).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om EU-Domstolens afvisning af Scandlines og Stena Lines appelssager vedrørende statsstøtte, fra transportministeren
2461598_0003.png
Side 3/3
Med dommen kan vi fortsat anvende den finansieringsmodel, som
Folketinget godkendte med vedtagelsen i april 2021 af lov om æn-
dring af lov om anlæg og drift af den faste forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.
Jeg vedlægger til udvalgets orientering en kopi af EU-Domstolens
dom.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht