Rådet for Bæredygtig Trafik og Back on Track Danmark
13. januar 2022
Anmodning om Foretræde for Folketingets Transportudvalg
Om:
Revitalisering af internationale tog, herunder nattog samt
udbygning af TEN-nettet for internationale tog.
EU kommissionen har den 14. december lanceret en handlingsplan for revitalisering af
internationale tog, herunder nattog samtidig med en udbygning af TEN-nettet.
Der er behov for en stærk dansk opbakning til kommissionens forslag til
handlingsplan, ligesom den skal følges op med danske initiativer for flere
internationale tog, særligt flere nattog.
Vi ønsker med vores foretræde dels at informere om formålet med kommissionens
handlingsplan, dels at fremlægge forslag til danske initiativer på området.
Vores håb er, at Udvalget vil bakke op om disse forslag overfor Transportministeren,
der skal til møde i EU om planen den 23. februar.
Det er vores opfattelse, bl.a. på baggrund af svar fra Transportministeren på
spørgsmålene
135
og
136,
at der ikke er den nødvendige fokus og indsats fra dansk
side for at understøtte bedre internationale forbindelser, herunder nye nattog med
udgangspunkt i Danmark.
Vi forventer at komme 4
–
5 personer fra
Rådet for Bæredygtig Trafik
og
Back-on-
Track
Danmark.
Formålet med Kommissionens handlingsplan er at fremme fjern- og
grænseoverskridende jernbanetjenester og omfatter bl.a. disse
initiativer:
Tilstrækkelig adgang til rullende materiel
For at øge tilgængeligheden af rullende materiel lancerer Den Europæiske
Investeringsbank (EIB) en grøn jernbaneinvesteringsplatform for at bistå
investeringer fra både offentlige og private enheder i jernbaneprojekter gennem
eksisterende EIB-produkter og gennem penge, der stilles til rådighed af
Kommissionen.
Sømløse grænseoverskridende forbindelser
Grænseoverskridende tog er ofte tilsidesat i forhold til indenlandske tog i
konkurrencen om knap kapacitet. Dette påvirker også nattog, der kører ind på større
stationer under spidsbelastningstrafikken om morgenen.
1