Måling af pufferhøjde ved kontrolløft af trailer på lommevogne.
Af Mogens Hasle Møller. 10.01.2022
Modtagere af nærværende.
•
•
•
•
Transportministeriet og udvalget.
Trafik bygge og boligstyrelsen.
Havarikommissionen.
Diverse medier.
Løsrivning og tab af sættevogne/trailere fra lommevogne.
Set i lyset af gentagende hændelser, herunder især ulykken på vestbroen januar 2019, for nu 3 år siden,
mener jeg at der skal handles nu, så det fremover er muligt, og ikke mindst sikkert, at transportere
trailere på jernbanelommevogne fremadrettet, og uden at slå flere mennesker ihjel.
At udstede forbud for bestemte skamler på lommevogne er naturligvis et skridt på vejen, og det bør der
naturligvis følges op på i ERA, foranlediget af Trafik bygge og boligstyrelsen.
Der bør kort sagt være ens regler for alle, herunder også for transittog til/fra udlandet som skal køre i
Danmark, også selv om toget kun kører ind og ud af Padborg. Det hjælper ikke at man kører ind i
Danmark fra Tyskland eller Sverige, uden at der er lavet en test af låsemekanismer på skamlerne
Problemstillingen er især den, at vi taler om EU godkendt materiel, og et restriktivt tiltag, kun gældende
for DK, er et problem, som kun rammer DK, og ikke slår igennem i EU.
Min holdning er, at hvis man ikke kan opfylde rollen som ”vagthund” for jernbanesikkerheden,
på vegne
af samfundet, så må man kikke på vagthundens kompetencer.
Jeg har som tidligere lokomotivfører, lokomotivfører kørelærer, Instruktør, og sikkerhedschef, med egne
øjne set, at tog i Sverige ankommer til f.eks. Malmø, hvor trailere har løsnet sig under transporten.,
herunder også tog som skulle køre videre mod Danmark.
Af den grund, bør restriktioner gælde alle tog, som har destination Danmark/eller skal befare Dansk
infrastruktur. Hverken mere eller mindre.
Det vigtigste af alt er, at låsen på lommevognen aldrig må fejle.
Trods alle mulige skriverier fra myndigheder og Havarikommissionen mfl. ser jeg ikke at man er kommet med
noget konkret, som virkelig kan kvalitetssikre og funktionsprøve skamler og låse.
Testes låsens funktion på skammel?
Faktisk bliver låsen stadig ikke testet, selv ikke efter ulykken på vestbroen 2019, samt flere, både
forudgående og efterfølgende hændelser. Jeg er tidligere
–
i diverse medier - blevet citeret for at forudsige
følgende:
”Spørgsmålet
er derfor ikke om det sker, men hvor og hvornår det sker.”
Lad mig ikke få ret endnu engang igen!
Uholdbar situation:
•
•
•
•
Denne laden stå til, magtesløshed, berøringsangst, eller hvad der ligger bag denne passivitet, kan i
min optik sidestilles med grov uansvarlighed.
Hvor er alle de ansvarlige og kloge hoveder henne?
Hvor blev alle de tiltag som kunne forhindre en ulykke egentlig af?
Er et par linjer om forbud mod en bestemt skammel, og så nogle dispensationer og undtagelser
virkelig alt hvad man kunne stille op fra myndighedernes side.
Side
1
af
16