Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 129
Offentligt
Motorvejsudfletning ved Dall
Alternativ til forslag til anlægslov om 3. Limfjordsforbindelse
En motorvej vest om Aalborg er ikke en optimal løsning på kapacitetsproblemerne ved
limfjordskrydsningen. En udbygning af E45 er at foretrække.
Hvis ikke en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm kan forhindres fremlægges her:
Alternative løsningsforslag, som åbner op for en forenkling og en billigere løsning for en
motorvejsudfletning syd for Dall
Udarbejdet ultimo december 2021/Anker Lohmann-Hansen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
VVM21
Hensigten med at beskrive alternativer i VVM undersøgelsen er dels at oplyse om de overvejelser, som Vejdirektoratet har
foretaget om muligheden for andre løsningsmodeller, dels at give et referencegrundlag for vurdering af
miljøpåvirkningerne (VD har i modstrid med hensigten ikke foretaget undersøgelser af andre løsninger i VVM21 ).
Beskrivelsen af alternativer indeholder et krav til Vejdirektoratet om at oplyse, hvilke alternativer der er undersøgt, og
oplysninger om de vigtigste grunde til valg af alternativ under hensyn til virkningerne på miljøet. Vejdirektoratet skal
desuden give en oversigt over de væsentligste alternativer og alternative placeringer, som herudover har været undersøgt
(VD har i VVM21 ikke foretaget undersøgelser af alternativer).
Der har gennem hele processen været efterlyst alternativer til en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm.
Vejdirektoratet har undskyldt sig med, at en vurdering af alternativer ligger uden for Vejdirektoratets kommissorium.
Vejdirektoratet henviser her til kommissorium: Der skal i henhold til aftale om Finansloven for 2019 af 30. november 2018
gennemføres en opdatering af VVM-undersøgelsen for en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmlinjen). Der er afsat 5 mio. kr. til
arbejdet, hvoraf halvdelen betales af Aalborg Kommune.
Man fravælger altså bevidst at fremlægge alternativer, på trods af en voldsom lokal modstand mod Egholmløsningen.
Det er på kant med bekendtgørelsen om VVM undersøgelser. Ekspropriationskommissionen må oplyses om de manglende
alternative løsninger. Ekspropriationskommissionen skal bedømme og godkende det vejprojekt, Vejdirektoratet
planlægger. Vejprojektet kan ikke gennemføres uden Ekspropriationskommissionens godkendelse af projektet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
Problemstilling
E45 og City Syd
Gennem mange år er der fra Vejdirektoratet,
Aalborg Kommune og Nordjyllands Amt arbejdet
på at finde en løsning på den manglende
sammenhæng mellem E45 og det regionale
center: City Syd – uden held, hvem skal betale.
Den manglende forbindelse medfører en
voldsom trængsel i krydset Hobrovej/Ny
Nibevej. Kødannelser på Hobrovej og i perioder
kødannelse på Mariendals Mølle indføringen.
En enkel og billig løsning er etablering af en
motorvejstilslutning ved Dall Rasteplads.
Desværre er den ikke blevet realiseret endnu.
En motorvejsafgrening syd for Dall landsby vest
om Aalborg vil give tilslutning til Hobrovej og
dermed indirekte til City Syd.
Motorvej vest om Aalborg
En motorvej vest om Aalborg har imidlertid
alvorlige ulemper i form af
Meget høje anlægsomkostninger og ringe
samfundsnytte
Krydsningen af den bevaringsværdige ø Egholm
Landskabelig hård belastning af Østerå-dalen
Alvorlige støjproblemer for det vestlige Hasseris
Alvorlige støjproblemer især ved Dall Villaby
De støjmæssige problemer kan reduceres ved
Flytning af motorvejen mod vest ved Hasseris og ved
etablering af høje støjskærme
Flytning af motorvejen mod sydvest ved Dall Villaby og
ved at undlade at etablere nordvendte ramper på
motorvejsafgreningen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0004.png
En evt. vestlig motorvej over øen Egholm bør
flyttes mod vest og sydvest
Alternativ linjeføring
Under den offentlige debat i forbindelse med VVM 21 om en omfartsvej vest
om Aalborg er der indleveret et endog meget stort antal indlæg mod
gennemførelsen af motorvejen. Argumenterne er trafikale,
samfundsøkonomiske, støjmæssige og miljømæssige, men vigtigst af alt:
Der har ikke fra Vejdirektoratet eller Transportministeren været vilje til at se på
alternativer, som kunne bringes i spil fx en udbygning af E45.
Alternativ
linieføring
Dall Villaby
Et af de steder, hvor der gentagne gange har rejst sig protester mod
lokaliseringen af en motorvejsafgrening mod vest fra E45 er ved Dall Villaby,
som allerede i dag er stærkt generet af trafikstøj. Det er ikke rimeligt, at
Vejdirektoratet og dermed Transportministeren ikke seriøst overvejer de
betænkeligheder og løsningsforslag, Dall Villaby har fremlagt, og som jeg har
været engageret i.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0005.png
Vejdirektoratets varianter
Vejdirektoratet arbejder i VVM 21 med to
varianter for en motorvejsafgrening syd for Dall.
Trafikberegningerne viser, at de nordvendte
ramper ved motorvejs-afgreningen ikke har
regional eller national trafikal betydning. Dette
gælder især varianten, hvor den ene rampe er
trukket meget langt mod syd. De nordvendte
ramper fører kun lokal trafik, som på en enkel
måde kunne betjenes af en tilslutning ved Dall
Rasteplads.
Ved at adskille den lokale og den regionale-
/nationale trafik kan man opnå en enklere
udformning af motorvejs-afgreningen samtidig
med, at man reducerer generne ved Dall Villaby
og Dall landsby samt reducerer de komplicerede
anlægsforhold i ådalen.
Ådalen bliver èt voldsomt
motorvejsanlæg, som
strækker sig over 3 km fra
nord til syd.
Et voldsomt indgreb i
naturen.
Hovedalternativ
Vejdirektoratet viste i tidligere udgaver en
motorvejsafgreningen uden nordvendte ramper.
Variant
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0006.png
En enkel løsning
City Syd
Hvis Egholmløsning:
Motorvej flyttes mod sydvest bort fra Dall Villaby.
Nordvendte ramper opgives og erstattes af
tilslutningsanlæg nord for Dall Villaby. Det giver en
række fordele:
Motorvej anlægges over den nordlige del af
Svenstrupholm med bedre funderingsforhold.
Afgreningen flyttes væk fra Dall Villaby og Dall.
Afgreningen udformes med Fly-over og får et
mere overskueligt og trafiksikkert vejforløb.
En flytning mod syd-vest giver markant bedre
støjforhold for Dall Villaby
Sydvendte ramper forenkler udfletning syd for Dall
Fjerner generne ved Dall kirke
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0007.png
Afgrening ved Svenstrupholm
Svenstrupholm
Afgreningen flyttes mod sydvest væk fra Dall kirke
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0008.png
Vejdirektoratet vil indvende:
Der er ingen direkte forbindelse mellem motorvejene E39 og E45
E20
E55
Det er der heller ikke mellem E20 og E55. Forbindelsen går ad landevej 150 gennem Lellinge
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0009.png
Der er heller ikke direkte forbindelse ved følgende
motorvejsafgreninger:
E39
E45
501
E45
E45
13/18
Bouet - afgreningen
Århus Vest afgreningen
Vejle Nord afgreningen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
Tilslutning til City Syd
En forbindelse mellem E45 og City Syd har i princippet ikke noget med en 3.
Limfjordsforbindelse at gøre.
En forbindelse mellem E45 og City Syd er og har gennem tiden været en
nødvendighed for at sikre fremkommeligheden på Hobrovej og Indkildevej.
En forbindelse mellem E45 og City Syd kan gennemføres for ca. 125 mio. kr.
En forbindelse mellem E45 og City Syd kan anlægges inden for kort tid og
derved få en hurtig aflastende effekt på det omgivende vejnet.
En forbindelse mellem E45 og City Syd kan have alternative løsninger med
eller uden bevaring af rasteplads Dall.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0011.png
City Syd
Mangler tilslutning til City Syd
City Syd er et af Aalborgs regionale trafikale tyngdepunkter.
Gennem årene har der udviklet sig stadig større trafikale
problemer langs Hobrovej, som er den centrale vej gennem
området. Især krydset Hobrovej/Ny Nibevej er meget hårdt
belastet. Årsagen er blandt andet, at der ikke er nogen direkte
forbindelse mellem E45 og City Syd.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0012.png
Ekstra spor
City Syd
Ekstra spor
Dall Villaby
Forslag til tilslutningsanlæg på E45
Nord for Dall Villaby
Dall Rasteplads nedlægges
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0013.png
City Syd
Ekstra spor
Ekstra spor
Dall Villaby
Forslag til tilslutningsanlæg på E45
Ved Dall Rasteplads
Dall Rasteplads udbygges
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0014.png
City Syd
Ekstra spor
Ekstra spor
Dall Villaby
Forslag til tilslutningsanlæg på E45
inspireret af Aalborg Kommunes forslag
af 2009. Dall rasteplads nedlægges.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende forslag til en motorvejsudfletning ved Dall, fra Anker Lohmann-Hansen
2509440_0015.png
Ekstra spor
City Syd
Ekstra spor
Dall Villaby
Forslag til tilslutningsanlæg på E45
Dall Rasteplads nedlægges