Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 128
Offentligt
Høringssvar/indsigelse mod forslag til anlægslov for en 3. Limfjordsforbindelse
Folketingets Transportudvalg
Etablering af en motorvej over øen Egholm er et betænkeligt projekt, som vil have en række
negative konsekvenser, herunder udbredt trafikstøj, der ikke fuldt ud er belyst i VVM-
redegørelsen, og belastning af uberørt natur. Men ikke mindst den fraværende langsigtede løsning
på de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, idet der efter en relativ kort årrække vil være
samme trafikmængde og dermed trængsel i den eksisterende tunnel og dens tilslutningsanlæg.
At projektet ikke effektivt løser de trafikale udfordringer, afspejles i Vejdirektoratets
samfundsøkonomiske analyse, der kun lige balancerer på rentabilitet, og som ville være negativ,
såfremt man indregnede CO2 udledningen fra anlægsprojektet. Projektet er meget dyrt, og den
lokale arbejdsudbudsgevinst er mindre end det nationale tab på arbejdsudbudsforvridning grundet
den store investering. Der er altså ikke dokumenteret væsentlige lokale udviklingsperspektiver, der
kan begrunde en så stor investering eller ignorering af miljømæssige udfordringer.
I analyserne af 3. Limfjordsforbindelse er der i tidligere faser undersøgt forskellige alternativer,
men ikke en ny vejforbindelse til Aalborg Centrum fra E45. Samtidigt foreligger der kun en
detaljeret trafikmodelberegning for en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm. I forhold til
VVM-direktivet mener vi ikke, at man med rimelighed kan sige, at beslutningsgrundlaget
klarlægger alternative løsninger. Særligt vil vi foreslå, at følgende alternativ vurderes på lige fod,
inden den endelige beslutning træffes.
En ny vejforbindelse til Aalborg Centrum fra E45
Den tredje Limfjordsforbindelse er primært affødt af behovet for en aflastning af den eksisterende
Limfjordstunnel øst for Aalborg, hvor trængsel, kødannelse og jævnlige uheldssituationer
vanskeliggør planlægning af ture i myldretiden.
Dette behov vil som alternativ til Egholmforbindelsen kunne varetages af en ny vejforbindelse til
Aalborg Centrum fra E45 i form af en 4-sporet tunnel under Limfjorden umiddelbart vest for den
nuværende, hvorved lokaltrafik til og fra Aalborg C kører i denne og den nuværende
motorvejstunnel forbeholdes trafik på E45.
Problemet med Egholmforbindelsen er, at motorvejen vest om byen i mange sammenhænge er en
omvej for mange bilister. De fleste bilister vil derfor fortsat køre gennem den eksisterende tunnel,
hvor trafikken i løbet af et årti efter anlæggets åbning vil stige til det nuværende niveau. Dette
dokumenteres af Vejdirektoratets trafikberegninger. Herefter vil der være samme trængsel og
antal uheld som i dag. Problemet med E45 er blandt andet, at udfletningerne ligger for tæt i
forhold til moderne krav til motorveje, jf. Vejreglerne. Det gælder især udfletningen ved
Kridtsvinget syd Limfjorden.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende udkast til anlægslov om en ny 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen og Otto Anker Nielsen
Samtidigt inddrager Egholmforbindelsen hidtil uberørte naturområder, ikke mindst på Egholm og i
Østerådalen og skaber støj på campingpladser, i lystbådehavne og ved naturstier hen langs
Limfjorden. Denne støjbelastning er slet ikke inddraget i den seneste VVM redegørelse, da støj ved
friluftsanlæg og naturområder ikke indgår i VVM redegørelsen, ligesom redegørelsen kun har
regnet på støj op til 1 km afstand fra vejen, selvom støj i denne afstand i vidt omfang er over
grænseværdien.
Endvidere er projektet meget dyrt og har en ringere samfundsøkonomi end de andre projekter i
den nationale infrastrukturplan. Projektets såkaldte nettonutidsværdi er så beskeden, at
samfundsøkonomien ville være negativ, såfremt man også indregnede den store CO
2
udledning fra
anlægsprojektet.
Projektet er omtalt som et regionalt udviklingsprojekt i infrastrukturplanen, og det giver da også
ifølge Vejdirektoratets seneste samfundsøkonomiske analyse en arbejdsudbudsgevinst på 411 mio.
kr. i projektets levetid. Det vil etableringen af ekstra trafikal kapacitet ved den nuværende
Limfjordstunnel også gøre. Men samtidigt medfører investeringen i en forbindelse over Egholm et
tab i resten af landet som følge af den såkaldte arbejdsudbudsforvridning på 712 mio. kr. grundet
den store investering.
Vores
alternative forslag
er en ny 4-sporet tunnel umiddelbart vest for den eksisterende
Limfjordstunnel med udfletning lige nord for Limfjorden. Den nye vej føres direkte op i den 4-
sporede Østre Alle imod Aalborg C. Den eksisterende motorvejsudfletning ved Kridtsvinget
nedlægges, og motorvejen udvides til 6 spor syd for Limfjorden, hvorved den store flaskehals her
fjernes, idet kapaciteten dermed udvides med mindst 50%. Nord for tunnelen udvides antallet af
spor også, så flaskehalsen fjernes her.
Trafik mod Aalborg C udgør ca. 30 % af den samlede trafik i Limfjordstunnellen. Når denne trafik får
sin egen tunnel er der god plads til trafikken på E45 i den ”gamle” Limfjordstunnel.
For yderligere at reducere risikoen for uheld og trængselsproblemer pga. for tætliggende
udfletningsanlæg foreslås afkørslen Borgmestersvinget nedlagt, så trafikken i stedet skal benytte
Sundsholmen / Forbindelsesvejen. Yderligere foreslås den eksisterende udfletning mod Buet midt i
den store motorvejsudfletning ombygget og suppleret med en ny motortrafikvej direkte til
Vadum/Jammerbugt.
Som en ekstra bonus til Aalborg kan der blive råd til en ny vejforbindelse fra E45 til Aalborg Center
Syd, som i mange år har været på byens ønskeseddel.
Hele det nye projekt vurderes til ”kun” at koste ca. 4,5 mia. kr., hvilket udgør en betydelig
besparelse i forhold til Egholmforbindelsens 7 mia. kr.
Samlet set vil vores forslag føre til en mere omkostningseffektiv løsning på de daglige trafikale
udfordringer omkring Aalborg, samtidigt med at der ikke er store miljømæssige gener.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende udkast til anlægslov om en ny 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen og Otto Anker Nielsen
2509432_0003.png
Lokalt er der flere varianter af forslaget, som vi har udarbejdet uafhængigt. Disse er fremsendt til
VD som bilag. En nærmere analyse af dette hovedalternativ vil kunne klarlægge den bedste variant
af projektet.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Lektor emeritus trafik- og byplanlægning, AAU
[email protected]
2089 9225
Otto Anker Nielsen
Professor og leder af Transportdivisionen, DTU.
[email protected]