Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2509427_0001.png
En ny løsning for
trafikken
over Limfjorden
Der har gennem tiden været foreslået mange
løsninger for trafikken på tværs af Limfjorden. De to
seneste løsningsforslag er en motorvej vest om
Aalborg over øen Egholm og en udvidelse af E45 med
et ekstra tunnelrør med reversible kørebaner øst for
den eksisterende Limfjordstunnel.
Limfjordstunnel
Inspireret af professor i transportmodeller Otto Anker
Nielsen, DTU er der i det efterfølgende præsenteret
et nyt forslag til løsning af kapacitetsproblemerne
omkring Limfjordstunnellen.
Det går i al sin enkelhed ud på at tage udgangspunkt i
den konkrete trafikfordeling mellem trafik mod
Aalborg C og trafik ad E45.
Det foreslås at bygge en ny tunnel vest for den
nuværende Limfjordstunnel til erstatning for
Kridtsvinget, som nedlægges. Derved opnås en
forenkling af fjordkrydsningen, som øger kapaciteten
og reducerer de mange uheld og hændelser ved
Limfjordstunnellen.
Ny tunnel
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0002.png
Trafik omkring Kridtsvinget
Vejdirektoratets tal
viser, at efterhånden
som trængslen i
Limfjords-tunnellen
stiger vil flere biler
presses over på
Limfjordsbroen.
Hvis der var bedre
fremkommelighed ved
Limfjordstunnellen ville
flere biler benytte
tunnelen, og fordelingen
mellem trafik mod
Aalborg og trafik ad E45
vil blive: ca. 30/70.
Vejdirektoratets tællinger i 2019 viser, at ca. 89.000 kører gennem
Limfjordstunnellen et hverdagsdøgn.
Ca. 27.000 køretøjer kører gennem Kridtsvinget og ca. 60.000 kører ad E45.
Forholdet mellem de to strømme er 31/69 eller groft sagt forholdet 1/2.
Vejdirektoratets beregning af trafikken i år 2030 viser, at
godt 96.000 køretøjer vil passere Limfjordstunnellen. Af disse
vil ca. 71.000 køre ad E45, medens godt 25.000 vil køre
gennem Kridtsvinget. Forholdet mellem de to er 26/74.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Trafik med en ny tunnel mod Aalborg C
Hvis kapacitetsproblemerne ved limfjordskrydsningen
elimineres, når Landstrafikmodellen ifm. VVM21 i år 2030
frem til følgende trafikfordeling:
Egholmtunnel:
Limfjordstunnel:
Limfjordsbroen:
I alt
32.500
74.800
30.700
138.000 køretøjer et hverdagsdøgn
Kapacitet og belastningsgrad
Gennem mange år har trængslen ved Limfjordstunnellen
medført kødannelser både morgen ag eftermiddag. Det
skyldes blandt andet den meget uhensigtsmæssige
trafiktekniske udformning af sammenfletningen af E45 med
Borgmestersvinget nord for Limfjordstunnellen og
Kridtsvinget syd for Limfjordstunnellen.
Hvis trafikken på Limfjordsbroen sættes til 30.000, som er
kapacitetsgrænsen på broen, kan den fjordkrydsende trafik
på de øvrige forbindelser sættes til i alt 108.000 køretøjer.
Med en fordeling 30/70 mellem trafik mod Aalborg C og E45
opnås følgende fordeling af trafikken:
Den nye tunnel mod Aalborg C: 32.400.
Den eksisterende Limfjordstunnel: 75.600.
Under normale konstruktive forhold vil en 2 x 3 sporet
motorvej kunne afvikle ca. 90.000 køretøjer i døgnet uden
store forsinkelser. Ved Limfjordstunnellen optræder
forsinkelserne ved ca. 75.000 køretøjer i døgnet.
Derudover optræder der ved Limfjordstunnellen et stort
antal uheld og trafikale hændelser (15 – 20 uheld og over
100 hændelser om året). Disse fører til hel eller delvis
nedlukning af et tunnelrør med betydelig kødannelse og
trafikalt kaos på de tilgrænsende veje til følge.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0004.png
Ingen kapacitetsproblemer
Når E45 ombygges til normal motorvejsstandard øges
kapaciteten dramatisk. De mange flettemanøvrer bortfalder.
Vognbaneskift og opbremsninger reduceres betydeligt. Det
er realistisk at opnå sædvanlig motorvejskapacitet: ca.
90.000 køretøjer i døgnet.
Den nye tunnel udformes som den skitserede Egholmtunnel
med 2 x 2 spor + nødspor, men ikke med fuld
motorvejstandard. På grund af snævre kurver i forhold til
anslås kapaciteten at være ca. 54.000 køretøjer i døgnet.
I begge tunneller vil der være et betragteligt
kapacitetsoverskud, som kan opfange en kommende
trafikstigning.
Vigtigst er måske, at antal trafikuheld og fremfor alt de
mange hændelse vil om ikke bortfalde, så dog ikke overstige
gennemsnittet for motorvejsstandard. Trafikanterne kan
således regne med, at kunne passere Limfjorden uden
forsinkelser.
Trafik: 75.600
Kapacitet: 90.000
Belastningsgrad: 0,84
Trafik: 32.400
Kapacitet: 54.000
Belastningsgrad: 0,60
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0005.png
E45 gennem Aalborg
Udbygning af E45 med afgrening til Aalborg C
E45 gennem Aalborg tilføres yderligere
kapacitet. Generelt udbygges motorvejen til 2
x 3 spor syd for Limfjorden og 2 x 4 spor nord
for Limfjorden.
Et af de kritiske punkter på E45 er
sammenfletningen af E45 med E39 og rute 11
ved Bouet. For at løse op for den konflikt
foreslås en ny motortrafikvej fra E39 til
Vadum nord om Hvorup. Det vil give en langt
mere sikker og overskuelig trafikløsning, samt
en bedre trafikbetjening af Jammerbugt
kommune
Lufthavnen
E39
E45
Afgrening til Aalborg C
Østhavnen
AAU/NAU
Mod syd etableres en længe savnet
forbindelse mellem E45 og City Syd. City Syd
er et af Aalborgs trafikale tyngdepunkter, hvor
den trafikale tilgængelighed hidtil har været
nedprioriteret.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0006.png
Forslag til motortrafikvej mod Vadum/Thisted
Høvejens tilslutning til E39/E45 nedlægges
E39
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0007.png
E39
E45
Bouet
1a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0008.png
Høvejens tilslutning til
motorvejen nedlægges
E39
E45
2 x 2 spor
2 x 2 spor
Bouet
2a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0009.png
2 x 4 spor
Bouet
3a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0010.png
2 x 4 spor
4a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0011.png
4,2,2 spor
4,2,3 spor
Forbindelsesvejen
5,5 spor
5a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0012.png
2,3,3,2
Aalborg C
E45 Århus
Borgmestersvinget nedlægges
6a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0013.png
3,3 spor
2,2 spor
7a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0014.png
8a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0015.png
9a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0016.png
Tilslutningen ved Øster Uttrup Vej
udvides – E45 udvides til 2 x 3 spor
Stibro
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0017.png
På Nørresundbysiden
er den vigtigste
ændring, at
Borgmestersvinget
nedlægges. Det har
kolossale fordele for
trafikken på E45, som
får en langt mere
harmonisk
trafikafvikling uden
talrige vognbaneskift.
Trafik fra Borgmester-
svinget kan vælge
tilslutningsanlægget
ved Sundsholmen eller
køre over
Limfjordsbroen.
Forslaget til en tunnel
for trafik til Aalborg C
er et ”skitseforslag”.
Det skal naturligvis
gennemgå en
bearbejdning til
afklaring af dels
trafiktekniske
problemer og ikke
mindst de
funderingsmæssige og
anlægstekniske
problemer ved
krydsningen af
Limfjorden.
I den forbindelse kan
det endelig afklares,
om Borgmestersvinget
kan tilsluttes E45 på en
forsvarlig måde.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509427_0018.png
Den nye tunnel til Aalborg C er en
erstatning for Kridtsvinget, som i
de seneste 20 – 30 år har været en
kilde til utallige trafikuheld og
hændelser (flere tusinde i
tunnellens levetid). Ligeledes er
det ved sammenfletningen af trafik
fra E45 og Kridtsvinget, at de helt
store trængselsproblemer om
eftermiddagen opstår.
E45
Vejdirektoratet har længe ønsket
en total ombygning af
sammenfletningen, men har ikke
kunnet blive enig med Aalborg
Kommune om en løsning.
Ved at bygge en helt ny tunnel til
trafikken mod Aalborg C er
problemet løst en gang for alle.
Kridtsvingets areal ligger bekvemt
for en sammenbygning af de to
enheder af Tech college.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Afslutning
Forslaget til løsning af de trafikale problemer på E45 ved Limfjordstunnellen og
Bouet er udarbejdet af civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, december 2021.
Forslaget er tænkt som et indlæg i debatten om løsning af de trafikale problemer
ved Limfjordstunnellen.
Forslaget medfører
kun få miljømæssige problemstillinger. I modsætning til etableringen af en motorvej vest om
Aalborg over øen Egholm sker der ikke nogen inddragelse af uberørte arealer og natur. Der
fokuseres på det almen kendte begreb: Genekoncentration, som reducerer den samlede
støjbelastning, den samlede belastning med trafikuheld og den samlede visuelle belastning
en øget trafikal kapacitet i såvel tunnelen mod Aalborg C som på E45
en langt mere harmonisk trafikafvikling ved Limfjordstunnellen således at de daglige
kødannelse undgås og de talrige hændelser og uheld reduceres mærkbart
en anlægsudgift, der er langt lavere end etableringen af en motorvej vest om Aalborg over
øen Egholm