Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2509426_0001.png
Udbygning af E45 med paralleltunnel
Alternativ til forslag til anlægslov om 3. Limfjordsforbindelse
En motorvej vest om Aalborg er ikke en optimal løsning på kapacitetsproblemerne ved
limfjordskrydsningen. En udbygning af E45 er at foretrække.
Revideret december 2021/Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Lektor emeritus i Trafik- og byplanlægning, AAU
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Problematisk beslutningsgrundlag
Flere politiske beslutningstagere fastholder, at beslutningen om en vestforbindelse blev truffet i 2014.
VVM analysen i 2011
Meget kortsigtet trafikprognose. Beregningsår 2020. Motorvej forudsættes åbnet i 2033.
Trafikprognosen rummer ikke den kraftige byudvikling i Aalborg øst med Universitetsudbygning,
Universitetshospital og erhvervsområde ved Aalborg havn (Port of Aalborg), samt det nye
byudviklingsområde ved Stigsborg Brygge nord for Limfjorden.
Aalborg udvikles i disse år først og fremmest centralt via fortætning og omdannelse samt i Aalborg
Øst. Byudviklingen sker primært omkring E45.
Mellemlang sigtet trafikprognose. Beregningsår 2030.
Dele af Aalborgs fremtidige byudvikling indgår i forudsætningerne som fx det nye
universitetshospital med tilhørende forskningsinstitutioner.
Stærk undervurdering af væksten i trafikken over Limfjorden begrundet i finanskrisen 2009 – 13.
Begge trafikberegninger er af disse grunde helt utilstrækkelige som grundlag for en beslutning om
en 3. Limfjordsforbindelse.
Der bør foretages en ny beregning for begge projekter med den nye landstrafikmodel ver. 2.0.
Konsolideringsrapporten fra 2014
Konklusion:
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Den politiske aftale om Egholmlinjen
bryder med disse principper
Trafikaftalen af 24. juni 2014 bryder med stort set alle principper i forbindelse
med fastlæggelse af en 3. Forbindelse over Limfjorden.
De to løsninger, som indgår i løsningsfeltet er
En omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm
En udbygning af E45 med en paralleltunnel
Med beslutningen om kun at arbejde videre med en vestlig omfartsvej står
beslutningstagere og offentlighed tilbage med en række ubesvarede spørgsmål:
Vil en vestlig omfartsvej løse problemerne ved Limfjordstunnellen?
Hvad med de mange trafikuheld og de mange hændelser, der fører til kødannelse på E45?
Hvordan vil et projekt for en udbygning af E45 se ud? Hvad vil det koste?
I dette notat er der skitseret en udbygning af E45 med en paralleltunnel efter
forbillede i Coen Tunnelen i Amsterdam, som var forløberen for
Limfjordstunnellen. Coen Tunnelen afvikler i dag mere end 130.000 køretøjer i
døgnet med reversible spor.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Forslag til udbygning af E45
Hensigten med forslaget er at skabe en trafiksikker og kapacitetsstærk
forbindelse mellem Himmerland og Vendsyssel på tværs af Limfjorden.
E45 gennem Aalborg tilføres yderligere kapacitet. Generelt udbygges
motorvejen til 2 x 3 spor syd for Limfjorden og 2 x 4 spor nord for.
Lokal trafik og national/regional trafik søges adskilt for at reducere
flettemanøvrer og minimere risiko for trængningsuheld og andre
hændelser.
E45 ombygges ved Limfjordstunnellen og udbygges med endnu et
tunnelrør øst for den eksisterende tunnel. Profil: 3 kørebaner + nødspor.
Det ekstra tunnelrør anlægges med god afstand til den eksisterende tunnel.
Ud fra tilgængelige data kan trafikken i Limfjordstunnellen i år 2030
estimeres til godt 100.000 (HDT)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0005.png
Paralleltunnel
Ekstra tunnelrør øst for
den eksisterende tunnel
Det ekstra tunnelrør udformes med
3 kørespor og et nødspor
Tunnelen placeres i god afstand fra den
eksisterende Limfjordstunnel af hensyn
til de sætningsproblemer, der er
konstateret her.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0006.png
Trafik ved
Limfjordstunnellen
2018 (ÅDT)
2018 (HDT)
26.500
28.000
8.100
9.300
35.000
38.900
79.000
87.000
25.500
29.000
69.900
76.800
53.500
58.000
4.700
5.200
55.600
59.600
6.100
7.500
71.000
79.000
79.000
87.000
HDT
ca. 10 %
højere end ÅDT
44.100
46.900
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0007.png
Trafik over Limfjorden (ÅDT)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0008.png
Trafikken i Limfjordstunnellen (HDT)
6.000 køretøjer >5,8 meter
Lastbilprocent 7 %
Siden år 2000 er trafikken et
hverdagsdøgn vokset med
gennemsnitlig ca. 1.500 køretøjer
om året (HDT)
Denne udvikling ser ud til at
fortsætte
Siden 2014 er trafikken vokset
med det dobbelte.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0009.png
Fremskrivning af trafikken over Limfjorden
Fremskrivning af trafikken i
Limfjordstunnellen med
1.400
køretøjer pr år (HDT) frem mod år
2030 og 2040 viser en helt uantagelig
trafikal situation.
Konsolideringsberegning LTM 1.0 2014:
2020: 79.000 (HDT)
2030: 83.700 (HDT)
Kapacitet
Åbningsår for en
3. forbindelse
VVM 2011:
2020: 90.800 (HDT)
Kapacitet: 80.000 kt/døgn er ofte
nævnt af Vejdirektoratet. Effektiv
kapacitet uden kødannelse er ikke over
75.000 kt/døgn (trafikniveau 2014)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0010.png
En vestlig omfartsvej løser ikke problemet
En vestlig linjeføring for en 3.
Limfjordsforbindelse, for hvilken der nu
foreligger et udkast til anlægslov, ser ikke ud til
at ville aflaste Limfjordstunnelen tilstrækkeligt.
Kapacitet uden kødannelse: 75.000
Åbningsår for en
3. forbindelse
I VVM21 udregner Vejdirektoratet aflastningen
til 24 %.
Det fremgår med al tydelighed, at der med en
motorvej vest om Aalborg over øen Egholm
fortsat kan forventes alvorlige kødannelser ved
Limfjordstunnellen morgen og aften.
Ligeledes vil der fortsat kunne forventes mange
uheld og hændelser pr år.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0011.png
E45 nuværende Limfjordstunnel,
Basis VVM 2021
Limfjordstunnel
I de seneste 10 år har situationen ved Limfjordstunnellen
været den, at der morgen og eftermiddag opstår
kødannelser, som i 2018 når et omfang, der strækker sig
over mere end en time.
Tidstabet kan opgøres til op mod 10 min. pr køretøj eller
op mod 1000 timer dagligt.
Der er et betydeligt kapacitetsunderskud.
Belastningsgraden på 1,30 i år 2030 taler sit tydelige sprog.
Ved beregning af trafik er der tale om ”trafikal
efterspørgsel”. Ved belastning over 1,00 vil efterspørgslen
ikke kunne imødekommes. Der opstår kødannelse.
2 x 3 spor
Kapacitet:
4.500 kt/t/retn.
Ingen udbygning
og ændring af
sammenfletning.
2030
Limfjordstunnel (HDT)
Tidspunkt
Limfjordstunnel
Trafik
96.600
Kl. 7 – 8 Syd
5.500
Kapacitet
75.000
4.500
Belastning
1,30
Trafik
Kl. 15 – 16 Nord
Kapacitet
Belastning
1,22
5.800
4.500
1,29
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0012.png
E45 med ekstra tunnelrør,
reversible kørebaner
fremskrivning med 1.400 kt. til 2030 og 1.000 kt. til 2040
Limfjordstunnel
Reversible kørebaner
Morgen Nord 3 spor
2 x 3 spor
Kapacitet:
4.800 kt/t/retn.
eller 1.600 pr
spor.
Ombygget
vejanlæg
3 spor
Kapacitet:
5.400 kt/t/retn.
Eller 1.800 pr
Spor.
Syd
Dag
5 spor
Nord 3 spor
Trafik
4.000
6.000
3.000
Kapac
5.400
8.000
5.400
Belast
0,74
0,75
0,56
Udbygningen af E45 med et ekstra
tunnelrør har i spidstimen et betydeligt
kapacitetsoverskud.
Da der er endnu et kørespor (der indregnes
8 af 9 mulige kørespor), som kan tages i
brug efter behov, er kapacitetsoverskuddet
i realiteten endnu større.
Syd
3 spor
3.200
6.200
4.000
4.800
8.600
4.800
0,67
0,72
0,83
Efter
Nord 5 spor
middag
Syd 3 spor
En given vejstrækning bør ikke have en
belastningsgrad, der i udbygningsåret
overstiger 0,90 på timebasis af hensyn til en
rimelig trafikafvikling inden for spidstimen.
Trafik
Kapacitet
Belastning
2030
Limfjordstunnel (HDT)
Tidspunkt
Limfjordstunnel
Trafik
105.000
Kl. 7 – 8 Syd
6.000
Kapacitet
134.000
8.000
Belastning
0,78
Kl. 15 – 16 Nord
0,75
6.200
8.600
0,72
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0013.png
Udbygning af E45
E45
År 2030 vil trafikken mod Limfjordstunnellen
være >100.000 HDT. Det kræver nord for
fjorden 4 spor, hvilket yderligere forstærkes af
de tætliggende vejtilslutninger.
I Limfjordstunnellen indføres reversible
kørebaner, således at der fx kan køres med 3
spor i en retning og 5 i den anden. Ved middel
trafik kan der køres med 4 spor i hver retning.
Ved vedligeholdelse kan et tunnelrør lukkes
for trafik, medens trafikken afvikles med 3
spor i hver retning i de to andre rør.
E45 gennem Aalborg udformes med 3 spor i
hver retning. Allerede nu nærmer
belastningen sig smertegrænsen for en 2 – 2
sporet motorvej.
Tværprofil:
3 – 3 spor
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0014.png
Trafikbelastning af Limfjordstunnellen
Kapacitet: 1.600 kt/spor
5 spor
4 spor
3 spor: 4.800 kt/time
4 spor: 6.400 kt/time
5 spor: 8.000 kt/time
Ved max
belastningsgrad på 80 %
(reserve 20%)
3 spor: 3.840 kt/time
4 spor: 5.120 kt/time
5 spor: 6.400 kt/time
3 spor
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Limfjordstunnellen
De tre tunnelrør disponeres efter trafikkens omfang og retningsfordeling:
Morgenmyldretid:
Eftermiddagsmyldretid:
Vestligt tunnelrør med 3 kørebaner + midterste tunnelrør med 2 kørebaner
Østligt tunnelrør med 3 kørebaner
Vestligt tunnelrør med 3 kørebaner
Østligt tunnelrør med 3 kørebaner + midterste tunnelrør med 2 kørebaner
Vestligt tunnelrør med 3 kørebaner + midterste tunnelrør med 0 eller 1 kørebane
Østligt tunnelrør med 3 kørebaner + midterste tunnelrør med 0 eller 1 kørebane
Det berørte tunnelrør kan spærres, medens trafikken afvikles i de to resterende tunnelrør
Middel trafikbelastning:
Vedligeholdelse eller hændelser:
Kridtsvinget ombygges, således at trafikken fra Aalborg mod nord føres ind
i højre kørebane via en sløjfe.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0016.png
E39
E45
Lufthavnen
Østhavnen
AAU/NAU
Udbygning af E45 ved Aalborg
Nationalt og regionalt vejnet
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0017.png
Forslag til motortrafikvej mod Vadum/Thisted
Høvejens tilslutning til E39/E45 nedlægges
E39
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0018.png
Forslag til udbygning af E45
Oversigt over de følgende figurer
3
4
5
1
2
6
7
8
9 - 13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0019.png
E39
E45
Bouet
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0020.png
Høvejens tilslutning til
motorvejen nedlægges
E39
E45
2 x 2 spor
2 x 2 spor
Bouet
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0021.png
2 x 4 spor
Bouet
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0022.png
2 x 4 spor
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0023.png
2,2,2,2 spor
Forbindelsesvejen
2,2,5 spor
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0024.png
2,2,5 spor
Borgmestersvinget
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0025.png
2, 1 eller 0 spor
3 spor
0, 1 eller 2 spor
3 spor
Borgmestersvinget
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0026.png
50 m
3 x 3 spor
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0027.png
Eftermiddagsspids
5 spor mod nord
3 (evt. 4) mod syd
3 spor
2 spor
3 spor
2 spor
150 m
Kridtsvinget
4 spor op
ad bakken
3 spor
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0028.png
Morgenspids
5 spor mod syd
3 (evt. 4) spor mod nord
3 spor
3 spor
2 spor
Kridtsvinget
4 spor op
ad bakken
3 spor
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0029.png
Lav trafik
3 spor i hver retning
3 spor
3 spor
2 spor
Kridtsvinget
4 spor op
ad bakken
3 spor
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0030.png
Middel trafik
4 spor i hver retning
3 spor
1 spor
3 spor
2 spor
Kridtsvinget
4 spor op
ad bakken
3 spor
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0031.png
Eftermiddagsspids
5 spor mod nord
3 (evt. 4) mod syd
2 spor
2 (3) spor
2 spor
2 spor
200 m
1
Kridtsvinget – et alternativ i tunnel
3 spor
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0032.png
Ekstra spor
City Syd
Ekstra spor
Dall Villaby
Forslag til tilslutningsanlæg på E45
Nord for Dall Villaby
Dall Rasteplads nedlægges
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509426_0033.png
City Syd
Ekstra spor
Forslag til tilslutningsanlæg på E45
Ved Dall Rasteplads
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Løsninger med bias
Limfjordstunnellen (E45) har netop haft 50 års jubilæum. Den blev
projekteret af det daværende Aalborg Amt og finansieret af staten.
Udformningen af motorvejen blev påvirket af flere politiske hensyn:
Borgmestersvinget blev gennemtrumfet af den daværende Nørresundby
Kommune, som ønskede direkte forbindelse til Nørresundby havn. Senere
forsøg på at nedlægge tilslutningen er mislykkedes.
Aalborg Kommune ønskede Kridtsvinget som en direkte forbindelse til
midtbyen. Ønsker om ombygning er hidtil blevet afvist.
Resultatet blev alt for mange tilslutninger med kapacitetsnedsættelse,
flettemanøvrer, trængninger og uheld.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Flere Bias
For udenforstående har der aldrig været tvivl om, at Aalborg Kommune og
Nordjyllands Amt arbejdede for løsninger, som Staten skal betale. Staten står for
motorvejene – altså skal en 3. Limfjordsforbindelse være en motorvej.
Et omdiskuteret problem har gennem årene været forbindelsen mellem E45 og
City Syd.
City Syd er et omfattende regionalt center med betydning for hele regionen.
Hverken Nordjyllands Amt eller Aalborg Kommune har villet skabe en forbindelse til E45. Med
en vestlig omfartsvej (Egholm linje) løses problemet af staten (900 mio. kr).
Der har været forslag om billigere løsninger (størrelsesorden 125 mio. kr.), men de er alle
blevet afvist.
Ved trafikberegningerne for en udvidelse af E45 indgår der ikke en forbindelse mellem E45 og
City Syd, hverken i VVM 2011 eller Konsolideringsberegningen i 2014. Det betyder, at den
samfundsøkonomiske besparelse for trafikanterne ved en direkte forbindelse mellem E45 og
City Syd ikke indgår i resultatet til ugunst for en udbygning af E45.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Endnu flere Bias
VVM analysen fra 2011 indeholdt en løsning for udbygning af E45
med en omfattende udvidelse af den nuværende tunnelkapacitet fra
6 spor til 12 spor.
I det samfundsøkonomiske regnestykke for en udvidelse af E45 belastes den
interne rente naturligt af de høje anlægsomkostninger.
Alternative forslag til udformning burde have været en del af opgaven, idet
paralleltunnellen er langt den dyreste del af motorvejsudvidelsen.
I dette forslag med reversible kørespor efter samme princip som Coen
Tunnelen i Amsterdam bliver investeringen markant lavere, samtidig med at
kapaciteten alligevel bliver tilstrækkelig.
Den meget skæve retningsfordeling morgen og aften kalder netop på en
løsning med reversible vognbaner.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Afslutning
En fremskrivning af trafikudviklingen gennem de seneste 20 år tyder på, at trafikken ved
Limfjordstunnellen år 2030 vil være på over 100.000 køretøjer (HDT).
Ministeren har tidligere oplyst, at en motorvej vest om Aalborg vil aflaste Limfjordstunnelen med 17
% . I den nye VVM21 anslås aflastningen til 24 % bl.a. fordi der denne gang bergningsmæssigt
overføres biler til Egholmforbindelsen, fordi kapaciteten i Limfjordstunnellen i spidsperioder er
opbrugt.
Man har aldrig taget højde for det signifikant højere antal trafikuheld og de mange hændelser (120
årligt), som flere gange om ugen fører til kødannelse og forsinkelse og dermed betydelige
samfundsøkonomiske tab.
Vejdirektoratet har oplyst, at man i de gamle beregninger (2014 og 2011) ikke har taget højde for
myldretidsproblemerne ved Limfjordstunnellen. Man oplyser endvidere, at kapaciteten i tunnelen
og på Limfjordsbroen i de tidligere beregninger er overvurderet.
Er det ikke tilstrækkeligt argument for at genberegne trafikfordelingen med en udbygget E45 og et
ekstra tunnelrør med reversible kørebaner?
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Genberegning for begge løsninger
Der er – som det ses - mange gode grunde til at foretage en genberegning af
trafikfordelingen og trafikøkonomien i de alternative forslag til en 3.
Limfjordsforbindelse. I første omgang er der ikke behov for en fuld VVM analyse.
Det vil være den korrekte fremgangsmåde, at der på samme måde som for den
midtjyske motorvej og alle de andre kommende vejprojekter sker en
trafikberegning med den nyeste udgave af Landstrafikmodellen LTM ver. 2.0.
Kun derved vil beslutningstagerne opnå et solidt, ensartet grundlag at tage
beslutning ud fra, når prioriteringsrækkefølgen for udbygning af motorvejsnettet
skal fastlægges.
Med venlig hilsen
Anker Lohmann-Hansen