Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2509425_0001.png
Egholmlinjen aflaster ikke Limfjordstunnellen
tilstrækkeligt
En motorvej vest om Aalborg er ikke en optimal løsning på kapacitetsproblemerne ved
limfjordskrydsningen. En udbygning af E45 er at foretrække
Revideret december 2021/Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Lektor emeritus i Trafik- og byplanlægning, AAU
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Opregning af trafik i 2030
Limfjordstunnellen, basisvejnet
Vejdirektoratet udregner i konsolideringsrapporten 2014 trafikken i Limfjordstunnellen i 2030 til
83.700 (HDT), altså mindre end dagens trafik.
En lineær fremskrivning af trafikudviklingen over de seneste 20 år frem til 2030 viser en trafikal
vækst fra 87.000 i 2018 til 104.000 (HDT) i 2030.
VVM 2021 udregner trafikken i Limfjordstunnellen i år 2030 til 96.600 (HDT).
Limfjordstunnellen, med Egholmforbindelse
Vejdirektoratets konsolideringsrapport 2014 udregner trafikken i Limfjordstunnellen i 2030 til
69.800 (HDT)
Den lineære fremskrivning opregner trafikken til 79.000 (HDT), aflastning 24%.
VVM 2021 udregner trafikken i Limfjordstunnellen i 2030 til 74.800 (HDT)
Konsolideringsrapporten udregner trafikken i Egholmtunnellen i 2030 til 23.500 (HDT)
Den lineære fremskrivning opregner trafikken til 25.000 (HDT), 24 % af total.
VVM 2021 udregner trafikken i Egholmtunnellen i 2030 til 32.500 (HDT)
Egholmtunnellen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0003.png
Trafikken i Limfjordstunnellen (HDT)
6.000 køretøjer >5,8 meter
Lastbilprocent 7 %
Siden år 2000 er trafikken et
hverdagsdøgn vokset med
gennemsnitlig ca. 1.500 køretøjer
om året (HDT)
Denne udvikling ser ud til at
fortsætte
Siden 2014 er trafikken vokset
med det dobbelte.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0004.png
Aflastning i Limfjordstunnellen
I brev til transportudvalget 20. december 2018
oplyser transportministeren, at en forbindelse via
Egholm vil aflaste den nuværende Limfjordstunnel
med 17 % ved etablering i år 2030.
Kødannelse i Limfjordstunnellen
Foretages en lineær fremskrivning af trafikken frem
mod år 2030 og 2040 vil trafikbelastningen i
Limfjordstunnellen i åbningsåret for en
Egholmforbindelse være på samme niveau som nu.
Der vil således fortsat med en lineær fremskrivning
af trafikken – med en Egholmforbindelse - kunne
forventes alvorlige kødannelser ved
Limfjordstunnellen morgen og aften.
Da E45 med en Egholmforbindelse ikke ombygges
eller udvides, vil der her fortsat kunne forventes 120
uheld eller hændelser pr år med en negativ
afsmittende effekt på trafikafviklingen i Aalborg og
Nørresundby.
Kapacitet i Limfjordstunnellen ofte omtalt af Vejdirektoratet: 80.000 kt/døgn
Begyndende kødannelse ved Limfjordstunnellen ved ca. 75.000 kt/døgn.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0005.png
En vestlig omfartsvej løser ikke problemet
I VVM 2021 har Vejdirektoratet udregnet aflastningen
af Limfjordstunnellen med en Egholmforbindelse til
24 % i år 2030.
Afvisningen af trafik i Limfjordstunnellen sker pga
begyndende trængsel i morgen- og
eftermiddagsspidstimerne allerede i åbningsåret,
hvilket Vejdirektoratet da også anfører (se
efterfølgende slides).
Foretages en fremskrivning af trafikken i 2030 frem
mod år 2040 vil trafikbelastningen i
Limfjordstunnellen i 2032 nå over 80.000 kt/døgnet -
i 2040: 86.600 og dermed være på samme niveau
som nu.
Der vil således op gennem 2030-erne kunne
forventes en stadig stigende trængsel i
Limfjordstunnellen – selv med en Egholmforbindelse
– og alvorlige kødannelser morgen og aften hen i
mod år 2040.
Kapacitet uden kødannelse: 75.000
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0006.png
Begyndende kødannelse 2030
(hastighedsreduktion)
Vejdirektoratet her i VVM2021 beregnet, at der med en Egholmforbindelse stadig vil ske en
hastighedsreduktion i Limfjordstunnellen i myldretiderne
Morgenmyldretid
Eftermiddagsmyldretid
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0007.png
Trafikfordeling med Egholmforbindelse, 2030
Inden for en
spidstime kan
trafikken
variere
ganske
meget. Se
efterfølgende
slide.
Døgntrafikfordelingen er taget fra døgnfordelingen
i Limfjordstunnellen (Konsolideringsrapporten)
og opregnet til i alt 32.500 kt/døgn (VVM2021).
Kapaciteten i Egholmtunnellen er ca. 3.600 kt/time
Døgntrafikfordelingen er taget fra døgnfordelingen
i Limfjordstunnellen (Konsolideringsrapporten)
og opregnet til i alt 74.800 kt/døgn (VVM 2021).
Kapaciteten i Limfjordstunnellen er ca. 4.500 kt/time.
Der er begyndende kødannelser morgen og
eftermiddag.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0008.png
Limfjordstunnellen med Egholmforbindelse
variation inden for morgenspidstime, 2030
Trængsel
Timetrafik
7.00 – 8.00 og
8.00 – 9.00
Den trafikale efterspørgsel varierer ganske meget
inden for en spidstime.
Selve trafikfordelingen er oprindelig fra 2013, hvor
der i tidsrum mindre end en time var trængsel i
Limfjordstunnellen.
Den opregnede trafikfordeling til niveau 2030,
VVM2021 viser trængsel ved ca. 450 kt. pr 5 min.
Der opstår med den beregnede trafikale
efterspørgsel trængsel/kødannelse ved
Limfjordstunnellen i sydgående retning i tidsrummet
7.30 – 7.55.
Regner man på timebasis som i Landstrafikmodellen,
vil der påvises trængsel, men ikke kødannelse, idet
timetrafikken viser et gennemsnit på 380 kt. pr 5
min.
Dog vil der, som beregningen i VVM 2021 viser, ske
en hastighedsreduktion fra 110/90 km/t til 70 km/t.
Man kan tale om begyndende trængsel.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0009.png
Trafik 2030 VVM 2021 Basisvejnet Omfartsvej vest om Aalborg
34.400
48.500
23.500
16.500
48.000
96.600
33.600
32.500
30.700
74.800
67.400
35.600
44.200
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0010.png
Der er en tydelig arbejdsdeling
mellem E45 og en omfartsvej vest
om Aalborg. Hele det centrale
Aalborg med Indkøbscentre og
Kultur samt Aalborg Øst med
Regionssygehus og Aalborg
Universitet/NOVI har alle E45 som
livsnerve.
E45
Omfartsvej
Langt den største del af det
private erhvervsliv er tilsvarende
lokaliseret omkring E45 fx Port of
Aalborg, KMD, Aalborg Portland,
Siemens Wind Power, Bladt
Industries, Alfa Laval og Arriva
samt hele erhvervsområdet langs
Sønderbro og Hobrovej.
Ved omfartsvejen finder men City
Syd og Aalborg Lufthavn som to
vigtige trafikmål. Ellers er
trafikken her egentlig omfartsvej-
trafik på E39/E45 samt lokaltrafik
til Lindholm, Mølholm, Ydre
Hasseris og Skalborg samt
Vendsyssel Nord/Nordvest og
Himmerland Syd/Sydvest.
E45
Omfartsvej
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0011.png
Arbejdsdelingen mellem E45
og en omfartsvej vest om
Aalborg ses endnu tydeligere,
når der fokuseres på selve
fjordkrydsningerne:
Egholmtunnellen og
Limfjordstunnellen.
Omfartsvejen vest om Aalborg
har kun ringe betydning for
Aalborg. Det er en typisk
omfartsvej med trafik, som ikke
har ærinde i Aalborg.
Omvendt med E45, som er af
uvurderlig betydning for byen
Aalborg. Hele byen er afhængig
af, at trafikken på E45 forløber
gnidningsfrit uden trængsel og
uden uforudsete hændelser.
Sammen med de mange
tilslutninger kan E45 på
strækningen gennem Aalborg
defineres som en integreret del
af Aalborgs primære vejnet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Egholmforbindelsens rolle i vejnettet
Egholmforbindelsen fungerer primært som en omfartsvej mellem E39 og E45 vest
om Aalborg. Trafik fra E45, Frederikshavn benytter stort set ikke
Egholmforbindelsen.
Oplandsanalysen viser, at Egholmforbindelsen i Aalborg har Lindholm, Mølholm,
Vest Hasseris og Skalborg som opland.
Egholmforbindelsen har ingen væsentlig betydning for betjening af det centrale
Aalborg og Aalborg Øst. Aflastningen af Aalborgs vejnet i forhold til dagens trafik
er meget begrænset
I 2030 beregnes trafikken over Limfjorden at fordele sig med (VVM 2021):
32.500 over Egholm (HDT)
30.700 over Limfjordsbroen (HDT)
74.800 gennem Limfjordstunnellen (HDT)
Kapacitet/beg. kødannelse: 56.000 kt/døgn
Kapacitet/kø: 30.000 kt/døgn
Kapacitet/beg. kødannelse: 75.000 kt/døgn
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0013.png
E45 nuværende Limfjordstunnel,
Basis VVM 2021
Limfjordstunnel
I de seneste 10 år har situationen ved Limfjordstunnellen
været den, at der morgen og eftermiddag opstår
kødannelser, som i 2018 når et omfang, der strækker sig
over mere end en time.
Tidstabet kan opgøres til op mod 10 min. pr køretøj eller
op mod 1000 timer dagligt.
Der er et betydeligt kapacitetsunderskud.
Belastningsgraden på 1,30 i år 2030 taler sit tydelige sprog.
Ved beregning af trafik er der tale om ”trafikal
efterspørgsel”. Ved belastning over 1,00 vil efterspørgslen
ikke kunne imødekommes. Der opstår kødannelse.
2 x 3 spor
Kapacitet:
4.500 kt/t/retn.
Ingen udbygning
og ændring af
sammenfletning.
2030
Limfjordstunnel (HDT)
Tidspunkt
Limfjordstunnel
Trafik
96.600
Kl. 7 – 8 Syd
5.500
Kapacitet
75.000
4.500
Belastning
1,30
Trafik
Kl. 15 – 16 Nord
Kapacitet
Belastning
1,22
5.800
4.500
1,29
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2509425_0014.png
Egholmforbindelse,
VVM 2021
Egholmtunnel
Limfjordstunnel
Egholmforbindelsen har i spidstimerne et kapacitetsoverskud på næsten
40 %. I Limfjordstunnellen er der ikke noget kapacitetsoverskud, hvilket
understreger, at der vil være begyndende kødannelse efter etableringen
af en Egholmforbindelse.
En given vejstrækning bør ikke have en belastningsgrad, der overstiger
0,90 på timebasis af hensyn til en rimelig trafikafvikling inden for
spidstimen. Kapacitetsreserven bør være til stede på den lokalitet, hvor
behovet er.
Ønsker man at tilgodese en vis udvikling i trafikken efter åbning af
forbindelsen, bør belastningsgraden ikke overstige 0,80 i åbningsåret.
2 x 2 spor
Kapacitet:
3.600 kt/t/retn.
2 x 3 spor
Kapacitet:
4.500 kt/t/retn.
2030
Egholmtunnel (HDT)
Limfjordstunnel (HDT)
Tidspunkt
Trafik
32.500
74.800
Kl. 7 – 8 Syd
Kapacitet
56.000
75.000
Belastning
0,58
1,00
Trafik
Kapacitet
Belastning
Kl. 15 – 16 Nord
Egholmtunnel
Limfjordstunnel
1.900
4.300
3.600
4.500
0,53
0,96
2.000
4.500
3.600
4.500
0,56
1,00
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Konklusion
En Egholmforbindelse medfører en væsentlig aflastning af Limfjordstunnellen i år
2030. Trafikken beregnes reduceret fra 96.600 til 74.800 (HDT).
I Limfjordstunnellen vil der i 2030 fortsat være trængsel morgen og eftermiddag.
Trængslen vil i år 2030 have en begrænset tidsmæssig varighed (20 – 30 min
morgen og eftermiddag), men vil vokse over årene frem mod år 2037, hvor der vil
være trængsel i ca. 1 time morgen og eftermiddag.
Egholmforbindelsen er en egentlig omfartsvej vest om Aalborg og har kun ringe
betydning for den trafikale betjening af det centrale Aalborg og
byudviklingsområdet i Aalborg Øst.
Egholmforbindelsen aflaster kun i ringe grad Limfjordsbroen og Vesterbro i
Aalborg fra 33.600 til 30.700 (HDT). Det vil ikke opleves som en ændring af den
trafikale påvirkning på Vesterbro (ændringen ligger inden for
beregningsusikkerheden).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende udkast til lovforslag om en 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Advarsel!
Det er dybt problematisk at investere mere end 7.000 mio. kr. i et vejanlæg,
som ikke løser trafikproblemerne og uheldssituationen ved
E45/Limfjordstunnellen
Det er dybt problematisk at investere mere end 7.000 mio. kr. i et vejanlæg,
som belaster uberørte naturområder, fritidsområder og herlighedsværdier
Det er dybt problematisk at investere mere end 7.000 mio. kr. i et vejanlæg,
der påfører tusindvis af beboere støjgener, der overstiger WHO’s
grænseværdi på 53 dB., i områder hvor lyd i dag er et begreb, der omfatter
vind og fuglesang
Det helt rigtige at gøre i den nuværende situation, er at genbesøge
relevante alternativer, som løser de trafikale problemer, og som ikke har de
voldsomme negative konsekvenser.