Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2509217_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Transportministeren
En ny containerterminal vil være fejlplaceret i Nordhavn
Spar de 800 mio. kr. det vil koste at etablere den.
I 2011 vedtog Folketinget Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og
Arealudviklingsselskabet I/S (Flytning af containerterminal i Københavns Havn).
I et høringssvar påpegede Østerbro Havnekomité dengang, at det vil være en stor planlægningsfejl at
placere så stor en containerterminal på området i Nordhavn og dermed umuliggøre det vindende
forslag fra den internationale idékonkurrence om et urbant delta mod nord, med mange holme,
kanaler og et sammenhængende forløb.
Containerterminalen vil sætte meget store begrænsninger for den fremtidige anvendelse af
nærliggende arealer som følge af de gener, der er forbundet med den både trafikalt, støjmæssigt,
miljømæssigt og visuelt.
Selvom Mærsk har flyttet sine aktiviteter til Kalundborg Havn og det vil give store trafikale
problemer på Nordhavn, hvis containerterminalen opføres, synes planerne nu at være aktuelle.
By&Havn/Copenhagen Malmö Port (CMP) står foran gennemførelse af projektet i en noget ændret
udformning, idet der også skal placeres et distributionscenter sammen med containerterminalen og
der allerede er anlagt et giftdepot under dér, hvor den skal ligge.
Regeringen og Folketinget bør genoverveje beslutning om placeringen, inden der igangsættes
etablering af en ny containerterminal til en pris af 800 mio. kr. på den østlige del af området med
jordopfyld i Nordhavn.
Forudsætningerne har ændret sig siden loven fra 2011:
Mærsk har fra 1. marts 2021 flyttet sin containervirksomhed til Kalundborg. Det betyder, at
20-30 % af volumen indtil videre er flyttet fra CMP.
Der mangler en analyse af CO
2
-emissioner fra transport af containere fra Nordhavn til
Københavns Vestegn, hvor de lastes om og med lastbil bringes tilbage til København og især
omegnskommunerne.
Der mangler en oversigt over, hvordan varetransporten til København foregår
o
via tog fra Malmö
o
via håndtering på en plads på Vestegnen
o
via Kalundborg
o
via Køge.
Overslag over indtægter, der kunne opnås ved udlægning af det store areal på ca. 50 ha til lav
boligbebyggelse med mulighed for bofælleskaber, grønne områder og områder til
fritidsaktiviteter.
Et distributionscenter vil medføre betydelig mere lastbiltrafik end forudsat i planlægningen.
Der er ikke taget hensyn til den betydelige trafik af store containerskibe i planlægningen af
landstrømanlæg i Nordhavn.
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 126: Henvendelse af 5/1-22 vedrørende etablering af en ny containerterminal i Ydre Nordhavn, fra Østerbro Havnekomité
2509217_0002.png
Østerbro Havnekomité vil derfor opfordre Regeringen og Folketinget at se på de ændrede forhold
ved etablering af en ny containerterminal i Nordhavn og genoverveje placeringen.
Fastholdes projektet, bør dette først gennemføres efter en ny miljøvurdering (VVM-redegørelse, der
tager højde for
o
Den forøgede trafik og de miljømæssige konsekvenser for havmiljøet i Øresund og hele
regionen,
o
herunder sikre, at der er taget hensyn til de svenske miljømyndigheders opfattelse, jfr.
Danmarks internationale forpligtelser.
o
Der bør herunder belyses de store konsekvenser, der vil opstå i selve etableringsfasen
ved anlæg af nye kajanlæg, uddybning af anløbsområdet i Øresund m.v.
o
Konsekvenser for containerterminalen som arbejdsplads i relation til det giftdepot, som
containerterminalen skal ligge ovenpå.
November 2021
Inger Hutters
Formand for Østerbro Havnekomité
[email protected]
2