Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 124
Offentligt
Til Folketingets Transportudvalg
Indledning
Jeg skriver til dig som medlem af Folketingets Transportudvalg og
i din funktion som borgernes ’vagthund’ i
forhold til at føre kontrol med Regeringens magtudøvelse, i et forsøg på at påvirke din stillingtagen til det
forslag til Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse via øen Egholm, som snart kommer til behandling i
Folketinget.
Der er rigtig mange gode grunde til at du ikke bør stemme for det foreliggende forslag. I det følgende vil jeg
gå i dybden med de to grunde, som for mig er de væsentligste, nemlig at:
den demokratiske proces i forbindelse med motorvejen er under al kritik og er ikke det danske
folkestyre værdigt
Trafikalt er det en meget dyr og dårlig løsning, som ikke er fremtidssikret og slet ikke harmonerer
med grøn omstilling
Den demokratiske proces
Den
”demokratiske”
proces som er foregået omkring Egholmmotorvejen er dybt kritisabelt og sandsynligvis
i modstrid med bl.a. EU-regler og Aarhuskonventionen. Processen er uacceptabel på mindst tre områder: a)
Beslutningsprocessen fra 2011 til i dag, b) Selve lovforslaget og c) Høringen i forbindelse med lovforslaget.
Beslutningsprocessen
I 2011 blev der, på foranledning af Aalborg Kommune og Vejdirektoratet, lavet en VVM-redegørelse, som
behandlede tre forskellige alternative linjeføringer for den 3. Limfjordsforbindelse. Endvidere blev der lavet
en Borgerhøring, som gav 1.500 svar, men da der ikke var lovhjemmel for hverken VVM-redegørelsen eller
Borgerhøringen, blev svarene ikke brugt af hverken kommunen eller Vejdirektoratet.
I 2020 betalte Aalborg Kommune 2,5 millioner kr til Vejdirektoratet for at få en opdateret VVM-redegørelse
men kun for én af de tre linjeføringer, nemlig Egholmmotorvejen. Denne betaling havde ikke lovhjemmel. I
forbindelse med denne VVM-redegørelse blev der igen holdt en Borgerhøring
uden lovhjemmel og derfor
uden at nogen brugte de i alt 7.800 svar, der blev indsendt til Vejdirektoratet, til noget som helst. I løbet af
denne proces og inden hverken VVM-redegørelse eller borgerhøring var afsluttet, blev der indgået et
Trafikforlig, hvor partierne, som var inviteret, blev enige om at de ville stemme for en Egholmmotorvej,
åbenbart uanset hvad der måtte stå i VVM-redegørelsen og uanset hvilke svar Borgerhøringen måtte give
anledning til. At Trafikforliget tilligemed var betinget af at Aalborg Kommune indvilligede i at betale et
tilskud på 600 millioner kr til anlæg af statsvejen Egholmmotorvej, en betaling som der selvsagt ikke er
lovhjemmel til, gør kun hele processen endnu mere uskøn.
Lovforslaget
Det lovforslag, som nu er fremlagt til behandling i Folketinget, fortsætter den uskønne og udemokratiske
proces, især på to punkter: 1) Med forslaget til anlægslov får Transportministeren nærmest enerådig magt
til at tilsidesætte almindelig lovgivning, især hvad angår miljø- og naturbeskyttelse samt affaldsloven.
Således står der i Bemærkninger til lovforslaget følgende:
”De
indgreb, som transportministeren ved Vejdirektoratet bemyndiges til at foretage med hjemmel i
anlægsloven …. skal kunne foretages uden forudgående tilladelse, godkendelse eller dispensation og
uden hensyn til forbud og begrænsninger.”
(Bemærkninger til lovforslag, side 31)
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Henvendelse af 30/12-21 vedrørende udkast til lovforslag om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Mona Lisa Dahms, Aalborg
En sådan blankocheck, som sætter normal lovgivning ud af kraft, er voldsomt problematisk og dybt
uansvarligt.
2) Desuden sættes de normale klageadgange for borgerne ud af kraft. Dette er ligeledes udtrykt klart i
Bemærkninger til lovforslaget:
”Med
bestemmelsen foreslås det, at reglerne om klageadgang, klagemyndighed og opsættende
virkning af klage i de nævnte love fraviges, således at klage over afgørelser efter de nævnte love i
forbindelse med det samlede anlægsprojekt ikke følger de normale regler i de respektive love og
afskæres. En afskæring af klageadgangen er fundet nødvendig af fremdriftshensyn”
(Bemærkninger
til lovforslag, side 102)
Sådan undergraves danske borgeres retssikkerhedsgaranti!
Begge beslutninger står klart udtrykt i Høringsbrevet:
”På
baggrund af projektets størrelse, beliggenhed og kompleksitet er det vurderet nødvendigt at
regulere visse myndighedsforhold samt fravige visse love og klageadgange relateret til anden
lovgivning
…..
af hensyn til at sikre fremdrift i projektet.”
(Brev vedr. høring, 2021)
og begrundelsen for at forhindre klagesager lige så klart udtrykt i Bemærkninger til lovforslaget:
”Klagesager
kan derfor indebære betydelige og reelle risici og usikkerheder for projektet i form af
forsinkelse og dermed fordyrelse af anlægsprojektet.”
(Bemærkninger til lovforslag, side 32).
Med to danmarksrekorder i høringssvar er det vel realistisk at forvente borgerklager i forbindelse med
anlægget, men således med at snuptag at afskære danske borgere fra normale muligheder for at klage,
er uacceptabelt i en retsstat som Danmark.
Høringen
Processen omkring denne høring, som for én gangs skyld har lovhjemmel og dermed skal inddrages i
beslutningsprocessen, er lige så uskøn som det ovenfor beskrevne forløb, og igen er der to
problematiske punkter: 1) Lovforslaget blev sendt i høring den 3. december 2021, med svarfrist den 2.
januar 2022, altså mindre end en måned, hvilket er meget kort deadline for et projekt i denne prisklasse.
Høringen finder sted hen over jul og nytår, hvor de fleste danskere har andre ting at tænke på end
motorveje. 2) Læg dertil at det ifølge brevet vedrørende høringen er Transportministeriet, som skal
sammenfatte høringssvarene og skrive ministeriets vurdering af høringssvarene, der så skal fremsendes
til Folketinget. Denne proces svarer til at sætte ræven til at vogte høns. Alt sammen peger det i retning
af frem for alt at forsøge at undgå borgernes deltagelse i beslutningsprocessen.
Hele den ovenfor beskrevne proces omkring beslutningen, lovforslaget og høringen er uacceptabel i en
retsstat som Danmark, og hvis vi ikke vil befinde os i selskab med lande som for eksempel Polen eller
Ungarn, er der et påtrængende behov for at det danske Folketing lever op til sit ansvar om at føre
kontrol med den til enhver tid siddende regering.
Den trafikale løsning
Egholmmotorvejen
Den trafikale løsning af trængselsproblemerne omkring Limfjordstunnellen, som Egholmmotorvejen
tilbyder, er med 7.6 milliarder kr ikke alene den absolut dyreste løsning, men også den absolut dårligste,
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Henvendelse af 30/12-21 vedrørende udkast til lovforslag om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Mona Lisa Dahms, Aalborg
2508833_0003.png
idet den ifølge trafikberegninger og -estimater kun lige netop vil bringe trængslen i Limfjordstunnellen
ned på nul, når den engang i 2032 er færdig, hvorefter trængslen vil stige igen, og i de mellemliggende ti
år vil bilister stadig opleve trængselsproblemer. Og så harmonerer en motorvej slet ikke med Aalborg
Kommune’s
ambitioner om at tænke
”i grønne og fremtidssikre
løsninger
og tør satse på nye
transportformer.”
(Aalborg Kommune, 2018). Egholmmotorvejen er i den grad et udtryk for fortidens
uduelige løsning på dagens og morgendagens transportproblemer.
Grønne løsninger på transportproblemer
Min personlige grundholdning til løsning af trafiktrængselsproblemer i et moderne grønt samfund er, at
sådanne problemer bør løses ved hjælp af smarte og fremtidssikrede metoder, så som: samkørsel, road
pricing, pendlerparkeringspladser, billig fleksibel offentlig transport, f.eks. i form af små el-busser mellem
pendlerparkeringspladser og bycentrum, elcykler og cykelstier etc., snarere end at bygge motorveje.
Sådanne tiltag fungerer fint i andre storbyer rundt om i verden, og ville i en eller anden kombination i løbet
af kort tid kunne løse de trængselsproblemer, som i dag gør livet surt for bilister i og omkring Aalborg.
Et forslag
Men skal der bygges en motorvej, så foreligger der andre løsninger, som for eksempel, et tredje tunnelrør i
Limfjordstunnellen, en tunnel længere øst for den nuværende Limfjordstunnel, hvor der for tiden sker stor
udbygning af privat industri og offentlige arbejdspladser med det nye Supersygehus.
En løsning, som jeg godt vil beskrive lidt mere indgående, er City-tunnelen, et forslag til en væsentlig bedre
og billigere løsning end Egholmmotorvejen, udarbejdet af Lektor Emeritus Anker Lohmann-Hansen,
civilingeniør i trafik- og byplanlægning, Aalborg Universitet. Ved hjælp af nogle kort vil jeg nedenfor
argumentere for denne City tunnel. Et par af kortene har jeg kopieret fra Lohmann-Hansens egen
præsentation af forslaget om en City-tunnel
Første kort viser det bynære udsnit af den i VVM-redegørelsen foreslåede Egholmmotorvej, kortet er ca.
6,5 km i bredden. Læg mærke til hvordan Aalborg bliver omkranset af motorveje, med dertil hørende
støj.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Henvendelse af 30/12-21 vedrørende udkast til lovforslag om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Mona Lisa Dahms, Aalborg
2508833_0004.png
Det næste kort er et udsnit af et bykort for Aalborg, som viser noget der ikke fremgår af VVM-
redegørelsens kort, nemlig tilkørselsvejene til Limfjordstunnellen, som de ser ud i dag, Det drejer sig om hh.
Kridtsvinget på Aalborg-siden og Borgmestersvinget på Nørresundby-siden. Netop disse to ret
komplicerede tilkørsler, hvor der sker sammenfletning af forskellige trafikstrømme til E45, er meget ofte
skyld i trafikuheld og hændelser i tunnelen, med heraf følgende trafikpropper og trængselsproblemer.
Borgmestersvinget
Kridtsvinget
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Henvendelse af 30/12-21 vedrørende udkast til lovforslag om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Mona Lisa Dahms, Aalborg
2508833_0005.png
Det tredje kort viser forslaget til en City-tunnel, som fører trafikken fra Aalborg Centrum gennem en ny
tunnel i forlængelse af Østre Allé og vest for den eksisterende Limfjordstunnel. Forslaget tager
udgangspunkt i den aktuelle trafikfordeling af trafikken gennem Limfjordstunnellen, fra hh. Aalborg
Centrum via Kridtsvinget og fra E45. Sammenfletningen af disse to trafikstrømme i Kridtsvinget giver i dag
anledning til uforholdsmæssigt mange trafikuheld og hændelser, som forsinker trafikken. City-tunnel
forslaget fjerner Kridtsvinget og muliggør at Borgmestersvinget på Nørresundby-siden, som ligeledes giver
anledning til uheld, også kan fjernes. Derved får Aalborg en E45-motorvej, byens trafikale hovedpulsåre,
som fungerer gnidningsfrit. Kortet findes på side 5 i præsentationen af forslaget.
En City-tunnel vil medføre
langt mere harmonisk trafikafvikling ved Limfjordstunnellen, således at daglige kødannelser
undgås, og de talrige trafikuheld og hændelser reduceres mærkbart
langt lavere anlægsudgift end ved etablering af Egholmmotorvejen
anslået 4,5 milliarder kr
øget trafikal kapacitet på tværs af Limfjorden
kun få miljømæssige problemstillinger - ingen inddragelse af uberørte arealer og natur
genekoncentration, som reducerer den samlede støjbelastning, den samlede belastning med
trafikuheld og den samlede visuelle belastning.
Afslutning
Der er mange andre gode grunde til at du ikke bør stemme for det foreliggende lovforslag, for eksempel:
Klimapåvirkningen, i form af CO2-emission ved anlæg af motorvejen, er ikke medregnet. Havde
prisen for denne emission været medregnet i VVM’ens økonomiberegninger, ville projektet være
urentabelt
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Henvendelse af 30/12-21 vedrørende udkast til lovforslag om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Mona Lisa Dahms, Aalborg
Estimeret 26.000 borgere i Aalborg, som i forvejen er Danmarks mest støjplagede by, vil hvis
motorvejen anlægges kunne se frem til et liv med sygdomsfremkaldende, stærk støj
Der er stor risiko for alvorlig asbestforurening ved udgravning af en sænketunnel under Limfjordens
sydlige løb, med uforudsigelige konsekvenser for borgernes sundhed
Mindst seks bynære, rekreative grønne områder, incl. Egholm, vil ikke alene blive påvirket, men vil
for de flestes vedkommende blive ødelagte som rekreative områder. Disse områder har været
altafgørende for vores trivsel igennem de seneste to år med pandemi og restriktioner
Eet af de grønne områder, som bliver påvirket, er de vandreservoirer hvorfra vi borgere i Aalborg
får en tredjedel af vores drikkevand
Levesteder for truede dyrearter, så som strandtudsen og den lysbugede knortegås, som begge er
strengt beskyttede i hht. både dansk og international lovgivning, bliver stærkt påvirkede og muligvis
ødelagte.
Der kan argumenteres dybtgående for samtlige ovenstående gode grunde til at du ikke bør stemme for det
foreliggende forslag. Jeg vil i stedet, som gammel Aalborgenser, der elsker min by, nøjes med kraftigt at
opfordre dig til at tænke dig om og som ansvarlig Folketingspolitiker gøre hvad du kan for at sikre at
diskussionen om den bedste og mest fremtidssikrede grønne løsning på trængselsproblemerne i
Limfjordstunnellen i Aalborg genoptages, til gavn for demokratiet og til gavn for Aalborgs borgere, både
nuværende og kommende generationer.
Med venlig hilsen
Mona Lisa Dahms
6