Til Transportudvalget
Todbjerg 3/1-2022
Kære Transportudvalg.
Jeg er elbilejer, og for størstedelen af tiden en glad en af slagsen. Jeg deltager i et par debatfora,
der drejer sig om alt omkring det at have en elbil. Der er mange givtige debatter i disse fora, men
som det jo efterhånden er blevet på sociale medier, så er der også flere emner der kan skabe en
hadsk tone.
En af de områder hvor tonen er hårdest, og hvor jeg faktisk mener vi er kommet så langt at det
giver mening at se på en eventuel lovgivning, er ladekulturen. Det er anarkistiske tilstande der
råder, af og til.
Problemerne kan stilles op i et par eksempler.
1. Jeg kommer kørende i min elbil, og skal have strøm nok på til at nå hjem til min
hjemmelader. Jeg skal måske kun bruge 15-20% på batteriet, hvilket på en lynlader, i min
bil vil tage 10-15 minutter. Når jeg ankommer til ladestanderen, er der kø. Jeg holder pænt
og venter i kø. Personen foran mig i køen er meget utålmodig, og henvender sig til den
person der er tilkoblet laderen. Vedkommende afviser at flytte sig, da personen ønsker at
lade til 100%. Der bliver råbt grimme ting. Efterfølgende rammer problemet de sociale
medier og den grimme snak tager til.
Jeg er personligt sådan indrettet at jeg aldrig ville anfægte om personen foran mig har en
fornuftig grund til at lade til 100%. Det har jeg jo ikke mulighed for at vide. Jeg kan blot se
at den manglende lovgivning skaber en masse problemer.
2. Et andet eksempel er tilsvarende. Scenariet er næsten den samme. Nu er ejeren af elbilen
der lader blot gået, måske for at handle. Bilen i laderen er på 100%, og har været det i ca
10 minutter. Personen ankommer efter ca 15 minutter, og der starter et skænderi, fordi de
der venter i kø mener det er dårlig stil. Det udvikler sig til råberi ved standeren, og folk er
meget ophidsede.
Her er for mig at se et stort problem, da den relative korte ladetid på en lynlader burde
betyde at man flyttede bilen hurtigt efter ladningen.
3. I denne situation drejer det sig om de langsomme AC ladere i bybilledet. De er typisk
placeret i parkeringshuse, ved indkøbscentre osv. Steder hvor der er adgang 24/7. Disse
ladere lader så langsomt, så en tur på cafe eller en to timers indkøbstur ikke bør give
problemer. Det gør det som sådan heller ikke. Problemerne opstår, når der er folk der