Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 123
Offentligt
Til Transportudvalget
Todbjerg 3/1-2022
Kære Transportudvalg.
Jeg er elbilejer, og for størstedelen af tiden en glad en af slagsen. Jeg deltager i et par debatfora,
der drejer sig om alt omkring det at have en elbil. Der er mange givtige debatter i disse fora, men
som det jo efterhånden er blevet på sociale medier, så er der også flere emner der kan skabe en
hadsk tone.
En af de områder hvor tonen er hårdest, og hvor jeg faktisk mener vi er kommet så langt at det
giver mening at se på en eventuel lovgivning, er ladekulturen. Det er anarkistiske tilstande der
råder, af og til.
Problemerne kan stilles op i et par eksempler.
1. Jeg kommer kørende i min elbil, og skal have strøm nok på til at nå hjem til min
hjemmelader. Jeg skal måske kun bruge 15-20% på batteriet, hvilket på en lynlader, i min
bil vil tage 10-15 minutter. Når jeg ankommer til ladestanderen, er der kø. Jeg holder pænt
og venter i kø. Personen foran mig i køen er meget utålmodig, og henvender sig til den
person der er tilkoblet laderen. Vedkommende afviser at flytte sig, da personen ønsker at
lade til 100%. Der bliver råbt grimme ting. Efterfølgende rammer problemet de sociale
medier og den grimme snak tager til.
Jeg er personligt sådan indrettet at jeg aldrig ville anfægte om personen foran mig har en
fornuftig grund til at lade til 100%. Det har jeg jo ikke mulighed for at vide. Jeg kan blot se
at den manglende lovgivning skaber en masse problemer.
2. Et andet eksempel er tilsvarende. Scenariet er næsten den samme. Nu er ejeren af elbilen
der lader blot gået, måske for at handle. Bilen i laderen er på 100%, og har været det i ca
10 minutter. Personen ankommer efter ca 15 minutter, og der starter et skænderi, fordi de
der venter i kø mener det er dårlig stil. Det udvikler sig til råberi ved standeren, og folk er
meget ophidsede.
Her er for mig at se et stort problem, da den relative korte ladetid på en lynlader burde
betyde at man flyttede bilen hurtigt efter ladningen.
3. I denne situation drejer det sig om de langsomme AC ladere i bybilledet. De er typisk
placeret i parkeringshuse, ved indkøbscentre osv. Steder hvor der er adgang 24/7. Disse
ladere lader så langsomt, så en tur på cafe eller en to timers indkøbstur ikke bør give
problemer. Det gør det som sådan heller ikke. Problemerne opstår, når der er folk der
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 123: Henvendelse af 3/1-22 vedrørende elbiler og regler for elbil-ladepladser, fra Dan Knudsen, Hjortshøj
bruger laderen som p-plads, når bilen er ladet op. Der er eksempler på flere dage. Det er
naturligt at man ikke nødvendigvis fjerner sin bil, lige når den er ladet helt op, men der bør
nok være en grænse.
Forslag:
I dag er det muligt for ladeoperatørerne at se præcis hvilken bil der er tilsluttet en lynlader (kaldet
handshake), mens de langsomme lader ikke kræver handshake for at starte en ladning. Det er
derfor muligt at se ladestatus og frakoble den bil der holder på laderen, så andre kan benytte
laderen, der ellers er låst fast til bilen, indtil ejeren kommer.
Kunne man lovgive det sådan at man 5-10 minutter efter endt ladning, enten blev smidt af, eller at
man gav ladeoperatørerne tilladelse til at indføre strafgebyr, 5-10 minutter efter afsluttet ladning?
Og ved de langsomme ladestandere, kunne man jo overveje at fastlægge en given maxtid for
ladning, hvorefter der ville falde bøde. Det kunne måske være 6-7 timer? Jeg ved der er
udfordringer med at folk lader om natten, og bruger disse offentligt tilgængelige ladere mens de
sover. Det skal naturligvis også med ind i snakken.
Der kan også ved de langsomme ladestandere laves en løsning, hvor kablet frakobles automatisk
efter endt ladning, max 7 timer. Det vil muligvis kræve at man gentænker ladepladsernes
udformning.
Til slut er der hele parkerings-problematikken. En del kommuner har på nuværende tidspunkt
indført forskellige regler for brug af elbil-ladepladser. Nogle har 3 timers parkering/ladning, andre
har samme p-regler som for andre biler, ud over at det skal være en elbil. Det kan i praksis betyde
visse steder at man kan holde gratis ved en ladestander hele weekenden. Jeg er dog bekendt med
at der er en vis lovgivning på området, men det er blot ikke så simpelt som med fossilbiler, da
nogen skal bruge ladepladsen til at lade, også i weekenden.
Vi er et par stykker der gerne vil i dialog med jer, og branchen om disse problemer, og finde en
løsning for, hvordan vi kommer den dårlige stemning i forkøbet, og skaber en struktur, som alle
kan forholde sig klart til.
Med venlig hilsen
og på vegne af en lang række elbil-ejere
Dan Knudsen
Bøggildsvej 19, Todbjerg
8530 Hjortshøj