27. december 2021
Kære Transportminister, Kære Transportudvalg,
Glædelig jul!
Der er så mange gode mennesker blandt de folkevalgte politikere både lokalt og nationalt der ønsker flere
borgere over i den kollektive transport.
Det har det været talt om meget længe
–
mindst 20 år.
Citat fra DSB årsrapporten 2020:
”Der ligger en stor opgave i først at vinde kunderne tilbage til den kollektive transport og derefter skabe
vækst. Vi er klar.” Flemming Jensen, administrerende direktør
Det er også ædelt at tænke sig at det vil ske. Men forudsætningerne for at det kan lade sig gøre er at
borgerne har et værdigt og troværdigt alternativ til bilen og det har vi ikke (ud over Metroen)
Vi er gennem mange år lovet bedre og mere effektiv kollektiv transport og billigere billetpriser. Men det er
gået den helt, helt forkerte vej.
Priserne er kun gået en vej og vi er et af Europas dyreste lande at transportere sig i.
I tillæg til det har vi en del af den offentlige transport som godt nok er en vigtig del, nemlig DSB. Et selskab
som gang på gang ikke lever op til nogen som helst acceptabel standard og sikkerhed for tog til tiden.
Senest i disse juledage har DSB selv været ude og fortælle at de kun har levet tog til tiden i ca. 46% af
tilfældene
–
det er ca. halvdelen af det de ellers leverer i dagligdagen og som også er på et helt
uacceptabelt niveau hvis man som pendler eller almindelig rejsende skal være fremme til tiden, til møder,
arbejde eller uddannelse.
Uddrag af DSB årsrapporten 2020:
”Med
en punktlighed på henholdsvis 94,4 6 Ledelsesberetning procent
for S-tog og 86,7 procent for Fjern- & Regionaltog har vi præsteret den højeste punktlighed i 5 år.”
Det er i sig bemærkelsesværdigt. Er det godt nok?
HVER dag kan man høre om forsinkelser og aflysninger
–
indsættelse
af ”Tog busser” og andet der
forstyrrer en effektiv drift. Hvad er der galt
–
Har Ministeren og udvalget undersøgt det indgående?
–
Det
er et spørgsmål jeg forventer at få besvaret. Den sidste store rapport om DSB jeg har set er fra 2011 hvor
Quartz & Co undersøgte DSB i dybden. Mange af de konklusioner fra dengang er forsat IKKE blevet løst.
(Rapport vedhæftet) Jeg forsøgte at forfølge den rapport den 31. marts 2019
–
med en række spørgsmål
som jeg aldrig modtog fyldestgørende svar på (ligeledes vedhæftet) eller måske en opfølgning på de lovede
forhold er forbedret og bragt i orden.