Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2508724_0001.png
27. december 2021
Kære Transportminister, Kære Transportudvalg,
Glædelig jul!
Der er så mange gode mennesker blandt de folkevalgte politikere både lokalt og nationalt der ønsker flere
borgere over i den kollektive transport.
Det har det været talt om meget længe
mindst 20 år.
Citat fra DSB årsrapporten 2020:
”Der ligger en stor opgave i først at vinde kunderne tilbage til den kollektive transport og derefter skabe
vækst. Vi er klar.” Flemming Jensen, administrerende direktør
Det er også ædelt at tænke sig at det vil ske. Men forudsætningerne for at det kan lade sig gøre er at
borgerne har et værdigt og troværdigt alternativ til bilen og det har vi ikke (ud over Metroen)
Vi er gennem mange år lovet bedre og mere effektiv kollektiv transport og billigere billetpriser. Men det er
gået den helt, helt forkerte vej.
Priserne er kun gået en vej og vi er et af Europas dyreste lande at transportere sig i.
I tillæg til det har vi en del af den offentlige transport som godt nok er en vigtig del, nemlig DSB. Et selskab
som gang på gang ikke lever op til nogen som helst acceptabel standard og sikkerhed for tog til tiden.
Senest i disse juledage har DSB selv været ude og fortælle at de kun har levet tog til tiden i ca. 46% af
tilfældene
det er ca. halvdelen af det de ellers leverer i dagligdagen og som også er på et helt
uacceptabelt niveau hvis man som pendler eller almindelig rejsende skal være fremme til tiden, til møder,
arbejde eller uddannelse.
Uddrag af DSB årsrapporten 2020:
”Med
en punktlighed på henholdsvis 94,4 6 Ledelsesberetning procent
for S-tog og 86,7 procent for Fjern- & Regionaltog har vi præsteret den højeste punktlighed i 5 år.”
Det er i sig bemærkelsesværdigt. Er det godt nok?
HVER dag kan man høre om forsinkelser og aflysninger
indsættelse
af ”Tog busser” og andet der
forstyrrer en effektiv drift. Hvad er der galt
Har Ministeren og udvalget undersøgt det indgående?
Det
er et spørgsmål jeg forventer at få besvaret. Den sidste store rapport om DSB jeg har set er fra 2011 hvor
Quartz & Co undersøgte DSB i dybden. Mange af de konklusioner fra dengang er forsat IKKE blevet løst.
(Rapport vedhæftet) Jeg forsøgte at forfølge den rapport den 31. marts 2019
med en række spørgsmål
som jeg aldrig modtog fyldestgørende svar på (ligeledes vedhæftet) eller måske en opfølgning på de lovede
forhold er forbedret og bragt i orden.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Henvendelse af 27/12-21 vedrørende kollektiv transport og DSB, fra Henrik Busch
2508724_0002.png
Var det i Japan man ikke leverede tog til tiden, havde sikkert både Transportministeren og de ansvarlige i
transportselskabet begået Harakiri. Det ville have været for stor en ydmygelse ikke at levere varen til aftalt
tid.
Indtil vi har et sikkert leverancesystem på vores skinner så drop venligst alle ønsker om at vi skal foretrække
toget frem for bilen. Det kommer ikke til at ske
og det gør det ikke, netop fordi TID er måske det
dyrebareste vi har i en travl hverdag.
Vi taler om knapt 200 mio. passagerer og 3.000 tog om året. Det betyder at man med forsinkelser uanset
årsagen forsinker og generer rigtig mange mennesker der får ødelagt deres planer og spilder deres tid.
Det er stærkt kritisabelt at DSB ikke kan leve op til leverancerne og jeg forventer naturligvis at man kaster
ansvaret videre til Bane Danmark/Banestyrelsen der som bekendt ligger direkte under
Transportministeriets ledelse med 2.500 medarbejdere.
Covid kan sikkert også bære en del af forklaringen men den går jo ikke i længden:
”Jeg er ikke i tvivl om, at vi kan yde et markant bidrag til at reducere trængsel og styrke den grønne
omstilling i Danmark, så snart vi kommer på den anden side af COVID-19.”
Flemming
Jensen,
administrerende direktør
Det vil være rart at få et svar fra jer som ansvarlige for at borgerne får det de betaler for. At borgerne en
dag får et alternativ man kan stole på og som er et tidsmæssigt sikkert valg til er rimelig pris.
Ønsker alle en Glædelig jul og et Godt Nytår
Henrik Busch
[email protected]