Roskilde december 2021
Til Folketingets transportudvalg.
Anmodning om finansiering af Rådet for Større Flyvesikkerhed.
Indhold:
Anmodning om finansiering af Rådet for Større Flyvesikkerhed. ........................................................... 1
Baggrund: ............................................................................................................................................ 1
Økonomien der blev væk: ................................................................................................................... 1
Rådet for Større Flyvesikkerhed bør hvile på et uafhængigt og sikkert grundlag: ............................. 2
Hvad skal der til? ............................................................................................................................ 2
Baggrund:
Rådet for Større Flyvesikkerhed er en frivillig og uafhængig organisation som arbejder for at
fremme sikkerheden i forbindelse med flyvning.
Formålet søges opnået ved en aktiv virksomhed rettet mod alle grene af flyveaktiviteten
inden for dansk territorium gennem en repræsentativ sammensætning af rådets
medlemmer.
Rådet blev oprettet i 1969 på initiativ af Kongelig Dansk Aeroklub på baggrund af et år med
20 fatale flyveulykker med 12 omkomne indenfor privat motorflyvning. Siden oprettelsen er
stor set alle områder indenfor flyvning og luftsport repræsenteret i rådet.
Indtil 2017 havde rådet til huse hos Kongelig Dansk Aeroklub i Roskilde, men efter at
Kongelig Dansk Aeroklub i praksis er nedlagt og ejendommen afhændet, så har Rådet for
Større Flyvesikkerhed boet i nogle papkasser i kælderen hos Naviair. Møder i Rådet for
Større Flyvesikkerhed afholdes hos Naviair, og i det hele taget blev tæppet trukket væk
under fødderne på rådet.
Det gode er, at der stadig er enighed om behovet for et stærkt tværgående, og ikke mindst
uafhængigt råd, til at holde fokus på flyvesikkerhed i dansk territorium. Det vidner
sammensætningen af rådet og opbakningen fra organisationer, virksomheder og offentlige
forvaltninger om.
Økonomien der blev væk:
Økonomien har gennem tiden hvilet på et usikkert fundament af donationer fra
luftfartsselskaber, og andre aktører inden for luftfart. Det har lige været nok til at udbetale
kørselsgodtgørelse til vores foredragsholdere som tager rundt til klubber og organisationer
og kommer med oplæg om flyvesikkerhed. Men efter Covid-19 nedlukning af charter og
ruteflyvning, så har vi ikke villet tigge om penge af en i forvejen hård ramt branche.