Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
Roskilde december 2021
Til Folketingets transportudvalg.
Anmodning om finansiering af Rådet for Større Flyvesikkerhed.
Indhold:
Anmodning om finansiering af Rådet for Større Flyvesikkerhed. ........................................................... 1
Baggrund: ............................................................................................................................................ 1
Økonomien der blev væk: ................................................................................................................... 1
Rådet for Større Flyvesikkerhed bør hvile på et uafhængigt og sikkert grundlag: ............................. 2
Hvad skal der til? ............................................................................................................................ 2
Baggrund:
Rådet for Større Flyvesikkerhed er en frivillig og uafhængig organisation som arbejder for at
fremme sikkerheden i forbindelse med flyvning.
Formålet søges opnået ved en aktiv virksomhed rettet mod alle grene af flyveaktiviteten
inden for dansk territorium gennem en repræsentativ sammensætning af rådets
medlemmer.
Rådet blev oprettet i 1969 på initiativ af Kongelig Dansk Aeroklub på baggrund af et år med
20 fatale flyveulykker med 12 omkomne indenfor privat motorflyvning. Siden oprettelsen er
stor set alle områder indenfor flyvning og luftsport repræsenteret i rådet.
Indtil 2017 havde rådet til huse hos Kongelig Dansk Aeroklub i Roskilde, men efter at
Kongelig Dansk Aeroklub i praksis er nedlagt og ejendommen afhændet, så har Rådet for
Større Flyvesikkerhed boet i nogle papkasser i kælderen hos Naviair. Møder i Rådet for
Større Flyvesikkerhed afholdes hos Naviair, og i det hele taget blev tæppet trukket væk
under fødderne på rådet.
Det gode er, at der stadig er enighed om behovet for et stærkt tværgående, og ikke mindst
uafhængigt råd, til at holde fokus på flyvesikkerhed i dansk territorium. Det vidner
sammensætningen af rådet og opbakningen fra organisationer, virksomheder og offentlige
forvaltninger om.
Økonomien der blev væk:
Økonomien har gennem tiden hvilet på et usikkert fundament af donationer fra
luftfartsselskaber, og andre aktører inden for luftfart. Det har lige været nok til at udbetale
kørselsgodtgørelse til vores foredragsholdere som tager rundt til klubber og organisationer
og kommer med oplæg om flyvesikkerhed. Men efter Covid-19 nedlukning af charter og
ruteflyvning, så har vi ikke villet tigge om penge af en i forvejen hård ramt branche.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til brug for foretræde vedrørende økonomiske støtte til Rådet for Større Flyvesikkerhed, fra Rådet for Større Flyvesikkerhed
2508703_0002.png
Rådet for Større Flyvesikkerhed bør hvile på et uafhængigt og sikkert grundlag:
Uden penge kan vi ikke holde arbejdet i gang, og den frivillige arbejdskraft i rådet rækker
ikke til at køre projekter og awareness-kampagner.
Vi mangler ”muskler”
til at få lavet
kampagner og deltage i konferencer om sikkerhed. Vi har tidligere deltaget i
flyvesikkerhedskonferencerne i EASA som afvikles rundt om i Europa.
Skal vi lave awareness kampagner, så er der behov for professionel arbejdskraft. Både til
projektledelse, men også til udarbejdelse af grafik til at understøtte budskaberne.
Det vigtigste formål med at få skabt et sikkert økonomisk fundament er, at det vil sætte
Rådet for Større flyvesikkerhed i stand til at få lavet en langsigtet strategi for det arbejde der
stadig er vigtigt. Rådet for Større Flyvesikkerhed har indsigten og viden og det er som oftest
medlemmer af rådet som bliver konsulteret af medierne når der indtræffer ulykker inden
for flyvning og luftfart.
Hvad skal der til?
Der skal ske en revitalisering, og hen ad vejen en tilpasning af, Rådet for Større
Flyvesikkerheds organisering og opgaver. Vi har behov for at få en årlig finansiering af vores
”baseline” eller det rent forvaltningsmæssige. Dertil vil der
være behov for et råderum til
støtte for projekter og aktiviteter.
Vi har følgende aktiviteter på ønskelisten:
Meet and greet imellem flyveledelse og piloter. Her skal flyvelederne ud at se det fra
pilotens synsvinkel.
Udarbejdelse af apps til støtte for fritidspiloter og aflevering af flyveplaner
Deltagelse i fly-in hen over sommeren
Etablering af Safety event for luftrumsbrugere
Vi har behov for at få en halvtids eller kvarttids projektleder til at drive opgaverne.
Rådet for Større Flyvesikkerhed beder derfor om at kunne komme på finansloven i første
omgang i en femårig periode med et årligt beløb på 300.000
500.000 Kr. årligt fra 2023.
Hvis det er muligt, så vil en ekstraordinær bevilling for 2022 på 300.000 Kr. være meget
kærkomment for at dække det indledende arbejde og holde gryden i kog i rådet.
Med håb om at transportudvalget vil støtte vores anmodning.
For Rådet for Større Flyvesikkerhed.
Tonny Henriksen
Formand
Bilag: Rådet for Større Flyvesikkerhed vedtægter 19. april 2010