Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2508675_0001.png
Fra:
[email protected]
Sendt:
01-01-2022 18:36
Til:
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
Att.: TRU - Høringssvar vedr. Forslag til Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse
Kære Folketing
I bedes forholde jer til, at to af de aller vigtigste drikkevandsboringer ved Aalborg vil blive
forurenet i anlægsfasen. De facto. Det skriver Vejdirektoratet i sin VVM. Det er ikke blot noget der
måske vil ske. Det er jeres ansvar at vi er sikret rent drikkevand.
Politikerne i Aalborg Kommune, byråd såvel som regionsråd, har ikke forholdt sig hertil. De har
heller ikke peget på alternative drikkevandsboringer, der kan tages i brug, når forureningen
indtræffer.
Drikkevand kan ikke transporteres til haner særlig langt. Så hvorfra skal vi få vores drikkevand, når
byggeriet med Egholm-motorvejen har forurenet netop de drikkevandsboringer, vi med EU-midler
og bevågenhed har beskyttet med de stærkeste restriktioner i mere end 40 år?
Hverken vejdirektoratet, de kommunale beslutningstagere eller trafikforligets parter har endnu
forholdt sig til det spørgsmål. De lader bare som om, det er helt uproblematisk at anlægge en
motorvej. Det er det ikke.
Det har en pris. En af dem er forurening af de nu rene drikkevandsboringer, der forsyner ca 1/3 af
Aalborg og Nørresundbys borgere med rent vand i hanerne.
Det er dit ansvar som medlem af Folketinget at vurdere om ødelæggelse af grundvandsreserverne er
prisen værd. Jeg vil opfordre Folketinget til at afvise Transportministerens LOVFORSLAG og
anvise ham til at frembringe andre forslag til at løse Aalborgs trafikproblem i myldretiden på.
Jeg vil gerne gøre indsigelse mod, at I anlægger en 20 Km lang motorvejsstrækning på vestsiden
rundt om Aalborg. Det vil jeg gøre ud fra følgende årsager:
1) Drikkevand
2) Støj
3) Forringelse af rekreative områder
4) Asbest i linjeføringen
5) Motorvejen er klimatung i anlægsfasen
6) Truede dyrearter
7) Der findes bedre løsninger
1. Drikkevand
Motorvejen vil blive lagt hen over følsomme drikkevandsreserver, der for syner en stor del af
Aalborgs befolkning, og som vi i årtier har værnet om i Aalborg. Vejdirektoratet skriver i VVMen,
at der vil ske forurening af disse drikkevandsreserver under anlægsfasen. Det er ikke acceptabelt, at
titusindvis af borgere skal have forurenet drikkevandet for, at nogle andre borgere kan spare nogle
få minutter om dagen i trafikken.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 112: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende en 3. Limfjordsforbindelse, fra Jes Hedegaard Bælum
2. Støj
VVMen går ud fra en højere støjgrænse end den internationale standard. Derudover er det dybt
problematisk, at man har opgivet den skønnede gennemsnitsstøj i løbet af døgnet, da nattetimerne
på den måde kommer til at camouflere støjen i dagtimerne. Aalborg er i forvejen den mest
støjplagede by i Danmark. Trafikstøj er årsag til forhøjet blodtryk og flere hundrede dødsfald om
året i Danmark, samt endnu flere tilfælde af diabetes. Det er ikke acceptabelt, at titusindvis af
borgere skal udsættes for sundhedsskadelig støj for, at nogle andre borgere kan spare få minutter om
dagen i trafikken.
3. Forringelse af rekreative områder
En 20 Km lang ny motorvejsstrækning vest om Aalborg og hen over Egholm Ø vil betyde en
markant forringelse af en lang række rekreative områder i såvel Aalborg og Nørresundby centrum
som mere perifert. For mange mennesker er Aalborgs havneområde et vigtigt rekreativt område,
hvor de går ture og ser solen gå ned over Egholm. Lad os ikke bytte denne udsigt ud med en
motorvej for, at nogle andre kan spare få minutter i trafikken. For de, der selv har bil eller gerne
cykler en lidt længere tur, er der skønne naturområder i bl.a. Drastrup Enge. Disse rekreative
områder vil også blive markant forringede - og til dels utilgængelige - hvis vi får en vestforbindelse.
Det er ikke acceptabelt, at tusindvis af borgere skal have ødelagt/forringet deres rekreative områder
for, at nogle andre borgere kan spare få minutter i trafikken.
4. Asbest i linjeføringen
VVMen har ikke taget højde for, at en motorvejsstrækning hen over Egholm kommer til at gå
gennem gamle asbestdepoter på Aalborgsiden syd for Egholm. Gravearbejdet vil frigøre væsentlige
mængder skadelige asbestfibre til luften. Det er ikke acceptabelt, at titusindvis af borgere skal
udsættes for sundhedsskadelig asbestforurening for, at nogle andre borgere kan spare få minutter i
trafikken.
5. Motorvejen er klimatung i anlægsfasen
Klimabelastningen ved at anlægge 20 Km ny motorvej inkl. en tunnel og en bro samt diverse til og
frakørsler er enorm. Man har politisk besluttet ikke at inddrage klimabelastningen under
anlægsfasen i vurderingen af motorvejens betydning for klimaet. Dette giver et virkelighedsfjernt
billede af, hvor dårlig løsningen i forhold til klimaet. Dette er ikke acceptabelt.
6. Truende dyrearter
En motorvejsforbindelse, der går hen over Egholm, kommer til at kompromittere unikke områder
med vital betydning for stærkt truede dyrearter - herunder bilag 4 arter - vi er forpligtede overfor
EU til at tage vare på. Disse dyrearter er afhængige af den unikke natur ved Egholm. De kan ikke
bare lige flytte sig 30 Km. Det er ikke acceptabelt, at vi løber fra vores internationale ansvar overfor
disse svært truede dyrearter.
7. Der findes bedre løsninger
Den forslåede 20 Km lange nye motorvejsstrækning forbindes nord for fjorden kun med
Hirtshalsmotorvej. Dermed er den uegnet til at aflaste en del af trafikken, der hænger sammen med
Frederikshavnmotorvejen. Aalborg er en by i vækst, og væksten foregår især mod øst, hvor vi får et
nyt supersygehus, og der er en voksende industri. Hvis der i stedet for en vestforbindelse anlægges
enten et ekstra tunnelrør ved siden af de nuværende, eller en citytunnel
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 112: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende en 3. Limfjordsforbindelse, fra Jes Hedegaard Bælum
2508675_0003.png
https://nejtilegholmmotorvej.dk/anlaegslov-2022/city-tunnel-et-gennemarbejdet-nyt-alternativ-til-
et-3-roer-og-egholmlinjen?fbclid=IwAR08Kpg-Sf3az9EwXFbv_mGOHHC1wV-
Yk3PNs7ULdWFQuugv-p-Gji9jFnQ
så vil trafikken til industrien i øst samt supersygehuset blive langt mindre berørt ved et af de (alt for
mange) uheld i forbindelse med den nuværende tunnel. Det vil kunne redde menneskeliv og
menneskers førlighed, at de slipper for at spilde tid i en kø. Vi kan ikke være bekendt at se stort på
dette.
Tak for, at I har taget jer tid til at læse dette.
Med venlig hilsen
Jes