7. april
2016
"Trængsel er et udtryk for de gener, som trafikanter påføres i form af nedsat
bevægelsesfrihed og af hinanden, når de færdes i trafiksystemet."
Tilgængeligheden til vores hovedstad er afgørende for attraktiviteten for at bo, færdes, leve og
drive virksomhed i byen.
Tilgængeligheden skabes gennem en veltilrettelagt infrastruktur der afspejler et moderne
samfund og dets behov. Infrastrukturen består af såvel offentligt betjente transportsystemer, Tog,
S-tog, Metro busser, snart letbaner og i den private ende, Biler, Bycykler og Cykler.
I den sammenhæng kan man sige at København på visse punkter er unik med en meget
højfrekvent cykel transport
–
en model der er udviklet gennem årtier og har sat ikke kun
København men hele Danmark på verdenskortet omkring det at udvikle cykelsti systemer for at
underbygge, den sunde, billigere og mere miljøvenlige transportform. Hvis man så også kunne
finde løsninger
på cykelparkeringen i København og få ”opdraget” cyklisterne til blot nogenlunde
at følge færdselsreglerne og almindelige omsorg for de endnu svagere trafikanter, nemlig
fodgængerne
–
så er vi nået langt.
De mange tiltag for at fremme ikke kun cyklernes muligheder for at færdes let til og igennem byen
i sammenhæng med de prioriteter busserne har fået med egne busbaner har betydet en væsentlig
nedprioritering af bilernes vejarealer og kapacitet.
Selv om biltrafikken er faldet med ca. 11% i det første årti af dette årtusinde (indenfor Søsnittet)
viser undersøgelser fra CEPOS at selve bilernes tilgængelige vejareal er reduceret med ca. 28%.
Da der IKKE i samme periode er investeret i at gøre fremkommeligheden bedre betyder det helt
åbenlyst at forholdene for bilerne og varetransporter er mindsket betydeligt.
Bilerne er et nødvendigt unde i et moderne og velfungerende samfund, i en storby og i en
hovedstad.
Bilerne forsvinder ikke bare sådan lige blot fordi idealistiske kræfter tænker i den retning.
Forudsætningerne i København er IKKE for nuværende til stede for at se en større væsentlig
reduktion i bilmængden og det skal løses før man opnår de ønskede resultater fra visse dele af den
politiske sammensætning af folkevalgte, såvel kommunalt som nationalt.
Forudsætningerne skal jeg redegøre for senere.
København har oplevet en udflytning af større arbejdspladser fra centrale City placeringer til nye
by- og områdeudviklingssteder i omegnen af selve København. Det er f.eks. Lautrupparken i
1