Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2489059_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLSDJ
Koordineret med: UM
Sagsnr.: 2115329
Dok. nr.: 1989954
Dato: 09-11-2021
NOTAT
Orientering til Folketingets Sundhedsudvalg om den forestående
ekstraordinære session af WHO’s Verdenssundhedsforsamling
(WHASS) fra den 29. november til den 1. december
Indledning
På den 74. Verdenssundhedsforsamling i WHO i maj i år blev det besluttet at afholde en
ekstraordinær session af Verdenssundhedsforsamlingen (Special session of the World
Health Assembly, WHASS) med det formål at vurdere fordelene ved udarbejdelsen af en
WHO konvention, aftale eller andet internationalt instrument i relation til
pandemiberedskabet. På WHASS forventes det, at medlemslandene vedtager en beslutning
om den videre vej frem mod etableringen af et sådant internationalt instrument i relation
til pandemiberedskabet. Sessionen finder sted den 29. november til den 1. december 2021
i Genève i et hybridformat.
Uddybende
Formanden for Det Europæiske Råd (DER), Charles Michel, fremlagde i efteråret 2020 en
idé om etablering af en international traktat om pandemier forankret i WHO med det formål
at forebygge og sikre bedre håndtering af pandemier. Formålet med en pandemitraktat er
at bygge videre på de erfaringer, verdenssamfundet har draget af COVID-19-pandemien og
opbygge en robust politisk ramme, der forpligter medlemslandene til globalt samarbejde
om sundhedssikkerhed. En traktat ville således kunne danne en international juridisk
ramme for at kunne opstille principper, prioriteter og mål for samarbejde om et globalt
pandemiberedskab.
Regeringen har tidligere tilkendegivet støtte til etableringen af en international
pandemitraktat med forankring i WHO, som skal sætte politisk retning, styrke det
multilaterale samarbejde på sundhedsområdet og mobilisere ressourcer til et område, hvor
der er behov for en stærkere global indsats.
Danmarks overordnede linje bygger på vigtigheden af at styrke WHO og det multilaterale
sundhedssamarbejde samt at sikre et mere effektivt, robust og retfærdigt globalt
beredskab, så verden står bedre rustet til at håndtere fremtidige sundhedskriser. Danmark
har således tilsluttet sig Traktatvennegruppen, som aktivt advokerer for en pandemitraktat
forankret i WHO. Traktatvennegruppen er tværregional og består i dag af EU-Kommissionen
og 41 lande, herunder toneangivende EU-lande, øvrige traditionelt ligesindede lande og
ledende stemmer fra det globale syd, f.eks. Sydafrika.
Forventninger op til og under WHASS
Det forventes, at der på WHASS vil blive vedtaget en modalitetsbeslutning om det videre
arbejde med at udvikle et internationalt instrument i relation til pandemiberedskab. Der
foregår i øjeblikket uformelle konsultationer om beslutningsforslaget. Forventningen er, at
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 86: Orientering om den forestående ekstraordinære session af WHO’s Verdenssundhedsforsamling (WHASS) fra den 29. november til den 1. december 2021, fra sundhedsministeren
konsultationerne vil fortsætte helt frem til begyndelsen af WHASS med henblik på at opnå
konsensus på forhånd.
For nuværende tegner der sig et billede af, at der er flere lande, som taler for en
pandemitraktat, end der er lande, som taler imod.
Tre udeståender mangler at blive løst, inden konsensus kan opnås. Det drejer sig om,
hvorvidt forhandlingerne skal lede til et juridisk bindende instrument under artikel 19 i
WHO’s forfatning, som de enkelte medlemsstater herefter kan vælge at tiltræde. Her ønsker
nogle lande anført af særligt USA, Monaco, Indien og Brasilien, at man ikke lægger sig fast
på et juridisk bindende instrument (og således ikke træffer en beslutning, der er
nævneværdig forskellig fra den, som i sin tid gav mandat til WHASS). Traktatvennegruppen
mener derimod, at vi bør træffe en beslutning om typen af instrument for at bevæge os
videre frem og at behovet for et juridisk bindende instrument allerede er underbygget
tilstrækkeligt.
Hertil kommer, at der endnu ikke er enighed om tidshorisonten for de videre forhandlinger.
Traktatvennegruppen ønsker en ambitiøs tidsramme med henblik på at fastholde politisk
momentum som følge af COVID-19-pandemien og signalere lydhørhed over for det akutte
behov for et styrket globalt pandemiberedskab. Andre lande forsøger at skubbe tidsfristen
for igangsættelsen af forhandlinger.
Herudover er der fortsat uenighed om, hvem der skal udarbejde et udkast til et instrument,
herunder om det er formandskabet for arbejdsgruppen for et styrket WHO eller samtlige
medlemslande i arbejdsgruppen, i hvilken grad der skal være rum for offentlige høringer og
involvering af eksperter, samt hvordan relationen til den igangværende arbejdsgruppe om
et styrket WHO skal være.
Forventninger til tidsramme for forhandlinger om en pandemitraktat
Tidsrammen for forhandlinger vil afhænge både af indholdet i traktaten, dennes tværsek-
torielle perspektiv og inddragelse af andre FN-organisationer, samt medlemslandenes for-
handlingsvilje. Der er tale om et ambitiøst sigte om at være færdige med forhandlingerne i
2024, men den globale politiske kontekst kan imidlertid have skabt den nødvendige politi-
ske vilje til en kortere forhandlingsproces. Det bemærkes, at der på bare fire måneder er
sket en stor udvikling fra, at mange lande var skeptiske til en nu større anerkendelse af, at
en pandemitraktat kan bidrage til at løse politiske, juridiske, institutionelle og multisekto-
rale udfordringer i det globale pandemiberedskab, som COVID-19-pandemien har kastet lys
over.
Side 2