Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2477885_0001.png
Hvordan ved min
kræftknude hvor
længe jeg har gået
i skole?
Morten Sodemann
professor, overlæge
Global sundhed & indvandrermedicin, www.ouh.dk/indvandrerklinik
Syddansk Universitet & Odense Universitetshospital
@mortensode
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0002.png
Kræftknuden ved også at jeg er ensom
og den kender sågar mit postnummer
Sodemann:
Hvordan ved min kræftknude, hvor længe jeg har gået i skole?
Sundhedsmonitor 9. nov. 2021
https://sundhedsmonitor.dk/debat/art8456839/Hvordan-ved-min-kr%C3%A6ftknude-hvor-l%C3%A6nge-jeg-har-g%C3%A5et-i-skole
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0003.png
Man dør ikke af at være
ensom eller lavtlønnet
Man dør heller ikke af sit postnummer eller den korte
skolegang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0004.png
Miljø påvirker
gener:
Epigenetik
Opvækstvilkår
påvirker holdning
og adfærd og
øger risiko for
multisygdom
Negative
oplevelser i
barndommen
øger risiko for
voksensygdom
Uddannelse,
social kapital,
kompetencer
påvirker
egenomsorg
Sociale og
kommunikative
faktorer fører til
diagnoseforsinkelser
Ensomhed
forringer
behandlingskvalitet
og forkorter
overlevelse med
sygdom
Effekt af genoptræning
afhænger af
forhandlingsevner,
uddannelsesniveau og
social kapital
Styring af
multisygdom kræver
uddannelse og høj
indkomst
Døden er den
fattiges læge
Behandlingskvalitet
afhænger af
uddannelse &
indtægt
Overlevelse efter
blodprop i hjerte
eller hjerne
afhænger af indtægt
og uddannelse
Velfærdssamfundet og sundhedsvæsnet kan hele livet vedligeholde og forstærke ulighed i sundhed i mødet med sårbare borgere og patienter
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0005.png
Ulighedens røde tråd fra vugge til grav
Epigenetik
Skadelig barndom
Kort skolegang
Social arv
Tillært hjælpeløshed
Tilknytningsstil
Personlighed
Ensomhed
Relationelle kompetencer
Beslutningsstrategier
Forhandlingskompetencer
Læsefærdigheder
Likeability
Erfaringer
Nevtærks styrke og struktur
Geografi
Forebyggelse
Egenomsorg
Syndemier
Lavindkomst
Sårbarhed & resiliens
Forskelsbehandling
Fordomme & bias
©M.Sodemann
Social kapital
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0006.png
Ulighed er ikke kun noget der foregår
”ude i samfundet”
Sundhedsvæsnet er også samfundet og udøver
forskelsbehandling og skal tage ansvar på lige fod
med resten af samfundet
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0007.png
Uligheden opstår gennem
forskelsbehandling:
Viden
Kommunikation
Interaktion
Behandling
Rehabilitering
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0008.png
Hvordan virker ulighed i behandling?
Kortuddannede:
Sværere ved at
omsætte viden til handling
Opfordres sjældnere til at tale om
følelser
Får
færre oplysninger
Involveres mindre i beslutninger og får kortere samtaler
Flere
uforklarede symptomer
Forhandlingstunge sygdomme = forsinket eller forfejlet diagnostik
Flere komplikationer, flere
bivirkninger
Venter 3 uger længere på simple operationer end andre (knæ, hofter, grå stær,
brok
Dårligere behandlingseffekt,
lavere overlevelse (kræft, hjerte-kar, diabetes)
Sjældnere sekundær
profylakse og sjældnere
effekt af
rehabilitering
Sodemann M. Sårbar? Dét kan du selv være. 2018. www.ouh.dk/saarbar
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0009.png
Syndemisk samspil
Dem, der har mindst indflydelse på deres
arbejdsforhold
arbejder i
lavtlønnede frontlinjejob,
med
kort skoleuddannelse.
Men det er også dem, der har mindst indflydelse på deres
boligforhold
og bor i de mest
overfyldte husstande.
De har den højeste risiko for
kronisk
sygdom
og er mindre i stand til at
beskytte sig selv mod sygdom
fordi de har sværere ved
at forstå
sundhedsbudskaber
og omsætte dem til
handling.
Samtidig er de i højere risiko for at
pådrager sig en mere
alvorlig sygdom,
der kræver
hospitalsindlæggelse
og højere risiko for
død
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0010.png
Ensomhed forkorter livet
lige så meget som 15
cigaretter
dagligt
og ensomhed er farligere end
overvægt
Marko Elovainio, Christian Hakulinen, Laura Pulkki-Råback, Marianna Virtanen, Kim Josefsson, Markus Jokela, Jussi Vahtera, Mika Kivimäki, Contribution of risk factors to excess
mortality in isolated and lonely individuals: an analysis of data from the UK Biobank cohort study,The Lancet Public Health,Volume 2, Issue 6,2017, Pages e260-e266
Henriksen, J., et al. "Loneliness, health and mortality." Epidemiology and psychiatric sciences (2017): 1-6.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0011.png
Ulighed er ikke kun noget abstrakt, der kun
kan ses i statistik
Ulighed udøves og virker i hverdagen overalt i
samfundet.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0012.png
Vi forstår bare ikke præcis hvordan det virker
eller hvad vores rolle hver især er i det
Hvis vi vil gøre noget ved ulighed skal vi vide
hvordan det virker & hvordan vi hver især bidrager
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0013.png
Problemer skal ikke tilpasses de løsninger vi har
Det er omvendt
Sodemann:
Hvordan ved min kræftknude, hvor længe jeg har gået i skole?
Sundhedsmonitor 9. nov. 2021
https://sundhedsmonitor.dk/debat/art8456839/Hvordan-ved-min-kr%C3%A6ftknude-hvor-l%C3%A6nge-jeg-har-g%C3%A5et-i-skole
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0014.png
Hvordan reducerer vi forskelsbehandling i
sundhedsvæsnet
Gartner
– fjerner ukrudt og gøder
Djævelens advokat
– siger ledelsen og kolleger imod
Hofetiker
– er det nu helt etisk korrekt?
Stresstemperaturmåler
– hvad stresser patienter og kolleger?
Årligt ”kommunikations
brandslukningskursus”:
stop kødædende
kommunikation
Ulighedsnøgleperson
– forskelsbehandler vi?
Ulighedsvurdering
– sammen med MTV, brand, miljø, kønsfordeling
Kreativ direktør
Patientens direktør
(Patientens ”redaktør”)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Præsentationer fra udvalgets høring den 10. november 2021 om ulighed i sundhed
2477885_0015.png
Vi skal forstå de problemer vi vil løse
Voksne bliver syge som børn
– indsats mod børnefattigdom og
dårlig opvækst
Ensomhed er farligt
– men hvordan medfører det
forskelsbehandling?
Ulighed holder aldrig fri
– virker overalt men hvordan?
Syndemier forværrer ulighed
– forstå mekanismerne
Sundhedsvæsnet
forskelsbehandler
afhængigt af patientens
sociale status og uddannelse gennem professionsroller,
normalitetsbegreber, fordomme/bias og værdiformidling