Sundhedsministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPSILJ
Koordineret med:
Sagsnr.: 2113703
Dok. nr.: 1887168
Dato: 08-11-2021
Notat
Status: Sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for Patientklager – 2. kvartal 2021
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G den 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om løbende orientering af SUU om udvik-
lingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider og
afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager (STPK) for 2. kvartal 2021.
Indledende bemærkninger
Sundhedsministeriet har i samarbejde med Styrelsen for Patientklager opstillet en handleplan for perioden 2019-2022. De cen-
trale målsætninger i relation til sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager og 6 måneder for
erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage- og erstatningsankesager indkommet
efter
1. januar 2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020.
Det skal hertil bemærkes, som angivet i status for 1. kvartal 2021, at Styrelsen for Patientklager samlet set bliver et halvt år
forsinket med at indfri handleplanens centrale målsætninger, betydende at målet nås medio 2022. Dette med særligt hensyn til
den gennemsnitlige sagsbehandling, samt de ophobede klagesager indkommet før 2020.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klage- og erstatningsankesager i henholds-
vis spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager (måneder)
Klagesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Spor 1 - Nye sager
7,4
8,1
Spor 2 - Gamle sager
21,8
22,9
Samlet
13,7
14,0
3. kvartal 2021
4. kvartal 2021
2021 i alt
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for erstatningsankesager (måneder)
Erstatningsankesager
Spor 1 - Nye sager
Spor 2 - Gamle sager
Samlet
pågældende kvartal.
1. kvartal 2021
4,2
17,4
4,7
2. kvartal 2021
4,2
17,9
6,9
3. kvartal 2021
4. kvartal 2021
2021 i alt
* Tabellernes kolonne ”Samlet år til dato” udtrykker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid år til dato, og er således ikke udtryk for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager i efter 1. kvartal er 14,0 måneder, hvilket er en mindre stigning sammen-
lignet med 1.kvartal hvor gennemsnittet var 13,7 måneder. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for erstatningsankesager
efter 1. kvartal er 6,9 måneder, hvilket er 2 måneder mere sammenlignet med gennemsnittet for 1.kvartal 2021 som var på 4,7
måneder. Stigningen kan primært forklares med, at der aktuelt er ventetid på sagsoplysning og behandling af sager i regionerne
på 2-3 måneder,
jf. særlige opmærksomhedspunkter.