Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2469385_0001.png
EVALUERING AF
“STYRKET
SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL
PSYKIATRISK UDREDNING”
JUNI 2021
SUNDHEDSSTYRELSEN
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0002.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
EVALUERING AF
“STYRKET
SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL
PSYKIATRISK UDREDNING”
JUNI 2021
SUNDHEDSSTYRELSEN
PROJEKTNR.
A100100
VERSION
2.0
DOKUMENTNR.
BESKRIVELSE
Rapport
KONTROLLERET
MEMK
GODKENDT
MEMK
UDGIVELSESDATO
14-06-2021
UDARBEJDET
GRGU, LSAX og MEMK
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0003.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
3
INDHOLD
1
2
KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
INTRODUKTION OG BAGGRUND
4
7
8
9
9
13
19
2.1 Formål med evalueringen
3
TVÆRGÅENDE RESULTATER
3.1 Virkningsmekanismer
3.2 Målopfyldelse
4
PROJEKTSPECIFIKKE RESULTATER
BILAG
Bilag A. Metode
A.1 Spørgeskemabaseret før-efter måling
A.2 Casebesøg
A.3 Selvevaluering
28
28
29
29
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0004.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
4
1 Konklusioner og
anbefalinger
Seks projekter har fået tildelt midler fra satspuljen til Sundhedsstyrelsens projekt “Styrket
sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning”. Projektet har til formål
at skabe en lettere adgang til psykiatrisk udredning for mennesker med psykiske lidelser på
socialpsykiatriske bosteder. Det skal ske ved at understøtte medarbejdere på socialpsykiatriske
bosteders arbejde ved styrket sundhedsfaglig rådgivning. Den sundhedsfaglige rådgivning skal
klæde medarbejderne bedre på i forhold til bl.a. håndtering af psykiatriske lidelser, viden om hvornår
borgere med psykiatriske lidelser bør indlægges, hvis de har symptomer på afvigende adfærd, eller
hvilke tiltag der kan iværksættes for at forebygge, at borgerens situation forværres.
Projekterne har på forskellig vis haft haft fokus på at fremme integration af behandlingsforløb, som
deles mellem regional- og socialpsykiatrien. Tidligere har samarbejde mellem regional – og
socialpsykiatrien været begrænset og de to områder har taget vare om hver deres opgaver uden
at koordinere særlig meget. Når det har handlet om behandlingsforhold er det primært foregået
ind i regional psykiatrien, mens forholdene hjemme har været håndteret i socialpsykiatrien. På
den måde har vidensdeling og samarbejde været begrænset. Erfaringer viser i den forbindelse,
at overgangen mellem den regionale psykiatri og socialpsykiatrien ofte er vanskelig og præget af,
at forskellige lovgivninger regulerer sektorerne (henholdsvis sundheds- og serviceloven) samt at
forskellige fagligheder og ekspertiser mødes.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0005.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
5
Ønsket med puljen har været at få gode erfaringer med at skabe bedre overgange mellem
de to sektorer og fordre bedre og tættere samarbejde. Resultatet heraf er bl.a. at løfte
kompetenceniveauet i socialpsykiatrien og øge kendskabet til de to sektorers arbejdsområder og
-opgaver, hvilket skal bidrage til at forebygge voldelige episoder, som potentielt kan forhindre tvangs-
og genindlæggelser. En forebyggelse af voldelige episoder vil øge sikkerheden for medarbejdere
på socialpsykiatriske bosteder. Det forventes, at forbedret samarbejdsforhold mellem regional- og
socialpsykiatrien vil afføde bedre behandlingsforløb for beboere på socialpsykiatriske bosteder. Øget
viden om beboeres psykiatriske lidelser og flere værktøjer til at håndtere beboerne forventes at ville
fremme livskvaliteten blandt beboere, idet de vil opleve færre udsving i deres behandling, som bl.a.
skiftende rammer, behandling og personale, hvilken kan påvirke beboernes sundhed og trivsel. For
flere af projekterne er beboernes livskvalitet blevet operationaliseret ved antallet af indlæggelser og
tvangsindlæggelser, idet en nedgang i antallet af indlæggelser kan indikere bedre behandling for
beboerne og dermed en forbedring i deres livskvalitet.
Med puljen har der været opstillet fire overordnet mål.
1.
2.
3.
4.
Lette adgangen til regional psykiatrisk udredning og yde sundhedsfaglig rådgivning
til socialpsykiatrien
Bygge bro mellem de to sektorer og fremme integration af behandlingsforløb
Forebygge voldelige episoder og øge sikkerheden for medarbejdere på socialpsykiatriske
bosteder
Fremme livskvaliteten blandt beboere på socialpsykiatriske bosteder med psykiske lidelser
På tværs af de seks projekter kan vi konkludere, at det helt eller delvist er lykkes projekterne at
opfylde de fire mål. Overordnet set viser evalueringen, at projekterne særligt er lykkes med mål
1 og 2. Derimod kan det være svært at konkludere noget entydigt for mål 3 og 4, idet det kræver
længere tid og en meget tættere individuel opfølgning hos henholdsvis medarbejdere på bosteder
og beboerne. Men foreløbigt viser evalueringen, at der opleves at være en nedgang i voldelige
episoder og en indikation af at beboernes livskvalitet er forbedret. I det følgende uddybes udbyttet
af puljens fire overordnet mål.
I projekterne i Region Hovedstaden, Sjælland og Syddanmark har man bl.a. med den udekørende
funktion gjort sig gode erfaringer med at lette adgang til psykiatrisk udredning ude på bostederne
i stedet for at udredning definitivt skal foregå inde i regional psykiatrien. I den forbindelse har den
udekørende funktion også helt eller delvist ydet sundhedsfaglig rådgivning til personalet, hvis de
på bostedet har haft et ønske herom. Flere af projekterne er i den forbindelse lykkedes godt med
at udvikle kompetencerne hos personalet på bostederne. I bl.a. Region Nordjylland har man fået
gennemført god kompetenceudvikling, som har givet et fælles sprog og viden, som har medvirket til
at det er nemmere at kommunikere og samarbejde om borgerne på tværs af sektorerne.
Alle projekterne har bidraget til et tættere samarbejde på tværs af sektorerne. De har fået bygget
bro mellem de to sektorer og samarbejdet er blevet styrket mellem den regionale psykiatri og
socialpsykiatrien. De involverede parter kan se fordelen i et styrket samarbejde mellem hinanden
og at det kan fremme bedre og mere stabile behandlingsforløb for borgere på socialpsykiatriske
bosteder. Udfordring er dog, at ikke alle projekterne er lykkes lige godt med at finde en
samarbejdsmodel, som respekterer begge parter i samarbejdet. Evalueringen viser i den forbindelse,
at det er vigtigt at have forståelse for og respektere hinanden. Det kræver bl.a. at regional psykiatrien
er ydmyge overfor bostederne og viser respekt for deres faglighed, da bostederne traditionelt set
har haft en lavere faglig status i den regionale psykiatris øjne. I Region Midtjylland har man med god
succes overkommet dette, idet de i den første tid i samarbejdet havde fokus på at være nysgerrige
og lytte til, hvilken viden og kompetencer medarbejderne på de samarbejdende bosteder havde, før
de igangsatte deres samarbejde.
På baggrund af evalueringen er det svært entydigt at kunne vurdere, hvor stor en indflydelse
projekternes indsatser har haft på forebyggelse af voldelige episoder på bostederne. Projekterne
afrapporterer om lidt færre forskellige voldelige episoder, men det er svært at sige om projektet
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0006.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
6
alene er skyld i disse. Projekterne mener ikke selv, at de færre episoder alene kan tilskrives
projekternes indsatser. Medarbejderne oplever også, at det afhænger meget af, hvilke borgere
de har på botilbuddene og sværhedsgraden af deres psykiatriske lidelse. Dog viser evalueringen,
at medarbejderne oplever større sikkerhed i deres arbejde på bostederne, fordi de har fået mere
sundhedsfaglig viden om, hvorfor borgerne agerer som de gør og hvordan de kan bidrage til
deeskalering, ligesom tilgængeligheden for sundhedsfaglig rådgivning giver en tryghed og sikkerhed
i deres daglige arbejde. Dog kan evalueringen ikke med sin metodiske opsætning konkludere noget
entydigt i forhold til om der er færre voldsepisoder og forbedret sikkerhed som følge af projektet.
Resultat af projekternes indsats har haft til hensigt i sidste ende at skulle fremme livskvaliteten for
borgere med psykiatriske lidelser på botilbuddene. På tværs af evalueringen oplever projekterne, at
det øgede fokus på at sikre bedre behandling, herunder bl.a. undgå gen- og tvangsindlæggelser,
og lette overgange mellem de to sektorer har bidraget til bedre forløb for borgerne. Det har medført,
at beboerne har fået skabt mere ro i deres liv og dermed givet færre stressede situationer, som er
gavnligt for deres psykiatriske tilstand og har det en positiv indvirkning på borgernes livskvalitet. Dog
kan evalueringen ikke med sin metodiske opsætning konkludere noget entydigt i forhold til om den
enkelte beboers livskvalitet er blevet forbedret som følge af projektet.
Vi har på baggrund af den tværgående evaluering udledt følgende fem virkningsmekanismer
som helt eller delvist har medvirket til at opnå puljens fire overordnet mål. De fem virkningsmekanismer
for et succesfuldt projekt er 1) ledelsesmæssig opbakning og involvering, 2) organisering,
3) kompetenceudvikling, 4) det udekørende teams funktion og 5) samarbejde og gensidig tillid.
På forskellig vis har de fem virkningsmekanismer indflydelse på samarbejdet mellem de to sektorer.
Virkningsmekanismerne opererer på forskellige niveauer og forklarer dermed, under hvilke forhold
projekterne og dets indsatser lykkes bedst.
COWI vurderer, at satspuljens formål har været for bredt og med fordel kunne have haft et mere
snævert fokus indsatser der vedrører at bygge bro mellem de to sektorer. Samarbejdet mellem
den regionale psykiatri og socialpsykiatri er ofte vanskeligt, fordi sektorerne er præget af, at
forskellige lovgivninger samt fagligheder, kulturer og ekspertiser gør sig gældende. Samtidig er
samarbejdet helt centralt for at sikre et sammenhængende forløb for borgerne, begrænse antallet af
indlæggelser, tvangs- og genindlæggelser samt sikre den mest optimale udredning og behandling af
borgerne. Evalueringen viser, at det har været et springende punkt at skabe et godt og respektfuldt
samarbejde. Nogle projekter har fra start haft et stort fokus herpå og er derfor nået i mål med deres
aktiviteter, mens de projekter, der ikke har haft et særskilt fokus herpå, har kæmpet med at komme
i gang med deres aktiviteter, fordi de erfarede, at der først skulle etableres et (nyt) samarbejde. Det
har givet medarbejderne frustrationer og har gjort samarbejdsopbygningen vanskeligere, fordi den
regionale psykiatri ikke har vist den nødvendige ydmyghed og respekt til socialpsykiatrien fra start.
Vi vurderer, at det i højere grad kunne have været undgået, hvis formålet med satspuljen havde haft
større fokus herpå.
På baggrund af den tværgående evaluering foreslår COWI konkret, at følgende to initiativer kunne
afprøves yderligere i fremtiden:
1.
Etablere en funktion, som har til hensigt at styrke samarbejdet mellem den regionale psykiatri og
socialpsykiatrien (på botilbud) i alle fem regioner og alle landets kommuner. Funktionen kunne
eksempelvis udmøntes i et udekørende team fra regional psykiatrien, som har en fast tilknytning
til bostederne og som står til rådighed for personalet og for behandling ude på bostederne.
Sikre kompetence- og vidensopbygning hos det socialfaglige personale på bostederne.
Evalueringen viser vigtigheden i kompetenceopbygning og -udvikling hos personalet på
bostederne om de sundhedsfaglige aspekter inden for psykiatrien (f.eks. viden om psykiatriske
diagnoser og behandlingsmuligheder). Vidensopbygning i forhold til konkrete borgere og
tilgængelighed til sundhedsfagligt personale enten ved besøg eller ved telefonisk kontakt er
gode eksempler på initiativer, som kan fremme og styrke sundhedsfagligheden på bostederne.
Det er dog vigtigt, at der er stor ydmyghed i forhold til den viden om pædagogik og socialfaglige
forhold, som medarbejderne på bostederne har og anvender i deres dagligdag og at den i høj
grad sættes i spil i forhold til sundhedsfaglige problemstillinger.
2.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0007.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
7
2 Introduktion og
baggrund
Som en del af “Delaftale om udmøntning af satspuljen for 2017-2020” blev der afsat midler til at sikre
en lettere adgang til psykiatrisk udredning for mennesker med psykiske lidelser på bosteder og til at
understøtte medarbejdernes arbejde på bostederne ved hjælp af sundhedsfaglig rådgivning i forhold
til afklaring af, om borgere på bostederne bør indlægges, eller om der skal iværksættes tiltag, der
forebygger, at borgerens situation forværres.
Hermed skriver delaftalen sig ind i en større indsats, som har fokus på at fremme integration af
behandlingsforløb, som deles mellem regional- og socialpsykiatrien og herved bl.a. forebygger
voldelige episoder, øger sikkerheden for medarbejdere på socialpsykiatriske bosteder og fremmer
livskvaliteten blandt beboere med psykiske lidelser
1
. Overgangen mellem den regionale psykiatri
og socialpsykiatri er ofte vanskelig og præget af, at forskellige lovgivninger regulerer sektorerne
(henholdsvis sundheds- og serviceloven) samt af forskellige fagligheder og ekspertiser. Regional
psykiatrien rummer primært sundhedsfaglige kompetencer, mens socialpsykiatrien primært rummer
socialfaglige kompetencer. Delaftalen finansierer indsatserne, der har fokus på at bygge bro mellem
de to sektorer.
1
2016, Psykisk syge kriminelles forløb, 2005-2009; 2016, DEFACTUM, Vold på botilbud og forsorgshjem – Tværgående
analyse af 10 cases om voldsepisoder; 2013, Regeringens udvalg om psykiatri. En moderne, åben og inkluderende indsats
for mennesker med psykiske lidelser; 2013 SFI, Integreret indsats i forhold til mennesker med psykiske lidelser; 2010,
Sundhedsstyrelsen, Psykisk syge kriminelles forløb, 2005-2009.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0008.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
8
Seks projekter fordelt på alle fem regioner (to projekter i Region Hovedstaden) har fået midler via
puljen. Projekterne er forankret i regional psykiatrien og omfatter bl.a. udgående regionale teams til
bosted, medarbejderrotation mellem bosted og sygehus, etablering af telefonrådgivning (hotline),
e-mailsparring og telefonkonferencer samt etablering af en forsøgsordning med fast opfølgning efter
en indlæggelse for en række borgere på bostederne.
Nærværende rapport præsenterer resultaterne af en evaluering gennemført af COWI af de seks
projekter, der har fået midler via puljen.
2.1
FORMÅL MED EVALUERINGEN
Evalueringen har som formål at dokumentere indsatserne samt evaluere, hvordan indsatserne
er implementeret, og hvilken virkning indsatserne har på medarbejdere og beboere på de
socialpsykiatriske bosteder, herunder medarbejdernes kompetencer til bl.a. at håndtere beboere
med psykiske lidelser, skabe integrerede forløb, forbedre livskvaliteten blandt beboerne og øge
sikkerheden på bostederne.
Konkret er der opstillet følgende tre fokusområder for evalueringen:
At dokumentere projekternes organisatoriske og faglige indsats
At dokumentere, hvorledes projekterne:
a.
Skaber integrerede forløb for og hjælper medarbejdere på bosted med borgere med
psykiske lidelser
b.
Øger sikkerheden på bosted samt nedbringer voldsepisoder
Opsporer borgere med psykiske lidelser på bosted, hvor der er indikation for indlæggelse
i den regionale psykiatri
At få solid viden om, hvordan kommuner og regioner kan organisere sig, for at skabe større
sammenhæng i indsatsen for borgere på bosted med psykiske lidelser.
Evalueringen er en virkningsevaluering, hvor der ses på, hvordan indsatserne er blevet
implementeret, og hvad effekten har været heraf. Med et virkningsevalueringsdesign er det muligt
at få præcis viden om, hvilke initiativer der virker, for hvem de virker, og under hvilke forhold
(kontekstfaktorer) de virker.
Der er opstillet følgende overordnede indsatsteori for puljen.
AKTIVITETER
Udgående regionale teams
til botilbud
Telefonrådgivning (hotline),
e-mail-sparring og
telefonkonferencer
Fast opfølgning efter
indlæggelse
Koordinering mellem
enheder
Medarbejderrotation
RESULTATER PÅ
KORT SIGT
Borgere med indikation for
indlæggelse i den regionale
psykiatri opspores tidligere
Bedre sammenhæng i
indsatsen for borgere på
botilbud med psykiske
lidelser
Medarbejderne på
bostederne får mere hjælp
fra den regionale psykiatri
ift. borgere med psykiske
lidelser
RESULTATER LANG SIGT
Øget sikkerhed for personale
og beboere
Reduceret antal
voldsepisoder på
bostederne
Implementeringskontekst:
konkurrerende projekter,
omorganisering, ledelsesopbakning, motivation, fagligheder,
lovgivning, silotankegang (ressortområder) mm.
Metoden for evalueringen præsenteres i Bilag A.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0009.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
9
3 Tværgående resultater
I dette kapitel præsenteres de tværgående resultater af evalueringen. På tværs af projekterne
vurderer vi, hvad der har virket, hvorfor og under hvilke omstændigheder. Vi vil på denne baggrund
præsentere, hvilke mekanismer der har betydning for virkningen af indsatserne, og dermed hvad der
skal til for at få succes med at skabe bedre samarbejde mellem regional og socialpsykiatrien.
3.1
VIRKNINGSMEKANISMER
Evalueringens formål er at afdække, hvilke mekanismer der har virket på tværs af projekterne for at
kunne udtrække relevante erfaringer, der kan videreføres til fremtidige lignende projekter mellem den
regionale psykiatri og socialpsykiatrien. Vi har identificeret i alt fem virkningsmekanismer, som på
tværs af projekterne viser at have betydning for samarbejdet mellem de to områder.
LEDELSESMÆSSIG OPBAKNING OG INVOLVERING
Den tværgående analyse viser, at det er essentielt med ledelsesmæssig opbakning og involvering
på tværs af institutionerne. Det kræver ledelsesmæssig opbakning og involvering både fra regional
psykiatrien og fra bostederne for at denne type projekt kan få succes og gang på jord. Manglende
ledelsesinvolveringen har bl.a. gjort sig gældende i Region Hovedstaden, Glostrup, hvor flere
aktører i styregruppen har trukket sig i løbet af projektperioden, fordi de ikke har fundet projektet
relevant. Det har betydet, at der ikke i hele projektperioden har været de rette ledelsesniveauer til
stede i styregruppen til at kunne træffe de nødvendige beslutninger, hvilket har haft betydning for
projektets fremdrift.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0010.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
10
Ledelsesmæssig opbakning og involvering er yderst vigtig både i opstarten og i forhold til forankring
på sigt. Hvis ikke de ledelsesmæssige rammer er på plads, så er det svært at få et projekt til at
lykkes på medarbejderniveau. Med dette projekt oplever vi, at den ledelsesmæssige opbakning er
essentiel fordi, det er to sektorer, fagligheder og kulturer, som skal finde mening i en fælles indsats.
Selvom begge parter i henholdsvis regional og socialpsykiatrien begge arbejder for at give en god
behandling og vilkår for borgere med psykiatriske lidelser, som bor på socialpsykiatriske bosteder, så
er deres rammebetingelser forskellige. Vi kan se, at de projekter i bl.a. Region Hovedstaden, Amager
og Region Syddanmark, hvor der har været en fælles ledelsesmission fra start, der er projekterne og
deres indsatser også lykkes godt og de er tilmed efter endt projektperiode blevet forankret.
ORGANISERING
Den tværgående analyse viser, at indsatsens organisering har haft betydning for succesen. Analysen
viser, at det har haft positiv betydning i de tilfælde, hvor indsatsen har været forankret i den regionale
psykiatri. Det gælder projekterne i Region Hovedstaden, Amager, Region Syddanmark og Region
Sjælland. Forankringen i den regionale psykiatri betyder, at de tager det overordnede ansvar for
indsatsen og samarbejdet med bostederne. Den fysiske forankring i regional psykiatrien betyder
ligeledes, at det udekørende team har et tæt samarbejde og kontakt til regional psykiatriens
sengeafsnit, hvilket viser sig at have stor betydning for koordinering og sammenhæng i forløbene.
At det udekørende team fysisk sidder her på [det psykiatrisk sengeafsnit] gør, at der
kommer bedre forløb, både i forhold til indlæggelse og udskrivelse af beboere. Jeg
kan se, at det er en kæmpe fordel og det giver et godt samarbejde om beboerens
forløb. I mit tidligere arbejde oplevede jeg, at regional psykiatrien ikke var tilknyttet
sengeafsnittet. Det betød, at de ikke kendte folk, og så var der ikke det samme
samarbejde om en indlæggelse.” (Interview med bosted)
Ud over den fysiske placering af det udekørende team har det ligeledes betydning, hvordan teamet
er sammensat. Analysen viser, at det er vigtigt, at teamet dels er tværfagligt, dels har socialfaglige
kompetencer. I forhold til at varetage udredning og behandling af beboere på bostederne er det
vigtigt, at der er sundhedsfaglige kompetencer til stede i teamet, herunder både er sygepleje- og
lægefaglige kompetencer, ligesom det er vigtigt, at teamet har erfaring på forskellige områder og
derfor kan trække på hinandens viden.
I forhold til at samarbejde med bosteder samt arbejde med beboere med psykiske lidelser finder
evalueringen, at de udekørende teams, som har haft en recovery-mentor i teamet har haft stor
succes med at komme i kontakt med beboerne og bl.a. få dem til at deltage i projektet ligesom de
har kunnet hjælpe til behandlingen af beboerne på en anden måde.
Der sker et eller andet når [navn på recovery-mentor] kommer med sin egen historie,
og de [beboerne] får et lys i øjnene. For eksempel havde vi en borger, som har været
paralyseret i mange år, som nu tager bussen selv. At [navn på recovery-mentor] kan
fortælle, at hun også var bange for at køre bus. Det er et greb, som [recovery-mentor]
kan bruge og som vi ikke kan. Det har undret mig, at det har taget så længe at få sat i
system.” (Interview projektteam)
Ligeledes viser analysen, at den udekørende funktion virker. Det har en meget positiv effekt, at det
udekørende team fra regional psykiatrien kommer ud på bostederne. Først og fremmest fordi nogle
beboere har det for dårligt til at de vil og kan møde op til aftaler i regional psykiatrien, og som i stedet
kan få hjælp fra det udekørende team.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0011.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
11
Det er godt at regional psykiateren kommer ud. Før var det svært at få borgeren ind
til psykiateren. Nu kan vi forebygge nogle indlæggelser for de beboere, der er rigtig
dårlige.” (Interview med bosted).
Ligeledes har det den positiv effekt, at personalet i regional psykiatrien får indblik i beboernes liv på
bostederne. Det kan have betydning for, hvilken behandling og tilgang til beboeren, der vælges.
De [udekørende team] får et godt indblik i de fysiske rammer af, hvordan beboerne
bor sammenlignet med når de er indlagte. Der er ret stor forskel. Det giver mening,
at de ser det (…). Vi har meget misbrug, og det kan være svært at gennemskue,
hvorfor det er svært at stoppe et massivt misbrug, selvom de gerne vil – f.eks. kan
det være svært at stoppe, når de kommer hjem og det kommer tæt på deres bopæl.”
(Interview med bosted)
KOMPETENCEUDVIKLING
Den tværgående analyse viser, at den kompetenceudvikling, som det udekørende team eller
projektet har givet medarbejderne på bostederne, har bidraget til, at der er skabt et fælles sprog
og en fælles viden. Det gør, at det er nemmere for medarbejderne på bostederne at kommunikere
både med beboerne og regional psykiatrien, hvilket fordrer bedre samarbejde med både
regional psykiatrien og beboerne. Det viser sig at være meget givtigt for samarbejdet mellem
regional psykiatrien og bosteder at have en fælles måde at kommunikere på og dermed samme
kompetencer i forhold til konfliktforebyggelse.
Vi har haft situationer på botilbuddet, hvor vores kompetencer er øget. Især
helt nye uerfarne medarbejdere har fået meget ud af undervisningen. F.eks. helt
grundlæggende hvad er skizofreni, hvad er psykofarmaka, hvordan laver man
opsøgende arbejde, hvordan forstyrrer man en psykose, hvad betyder indlæggelse
på gule og røde papirer. Den sparring som kommer fra det udekørende team, hjælper
os i forhold til vores kvalifikationer.” (Interview med bosted)
Ligeledes har der været tale om gensidig kompetenceudvikling, fordi det udekørende team også
har fået øget viden om pædagogik, socialpsykiatri og botilbuddenes måde at arbejde på, som de
har kunne tage med ind i deres arbejde. Den gensidige kompetenceudvikling har skabt en øget
fælles forståelse mellem regional- og socialpsykiatrien, som betyder, at der i højere grad er en større
respekt for hinandens faglige kompetencer.
Det, der er kommet bag på mig i det her samarbejde, er, at det går begge veje. Der er
meget viden, som vi ikke har vidst. F.eks. de rammer de arbejder under. De kan ikke
bare handle på samme måde som vi kan. Ligesom vi er blevet klogere på, hvor lidt
det sundhedsfaglige fylder i deres hverdag.” (Interview med projektleder)
Vi vurderer, at vi med dette projekt er kommet et godt stykke hen ad vejen i
forhold til at få afdækket, at det ikke nødvendigvis handler så meget om, hvordan
man organiserer sig, som det handler om at skabe fælles kompetencer omkring
konfliktforebyggelse med borgeren eller patienten i centrum samt indsigt i og
forståelse for hinandens arbejdsfelt og råderum.” (Interview projektleder)
DET UDEKØRENDE TEAMS FUNKTION
Den tværgående analyse viser, at det, der især har vist sig at give stor værdi, er det udekørende
teams tilstedeværelse på bostederne. Den faste kadence og synlighed på bostederne betyder, at
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0012.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
12
teamet får et stort kendskab til personalet på bostederne og dermed skaber en tillidsrelation, der
letter samarbejdet. Tillige lærer det udekørende team beboerne at kende, hvilket øger tilliden mellem
beboer og behandler, så behandlingen bliver lettere og mere tillidsbaseret og beboerne får en bedre
oplevelse. Dertil øger kendskabet til beboeren kvaliteten i behandlingen, da teamets viden om
beboerne gør, at de i højere grad kan inddrage beboernes hjemlige omstændigheder i behandlingen.
I den sammenhæng betyder det meget, at teamet kan få denne viden ved selv at se de hjemlige
omgivelser frem for at få viden herom overleveret fra bosted eller patienten.
Jeg synes også, at det gør meget for relationen, at mødet er taget ud af de kliniske
forhold. At blive inviteret ind i borgeres hjem giver et andet indblik. F.eks. “hold da op
her er helt tilgroet” det kan bruges til at starte en snak, en som vi ikke har, når de er til
møde i regional psykiatrien, hvor de nemt kan sige, at alt går godt. Som sygeplejerske
giver besøget mig rigtig meget viden og det giver mulighed for at åbne døren til
en tættere relation, hvorved man får set og hørt noget som man ellers ikke ville.”
(Interview projektteam)
På den anden side har projektet ligeledes givet værdi, fordi bosteder har haft let adgang til sparring
med regional psykiatrien f.eks. når en beboer bliver for udadreagerende eller det på anden måde
brænder på. Evalueringen viser, at det har gjort det muligt at håndtere situationer inden det førte til
en indlæggelse og de kan i langt højere grad klare flere situationer, fordi personalet har fået sparring i
forhold til hvordan de kan håndtere den konkrete situation. Her har det udekørende teams kendskab
til beboeren ligeledes spillet en stor rolle i forhold til at give den rette vejledning.
Det giver is i maven og tryghed, at man lige kan sparre om en beboer, f.eks. cleare
med lægen i regional psykiatrien om en beboers symptomer eller adfærd. Der har
sådan en som [navn på medarbejdet i det udekørende team] også været god til at
bekræfte, at det er det vi kan gøre. Det er rart, fordi der er mange gråzoner indenfor
dette område.” (Interview med bosted)
Den direkte adgang til regional psykiatrien har også betydet, at der har været et større og bedre
samarbejde med sengeafsnittene i regional psykiatrien, fordi det udekørende team har ageret som
brobygger, idet de har viden om beboere på botilbuddene og de indlagte patienter, men også fordi
de har understreget vigtigheden i, at bostederne bliver inviteret med til og deltager i netværks- og
udskrivningssamtaler på hospitalet. Tidligere har det ikke været så fastlagt, at bostederne har
deltaget i disse aktiviteter og de har heller ikke altid følt, at deres viden og bidrag var vigtig eller blev
værdsat. Nu oplever de modsat, at der er kommet en større respekt for deres arbejde inde i regional
psykiatrien og dermed er der større lydhørighed i forhold til deres viden om borgeren.
SAMARBEJDE OG GENSIDIG TILLID
At skabe brobygning mellem den regionale psykiatri og socialpsykiatrien har været et centralt formål
med satspuljen. Derfor har det udekørende team haft en vigtig rolle i forhold til at fordre og skabe
samarbejde på tværs. Den tværgående analyse viser, at samarbejdet mellem regional psykiatrien og
bostederne, som beskrevet ovenfor dels er blevet styrket af teamets tilstedeværelse på bostederne,
dels på baggrund af kompetenceudviklingen. Men analysen viser også, at det styrkede samarbejde
er vigtigt for at kunne skabe sammenhæng i behandlingen for borgerne samt for at kunne tilbyde
borgerne den bedste behandling.
Det har ikke været let for det udekørende team at få etableret et samarbejde med bostederne.
Den tværgående analyse viser, at den metode, der har fungeret bedst, er, når teamet har gået
meget ydmygt og respektfuldt til opgaven. Tidligere har samarbejde mellem regional - og
socialpsykiatrien været begrænset og de to områder har taget vare om hver deres opgave uden at
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0013.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
13
koordinere særlig meget. Når det har handlet om behandlingsforhold er det primært foregået ind i
regional psykiatrien og gang i socialpsykiatrien har derfor været begrænset. Det har betydet, at når
regional psykiatrien nu har adgang til socialpsykiatrien via bosteder, så har det udekørende team
skulle vise respekt for socialpsykiatriens arbejde, tilgang og kompetencer. Dertil har det været vigtigt,
at teamet har været bevidste om, at de trådte ind i socialpsykiatriens sfære ved at være fysisk til
stede på bostederne og ikke omvendt, og at de derfor skulle træde lempeligt i forhold til at komme
med ændringer m.v.
Samarbejdet handlede i starten om at pisse territorie af […]. Det er blevet bedre, som
følge af projektet. Men det er svært! Der har været nogle episoder, hvor nogle har
syntes, at teamet har været for dikterende. Det har affødt konfrontationer på alle lag
i organisationen. Vi [teamet] er gæster hos nogen [bosted]. […]. Men det har været
svært [for teamet] at skulle være ydmyg, når de synes, at de kommer med et tilbud,
som er 20 gange bedre end det der allerede var.” (Interview med projektleder)
Den tværgående analyse viser, at en metode til at fremme samarbejdet har bl.a. været at starte
samarbejdet omkring konkrete borgere, og efter at det udekørende team derigennem har kunnet
vise deres styrker og fordele ved deres tilstedeværelse, har det været muligt at udvide samarbejdet,
gøre det bredere, mere overordnet og mere inddragende.
Det har været svært at få [bostederne] inddraget. Vi holder mange netværksmøder i
regional psykiatrien, men det er svært at komme i dialog, så længe vi er “hjemme hos
os selv”. Når [vi] spørger om de kan være med bare en halv time, så kan de sige nej.
Det var de ikke interesserede i, de havde egne koncepter. Vi måtte gå ind mere på
individniveau. (…) Vores [indsats] er endt med at blive på caseniveau, fordi det er den
vej, at vi kan komme ind og vise på bostederne, hvad man så kan gøre. Det fungerer
til gengæld godt.” (Interview med projektledere)
3.2
MÅLOPFYLDELSE
I dette afsnit præsenteres resultaterne af indsatserne set i forhold til de overordnede formål
med satspuljen.
I hvert afsnit vurderer vi, om indsatserne under puljerne samlet set har opfyldt puljens målsætninger.
De fire overordnet formål med satspuljen har været, at:
Lette adgangen til regional psykiatrisk udredning og yde sundhedsfaglig rådgivning
til socialpsykiatrien
Bygge bro mellem de to sektorer og fremme integration af behandlingsforløb
Forebygge voldelige episoder og øge sikkerheden for medarbejdere på
socialpsykiatriske bosteder
Fremme livskvaliteten blandt beboere på socialpsykiatriske bosteder med psykiske lidelser
LETTE ADGANGEN TIL REGIONAL PSYKIATRISK UDREDNING OG YDE
SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING TIL SOCIALPSYKIATRIEN
Evalueringen viser, at projektet eller det udekørende teams tilstedeværelse på bostederne, hvor
de har lært både personale og beboere at kende, har betydet, at det er blevet lettere at give og få
sparring samt at kontakte regional psykiatrien. Det gensidige kendskab mellem personalegrupperne
har betydet, at det er lettere for medarbejderne på bostederne at kontakte regional psykiatrien, dels
fordi de får kontakt til en medarbejder, som de kender, dels fordi de har fået erfaring med, at regional
psykiatrien viser respekt for deres faglige vurderinger og handler på baggrund af disse. Kendskabet
til beboerne har ligeledes betydet, at den faglige sparring er mere kvalificeret, når psykiater og
sygeplejerske kender den konkrete beboer.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0014.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
14
Spørgeskemaundersøgelsen blandt medarbejderne på bostederne viser ligeledes, at indsatserne
har haft betydning for kvaliteten af den sparring medarbejderne på bostederne får fra regional
psykiatrien. Figur 1 viser, at medarbejderne på bostederne oplever en forbedring fra baseline
til follow-up af den rådgivning, de får fra regional psykiatrien, når de har brug for sparring i
konkrete situationer.
Figur 1: Vurdering af rådgivning fra regional psykiatrien
Kilde: “Hvordan vurderer du i ovenstående situation, at rådgivningen med psykiatrien fungerer?” Note: Baseret
på hhv. 154 besvarelser fra baseline og 95 fra follow-up. Af diskretionshensyn er kategorierne “Mindre godt” og
“Dårligt” slået sammen til “Mindre godt eller dårligt”.
STØRRE VIDEN OM PSYKISKE LIDELSER, SYMPTOMER OG REAKTIONSMØNSTRE
Derudover finder vi, at medarbejderne på bostederne har fået mere viden om psykiske lidelser,
symptomer og reaktionsmønstre og således er blevet bedre til se tegn på psykiske lidelser. Det
indikerer, at de kan reagere tidligere og henvende sig tidligere til regionale psykiatrien inden beboeren
får det rigtig dårligt. Det kan man forvente har en betydning for, om det udvikler sig til en akut og
langvarig indlæggelse eller tvangsindlæggelse fremfor at føre til en planlagt og kortere indlæggelse.
Figur 2 viser en markant stigning i andelen af medarbejdere, der mener, at de i meget høj grad har
den tilstrækkelige information om psykiske lidelser, symptomer og reaktionsmønstre, som de skal
bruge i deres daglige arbejde. Desuden er der sket et fald i andelen af medarbejdere, der kun mener,
at de delvist har den information, som de skal bruge i deres daglige arbejde med borgere.
Figur 2: Fordelingen i graden af tilstrækkelig information om psykiske lidelser til at klare det daglige arbejde
Kilde: “Har du den information om psykiske lidelser, symptomer, reaktionsmønstre, du behøver, for at klare dit
daglige arbejde med borgerne?” Note: Baseret på hhv. 163 besvarelser fra baseline og 97 fra follow-up. Af
diskretionshensyn er kategorierne “Delvist” og “I ringe grad” slået sammen til “Delvist eller i ringe grad”.
LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING
Evalueringen viser endvidere, at beboerne på bostederne har fået lettere adgang til psykiatrisk
udredning. Det udekørende teams tilstedeværelse på bostederne betyder, at beboere, der ellers
er dårligere til at møde op i regional psykiatrien, kan blive tilset og udredt af en psykiater, så der
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0015.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
15
kan blive lagt en behandlingsplan for vedkommende. Personalet på bostedernes forbedrede
adgang til og samarbejde med regional psykiatrien gennem teamet bevirker endvidere, at
udredningen sker hurtigere.
Initiativet har skabt mere sammenhæng (…) Der er bare nemmere at sparre med
nogle som kender borgeren. Ting går hurtigere – de svarer jo næsten så snart, at
man har sendt en besked, så borgeren kan få besked.” (Interview med bosted)
BYGGE BRO MELLEM DE TO SEKTORER OG FREMME INTEGRATION AF
BEHANDLINGSFORLØB
Evalueringen viser, at indsatserne har bygget bro mellem regional- og socialpsykiatrien. Projekterne
har alle sammen haft succes med at skabe et samarbejde mellem de to sektorer, hvor det
udekørende team har haft en brobyggende funktion som formidler mellem de to, fordi teamene
både har haft kontakten og samarbejdet med bostederne og haft kontakt til og netværk på
sengeafsnittene i regional psykiatrien. Det har betydet, at de har kunnet deltage som facilitator ved
udskrivnings- og netværkssamtaler, hvilket har lettet samarbejdet og overgangen fra regional til
socialpsykiatrien for borgeren.
Desuden har det udekørende team skabt et samarbejde med socialpsykiatrien, som har bidraget
til at nedbryde de udfordringer, der tidligere har været i samarbejdet mellem de to sektorer. Den
gensidige forståelse og respekt for hinandens arbejde, der er skabt i dette projekt, fordi teamet har
været tilstedeværende på bostederne og har lært både personale og beboere at kende, har betydet,
at der er etableret et samarbejdet, hvor der er en klar rollefordeling, fordi det er blevet tydeligt, hvilke
styrker de to sektorer, hver især har.
Samarbejdet er blevet væsentligt bedre. Myterne er gledet ud.”
(Interview med projektleder)
Vi har fået et super godt samarbejde med den regionale psykiatri. Før var regional
psykiatrien mere negativ over for os. Nu er der en bedre forståelse og vi
bliver anerkendt for vores arbejde.” (Interview med bosted)
FOREBYGGE VOLDELIGE EPISODER OG ØGE SIKKERHEDEN FOR MEDARBEJDERE PÅ
SOCIALPSYKIATRISKE BOSTEDER
Forebyggelse af voldelige episoder og øget sikkerhed for medarbejdere på socialpsykiatriske
bosteder har været et af de overordnede formål med satspulje, fordi det er et element, man har stort
fokus på i forhold til socialpsykiatrien.
Evalueringen viser, at der er sket et (lille) fald i antallet af medarbejdere, der oplever at have været
udsat for fysisk vold i indsatsperioden (jf. figur 3). Samtidig er der sket et større fald i oplevelsen
af antallet af trusler om vold (jf. figur 4) og færre har haft konflikter med beboere, hvor medarbejderne
har haft brug for hjælp (jf. figur 5). Det indikerer alt sammen, at indsatserne har haft en positiv
indvirkning på antallet af voldelige eller eskalerende episoder på bostederne, som er faldet,
dog baseres dette udelukkende på selvrapporteret data fra medarbejderne på bostederne og
der kan ikke laves entydige konklusioner om, at puljen har medvirket til en nedgang i antallet af
voldelige episoder.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0016.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
16
Figur 3: Oplevelsen af udsættelse af fysisk vold fra borgere på arbejdet
Kilde: “ Har du i inden for de sidste 12 måneder/ i projektperioden været udsat for fysisk vold? Note: Baseret på
hhv. 158 og 99 besvarelser fra baseline og follow-up. Af diskretionshensyn er grupperne “Ja dagligt eller næsten
dagligt”, “Ja, ugentligt”, “Ja månedligt” og “Ja, sjældnere” lagt sammen til kategorien “Ja”.
Figur 4: Oplevelsen af udsættelse for trusler om vold fra borgere på arbejdet
Kilde: “Har du inden for de sidste 12 måneder været udsat for trusler om vold fra borgere på din arbejdsplads?”
Note: baseret på 158 og 100 besvarelser fra hhv. baseline og follow-up. Af diskretionshensyn er kategorierne “Ja
dagligt eller næsten dagligt” og “Ja, ugentligt” lagt sammen til kategorien “Ja dagligt eller ugentligt”.
Figur 5: Oplevelsen af involvering i konflikter med en borger
Kilde: “Har du inden for de sidste to måneder været involveret i en konflikt med en borger, hvor du har
haft brug for hjælp?” Note: Baseret på 157 besvarelser fra baseline og 98 besvarelser fra follow-up.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0017.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
17
Ovenstående underbygges ligeledes i interviewene med bostederne, hvor de vurderer, at der er
færre voldelige episoder, fordi de har fået flere kompetencer til at deeskalere situationerne langt
tidligere. Det fælles sprog og viden på bostederne har betydet, at medarbejderne arbejder bedre
sammen og i højere grad får taget hånd om situationer i opløbet.
Der er færre episoder med vold og trusler. Vi har set et helt ekstremt fald. [Det
skyldes, at] tingene bliver taget i opløbet. Vi ved, at vi kan vende ting med det
udekørende team inden det bliver akut. Med teamets tilgængelighed er der en
væsentligt kortere vej til hjælp.” (Interview med bosted).
Reduktionen i voldsepisoder skaber en øget sikkerhed på bostederne. Det kommer bl.a. til udtryk
ved, at medarbejderne på bostederne henvender sig sjældnere til politiet i forbindelse med borgere,
som er udadreagerende. Figur 6 viser, at medarbejderne fra baseline til follow-up har oplevet en
betydelig reduktion i antallet af henvendelser.
Figur 6: Kontakt til politiet inden for de sidste 6 måneder
Kilde: “Hvor mange gange har du inden for de seneste 6 måneder haft brug for at tilkalde politiets hjælp i
forbindelse med, at en borger har udadreagerende adfærd?”. Note: Baseret på 159 og 95 besvarelser fra hhv.
baseline og follow-up. Af diskretionshensyn er kategorierne “Dagligt”, “Ugentligt” og “Månedligt” lagt sammen til
kategorien “Dagligt, ugentligt eller månedligt”.
Ovenstående understøttes ligeledes i interviewene med bostederne, som giver udtryk for, at de
oplever, at grundet den kompetenceudvikling, de har haft, så kan de håndtere flere situationer, og de
eskalerer ikke i lige så høj grad som tidligere.
Ja [vi ringer] mindre [til politiet], fordi der ikke er så meget udadreagerende opførsel
eller situationer”
Vi har jo stadig opgaver som kun politiet kan løse. Men vi har flere episoder, som
eskalerer mindre. Det er svært at sige, hvad det skyldes, men vi har meget mere
involvering hos den enkelte borger. Så jeg tror noget kan tilskrives denne indsats
[projektet]”.
Det giver os alle sammen en større tryghed. Det kan borgeren også mærke fordi de
føler, at vi har mere styr på det. Situationer bliver ikke så tilspidsede”.
(Interviews med bosteder).
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0018.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
18
FREMME LIVSKVALITETEN BLANDT BEBOERE PÅ SOCIALPSYKIATRISKE BOSTEDER MED
PSYKISKE LIDELSER
Endegyldigt har tesen været at forbedret samarbejdsforhold mellem regional- og socialpsykiatrien
vil afføde bedre behandlingsforløb for beboere på socialpsykiatriske bosteder, som vil fremme
livskvaliteten for beboerne. Et af formålene med satspuljen har derfor været at fremme livskvaliteten
blandt beboere med psykiske lidelser. For flere af projekterne er beboernes livskvalitet blevet
operationaliseret til antallet af indlæggelser og tvangsindlæggelser, hvor en nedgang i antallet
af indlæggelser kan indikere bedre behandling for beboerne og dermed en forbedring i deres
livskvalitet. Evalueringen viser, at beboerne har færre indlæggelser, især tvangsindlæggelser. Færre
indlæggelser og tvangsindlæggelser er i høj grad med til at give beboerne et mere roligt liv og færre
stressede situationer, som er gavnligt for deres psykiske tilstand, hvilket har en positiv indvirkning på
beboers livskvalitet.
Bredt set er antallet af indlæggelser faldet. Men antallet af dage er dog steget.”
(Interview med bosted)
Jeg tror, at vi har flere indlæggelser, men færre døgn og uden tvang. Så vi har ikke så
meget imod mange indlæggelser, hvis det er hurtigt ind og ud igen og skåret laget af
selvskadende fra.” (Interview med projektteam)
Evalueringen viser, at de færre indlæggelser og tvangsindlæggelser skyldes, at flere situationer
bliver håndteret af personalet på bostedet. Dette skyldes, at de kan ringe og få konkret og relevant
sparring fra regional psykiatrien, ligesom de har fået øget viden om psykiatriske lidelser og konkrete
værktøjer til håndtering heraf. Det bevirker, at indlæggelserne bliver mere planlagte, da de ikke altid
kan undgås. De planlagte indlæggelser giver mere ro hos personalet på bostedet i forhold til deres
arbejde og giver mere gennemsigtige og forudsigelige forløb for borgerne, hvilket på samme måde
har en positiv indvirkning på beboernes liv.
Indlæggelsesmønsteret har ændret sig. Før havde vi mange indlæggelser [i regional
psykiatrien] typisk fredag eftermiddag, mens de nu er mere planlagte – typisk på
tirsdage og onsdag.” (Interview med projektleder)
Ligeledes medfører samarbejdet med regional psykiatrien, at bostederne og beboerne ikke har
samme behov for lange indlæggelser, fordi der er flere muligheder for åbne indlæggelser, så
beboere hurtigt kan indlægges igen, hvis der skulle være behov for det. Det giver en større
fleksibilitet og dermed en større tryghed for personalet på bostederne i forhold til at få beboerne
hjem efter en kort indlæggelse. De fleste beboere foretrækker også at komme hjem, hvorfor denne
typer indlæggelser også er mere tiltalende og giver beboerne bedre behandlingsforløb, hvor de
bl.a. føler at have mere kontrol.
Vores erfaring er, at bosteder er med på at tage dem hjem hurtigere fordi de ved, at vi
[det udekørende team] står der, hvis nu de skal ind igen om to dage. De kan ringe til
os, og kan også ringe til modtagelsen i akutte situationer. De ringer hvis f.eks. det er
gået skidt hele ugen eller hvis de kan fornemme, at der noget på vej. Det forebygger
jo ikke alle akut tilfælde, men det hjælper nogle.” (Interview med projektteam)
Vi får sat tidligere ind. Vi kan sætte ind langt hurtigere.… det kan vi gøre langt tidligere
end hvad vi kunne før i tiden. Det gør, at der er færre indlæggelser. (…) Måske er
patienten indlagt to dage mere, men så går der længere tid, før patienten kommer
ind igen.” (Interview projektteam)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0019.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
19
4 Projektspecifikke
resultater
I dette kapitel præsenteres de projektspecifikke resultater, hvor vi vurderer, hvordan projekterne er
blevet implementeret, og hvilke udfordringer der været hermed. Vi forholder os til, hvor mange af
projektets planlagte aktiviteter der er blevet gennemført og med hvilken kvalitet.
Vi har målt på følgende implementeringsparametre:
1.
2.
3.
4.
Organisering og samarbejde (internt og eksternt)
Rekruttering af deltagere og gennemførsel af aktiviteter
Deltagernes vurdering af relevans og anvendelighed af indsatser i projektet
Kontekst (fremmende og hæmmende faktorer) for implementering af indsatserne.
Vurderingen er baseret på kvalitative interviews fra projektledere, projektteams og medarbejdere på
de tilknyttede bosteder for hvert projekt samt på baggrund af projektledernes selvevalueringer.
I det følgende præsenteres de seks projekter.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0020.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
20
Psykiatrisk Center Amager, Region Hovedstaden
BESKRIVELSE AF PROJEKT
Projektets mål er at øge kvaliteten af og sammenhængen i indsatsen overfor beboerne på
udvalgte bosteder gennem etableringen af et specialiseret udgående team for beboere på
Københavns Kommunes bosted i Psykiatrisk Center Amagers optageområde. Projektet er
forankret i den etablerede samarbejds- og mødestruktur mellem Psykiatrisk Center Amager,
Center Amager og Center City.
Projektet har bestået af følgende aktiviteter:
1.
Patientforløb – udredning og behandling.
Teamet er et intensivt ambulant behandlingstilbud,
der er udgående og har en akut tilkaldefunktion. Teamet varetager planlagte samtaler og
iværksætter hjælp i borgerens ustabile og akutte faser samt er fysisk tilgængelige på faste
ugedage på de syv bosteder.
Rådgivning, sparring & opsøgende arbejde.
Teamet skal være synlige på bostederne og
være opmærksomme på beboere, der har brug for kontakt til teamet. Teamet vil afholde åben
rådgivning om relevante emner for beboerne, pårørende og medarbejdere på bostederne.
Teamet tilbyder løbende rådgivning, supervision og evt. undervisning til personalet.
Samarbejde.
På baggrund af fælles værktøjer og metoder skal der etableres en fast
samarbejdsstruktur på medarbejder- og ledelsesniveau, så beboernes forløb mellem
Psykiatrisk Center Amager og bostederne koordineres.
2.
3.
IMPLEMENTERING AF PROJEKTET
Projektet har implementeret indsatsen med et udekørende team, der har udredt og behandlet
patienter bosiddende på bosted. Projektet har formået at implementere en integreret tværsektoriel
proces for behandlingsplaner, hvor der er udarbejdet en fast arbejdsgang for udarbejdelse af
behandlingsplaner som tager udgangspunkt i et netværksmøde mellem de involverede parter.
Ligeledes er der systematisk afholdt netværksmøder på bosted og/eller i døgnafsnit med relevante
fagpersoner og evt. pårørende og brug af netværksmødeskabelonen hertil. Netværksmøderne har
udviklet sig undervejs, og det er endt med, at teamet deltager i alle netværksmøder på døgnafsnit,
når en beboer er indlagt, ligesom der afholdes netværksmøder på bostederne, hvor andre relevante
aktører end bosted og det udekørende team er involveret.
Udover de planlagte aktiviteter har projektet implementeret den elektroniske korrespondancemeddelelse
på tværs af regional psykiatri, bosted og rusmiddelenheder. Projektet har afprøvet brug af
den elektroniske korrespondancemeddelelse på tværs af regional psykiatri, socialpsykiatri og
rusmiddelbehandling. Korrespondancemeddelelse anvendes i ikke-akutte situationer mellem bosted,
det udekørende team og praktiserende læge, hvor der er ønske om en orientering, handling eller
tilbagemelding. Desuden har projektet implementeret en sikker arbejdsgang for vederlagsfri medicin,
hvor bostederne bestiller medicin via korrespondancemeddelelsen.
OVERORDNET VURDERING AF INDSATSEN
De tre indsatsområder er implementeret, men i starten var det en større opgave for projektteamet at
varetage opgaven med både at tilse stabile borgere på bostederne og håndtere akutte situationer
end forventet. Det betød, at teamet ikke altid kunne afholde planlagte samtaler med stabile patienter.
Det har de fundet løsning på i løbet af projektet, og det er COWIs vurdering, at der er etableret et
velfungerende samarbejde med bostederne, der bygger på gensidig tillid og respekt for hinandens
faglighed. Indsatsen har bevirket at størstedelen af beboerne på de tilknyttede bosteder har fået en
behandlingsplan, ligesom opfølgningen har betydet, at der er færre akutte situationer, da tingene
bliver taget i opløbet. Det udekørende team er blevet en del af driften efter endt projektperiode.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0021.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
21
Psykiatrisk Center Glostrup, Region Hovedstaden
BESKRIVELSE AF PROJEKT
Projektets mål har været at undersøge, om det er muligt at reducere antallet af genindlæggelser og
tvangssituationer for borgere over 18 år bosiddende på socialpsykiatriske bosteder i hhv. Glostrup,
Høje-Taastrup, Vallensbæk og Ishøj Kommune gennem etablering af et udekørende team funktion
til bostederne. Projektet har været forankret i Region Hovedstadens Psykiatri, Psykiatrisk Center
Glostrup (Distriktspsykiatrisk Center Glostrup i Ishøj).
Projektet har bestået af følgende aktiviteter:
1.
Det udekørende team med faste besøgsrunder og møder på de deltagende socialpsykiatriske
bosteder. Teamet vil ugentligt tage ud på de deltagende bosteder og efter behov tale med
patienterne. Der etableres samarbejde med bostedernes personale for at sikre en optimal
koordineret indsats for den enkelte patient. Teamet skal ligeledes have en akut opsøgende
funktion for at forebygge (gen)indlæggelse og tvangsindlæggelser, så teamet ved akut
forværring af borgerens tilstand kan udrykke straks.
Gensidig kompetenceudvikling. Etablering af faste kompetenceudviklingsseancer med
personalet på bosteder, så begge parter kan lære af hinanden i forhold til behandling/håndtering
af patienter.
Etablering af en fast samarbejdsstruktur mellem det udekørende team og bostederne.
2.
3.
IMPLEMENTERING AF PROJEKTET
De tre indsatsområder er implementeret. Det udekørende team har lavet opsøgende arbejde
på bostederne med fokus på at udrede og behandle patienterne samt ydet løbende rådgivning,
sparring og undervisning til medarbejdere på bostederne pr. mail, telefon og face-to-face. Ligeledes
er der etableret en fast samarbejdsstruktur med ugeplan, således at det har været tydeligt, hvornår
teamet var på de enkelte bosteder. Det vurderer teamet har været medvirkende til at minimere akutte
situationer, da behov for samtaler, faglig sparring, justeringer i forhold til medicin mm. har været
forudsigeligt og tilgængeligt for bostederne og beboerne.
Dog har der været løbende udfordringer med at gennemføre de faste besøgsrunder og møder
på bostederne. Opstarten af projektet var præget af udskiftninger i projektteamet, en svær
rekrutteringsproces til teamet samt generelt problemer med samarbejder på tværs, herunder
bl.a. med bostederne. Samarbejdsudfordringerne har især handlet om, at det var svært for teamet
at finde ud af hvilke rollefordeling, der skulle være mellem dem og medarbejderne på bostedet.
Det bevirkede, at medarbejderne på bostederne følte, at deres domæne blev overskredet. Der er
forskel på, hvor erfarne bostederne er med regional psykiatrien, og det har været afgørende for,
hvor svært det har været at etablere et samarbejde mellem bostederne og teamet. COWIs vurdering
er, at teamet nogle steder er blevet mødt med modstand og i første omgang har reageret med ny
modstand. I disse tilfælde har det taget længere tid at etablere et samarbejde og en stor del
af projektet er gået med at opbygge samarbejdet, hvorfor de er nået kortere i forhold til projektets
mål end planlagt.
Under projektet har arbejdet fra styregruppen været sparsomt og flere aktører har trukket sig fra
styregruppen. Sammensætningen af styregruppen har ligeledes været udfordret af, at projektet
dækker mange små bosteder og kommuner, og hvor nogle af kommunerne har bosteder i andre
kommuner. Det har betydet, at der ikke har været en stærk projektorganisering. COWI vurderer, at
dette har indvirket på, at projektet har været lang tid om at blive implementeret og derfor kun reelt
har kørt de seneste 1,5 år.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0022.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
22
OVERORDNET VURDERING AF INDSATSEN
I løbet af projektperioden er det COWIs vurdering, at samarbejdet mellem projektteamet og
bostederne er kommet til at fungere godt på trods af, at projektteamet fortsat gennem hele
projektperioden ikke har gennemført de planlagte besøgsrunder på bostederne. Det velfungerende
samarbejde er etableret på trods, fordi teamet har været pålidelige i akutsituationer samt fordi
teamet i løbet af projektet blev mere lydhøre og ydmyge over for medarbejderne på bostederne.
Projektteamet vurderer, at de har bidraget med faglig sparring, tryghed og bedre behandling af
beboere, mens bostederne har oplevet, at teamet har bidraget til brobygning ved hjælp af godt
samarbejde samt lydhørhed.
Region Sjælland
BESKRIVELSE AF PROJEKT
Projektet har haft som mål at sikre borgere på sociale døgn- og botilbud samt bostedslignende
tilbud mere stabile forløb. Dertil har det været formålet at forebygge trussels- og voldsepisoder
gennem en styrkelse af samarbejdet mellem regional psykiatrien og de sociale døgn- og botilbud
samt bostedslignende tilbud i Slagelse Kommune. Målgruppen for projektet har været borgere/
patienter i alderen 18-65 år med psykosociale udfordringer på sociale døgn- og botilbud samt
bostedslignende tilbud i Slagelse Kommune samt i Psykiatrien Vest.
For at sikre formålet er der som led i projektet udviklet en generisk samarbejdsmodel. Projektet har
ledelsesmæssigt været forankret hos afdelingsledelsen i Psykiatrien Vest samt hos ledelsen i Center
for Psykosocial Udvikling i Slagelse Kommune. Det udekørende team har samarbejdet med ni
bosteder og været en del af en samarbejdsmodel mellem Psykiatrien Vest og Slagelse, Kalundborg,
Holbæk, Odsherred, Ringsted og Sorø Kommuner.
Indsatsen har haft fire faser, og det har været en del af projektet at udvikle projektet. Dermed
adskiller projektet sig fra de øvrige projekter. De fire faser er:
1.
Forundersøgelse og projektudvikling.
Bl.a. afholdelse af event for ledere, medarbejdere,
borgere og pårørende, der skal analysere målgruppen, afdække samarbejdet mellem
enhederne og allerede eksisterende indsatser og metoder. Projektets indsatser og tilbud
fastlægges i denne fase.
Afprøvning
af indsatser i mindre skala på kommunale botilbud og bostedslignende tilbud i
Slagelse Kommune, som opfølges af workshop og en midtvejsevaluering.
Udbredelse
og afprøvning af indsatser i en større skala i andre kommuner i Psykiatrien Vests
optageområde. Indsatser som virtuelle møder, koordinerende indsatsplaner og en fælles
skolebænk er udbredt til ni bosted.
Evaluering
og evt. sikring af fortsat drift af indsatser.
2.
3.
4.
Projektet har bestået af følgende konkrete aktiviteter:
1.
Koordinerende indsatsplaner (KIP).
Koordinerende indsatsplaner er koordinerende møder
med relevante fagligheder, borgeren, pårørende, myndighed i kommunen, psykiatrien og
botilbuddet. Formålet er at fastlægge en samlet indsatsplan for borgere, hvor der er mange
aktører involveret i behandlingen.
RoSa’s bostedsteam
– en tværgående og udekørende indsats. Teamet har til formål at
optimere den tværfaglige og tværsektorielle behandling og indsats i borgerens eget hjem
og forebygge indlæggelser og genindlæggelser af borgerne. Teamet arbejder desuden med
at styrke den sundhedsfaglige rådgivning til personalet på bostederne og arbejder med at
forebygge og reducere antallet af volds- og trusselsepisoder på bostederne samt forebygge
anvendelsen af tvang under indlæggelse.
2.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0023.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
23
3.
Virtuelle møder.
En indsats til at øge tilgængeligheden og understøtte samarbejdet med
og omkring borgere/patienter på tværs af region og kommune på trods af geografiske
afstande. Målet er at bidrage til øget koordinering og videndeling mellem Psykiatrien Vest
og kommunale bosted.
Den fælles skolebænk,
hvor der afholdes læringsworkshop i praksis praksis de forskellige
steder for forskellige interessenter. Formålet er, at interessenterne lærer hinanden at kende og
dermed får større forståelse for hinanden, hvilket forventes at styrke relationer på tværs.
4.
IMPLEMENTERING AF PROJEKTET
Projektet i Region Sjælland formåede at komme godt fra start og fik rekrutteret de nødvendige
ressourcer forholdsvis hurtigt. Projektet var fuldt bemandet �½ år inde i projektet, og der har ikke
været udskiftning i teamet undervejs. Dette vurderer COWI bl.a. skyldes, at projektet begyndte med
en udviklingsfase, hvorfor der var tid til at udvikle projektet samtidig med, at der blev rekrutteret
personale. Projektteamet har dog stadig haft udfordringer med at implementere projektet og er bl.a.
ikke kommet i mål i forhold til at afholde virtuelle møder med borgerne. Grundet regionens størrelse
ville det være en fordel at få videokonsultationer udbredt, men der har været problemer med
teknikken ift. at oprette en sikker forbindelse, hvorfor det ikke lykkedes. COWI vurderer, at denne
udfordring burde have været klaret i løbet af projektperioden.
Ligeledes vurderer COWI, at der fortsat er et forbedringspotentiale i forhold til at styrke
kommunikation, overgange og samarbejdet med og omkring borgerne/patienterne. En væsentlig
udfordring har været at forankre opgaven omkring igangsætning og varetagelse af det tværsektorielle
samarbejde i forløbene ved brug af samarbejdsredskabet den koordinerende indsatsplan (KIP), som
projekt RoSa har varetaget. Det skyldes, at medarbejdere i de ambulante distriktspsykiatrier og på
bosted er forbeholdende overfor igangsætning og varetagelse af KIP-forløb, fordi de ikke har tid og
ressourcer hertil, samt mangler kompetencer, f.eks. i forhold til det at varetage mødelederfunktionen.
Derfor bliver det ikke prioriteret.
OVERORDNET VURDERING AF INDSATSEN
COWI vurderer, at projektet overordnet set er lykkedes. Der er generelt sket et kompetenceløft
af medarbejderne, og projektteamet har haft ledelsesopbakning til at gennemføre indsatserne.
Bostederne har dog oplevet effekten af samarbejdet forskelligt, og der er derfor potentiale for at
forbedre indsatsen.
Projektet er ikke lykkedes med at få bostederne til at anvende det virtuelle mødeudstyr i
distriktspsykiatrierne i løbet af projektperioden. Det udekørende team prioriterede undervejs i
projektperioden telefonisk kontakt til borgerne i forløb, da målgruppen har begrænsninger ift.
anvendelsen af udstyr til virtuel kontakt.
Region Syddanmark
BESKRIVELSE AF PROJEKT
Projektets mål har været at styrke regionens børne- og ungdomspsykiatriske behandling af
borgere på bosteder. Målgruppen for projektet har været børn og unge 13-19 år. Projektet er et
samarbejdsprojekt mellem den regionale børne- og ungdomspsykiatri og de tilknyttede kommunale
og regionale bosteder og er etableret i samarbejde med satspuljeprojektet ”Fælles undervisning”.
Projektet har ledelsesmæssigt været forankret i administrationen på psykiatrisygehuset og lokalt
forankret i børne- og ungdomspsykiatrien i matriklerne i hhv. Odense, Esbjerg og Aabenraa, der hver
især samarbejder med flere institutioner, der har tilknytning til regional psykiatrien.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0024.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
24
Projektet har haft følgende tre indsatsområder:
1.
2.
3.
Udgående regionale teams/tilbud uden for åbningstid: “udrykningsfunktion” og mulighed for
televejledning samt lægeressourcer til rådgivning og ordination af medicin mm
Udgående tilbud om rådgivning/fremskudt medarbejder (sygeplejerske) med fokus på
supervision, rådgivning mm. af personale, men også mulighed for patientkonsultationer.
Kompetenceudvikling/fælles undervisning med fokus på:
Fælles kendskab til og handlekompetencer til redskaber/eksisterende metoder
Fælles sprog i forhold til patienterne/borgeren
Grundlæggende juridisk forståelse
Netværks- og relationsdannelse på tværs af socialpsykiatriske bosteder (i kommuner
og i region) og psykiatriske afdelinger (region)
Fælles forståelse af opgaven og dermed optimeret samarbejde på tværs af
overgange/sektorer
Deeskalerende metoder bl.a. konflikttrappe og beroligende metoder-kasse.
Psykofarmaka logisk indsats
4.
Medarbejderrotation mellem de børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger og bosteder for at
øge kendskab til og indsigt i begge områders vilkår og arbejdsmetoder.
IMPLEMENTERING AF PROJEKTET
Region Syddanmark har haft som målsætning både at samarbejde med bosteder, hvor der bor unge
med kontakt til regional psykiatrien og bosteder, hvor der bor unge med psykiatriske diagnoser,
men fordi der ikke var særlig mange børn og unge bosiddende på bosteder udvidede man i 2019
målgruppen til også at omfatte børn og unge fra eget hjem.
Der er tale om et projekt, der har bygget oven på og udbygget allerede eksisterende tilbud i
regionen. Derfor har organiseringen og samarbejdet med bostederne været etableret allerede forud
for projektopstart, hvilket har været en fordel, idet det tager tid at etablere en tillidsfuld relation
mellem den regionale psykiatri og bosteder.
OVERORDNET VURDERING AF INDSATSEN
Indsatserne er i praksis blevet udmøntet forskelligt på de tre matrikler i regionen i hhv. Odense,
Esbjerg og Aabenraa. I Odense har projektteamet tilbudt et opgavekatalog til institutioner med
hovedpunkter og aktiviteter, som de har kunnet vælge imellem. I Esbjerg har institutionerne
selv kunnet vælge, hvad de har manglet kompetencer i og har fået støtte hertil. I Aabenraa
har projektteamet deltaget på møder med medarbejdere og ledelse og derigennem udbredt
psykiatrifaglig viden.
Overordnet vurderer COWI, at projektet generelt er lykkedes i at møde det lokale behov på
institutionerne. Projektteamet har gjort overgangene mellem afdeling og bosted eller hjemmet mere
glidende ved gennem koordinering og telepsykiatri at være tovholder, hvor det før har været den
unge, der skulle overlevere viden om deres situation i de forskellige overgange.
I forhold til indsatsområde 3 har de tre lokale projektledere oplevet, at der før projektets start har
været samarbejde på tværs, men det har været præget af forskellige vilkår og mål. Det tyder på,
at projektet har bidraget til et bedre samarbejde på tværs bl.a. gennem større gensidig forståelse.
Projektteamet har oplevet, at det har været udfordrende at få tilrettelagt arbejdet de tre steder,
bl.a. når der skulle laves samarbejdsaftaler. Der var samtidigt forskellige forståelser af, hvordan det
skulle gøres de forskellige steder, så det har taget tid at få skabt sammenhængen på tværs af de tre
steder. Det har fungeret godt med at tilpasse undervisning alt efter stedets behov, men i Aabenraa
har der ikke været tilstrækkelige ressourcer til denne del af indsatsen.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0025.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
25
Jobrotation mellem bosted og regional psykiatrien blev først etableret sent i projektet, men har
ifølge projektteamet betydet at samarbejdet er blevet styrket, fordi medarbejderne fra de forskellige
sektorer har fået indblik i hinandens arbejde.
Indsatsen videreføres med Regionen Syddanmarks Psykiatriplan 2020-2024, hvor det blev besluttet
at permanentgøre den udekørende funktion og den intensive indsats for børn og unge på bosteder
og i eget hjem for at forebygge tvang og undgå tvangs- og genindlæggelser.
Region Midtjylland
BESKRIVELSE AF PROJEKT
Projektets mål er, at borgere får den rette udredning og behandling, at forebygge antallet af
indlæggelser af borgere fra bosteder, at forbedre den psykiske og fysiske tilstand hos borgere fra
bosteder samt at øge kompetencerne hos medarbejderne på bostederne. Projektet er opdelt i fem
delprojekter, som er lokalt forankret i fem regionspsykiatrier. Projektets sundhedsfaglige rådgivning
tager afsæt i de lokale behov, som er aftalt med kommunerne, og indsatsområderne varierer derfor
mellem delprojekterne.
Regionspsykiatrien Vest:
Målgruppen er borgere bosat på bosted med hyppige indlæggelser.
Delprojektet består af case-baseret rådgivning og sparring ift. de konkrete problemstillinger, som
det enkelte bosted oplever for alle, der har været indlagt, samt udbredelse af regional psykiatriens
koncept for konflikt- og voldsforebyggelse til de kommunale bosteder.
Regionspsykiatrien Midt:
Målgruppen er borgere med autismespektrum lidelser med svær
komorbiditet bosat på bosted. Delprojektet skal styrke den psykiatriske udredning og behandling
på bostederne for at forebygge indlæggelse. Endvidere skal projektet understøtte tidlig udskrivning,
når indlæggelse har været nødvendig. Medarbejder på bostederne med tilknytning til ledelse i region
og kommune laver observation, udredning, undervisning og vejledning, sikrer tilknytning til regional
psykiatrien med henblik på sparring, videndeling, dialog og optimale forløb for den konkrete borger.
Endvidere vil medarbejderne yde supervision og psykoedukation.
Retspsykiatrisk afdeling AUH Risskov:
Målgruppen er borgere med overvejende psykoser, misbrug
og udadreagerende adfærd, som ofte har en retspsykiatrisk foranstaltning, og som er bosat på
bosted. Delprojektet består af en målrettet indsats på bostederne ved, at sygeplejersker fra regional
psykiatrien har skullet undervise og vejlede medarbejdere på bostederne i motivationsarbejde,
sparring, videndeling og dialog (mellem region og kommune) samt forebygge udbrændthed og
gennemføre supervision på misbrugscentrene. Delprojektet bygger videre på et projekt gennemført
i 2016, hvor Misbrugscentrene i Aarhus Kommune og Afdelingerne i AUH Risskov gensidigt havde
medarbejdere udstationeret til at styrke samarbejdet og det gensidige kendskab.
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center:
Målgruppen er børn/unge m. svær selvskade/
selvmordsadfærd/ personforstyrrelser/ udviklingsforstyrrelser bosat på bosted. Delprojektet
skal styrke kompetencerne hos medarbejderne i bostederne samt forbedre samarbejdet mellem
bostedet og regional psykiatrien gennem besøg på bostederne og rådgivning via videoteknologi
ift. sparring, vejledning og undervisning. Endelig etableres en hotline til bostederne, så de har
direkte adgang til regional psykiatrien. Formålet er at undgå, at unge med svær selvskadede og
selvmordstruet adfærd, har gentagende, hyppige og kortvarige indlæggelser. Indsatsen vil
være målrettet kommunale og regionale bosteder og være forankret i regionale sengeafdelinger
og ambulatorier.
Retspsykiatrisk afdeling Horsens:
Delprojektet fokuserer på beboere på bosted med selvskade
eller svær personlighedsforstyrrelse. Formålet er at få mere viden om borgere med autismespektrum
lidelser. Psykologer yder supervision og rådgivning til den enkelte medarbejder og patient direkte
på bosteder. Delprojektet bliver støttet af Regionsområdet, da mere viden om borgere med
autismespektrum lidelser efterspørges.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0026.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
26
Overordnet har de fem delprojekter haft følgende aktiviteter:
Brobygning mellem indlæggelse og bosted
Brobygning mellem bosted og bofællesskab
Mestring af hverdagen med sin sygdom
Søvngruppe, rusmiddelgruppe eller tilsvarende forløb
Koordinering af den samlede indsats/klarhed over hvem der løser hvilke opgaver
Tovholderfunktion ift. den samlede indsats
Faglig sparring til personale på bosted ift. vanskelige forløb
Deltagelse i teammøde med henblik på at drøfte konkrete sager herunder give faglige
indspark for at supplere forståelsen af borgers sygdom
Undervisning
IMPLEMENTERING AF PROJEKTET
Alle delprojekterne i Region Midtjylland har haft svært ved at komme i gang, etablere sig og få
oprettet de rigtige samarbejdsformer. Der er forskel på hvor langt de fem delprojekter er nået i
implementeringen. De 3 delprojekter (Vest, Horsens og BUA), som har været i gang længst, har
i 2020 fået implementeret indsatserne. Både i Midt og AUH Psykiatri har det været svært fra
begyndelsen hvilket bl.a. skyldes at de ikke har kunne finde de rette medarbejdere med de rigtige
kompetencer, ligesom de har været udfordret i forhold til at rekruttere bosteder. Delprojekt Midt har
desuden været udfordret af, at halvdelen af de involverede bosteder blev sat under skærpet tilsyn
i 2019. Det har betydet, at Midt i foråret 2020 involverede to nye bosteder i projektet, og således
skulle starte forfra. Dertil har corona påvirket denne proces og vanskeliggjort opstarten af indsatsen.
Delprojekt Vest og Horsens blev afsluttet omkring årsskiftet 2020/2021, da der er opstartet en ny
indsats målrettet patienter med svær selvskadende adfærd samt en indsats omkring de sværest
syge borgere på bosteder pba. at regionsrådet i 2020 bevilgede midler til udgående funktioner. De
nye indsatser er overlappende med delprojekt Vest og Horsens, hvorfor man i Region Midt har valgt
af ophøre projekterne og videreføre erfaringerne i de nye indsatser.
OVERORDNET VURDERING AF INDSATSEN
Overordnet set har projektet i Region Midtjylland været udfordret både i sin opstart og
implementering. Delprojekterne i Region Midt har overordnet haft svært ved at etablere samarbejde
internt i regional psykiatrien og mellem bosteder og regional psykiatrien. Der har været mange
fordomme og låste procedurer for samarbejdet, som det har været nødvendigt at gøre op med.
COWIs vurdering er, at delprojekterne i Vest, Horsens og BUA har formået at skabe et godt
samarbejde ved at starte med at etablere et samarbejde på caseniveau og derfra udbrede det til et
bredere samarbejde, hvor samtlige aktører inddrages i sagen (sagsbehandler, pårørende, egen læge
m.fl.). Der er flere steder etableret kontinuerlige, tværsektorielle samarbejdsmøder, hvor patienten og
alle de fagprofessionelle i patientens netværk mødes.
Region Nordjylland
BESKRIVELSE AF PROJEKT
Projektet har som mål at styrke opsporingen af borgere med psykiske lidelser på bosteder, så
borgeren hurtigere og lettere kan få kvalificeret hjælp, samt øge medarbejdernes kompetencer på
bosted i forhold til forebyggelsen og håndtering af konflikter og vold.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0027.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
27
Projektets faglige indsats har følgende to aktiviteter:
1.
Telefonisk rådgivning. Hurtigere og lettere adgang til akut og subakut psykiatrisk hjælp
gennem etablering af telefonisk rådgivning vedrørende borgere på bosted som ikke allerede
er patienter i regional psykiatrien til læge i vagtfunktion i regional psykiatrien samt borgere på
bosted som allerede er patienter i regional psykiatrien til patienternes vanlige behandlere
(læger og sygeplejersker).
Målrettet kompetenceudvikling af medarbejdere på de tre inkluderede bosteder med fokus
på nedbringelse af konflikter og voldsepisoder, herunder undervisning med fokus på
forebyggelse og udgangspunkt i bosteds konkrete problemstillinger i forhold til vold, fysiske
rammer og handlemuligheder. Derudover tilbud om supervision på konfliktsituationer,
implementering af forebyggelsestiltag mm. samt tilbud om konsulentbistand i forhold til
udarbejdelse af aggressionsprofiler og handlestrategier på særligt udfordrende borgere.
Medarbejderne på bostederne skal gennemgå et kursus. Det foregår ved grundkurser af 3
dages varighed (afsæt i regional psykiatrien) og her er alle datoer på plads. Der er to dage om
konfliktforebyggelse og den sidste dag om fysiske greb.
2.
IMPLEMENTERING AF PROJEKTET
Region Nordjylland har lykkedes med at implementere indsatsen. Dog kom projektet senere i
gang end planlagt grundet rekrutteringsudfordringer. Særligt var det svært at finde lægefaglige
kompetencer til at indgå i projektet. Dertil tog det længere tid end forventet at komme i gang
med undervisning af konfliktforebyggelse, idet de ikke havde forventet at skulle tilpasse
undervisningsprogrammet til lokale forhold og behov. På trods af ovenstående har projektet
overholdt tidsplanen.
Udover de planlagte aktiviteter har projektet udviklet et e-læringsprogram for at understøtte
konfliktforebyggelse med et tværsektorielt sigte. Dette er blevet varmt modtaget ude på bostederne.
OVERORDNET VURDERING AF INDSATSEN
Projektet har især fokuseret på kompetenceudvikling på bosteder. Ca. 70 medarbejdere og 6
ledere er blevet undervist i projektperioden, herunder er 9 vedligeholdelsesinstruktører blevet
uddannet, som skal sikre, at den opbyggede viden bliver i organisationen. COWI vurderer, at Region
Nordjyllands kompetenceudvikling har bidraget til at styrke medarbejderne på bosteders arbejde.
Dels er de blevet mere trygge ved at gå på arbejde, fordi de har redskaber og viden til at deeskalere
konfliktfyldte situationer med beboere, dels har medarbejderne gennemgået en kulturforandring,
fordi de har fået fælles viden, fælles sprog og fælles handlerum og nu arbejder i et miljø, hvor
det er blevet legalt at sige fra, og hvor man i langt højere grad involverer beboerne i at forebygge
konflikter. Dertil har de fået fælles sprog med regional psykiatrien, hvilket vi vurderer har bidraget
til at forbedre samarbejdet mellem bostederne og regional psykiatrien. Desuden er forekomsten af
voldsepisoder, arbejdsskader som følge af konflikter og vold samt sygefravær faldet på bostederne i
projektperioden. COWIs vurdering er, at Region Nordjyllands primære fokus på kompetenceudvikling
har bidraget til, at der er etableret et stærkt samarbejde mellem regional psykiatrien og bostederne,
fordi der er skabt en fælles tilgang og sprog.
Akuttelefonen har været mindre succesfuld, idet der har været 25 henvendelser til akuttelefonen
siden 2018. Region Nordjylland har også besluttet, at akuttelefonen ikke fortsættes efter endt
projektperiode. Det er COWIs vurdering, at der forskellige forklaringer på, at akuttelefonen ikke er
blevet benyttet. Dels vurderer vi, at kendskabet til akuttelefonen ikke er blevet tilstrækkeligt udbredt,
dels har projektteamets tilstedeværelse i forbindelse med kompetenceudvikling på bostederne
mindsket behovet for akutte henvendelser. Ydermere har nogle medarbejdet på bostedet oplevet,
at de blev mødt af læger, der ikke kendte til projektet og derfor ikke kendte medarbejderen, hvilket
har medført, at de ikke har haft lyst til at benytte akuttelefonen. Endelig har kompetenceudviklingen
betydet, at medarbejderne på bostederne er blevet bedre til at håndtere/deeskalere situationer med
beboerne, hvorfor der af den grund har været et mindre behov for akutte henvendelser.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0028.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
28
BILAG A. Metode
I dette bilag uddybes evalueringsmetode.
A.1
SPØRGESKEMABASERET FØR-EFTER MÅLING
De spørgeskemabaserede målinger skal hjælpe med at dokumentere projekternes indsatser, og
evaluere implementeringen samt virkningen som indsatserne har på medarbejdere og beboere
på de socialpsykiatriske bosteder i forhold til at øge medarbejdernes kompetencer til bl.a. at
håndtere beboere med psykiske lidelser, skabe integrerede forløb, forbedre livskvaliteten blandt
beboerne og øge sikkerheden på bostederne. Den indledende før-måling af indsatserne er udfyldt af
medarbejdere på bostederne fra projekternes respektive regioner.
Formålet med spørgeskemaundersøgelsen er at afdække, om de seks projekter formår at:
1.
2.
3.
Skabe integrerede forløb for og hjælpe medarbejdere på bosted med borgere med
psykiske lidelser.
Øge sikkerheden på bosted samt nedbringe voldsepisoder.
Opspore borgere med psykiske lidelser på bosted, hvor der er indikation for indlæggelse i den
regionale psykiatri.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0029.png
EVALUERING AF “STYRKET SUNDHEDSFAGLIG RÅDGIVNING
OG LETTERE ADGANG TIL PSYKIATRISK UDREDNING”
29
For at kunne give et præcist billede af hvilken effekt indsatserne i projekterne har haft på
ovenstående resultatmål, har vi gennemført to målinger i den spørgeskemabaserede før/-
eftermåling: Ved opstart af projekterne og i forbindelse med afslutningen. Herved blev det muligt at
sammenligne bostedernes viden, færdigheder og praksis før opstart af projekterne (før-måling) og
ved efterslutning af projektet (eftermåling).
Spørgeskemaet blev oprettet og sendt ud via SurveyXact. Spørgeskemaet blev sendt til ledere
på de forskellige bosteder i projektet via e-mail, som derfra havde til opgave at dele spørgeskemaet
med deres personale. Der blev udsendt i alt to rykkere. Første rykker blev udsendt efter en uge
og anden efter 10 dage. Da projektet har foregået over en længere tidsperiode, har der været
en vis udskiftning af personalegruppen på bostederne. Det er en udfordring i forhold til før- og
efteranalyserne, idet en del respondenter fra baselineundersøgelsen ikke vil være til stede til at besvare
det opfølgende spørgeskema. Svarene fra før- og eftermålingen er derfor ikke 100% sammenlignelige.
På trods af gentagende rykkere fik vi aldrig en eftermåling fra bostederne i Region Sjælland.
Denne region er derfor ikke med i eftermålingen. Vi er opmærksomme på, at dette kan have
påvirket vores fund.
Af hensyn til diskretionering af enkeltpersoner, er der foretaget sammenlægninger eller udeladelser
i visse tilfælde, hvor der er få besvarelser i enten en svarmulighed eller ved kryds med en
baggrundsvariabel. Det vil sige, at visse grupper kan være lagt sammen eller udeladt i en graf eller
tabel for at undgå mulig identificering af enkelte individers besvarelser. De steder, hvor dette er
tilfældet, er det noteret i grafens eller tabellens note, hvori det er angivet hvilke grupper, der er lagt
sammen eller udeladt.
A.2
CASEBESØG
Formålet med casestudierne var at opnå indgående viden om implementeringen af puljens seks
projekter herunder om projekterne forsat arbejder ud fra den indsatsteori, som blev afdækket i
opstartsfasen. Herved har vi afslutningsvis præcist kunne afdække, hvilke aktiviteter (hvilke modeller),
som har ført til hvilke resultatmål. Derudover har casestudierne bidraget med viden om, hvorvidt der
er sket ændringer i projekternes kontekstuelle forhold, givet et indblik i forankringen samt givet et
indblik i de faglige og organisatoriske gevinster på bostederne for medarbejdere og beboere.
De seks projekter, som indgår i evalueringen, er alle organiseret forskelligt ligesom det ser ud til at
diagnosegrupperne varierer mellem enhederne. Vi har gennemført seks casestudier – et på hver
psykiatrienhed som deltager i evalueringen ved henholdsvis opstart og midtvejs i projektperioden.
Dataindsamlingen i hvert case-studium har inkluderet både face-to-face interviewundersøgelser
med blandt andet ledelse og medarbejdere hos de deltagende psykiatrienheder i regionerne, samt
face-to-face interviews med ledelse, medarbejdere på de deltagende psykiatriske botilbud, som
indgår i projektet.
A.3
SELVEVALUERING
Projektlederne har løbende skullet registrere, blandt andet hvor mange medarbejdere og beboere,
som berøres af indsatsen, om der bliver gennemført aftalt kompetenceudvikling mm.
Selvevalueringen består i to dele: En generisk del på tværs af alle seks projekter og en projektspecifik
del for hver deltagende enhed i regional psykiatrien. Den generiske del af selvevalueringsskemaet
består i, at projekterne løbende skal registrere, hvor mange medarbejdere og beboere, som berøres
af indsatsen, om der bliver gennemført aftalt kompetenceudvikling mm. Den projektspecifikke del
af selvevalueringen udvikles på baggrund af projekternes individuelle indsatsteorier. I denne del er
projekterne løbende blevet bedt om at registre, hvordan de lever op til de individuelle mål, som de
har sat for deres projekt.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Orientering om evaluering af Styrket sundhedsfaglig rådgivning og lettere adgang til psykiatrisk udredning, fra sundhedsministeren
2469385_0030.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
DK-2800
Kongens Lyngby
Danmark
TLF
FAX
E-MAIL
WWW
56 40 00 00
56 40 99 99
[email protected]
cowi.dk