Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 443
Offentligt
2621347_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPAMN
Koordineret med:
Sagsnr.: 2204146
Dok. nr.: 2307162
Dato: 07-07-2022
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Skærpet straf ved ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer af drengebørn,
ændring af sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse med
utilsigtede hændelser og ophævelse af Styrelsen for Patientklagers pligt til at
udgive en årsberetning)
§1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 731 af 8. juli 2019, som ændret ved
lov nr. 816 af 9. juni 2020, § 3 i lov nr. 1855 af 9. december 2020, § 1 i lov
nr. 1185 af 8. juni 2021 og § 1 i lov nr. 478 af 26. april 2022, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 74
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
En person, der ikke har autorisation som læge eller fungerer som
dennes medhjælp, jf. § 18, må ikke uden medicinsk indikation fjerne
forhuden på en dreng under 18 år.«
2.
I
§ 89
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Den, der i strid med § 74, stk. 3, uden medicinsk indikation fjerner
forhuden på en dreng under 18 år, straffes med fængsel i indtil 1 år.«
§2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022, som
ændret ved § 5 i lov nr. 478 af 26. april 2022 og § 4 i lov nr. 699 af 24. maj
2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 199, stk. 2, 2 pkt.,
indsættes efter »hvornår og i hvilken form
rapporteringen skal ske«: »eller ikke skal ske,«, og efter »og hvad den«
indsættes: »i givet fald«.
§3
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 995 af 14. juni 2018, som ændret bl.a. ved § 24 i lov
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
nr. 1853 af 9. december 2020, § 2 i lov nr. 1855 af 9. december 2020 og §
75 i lov nr. 285 af 27. februar 2021, foretages følgende ændringer:
1.
§ 12, stk. 5
og
6
ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 5.
2.
I
§ 16, stk. 1,
udgår
»og stk. 5, 1.-3. pkt.«
3.
I
§ 16
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn udarbejder en årsberetning om
nævnets virksomhed. Regionen bidrager efter Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævns anmodning med oplysninger til brug for årsberetningen,
herunder oplysninger om klager, der er bortfaldet efter en dialog med
regionen, jf. § 2, stk. 3. Årsberetningen offentliggøres og sendes til
sundhedsministeren, Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen,
regioner og kommuner.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske
forhold tilsiger.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpet straf ved ikke-terapeutiske omskæringer af drengebørn
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Regulering af ikke-terapeutiske omskæringer af drengebørn
2.1.1.2. Sundhedspersoners videregivelse af oplysninger ved
mistanke om ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer
2.1.2. Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse med
utilsigtede hændelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Styrelsen for Patientklagers pligt til at udgive en årsberetning
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
1. Indledning og baggrund
1.1. Skærpet straf ved ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer
Regeringen vil ulovlige og farlige omskæringer til livs. Regeringen er op-
mærksom på en række sager, hvor personer, der ikke er læger eller deres med-
hjælp, har foretaget ikke-terapeutiske omskæringer på drengebørn. Det gæl-
der personer, der er bosiddende i Danmark, men også personer, der er rejst til
Danmark for at foretage disse indgreb.
Regeringen nedsatte derfor en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse
af Justitsministeriet, Sundhedsministeriet, Social- og Ældreministeriet samt
Udlændinge- og Integrationsministeriet, der fik til opgave at komme med ini-
tiativer til bekæmpelse af ulovlige omskæringer.
Arbejdsgruppen har udarbejdet seks initiativer, som gruppen har anbefalet, at
der skal arbejdes videre med. Et af initiativerne omhandler en oplysningsind-
sats rettet mod sundhedspersonerne med information om, hvornår og hvortil
sundhedspersonerne kan rette henvendelse, når de modtager en dreng, der har
komplikationer efter en omskæring, og det mistænkes, at indgrebet er foreta-
get ulovligt. Et andet initiativ handler om at skærpe strafferammen for ulov-
lige omskæringer.
Med dette lovforslag ønsker regeringen at udmønte de initiativer, der på sund-
hedsområdet kræver lovændring. Forslaget går ud på at skærpe strafferammen
for ulovlige omskæringer. Ved den skærpede straf sikres der samtidigt enty-
dig hjemmel til, at sundhedspersoner kan videregive oplysninger om formo-
dede overtrædelser af reglerne til bl.a. politiet. Forslaget skaber derfor samti-
digt bedre muligheder for politiet til at efterforske disse ulovligheder.
1.2. Sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede
hændelser
En sundhedsperson har pligt til at rapportere alle utilsigtede hændelser, som
han eller hun i princippet måtte blive opmærksom på som led i sit faglige
virke. En utilsigtet hændelse er kort sagt en begivenhed, som enten var
skadeforvoldende eller kunne være skadeforvoldende og som ikke skyldes
patientens sygdom.
Formålet med rapporteringen af utilsigtede hændelser er at uddrage læring,
således at lignende hændelser i sundhedsvæsenet kan undgås i fremtiden.
Rapporteringerne om utilsigtede hændelser er udover at styrke
patientsikkerheden også med til at understøtte en kultur, hvor der er fokus på
og åbenhed om fejl, uden at berørte sundhedspersoner samtidig har grund til
at frygte sanktioner.
Den generelle pligt til at rapportere utilsigtede hændelser har medført
særdeles mange indrapporteringer.
Styrelsen for Patientsikkerhed har gennemført projektet
Utilsigtede
hændelser og læring i sundhedsvæsenet
blandt andet med det formål at
forbedre rapporteringsordningen for utilsigtede hændelser. I den forbindelse
afprøvede mere end 100 kliniske enheder i 2020 en række forsøg, som havde
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
til formål at gøre det lettere at rapportere og lettere at uddrage læring af de
rapporterede utilsigtede hændelser. Tilbagemeldingerne var positive.
På baggrund heraf har Styrelsen for Patientsikkerhed anbefalet, at en
sundhedsperson som led i sin faglige virksomhed skal rapportere utilsigtede
hændelser, som har medført eller bidraget til alvorlige eller dødelige
konsekvenser for patienten, eller som kunne have haft alvorlige eller dødelige
konsekvenser for patienten. Utilsigtede hændelser, som ikke er omfattet af
disse to kategorier, bør efter styrelsens opfattelse ligeledes rapporteres, hvis
personer med rapporteringspligt vurderer, at hændelserne kan bidrage til
læring og forbedring af patientsikkerheden og derfor er relevante at
rapportere.
Med lovforslaget sikres det retlige fundament for at målrette og forenkle
sundhedspersoners pligt til at rapportere utilsigtede hændelser, således at det
er de alvorligste eller potentielt mest alvorlige utilsigtede hændelser, der skal
rapporteres. Samtidig foreslås det, at øvrige utilsigtede hændelser, som der
kan uddrages læring af til gavn for patientsikkerheden, også skal rapporteres.
På den måde sikres det, at alle relevante utilsigtede hændelser rapporteres.
Lovforslaget sikrer samtidig, at sundhedspersoner ikke skal bruge unødig tid
på rapportering af utilsigtede hændelser, som der ikke kan uddrages læring
af. Sundhedspersonerne kan i stedet anvende ressourcer på at tilegne sig den
læring, som den mere målrettede rapportering er en konsekvens af.
1.3. Styrelsen for Patientklagers pligt til at udgive en årsberetning
Styrelsen for Patientklager fungerer som patienternes klageadgang på sund-
hedsområdet. Patienternes klager og patienternes øvrige erfaringer med sund-
hedsvæsenet er en væsentlig kilde til læring i sundhedsvæsenet. Styrelsen for
Patientklager skal ved aktiv formidling medvirke til, at den viden omsættes
til konkrete tiltag til gavn for fremtidige patienter. Ud over at underrette om
afgørelser i de konkrete sager skal Styrelsen for Patientklager regelmæssigt
udsende systematisk udarbejdede praksissammenfatninger, såvel om sund-
hedsfaglige spørgsmål som om fortolkningen af patientrettigheder.
Styrelsen er herudover efter § 12, stk. 6, i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven) forpligtet til at udar-
bejde en årsberetning om styrelsens virksomhed. Med dette lovforslag ønsker
regeringen at afbureaukratisere processen med vidensdeling til sundhedsvæ-
senet, således at Styrelsen for Patientklager ikke i en årsberetning skal rede-
gøre for viden, som i forvejen er tilgængelig og videreformidlet til regioner,
kommuner og andre.
Derudover er ønsket med lovforslaget at frigive ressourcer til klagesagsbe-
handling og videreformidling af viden, som ikke i forvejen er tilgængelig for
regioner og kommuner.
På den baggrund foreslås det, at Styrelsen for Patientklagers forpligtelse til at
udarbejde en årsberetning ophæves.
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Som en konsekvens heraf foreslås det også, at kommuner og regioners pligt
til årligt at redegøre for konkrete initiativer på baggrund af Styrelsen for Pa-
tientklagers årsberetning ophæves. Det indebærer en afbureaukratisering i
kommuner og regioner, så der frigives ressourcer til kommunerne og regio-
nernes kerneopgave – at behandle patienter.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpet straf ved ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Regulering af ikke-terapeutiske omskæringer af drengebørn
Det fremgår af § 74, stk. 1, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven), at en person, der ikke har
autorisation som læge, ikke må behandle en person for veneriske sygdomme
i smittefarligt stadium, tuberkulose eller anden smitsom sygdom.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at en person, der ikke har autorisation
som læge, ikke, medmindre andet er særligt lovhjemlet, må foretage operative
indgreb, iværksætte fuldstændig eller lokal bedøvelse, yde fødselshjælp, an-
vende lægemidler, der kun må udleveres fra apotekerne mod recept, eller an-
vende røntgen- eller radiumbehandling eller behandlingsmetoder med elek-
triske apparater, mod hvis anvendelse af uautoriserede personer Styrelsen for
Patientsikkerhed har nedlagt forbud på grund af behandlingens farlighed.
Herved definerer bestemmelsen, hvilke behandlinger m.v., det er forbeholdt
læger at foretage. Det drejer sig typisk om behandling af sygdomme, der er
farlige for almenheden på grund af smittefare, og om indgreb og behandlinger
m.v., der kræver en betydelig faglig kompetence at udføre, så som operative
indgreb, bedøvelse, fødselshjælp, anvendelse af receptpligtige lægemidler,
røntgen- eller radiumbehandling m.v.
Et ”operativt indgreb” defineres almindeligvis som et indgreb, der medfører
gennembrud af hud, væv eller slimhinder, eller et indgreb med indførelse af
apparatur i de naturlige legemsåbninger, uanset om det foretages i diagnostisk
eller terapeutisk øjemed.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende (2005-
2006), Tillæg A, L 111, som fremsat den 14. december 2005, side 3232, at
det generelt er forbeholdt læger at foretage operationer, hvad enten disse fo-
retages med et terapeutisk eller et ikke-terapeutisk formål. Kerneområdet for
de kirurgiske specialer er selvsagt at foretage operative indgreb, der tjener et
terapeutisk formål.
Det følger videre af bemærkningerne, at det i forbindelse med visse mindre
indgreb, hvor der hovedsageligt er tale om gennembrud af huden, tillægges
vægt, at der er tale om et ikke-terapeutisk formål. Hvis et indgreb uden tera-
peutisk formål er mere omfattende end den ovennævnte gennembrydning af
huden, regnes dette for et operativt indgreb i § 74´s forstand, og således er
forbeholdt læger og disses medhjælp at udføre.
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Med ikke-terapeutisk formål forstås et indgreb, der sker uden medicinsk in-
dikation.
Et eksempel på dette er omskæring af drenge. Omskæring af drenge er således
omfattet af begrebet operativt indgreb, idet en del af forhuden bortskæres,
afklemmes eller fjernes operativt på anden måde. Indgrebet er dermed omfat-
tet af § 74, stk. 2, i autorisationsloven som en behandling, der er forbeholdt
læger.
Det fremgår af § 18 i autorisationsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan
fastsætte nærmere regler om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af
medhjælp.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009
om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af
forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed).
Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at en sundhedsperson, der er
autoriseret i henhold til lov om autorisation af sundhedspersoner og om sund-
hedsfaglig virksomhed (autorisationsloven), kan delegere alle former for for-
beholdt sundhedsfagligt virksomhed, jf. autorisationslovens § 1, stk. 3, til en
medhjælp, jf. dog §§ 2 og 3.
Det betyder, at lægen f.eks. kan delegere ikke-terapeutisk omskæring til en
medhjælp. Det er lægens ansvar at sikre sig, at medhjælpen har de fornødne
og relevante kompetencer og erfaring til omskæringen fagligt forsvarligt, li-
gesom lægen i fornødent omfang skal føre tilsyn med medhjælpens udførelse
af virksomheden.
Det fremgår desuden af Styrelsen for Patientsikkerheds vejledning nr. 9813
af 14. november 2020 om ikke-terapeutisk omskæring af drenge, at kravet om
lægeligt tilsyn med medhjælpen ved ikke-terapeutiske omskæring af drenge
indebærer, at lægen skal være til stede under indgrebet for herved at føre til-
syn med medhjælpens udførelse af den forbeholdte virksomhed.
Hvis personer, der ikke er tillagt et forbeholdt virksomhedsområde, udøver
forbeholdt virksomhed på baggrund af delegation i overensstemmelse med
reglerne herom, vil dette ikke indebære en overtrædelse af autorisationslovens
§ 74, stk. 2, og dette vil derfor ikke være strafbart.
Overtrædelse af § 74, stk. 2, er strafbar. Det fremgår af § 89 i autorisationslo-
ven, at en person, der uden autorisation som læge eller uden at være berettiget
hertil i medfør af regler udstedt i medfør af § 49, stk. 2, foretager operative
indgreb, iværksætter fuldstændig eller lokal bedøvelse, yder fødselshjælp, an-
vender lægemidler, der kun må udleveres fra apotekerne mod recept, eller
anvender røntgen- eller radiumbehandling eller behandlingsmetoder med
elektriske apparater, mod hvis anvendelse af uautoriserede personer Styrelsen
for Patientsikkerhed har nedlagt forbud på grund af behandlingens farlighed,
jf. § 74, stk. 2, straffes med fængsel i indtil 1 år, under formildende omstæn-
digheder med bøde.
Side 7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621347_0008.png
Straffeloven regulerer ligeledes legemsindgreb. Det fremgår af straffelovens
§ 244, stk. 1 (simpel vold), at den, som øver vold mod eller på anden måde
angriber en andens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år. Det
fremgår endvidere af straffelovens § 245, stk. 1 (grov vold), at den, der udøver
et legemsangreb af særligt rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig
i mishandling, straffes med fængsel indtil 6 år.
I TfK 2020.345 blev en person, der ikke havde lægeautorisation i Danmark,
ved Østre Landsret dømt for overtrædelse af autorisationslovens § 74, stk. 2,
om overtrædelse af lægeforbeholdt virksomhed. Straffen blev fastsat til
bøde på 25.000 kr. Der blev fastsat en forvandlingsstraf til fængsel i 14
dage. Østre Landsret ændrede derved samtidigt byrettens dom, der fandt til-
talte skyldig i overtrædelse af autorisationsloven og straffelovens § 245, stk.
1, og fastsatte straffen til betinget fængsel i 40 dage. Landsretten fandt det
efter en samlet vurdering ikke bevist, at personen, der efter det oplyste var
læge fra Syrien og havde en omfattende erfaring med omskæring af drenge-
børn, havde gjort sig skyldig i strafbar vold i forbindelse med den rituelle
omskæring.
Ved Retten i Aarhus’ dom af 4. juni 2015 blev en person dømt for overtræ-
delse af straffelovens § 245, stk. 1 (legemsangreb af særligt rå, brutal eller
farlig karakter), for at have omskåret en tre måneder gammel dreng. Straffen
blev fastsat til 3 måneders ubetinget fængsel. Det fremgår af dommens præ-
misser, at idet den pågældende hverken var læge eller under tilsyn af en sådan,
var indgrebet ulovligt. Det var derfor uden betydning, om drengens forældre
havde meddelt samtykke til indgrebet. Det forhold, at omskæringen var sket
af religiøse og kulturelle årsager, gjorde heller ikke indgrebet lovligt.
2.1.1.2. Sundhedspersoners videregivelse af oplysninger ved mistanke om
ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer
Sundhedsloven indeholder i kapitel 9 regler om tavshedspligt, videregivelse
og indhentning af helbredsoplysninger m.v.
Det er fastsat i sundhedslovens § 40, at en patient har krav på, at sundheds-
personer iagttager tavshed om, hvad de under udøvelsen af deres erhverv er-
farer eller får formodning om angående helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger, jf. dog reglerne i denne lov (dvs. sundhedsloven).
Videregivelse af helbredsoplysninger m.v. til andre formål end konkret og
aktuel behandling af patienten kan ske efter sundhedslovens § 43. Efter stk. 1
kan sundhedspersoner med patientens samtykke til andre formål end behand-
ling videregive oplysninger om patientens helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger til sundhedspersoner, myndigheder, organisationer, private per-
soner m.fl.
Det følger af sundhedslovens § 14 sammenholdt med forældreansvarslovens
regler, at det er forældremyndighedsindehaveren, der skal give samtykke til
videregivelse og indhentning af helbredsoplysningerne m.v. om en mindre-
årig patient under 15 år. En patient, der er fyldt 15 år, kan selv give
Side 8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
samtykke, jf. sundhedslovens § 17, stk. 3, 2. pkt. Betingelserne for samtykket
fremgår af sundhedslovens § 44 og bekendtgørelse nr. 359 af 4. april 2019
om information og samtykke i forbindelse med behandling og ved videregi-
velse og indhentning af helbredsoplysninger m.v., § 8 og § 10.
Uden patientens samtykke kan sundhedspersoner efter § 43, stk. 2, nr. 1-5,
videregive oplysninger som nævnt i stk. 1, når det følger af lov eller bestem-
melser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives og oplysnin-
gen må antages at have væsentlig betydning for den modtagende myndigheds
sagsbehandling (nr. 1), når videregivelsen er nødvendig for berettiget vareta-
gelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten,
sundhedspersonen eller andre (nr. 2), når videregivelsen er nødvendig for, at
en myndighed kan gennemføre tilsyns- og kontrolopgaver (nr. 3), når videre-
givelsen sker til et myndighedsgodkendt akkrediteringsorgan og er nødvendig
med henblik på dokumentation af arbejdsgange til brug for akkreditering (nr.
4) eller videregivelsen sker til brug for opfølgning på en utilsigtet hændeles
i regionen, kommunen eller et privat sygehus (nr. 5).
Det følger af lovbemærkningerne til § 26, stk. 2, i lov om patienters retsstil-
ling, jf. Folketingstidende 1997-98 (2. samling), tillæg A, side 541-543, som
er videreført i sundhedslovens § 43, stk. 2, at det forudsættes, at sundhedsper-
sonen i almindelighed, medmindre der foreligger særlige grunde, forinden vi-
deregivelse finder sted, forsøger at indhente patientens samtykke. Det forud-
sættes endvidere at der aldrig efter stk. 2 må ske videregivelse af oplysninger
i et videre omfang, end det er påkrævet efter formålet.
Bestemmelsen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, er en værdispringsregel,
der som udgangspunkt forudsætter en konkret vurdering i hvert enkelt til-
fælde. Bestemmelsen er kun relevant, hvor der ikke er fastsat udtrykkelige
pligtudleveringsbestemmelser som nævnt i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1.
Det følger af lovbemærkningerne til § 26, stk. 2, nr. 1, i lov om patienters
retsstilling, jf. Folketingstidende 1997-98, tillæg A, side 541-543, som er vi-
dereført i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, at i forhold til politi og anklage-
myndighed vil en videregivelse af oplysninger bl.a. være berettiget, såfremt
der er tale om efterforskning af alvorlig kriminalitet som manddrab, seksual-
forbrydelser, grovere vold m.v., herunder vold mod børn. Det er i den forbin-
delse uden betydning, om politiet fremsætter begæring om udlevering af op-
lysninger, eller der opstår spørgsmål om videregivelse på sundhedspersonens
eget initiativ, f.eks. i forbindelse med overvejelse om indgivelse af anmel-
delse om strafbart forhold.
Bestemmelsen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, indebærer i princippet, at
der ikke i nogen tilfælde er pligt til at videregive oplysninger til f.eks. politi
og anklagemyndighed, uanset hvor grov kriminalitet m.v. der er tale om. Det
forudsættes som modstykke hertil, at der i alle tilfælde, hvor videregivelse må
anses for berettiget, foretages en konkret vurdering af, om videregivelse også
bør finde sted.
Side 9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621347_0010.png
2.1.2. Sundhedsministeriet overvejelser og den foreslåede ordning
Omskæringer af drengebørn, der foretages af personer, der ikke har
autorisation som læge eller er dennes medhjælp, kan medføre store skader på
drengebørn, hvis det går galt.
Styrelsen for Patientsikkerhed har på basis af oplysninger fra Sundhedsdata-
styrelsen, Københavns Universitet og repræsentanter fra religiøse miljøer
estimeret, at der er ca. 2.000 ikke-terapeutiske omskæringer i Danmark. Heraf
er alene omkring halvdelen registreret i Landspatientregistret. Det vil sige, at
der formentlig udføres ca. 1.000 ikke-terapeutiske omskæringer, som myn-
dighederne ikke har kendskab til. Det må formodes, at en del af dette mørketal
dækker over omskæringer, der foretages i det skjulte og er ulovlige, dvs. at
indgrebene foretages af en person, der ikke er læge eller dennes medhjælp.
Det er Sundhedsministeriets opfattelse, at ulovlige omskæringer bør straffes
med fængsel og ikke alene med bøde.
Sundhedsministeriet er i den forbindelse opmærksomt på, at ulovlige omskæ-
ringer vil kunne straffes med fængsel i indtil 1 år, under formildende omstæn-
digheder med bøde, efter autorisationslovens § 89, ligesom der vil kunne
straffes efter straffelovens §§ 244 eller 245 om simpelt hhv. grov vold.
Sundhedsministeriet er også opmærksomt på, at domstolspraksis på området
synes at være sparsom, og at straffen i de sager, som ministeriet er bekendt
med, alene har været bøde eller fængsel i tre måneder.
Det er endvidere Sundhedsministeriets vurdering, at der er en åbenbar almen
interesse i at bekæmpe de ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer, og at der
heri indgår med en vis vægt, at kriminalitetsforebyggelse og opklaringsmu-
lighederne er vanskeliggjort af, at omskæringer i Danmark også foretages af
omrejsende personer, der ikke er autoriserede læger eller deres medhjælp.
Det er efter Sundhedsministeriet opfattelse afgørende for politiets mulighed
for efterforskning af disse ulovlige omskæringer, at politiet bliver underrettet,
når der er mistanke om en ulovlig omskæring. Der er derfor efter Sundheds-
ministeriet opfattelse behov for at sikre, at sundhedspersoner – i deres møde
med børn og forældre – i øget grad foretager anmeldelse til politiet ved mis-
tanke om ulovlige omskæringer, og at sundhedspersoner kan videregive op-
lysninger til politiet uden at indhente samtykke fra f.eks. forældrene.
Sundhedsministeriet er dog også opmærksomt på, at der ikke på nuværende
tidspunkt er entydig hjemmel til, at sundhedspersoner kan videregive oplys-
ninger til politiet ved mistanke om ulovlig omskæring uden at indhente sam-
tykke fra f.eks. forældrene.
Det skyldes, at det kan give anledning til tvivl, om en mistanke om en ulovlig
ikke-terapeutisk omskæring, der vil kunne være en overtrædelse af autorisa-
tionslovens § 74, stk. 2, er så alvorlig, at sundhedspersoner vil kunne videre-
give oplysninger til f.eks. politiet efter sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2. En
sådan mistanke om, at der er tale om en ulovlig omskæring, kan eventuelt
Side 10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621347_0011.png
opstå, hvis der er opstået komplikationer efter omskæringen, som sundheds-
personer er blevet bekendt med.
En ulovlig ikke-terapeutisk omskæring vil dog efter omstændighederne
kunne straffes som vold efter straffelovens § 244 eller grov vold efter straffe-
lovens § 245. I forbindelse med efterforskning af sager om grov vold vil sund-
hedspersoner som udgangspunkt kunne videregive oplysninger efter værdi-
springsreglen, jf. § sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2.
Det foreslås på den baggrund at skærpe strafferammen for ulovlige ikke-tera-
peutiske omskæringer ved en særskilt bestemmelse herom i autorisationslo-
ven. Forslaget indebærer, at der vil blive indsat en særskilt bestemmelse i au-
torisationsloven om, at en person, der ikke har autorisation som læge eller er
dennes medhjælp, ikke uden medicinsk indikation må fjerne forhuden på en
dreng under 18 år.
Dette suppleres med en strafbestemmelse, hvorefter personer, der ikke er læ-
ger eller deres medhjælp, der fjerner forhuden på en dreng under 18 år, straf-
fes med fængsel i indtil 1 år. Det er hensigten, at straffen skal hæves i forhold
til den nuværende domstolspraksis. Det betyder, at domstolene fremadrettet
vil skulle udmåle strengere straffe ved overtrædelse af autorisationslovens
regler om forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed, der omhandler ikke-tera-
peutiske omskæringer af drengebørn under 18 år. Bestemmelsen vil også be-
tyde, at overtrædelsen fremover alene vil kunne straffes med fængsel og ikke
alene med bøde.
Den foreslåede skærpede strafbestemmelse vil samtidigt indebære, at , sund-
hedspersoner med hjemmel i værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk.
2, nr. 2, efter en konkret vurdering vil kunne videregive helbredsoplysninger
og andre fortrolige oplysninger uden samtykke fra forældremyndighedsinde-
haveren, hvis patienten er under 15 år, eller uden samtykke fra patienten selv,
hvis patienten er over 15 år, til politiet og anklagemyndigheden i forbindelse
med politiets efterforskning, hvis der er mistanke om, at patienten har været
udsat for ulovlig omskæring. Det bemærkes i den forbindelse, at sundheds-
personers videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysnin-
ger efter værdispringsreglen i forhold til politi og anklagemyndighed bl.a. er
berettiget, hvis der er tale om efterforskning af alvorlig kriminalitet som
manddrab, seksualforbrydelser, grovere vold m.v., herunder vold mod børn.
Det bemærkes endvidere, at overtrædelse af den foreslåede skærpede strafbe-
stemmelse for at udføre ulovlig ikke-terapeutisk omskæring vil skulle betrag-
tes som alvorlig kriminalitet ved vurderingen af, om værdispringsreglen i
sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, kan anvendes.
2.2. Sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede
hændelser
2.2.1 Gældende ret
En sundhedsperson, der som led i sin faglige virksomhed bliver opmærksom
på en utilsigtet hændelse, skal efter § 198, stk. 2, i sundhedsloven, rapportere
hændelsen til regionen. En hændelse, der er forekommet i den kommunale
sundhedssektor, jf. afsnit IX, skal dog rapporteres til kommunen.
Side 11
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Dette finder tilsvarende anvendelse på ambulancebehandlere, apotekere og
apotekspersonale.
Det fremgår af § 198, stk. 5, i sundhedsloven, at der ved en utilsigtet hændelse
forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfarlig virk-
somhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og
information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd
kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og
som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men for-
inden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændig-
heder.
Det fremgår af § 199, stk. 1, i sundhedsloven, at Styrelsen for Patientsikker-
hed modtager rapporteringer fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen om
utilsigtede hændelser og opretter et nationalt register herfor. Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed analyserer og videreformidler viden til sundhedsvæsenet på
baggrund af de modtagne rapporteringer.
Det fremgår af § 199, stk. 2, 1. pkt., i sundhedsloven, at Styrelsen for Patient-
sikkerhed fastsætter nærmere regler om, hvilke utilsigtede hændelser der skal
rapporteres af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for Patient-
sikkerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den
skal indeholde. Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter endvidere efter be-
stemmelsens stk. 2, 2. pkt., nærmere regler om, i hvilke tilfælde personer om-
fattet af § 198, stk. 2, skal rapportere om utilsigtede hændelser til regionsrådet
og kommunalbestyrelsen, hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske,
og hvad den skal indeholde.
Bemyndigelsen i § 199, stk. 2, i sundhedsloven er udmøntet i bekendtgørelse
nr. 1 af 3. januar 2011 om rapportering af utilsigtede hændelser i sundheds-
væsenet m.v.
Det fremgår af § 2 i bekendtgørelsen, at der ved utilsigtede hændelser forstås
i denne bekendtgørelse på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som
ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadeforvoldende eller
kunne have været skadeforvoldende, men forinden blev afværget eller i øvrigt
ikke indtraf på grund af andre omstændigheder. En utilsigtet hændelse omfat-
ter en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virk-
somhed, herunder præhospital indsats eller i forbindelse med forsyning af og
information om lægemidler.
Det fremgår af § 3 i bekendtgørelsen, at rapporteringspligten omfatter hæn-
delser, som en rapporteringspligtig person observerer i forbindelse med, at
hændelserne finder sted, herunder såvel hændelser, som de selv er impliceret
i, som hændelser de pågældende observerer hos andre sundhedspersoner m.v.
Endvidere omfatter rapporteringspligten hændelser, som en rapporterings-
pligtig person efterfølgende bliver opmærksom på i forbindelse med udøvelse
af sin faglige virksomhed.
Side 12
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2.2.2. Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den nuværende ordning, hvorefter sundhedspersoner har pligt til at rapportere
om utilsigtede hændelser trådte i kraft den 1. januar 2004.
Formålet med ordningen var at forbedre patientsikkerheden i
sundhedsvæsenet ved at etablere et system, som skulle modtage
rapporteringer fra sundhedspersoner på sygehuse om utilsigtede hændelser.
Ved analyse af rapporterne og anvendelse af resultaterne heraf i
patientbehandlingen kunne rapporteringssystemet bidrage til, at der
forebyggende kunne reageres fra sundhedsmyndighedernes side, således at
antallet af utilsigtede hændelser blev mindsket, og kvaliteten af
sygehusbehandlingen generelt blev bedret.
Rapporteringerne om utilsigtede hændelser er udover at styrke
patientsikkerheden også med til at understøtte en kultur, hvor der er fokus på
og åbenhed om fejl, uden at berørte sundhedspersoner samtidig har grund til
at frygte sanktioner.
Det blev i den forbindelse fundet hensigtsmæssigt først at koncentrere sig om
at indføre et rapporteringssystem for sygehusvæsenet, herunder de private
sygehuse, for hurtigst muligt at kunne etablere systemet i Danmark.
Rapporteringspligten for utilsigtede hændelser var således ved etableringen
af ordningen alene knyttet til behandling på sygehuse, og på samme måde var
selve definitionen på en utilsigtet hændelse en begivenhed, der var en følge
af behandling eller ophold på et sygehus, og som ikke skyldtes patientens
sygdom. Antallet af rapporteringer af utilsigtede hændelser var med
afgrænsningen til sygehuse også tilsvarende begrænset.
I 2009 og i 2010 blev rapporteringspligten for utilsigtede hændelser udvidet
til også at omfatte store dele af det øvrige sundhedsvæsen som
praksissektoren, den kommunale sundhedssektor, det præhospitale område og
apotekerne. Desuden fik patienter og pårørende mulighed for at rapportere
utilsigtede hændelser. På den måde blev det muligt at uddrage læring fra
rapportering om utilsigtede hændelser fra stort set hele sundhedssektoren, og
ikke kun fra sygehuse.
Udvidelsen af ordningen har givet mulighed for at uddrage læring fra hele
sundhedsvæsenet. Ordningen har dog samtidig medført et meget stort antal
rapporteringer og lagt beslag på ganske betydelige administrative ressourcer
hos særligt de involverede sundhedspersoner. Der har derfor gennem årene
været fokus på, om ordningen kunne moderniseres og målrettes til gavn for
patienterne og patientsikkerheden.
Det er Sundhedsministeriets opfattelse, at ordningen med rapportering af
utilsigtede hændelser bør indrettes på en måde, hvor der uddrages muligt
mulig læring af de ressourcer, der anvendes til rapporteringerne. Det er også
ministeriets opfattelse, at rapporteringerne bør indrettes, så sundhedspersoner
ikke skal bruge unødig tid på rapportering af utilsigtede hændelser, som der
ikke kan uddrages læring af, således at sundhedspersonerne i stedet kan bruge
tiden på at tilegne sig den læring, som den mere målrettede rapportering er en
konsekvens af.
Side 13
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Sundhedsministeriet er i den forbindelse opmærksomt på, at mere end 100
kliniske enheder blandt kommuner og regioner har deltaget i et pilotprojekt,
hvor kun hændelser som havde eller kunne have haft alvorlige eller dødelige
konsekvenser skulle rapporteres. Kommunerne skulle dog fortsat rapportere
utilsigtede hændelser inden for kategorierne ”Medicin ikke givet” og ”Fald”,
hvor konsekvensen ikke var alvorlig på rapporteringstidspunktet. Dette kunne
gøres som samlerapportering. I projektet skulle den rapporteringspligtige
person, hvis en utilsigtet hændelse ikke er omfattet af ovenstående, vurdere,
om hændelsen kan bidrage til læring og forbedring af patientsikkerheden, og
om hændelsen derfor alligevel er relevant at rapportere. Projektet og
resultaterne er modtaget positivt af kommuner og regioner.
De positive resultater fra pilotprojektet vil efter Sundhedsministeriets
opfattelse med fordel kunne udbredes permanent til resten af landet.
Der er imidlertid efter Sundhedsministeriet opfattelse ikke efter den gældende
bemyndigelsesbestemmelse entydig hjemmel til, at Styrelsen for
Patientsikkerhed kan fastsætte en sådan ændret rapporteringspligt.
Det foreslås derfor, at den gældende bemyndigelsesbestemmelse ændres, og
at der derved skabes entydig hjemmel til implementering af en ændret
rapporteringspligt.
Den ændrede bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at
sundhedspersoners rapporteringspligt begrænses og kvalificeres til alvorlige
eller potentielt alvorlige eller dødelige utilsigtede hændelser, eller til
hændelser, der i øvrige kan bidrage til læring eller forbedring. Bemyndigelsen
vil også kunne anvendes til at fastsætte regler om, at visse utilsigtede
hændelser, der uden at være alvorlige eller dødelige, fortsat kan rapporteres
men ved brug af samlerapportering.
2.3. Styrelsen for Patientklagers pligt til at udgive en årsberetning
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 1, 1. pkt., i lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven), at Styrelsen for
Patientklager, behandler klager fra patienter over sundhedsvæsenets
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel
4-9 med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet
en anden klageadgang.
Det fremgår videre af § 2, stk. 1, 1. pkt., at Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn behandler klager fra patienter over autoriserede
sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV med undtagelse af klager, hvor
der i den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden klageadgang.
I medfør af klage- og erstatningslovens § 12, stk. 5, 1. pkt., udarbejder
Styrelsen for Patientklager en årsrapport om Styrelsen for Patientklagers
virksomhed.
Regionerne bidrager efter Styrelsen for Patientklagers anmodning med
oplysninger til brug for årsberetningen, herunder med oplysninger om klager,
Side 14
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
der er bortfaldet efter en dialog med regionen efter klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 5.
Årsberetningen skal offentliggøres og sendes til Sundhedsministeren,
Styrelsen
for
Patientsikkerhed,
Sundhedsstyrelsen,
regionsråd,
kommunalbestyrelser og Søfartsstyrelsen.
I medfør af klage- og erstatningslovens § 12, stk. 6, redegør regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, senest 6 måneder efter Styrelsen for Patientklagers
offentliggørelse af årsrapporten efter stk. 4 over for Styrelsen for
Patientklager, Styrelsen for patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen for, hvilke
initiativer årsberetningen har givet anledning til.
Ud over årsberetningen udarbejder Styrelsen for Patientklager årsberetninger
for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, Ankenævnet for Patienterstatningen
og Det Psykiatriske Ankenævn.
2.3.2. Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I forbindelse med oprettelsen af Patientombuddet (nu Styrelsen for
Patientklager) og indførelsen af det nye patientklagesystem den 1. januar
2011 blev det muligt også at klage over sundhedsvæsenets faglige
virksomhed, hvor det tidligere kun var muligt at klage over konkrete
sundhedspersoners faglige virksomhed.
Der blev samtidigt indført en pligt til, at Patientombuddet skulle udarbejde en
årsberetning. Tilsvarende blev der indført en pligt for regioner og kommuner
til at redegøre for konkrete initiativer på baggrund af årsberetningen.
Det blev forudsat, at Patientombuddet skulle medvirke til at sikre en aktiv
formidling af den viden, som Patientombuddet fik ved behandlingen af
klagesager til sundhedsvæsenets aktører med henblik på at styrke grundlaget
for øget læring i sundhedsvæsenet.
Hensigten med ordningen var således at sikre, at den øgede viden, som
etableringen af Patientombuddet gav mulighed for, i praksis blev omsat til
forbedringer i sundhedsvæsenet, ved at relevant viden blev omsat til konkrete
initiativer, der blev implementeret i regioner og kommuner.
Det blev også forudsat, at Patientombuddets videreformidling skulle ske på
en relevant og anvendelig måde.
Årsberetningen indeholder typisk følgende:
1. En beskrivelse af patientklager.
2. En beskrivelse af sagsbehandlingstider.
3. En beskrivelse af virksomheden i de nævn, som Styrelsen for
Patientklager betjener.
4. Statistiske oplysninger om Styrelsen for Patientklagers afgørelse af
klager.
5. Statistiske oplysninger om regionernes dialogsamtaler.
6. En redegørelse for de drøftelser, der har været i det rådgivende
praksisudvalg.
7. En beskrivelse af rettighedsklager, herunder en beskrivelse af klager over
Udbetaling Danmarks afgørelser.
Side 15
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Oplysningerne om patientklager og sagsbehandlingstider (punkt 1 og 2)
fremgår af Styrelsen for Patientklagers årsrapport, som udarbejdes i medfør
af § 39, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens
regnskabsvæsen m.v. Statiske oplysninger om sagsbehandlingstider
opdateres desuden løbende på styrelsens hjemmeside.
Oplysningerne om nævnenes virksomhed (punkt 3) fremgår af de særskilte
årsberetninger, som Styrelsen for Patientklager udarbejder for de nævn, som
styrelsen betjener.
Oplysningerne om Styrelsen for Patientklagers afgørelse af klager og om
regionernes dialogsamtaler (punkt 4 og 5) fremgår af statiske oplysninger på
styrelsens hjemmeside. Oplysningerne opdateres løbende.
Oplysningerne om drøftelserne i Det Rådgivende Praksisudvalg (punkt 6)
offentliggøres løbende på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside i form af
referater fra møderne i Det Rådgivende Praksisudvalg.
Oplysningerne om rettighedsklager (punkt 7) fremgår af de afgørelser, som
Styrelsen for Patientklager løbende offentliggør på sin hjemmeside. Hertil
udarbejder styrelsen årligt en rapport om Udbetaling Danmarks
sagsbehandling, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.
Oplysningerne er derfor nu offentligt tilgængelige, fordi Styrelsen for
Patientklager generelt har øget fokus på løbende formidling, hvilket ikke var
forudsat, da styrelsens forpligtelse til at udarbejde en årsberetning blev indført
i 2011.
Det er således Sundhedsministeriets vurdering, at oplysningerne i
årsberetningen ikke indeholder oplysninger, som der ikke allerede er adgang
til i andre publikationer m.v.
Det er hertil Sundhedsministeriets vurdering, at regioner og kommuner
desuagtet årsberetningen er forpligtet til løbende at iværksætte konkrete
initiativer på baggrund af de afgørelser, som Styrelsen for Patientklager
træffer og underretter regioner og kommuner om. Tilbagemeldingen fra
kommuner og regioner på styrelsens årsberetning om konkrete initiativer har
desuden været meget sparsom.
Samlet set er det herefter Sundhedsministeriets vurdering, at forpligtelsen til
at udarbejde årsberetningen ikke bidrager til forbedringer i sundhedsvæsenet
eller tilvejebringer den tilsigtede læring, da regioner og kommuner i forvejen
har adgang til oplysningerne.
Det foreslås på den baggrund at ophæve Styrelsen for Patientklagers pligt til
at udarbejde en årsberetning.
Ophævelsen vil efter Sundhedsministeriets vurdering bidrage til, at der
frigives ressourcer, som vil kunne bruges på Styrelsen for Patientklagers
kerneopgaver i form af afslutning af klagesager til gavn for klagerne og
sundhedspersonerne samt til også fremadrettet at løfte opgaven med aktiv
Side 16
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
formidling af oplysninger, der ikke allerede er tilgængelige. Styrelsen vil
f.eks. i større omfang kunne udarbejde praksissammenfatninger om de
afgørelser, som træffes af styrelsen og de nævn, som styrelsen betjener.
Praksissammenfatningerne er efterspurgt i sundhedsvæsenet og bidrager til
værdifuld læring.
Som en konsekvens heraf foreslås det ligeledes, at kommunernes og
regionernes pligt til at udarbejde en redegørelse ophæves. Dette vil således
også frigive ressourcer for kommuner og regioner, som ikke længere en gang
årligt behøver at redegøre for den læring og de konkrete initiativer, som de
har implementeret, og iværksat på baggrund af Styrelsen for Patientklagers
årsberetning.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke af medføre økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlig.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 7. juli til den 18. august 2022
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne, Alzheimerforeningen, Angstforeningen,
Ansatte Tandlægers Organisation, ATP, Bedre Psykiatri, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Center for Bioetik og Nanoetik,
Center for Dansk Muslimske Relationer, Center for Etik og Ret, Center for
Hjerneskade, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lungeforening,
Danmarks Optikerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center for
Organdonation, Dansk Dermatologisk Selskab, Dansk Diagnostika og
Laboratorieforening, Dansk Epidemiologisk Selskab, Dansk Erhverv, Dansk
Farmaceutisk Industri, Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk
Fertilitetsselskab, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Islamisk
Center, Dansk IT – Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Neurokirurgisk Selskab, Dansk Neurologisk Selskab,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Side 17
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab
for Anæstesiologi og Intensiv Medicin, Dansk Selskab for Klinisk
Farmakologi, Dansk Selskab for Palliativ Medicin, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk Sygepleje Selskab
(DASYS), Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transplantations Selskab, Danske
Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Dental Laboratorier, Danske
Diakonhjem, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Tandplejere, Danske Universiteter, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De
Videnskabsetiske Komiteer for Region Hovedstaden, De Videnskabsetiske
Komiteer for Region Midtjylland, Den Danske Dommerforening, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Den Videnskabsetiske
Komité for Region Nordjylland, Den Videnskabsetiske Komité for Region
Sjælland, Den Videnskabsetiske Komité for Region Syddanmark,
Depressionsforeningen, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det
Jødiske Samfund i Danmark, Det Nationale Integrationsråd,
Diabetesforeningen, Dignity – Dansk Institut mod Tortur,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Epilepsiforeningen,
Ergoterapeutforeningen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt
Selskab af Kliniske Diætister i Kost og Ernæringsforbundet,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Døgn- og
Dagtilbud for udsatte børn og unge, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring & Pension, Færøernes landsstyre, Gigtforeningen,
Hjerneforeningen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen,
Høreforeningen, Institut for Menneskerettigheder, Intact Denmark, IT-
Universitetet i København, Jordemoderforeningen, KL, Kost- og
Ernæringsforbundet, Kristelig Lægeforening, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Byret, Københavns Universitet, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen for nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende
forebyggende hjemmebesøg, Landsforeningen LEV, Landsforeningen
SIND, Ledernes Hovedorganisation, Lægeforeningen, Muskelsvindfonden,
Nationale Videnskabsetiske Komité, Nationalt Center for Etik,
Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), OCD-Foreningen, Organisationen
af Lægevidenskabelige Selskaber, Osteoporoseforeningen,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Pharmadanmark, Pharmakon, Politiforbundet i Danmark, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psoriasisforeningen, Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf Rådet,
RESAM, Retten i Roskilde, Retten i Odense, Retten i Aalborg, Retten i
Aarhus, Rigsadvokaten, Roskilde Universitet, Scleroseforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, Sundhed Danmark - Foreningen af
danske sundhedsvirksomheder, Syddansk Universitet, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Udbetaling Danmark,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Vaccinationsforum, Vestre Landsret,
VIVE - Det nationale forskningscenter for velfærd, Yngre Læger,
Øjenforeningen, Østre Landsret, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
Side 18
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621347_0019.png
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
Ingen
Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
Ingen
Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
Ingen
Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige
Ingen
Ingen
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de principper
Ja
Nej
for implementering af
X
erhvervsrettet EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af den gældende bestemmelse i § 74, stk. 1, i lov om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven),
at en person, der ikke har autorisation som læge, ikke må behandle en person
for veneriske sygdomme i smittefarligt stadium, tuberkulose eller anden smit-
som sygdom.
Efter bestemmelsens stk. 2 må en person, der ikke har autorisation som læge,
ikke, medmindre andet er særligt lovhjemlet, foretage operative indgreb,
iværksætte fuldstændig eller lokal bedøvelse, yde fødselshjælp, anvende læ-
gemidler, der kun må udleveres fra apotekerne mod recept, eller
Side 19
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
anvende røntgen- eller radiumbehandling eller behandlingsmetoder med elek-
triske apparater, mod hvis anvendelse af uautoriserede personer Styrelsen for
Patientsikkerhed har nedlagt forbud på grund af behandlingens farlighed.
Omskæring af drenge er omfattet af begrebet operativt indgreb, idet en del af
forhuden bortskæres, afklemmes eller fjernes operativt på anden måde. Ind-
grebet er dermed omfattet af § 74, stk. 2, i autorisationsloven, som en behand-
ling, der er forbeholdt læger.
Det følger af § 18 i autorisationsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan
fastsætte nærmere regler om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af
medhjælp.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009
om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af
forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed).
Det følger af den gældende bestemmelse i § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at en
sundhedsperson, der er autoriseret i henhold til lov om autorisation af sund-
hedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven), kan de-
legere alle former for forbeholdt sundhedsfagligt virksomhed, jf. autorisati-
onslovens § 1, stk. 3, til en medhjælp, jf. dog §§ 2 og 3.
Det betyder, at lægen f.eks. kan delegere ikke-terapeutisk omskæring til en
medhjælp.
Det foreslås at indsætte et
stk. 3
i § 74. Efter det foreslåede stk. 3 må en
person, der ikke har autorisation som læge eller fungerer som dennes
medhjælp, jf. § 18, ikke uden medicinsk indikation fjerne forhuden på en
dreng under 18 år.
Med det foreslåede stk. 3 foreslås en særskilt bestemmelse om omskæringer
af drenge under 18 år. Det vil samtidigt betyde, at reguleringen af omskæ-
ringer af drenge under 18 år ikke længere vil være omfattet af den gældende
§ 74, stk. 2, i autorisationsloven. Forslaget skal ses i sammenhæng med den
foreslåede strafbestemmelse, jf. lovforslaget § 1, nr. 2.
Bestemmelsen vil som hidtil betyde, at ikke-terapeutiske omskæringer af
drenge under 18 år vil være forbeholdt læger. Tilsvarende gælder for ikke-
terapeutiske omskæringer af mænd over 18 år og terapeutiske omskæringer
af drenge og mænd under hhv. over 18 år, som dog fortsat vil være reguleret
af den gældende § 74, stk. 2.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det fortsat være muligt at for personer,
som ikke har autorisation som læge, at foretage omskæringerne, når det sker
som medhjælp for lægen. Trossamfund, religiøse mindretal eller øvrige
grupper, der f.eks. af kulturelle årsager lader drengebørn omskære, vil såle-
des fortsat have mulighed for at opretholde traditioner, hvor omskæringen
ikke nødvendigvis foretages af en læge.
Side 20
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Det er væsentligt at bemærke, at der efter de gældende sundhedsfaglige ret-
ningslinjer skal være en læge til tilstede under omskæringerne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 89 i autorisationsloven, at en person, der uden autorisation
som læge eller uden at være berettiget hertil i medfør af regler udstedt i med-
før af § 49, stk. 2, foretager operative indgreb, iværksætter fuldstændig eller
lokal bedøvelse, yder fødselshjælp, anvender lægemidler, der kun må udleve-
res fra apotekerne mod recept, eller anvender røntgen- eller radiumbehandling
eller behandlingsmetoder med elektriske apparater, mod hvis anvendelse af
uautoriserede personer Styrelsen for Patientsikkerhed har nedlagt forbud på
grund af behandlingens farlighed, jf. § 74, stk. 2, straffes med fængsel i indtil
1 år, under formildende omstændigheder med bøde.
Det foreslås, at der indsættes en særskilt straffebestemmelse for overtrædelse
af det foreslåede 74, stk. 3, om ikke-terapeutiske omskæringer af drenge
under 18 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Med det foreslåede
§ 89, stk. 2,
foreslås
det, at den, der i strid med § 74, stk. 3, uden medicinsk indikation fjerner
forhuden på en dreng under 18 år, straffes med fængsel i indtil 1 år.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at personer, der ikke er autoriserede
som læger eller fungerer som lægens medhjælp i overensstemmelse med
regler udstedt i medfør af autorisationslovens § 18, kan blive straffet med
fængsel i indtil 1 år for overtrædelse af det foreslåede 74, stk. 3.
Med bestemmelsen foreslås således indført en straf på fængsel i indtil 1 år for
personer, der ikke har autorisation som læge eller er dennes medhjælp, og
som fjerner forhuden på en dreng under 18 år, uden at det sker på medicinsk
indikation.
Med den foreslåede bestemmelse er det hensigten, at straffen skal hæves i
forhold til den nuværende domstolspraksis, og den nuværende strafferamme
for overtrædelse af autorisationslovens bestemmelser om forbeholdt
virksomhed for så vidt angår ikke-terapeutiske omskæringer af drenge under
18 år. Det betyder, at domstolene fremadrettet vil skulle udmåle strengere
straffe for overtrædelse af autorisationslovens regler om forbeholdt
sundhedsfaglig virksomhed, der omhandler ikke-terapeutiske omskæringer af
drenge under 18 år. Den foreslåede skærpelse vil betyde, at overtrædelse ikke
længere vil kunne straffes med bøde, men alene med fængsel.
Det bemærkes, at omskæring af mænd på 18 år eller derover som hidtil vil
være omfattet af den gældende bestemmelse i autorisationslovens § 74, stk.
2, om lægeforbeholdt virksomhed. Overtrædelse af denne bestemmelse vil
fortsat skulle straffes efter autorisationslovens § 89. Det vil sige, at der
straffes med fængsel i indtil et år, under formilende omstændigheder med
bøde.
Side 21
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Den foreslåede bestemmelse i autorisationsloven om særskilt strafferamme
for ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer for drenge under 18 år vil
samtidigt få betydning for sundhedspersoners mulighed for at videregive
oplysninger til politi og anklagemyndighed.
Den foreslåede bestemmelse vil således indebære, at sundhedspersoner med
hjemmel i værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, efter en
konkret vurdering vil kunne videregive helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger om patienter under 15 år uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren, hvis patienten er under 15 år, eller uden
samtykke fra patienten selv, hvis patienten er over 15 år, til politiet og
anklagemyndigheden i forbindelse med politiets efterforskning, hvis der er
mistanke om, at patienten har været udsat for ulovlig omskæring.
Det bemærkes i den forbindelse, at sundhedspersoners videregivelse af
helbredsoplysninger
og
andre
fortrolige
oplysninger
efter
værdigspringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, i forhold til politi og
anklagemyndighed bl.a. er berettiget, hvis der er tale om efterforskning af
alvorlig kriminalitet som manddrab, seksualforbrydelse, grovere vold m.v.,
herunder vold mod børn. Det bemærkes endvidere, at overtrædelse af den
foreslåede skærpede strafbestemmelse for at udføre ulovlig ikke-terapeutisk
omskæring vil skulle betragtes som alvorlig kriminalitet ved vurdering af, om
værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, kan anvendes.
Det bemærkes endvidere, at det er uden betydning, om politiet fremsætter
begæring om udlevering af oplysninger, eller der opstår spørgsmål om
videregivelse på sundhedspersonens eget initiativ, f.eks. i forbindelse med
overvejelse om indgivelse af anmeldelse om strafbart forhold.
Den foreslåede straffebestemmelse i autorisationslovens § 89, stk. 2, om
ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer vil således indebære, at
sundhedspersoner efter en konkret vurdering i medfør af værdispringsreglen
i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, vil være berettiget til uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren, hvis patienten er under 15 år, eller uden
samtykke fra patienten selv, hvis patienten er over 15 år, at videregive
oplysninger til politiet til brug for politiets efterforskning.
Som det fremgår af pkt. 2.1.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger er
det efter sundhedslovens § 43, stk. 2, forudsat, at sundhedspersonen i
almindelighed, medmindre der foreligger særlige grunde, forinden
videregivelse finder sted, forsøger at indhente patientens samtykke, og hvis
der er tale om et barn under 15 år skal samtykke forsøges indhentet hos
forældremyndighedsindehaveren. Det bemærkes i den forbindelse, at hvis
sundhedspersonen har en mistanke om, at den pågældende omskæring er sket
på foranledning af forældremyndighedsindehaveren, vil der foreligge
sådanne særlige grunde, at der ikke er behov for at forsøge at indhente
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, før sundhedspersonen
anmelder forholdet.
Det vil være den enkelte sundhedsperson, der skal foretage en konkret
vurdering af, om det er berettiget efter værdispringsreglen i sundhedslovens
§ 43, stk. 2, nr. 2, at videregive oplysninger ved mistanke om, at der er
Side 22
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
foretaget ulovlige ikke-terapeutiske omskæringer. Der indføres således ikke
med lovforslaget en pligt for sundhedspersoner til at videregive oplysninger
til politiet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger for en nærmere beskrivelse af værdispringsreglen i
sundhedslovens § 43.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
En sundhedsperson, der som led i sin faglige virksomhed bliver opmærksom
på en utilsigtet hændelse, skal efter sundhedslovens § 198, stk. 2, rapportere
hændelsen til regionen. En hændelse, der er forekommet i den kommunale
sundhedssektor, jf. afsnit IX, skal dog rapporteres til kommunen. 1. og 2. pkt.
finder tilsvarende anvendelse på ambulancebehandlere, apotekere og
apotekspersonale.
Det fremgår af sundhedslovens § 198, stk. 5, at der ved en utilsigtet hændelse
forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfarlig
virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning
af og information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd
kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og
som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men
forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre
omstændigheder.
Det fremgår af § 199, stk. 1, i sundhedsloven, at Styrelsen for
Patientsikkerhed modtager rapporteringer
fra regionsrådet
og
kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og opretter et nationalt
register herfor. Styrelsen for Patientsikkerhed analyserer og videreformidler
viden til sundhedsvæsenet på baggrund af de modtagne rapporteringer.
Det fremgår af § 199, stk. 2, i sundhedsloven, at Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter nærmere regler om, hvilke utilsigtede hændelser
der skal rapporteres af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad
den skal indeholde. Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter endvidere
nærmere regler om, i hvilke tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2, skal
rapportere
om
utilsigtede
hændelser
til
regionsrådet
og
kommunalbestyrelsen, hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske, og
hvad den skal indeholde. Styrelsen for Patientsikkerhed kan desuden fastsætte
nærmere regler om, i hvilken form rapportering efter § 198, stk. 4, skal ske.
Det er ikke efter sundhedsministeriets opfattelse entydig hjemmel i den
gældende bemyndigelsesbestemmelse i sundhedslovens § 198, stk. 2, 2. pkt.,
til at fastsætte regler, der bl.a. begrænser rapporteringspligten til utilsigtede
hændelser, som har medført eller bidraget til alvorlige eller dødelige
konsekvenser for patienten.
Det foreslås derfor at ændre den gældende bemyndigelse i § 198, stk. 2, 2.
pkt. Det foreslås, at der i
§ 199, stk. 2, 2. pkt.,
efter »hvornår og i hvilken form
Side 23
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
rapporteringen skal ske« indsættes »eller ikke skal ske,«, og at »i givet fald«
indsættes efter »og hvad den«.
Den foreslåede ændring vil blandt andet betyde, at Styrelsen for
Patientsikkerhed fremover vil kunne fastsætte regler om, i hvilke tilfælde
sundhedspersoner skal rapportere om utilsigtede hændelser til regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, hvornår og i hvilken form rapporteringen skal se eller
ikke skal ske, og hvad den i givet fald skal indeholde.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil således få en klar og entydig hjemmel, som
styrelsen kan udmønte til at fastsætte regler om, at sundhedspersoner alene
skal rapportere utilsigtede hændelser, som har medført eller bidraget til
alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten, som kunne have haft
alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten, eller som vil kunne
bidrage til læring og forbedring af patientsikkerheden.
På den måde sikres et entydigt retligt fundament for at målrette og forenkle
sundhedspersoners pligt til at rapportere utilsigtede hændelser.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet til at fastsætte regler om, at det alene er de
alvorligste eller potentielt mest alvorlige utilsigtede hændelser, der skal
rapporteres. Bemyndigelsen vil også blive anvendt til at fastsætte regler om,
om øvrige utilsigtede hændelser, som ikke vurderes som alvorlige eller
potentielt dødelige skal rapporteres, hvis den rapporterende person vurderer,
at der kan uddrages læring af til gavn for patientsikkerheden.
Endelig kan bemyndigelsen anvendes til at fastsætte regler om, hvorvidt
hændelserne kan rapporteres enkeltvis eller ved brug af såkaldt
samlerapportering. Det gælder for eksempel hændelser i kommunerne, hvor
medicinen ikke er givet, eller hvor patienten eller borgeren er faldet, uden at
dette har haft alvorlige konsekvenser for den pågældende.
Med samlerapportering forstås, at utilsigtede hændelser, der er almindelige
især i ældreplejen i form af undladelse af at give medicin eller fald uden
konsekvenser på for eksempel et plejehjem, samles og rapporteres på et
passende tidspunkt f.eks. en gang om ugen af den samme sundhedsperson,
som på den måde også vil opnå fortrolighed med rapporteringsordningen
generelt og mere specifikt den tekniske håndtering af rapporteringerne.
Dermed kan for eksempel kommunerne fortsat uddrage læring af hændelserne
med henblik på at undgå tilsvarende situationer.
Lovforslaget sikrer samtidig, at der kan fastsættes regler, som sikrer, at
sundhedspersoner ikke skal bruge unødig tid på rapportering af utilsigtede
hændelser uden læringspotentiale til gavn for patientsikkerheden, og at
sundhedspersonerne vil blive lettet i den administrative opgavevaretagelse, så
der i højere grad vil kunne anvendes ressourcer på den læring, som den mere
målrettede rapportering vil være en konsekvens af.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Side 24
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Det følger af § 12, stk. 5, i klage- og erstatningsloven, at Styrelsen for
Patientklager udarbejder en årsrapport om Styrelsen for Patientklagers
virksomhed. Regionen bidrager efter Styrelsen for Patientklagers anmodning
med oplysninger til brug for årsrapporten, herunder oplysninger om klager,
der er bortfaldet efter en dialog med regionen, jf. § 1, stk. 5. Årsrapporten
offentliggøres og sendes til sundhedsministeren, Styrelsen for
Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner, Årsrapporten
sendes desuden til Søfartsstyrelsen.
Det følger af § 12, stk. 6, at regionsrådet og kommunalbestyrelsen redegør
senest 6 måneder efter Styrelsen for Patientklagers offentliggørelse af
årsrapporten efter stk. 4 over Styrelsen for Patientklager, Styrelsen for
Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen for, hvilke initiativer årsrapporten har
givet anledning til.
Det foreslås, at § 12, stk. 5 og 6, ophæves. Forslaget betyder, at Styrelsen for
Patientklager ikke længere vil have pligt til at udarbejde en årsberetning.
Derudover vil kommunalbestyrelsen og regionsrådet ikke længere have pligt
til at redegøre for, hvilke initiativer årsberetningen har givet anledning til.
Til nr. 2
Der følger af § 16, stk. 1, i klage- og erstatningsloven, at reglerne i § 12, stk.
1-4 og stk. 5, 1.-3. pkt., finder tilsvarende anvendelse for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
Det foreslås, at
»og stk. 5, 1.-3. pkt.«
udgår af
§ 16, stk. 1.
Der er tale om en
lovteknisk konsekvensændring som følge af forslagets § 3, nr. 1, hvori § 12,
stk. 5, foreslås ophævet.
Til nr. 3
Der følger af § 16, stk. 1, i klage- og erstatningsloven, at reglerne i § 12, stk.
1-4 og stk. 5, 1.-3. pkt., finder tilsvarende anvendelse for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 2
i § 16. Efter det foreslåede stk. 2
udarbejder Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn en årsberetning om nævnets
virksomhed. Regionen bidrager efter Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns
anmodning med oplysninger til brug for årsberetningen, herunder oplysninger
om klager, der er bortfaldet efter en dialog med regionen, jf. § 2, stk. 3.
Årsberetningen offentliggøres og sendes til sundhedsministeren, Styrelsen for
Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det foreslåede i § 3, nr. 1, hvorefter 12,
stk. 5, foreslås ophævet.
Forslaget sikrer, at Styrelsen for Patientklagers pligt til at udarbejde en
årsberetning ikke vil få betydning for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns
pligt til at udarbejde en årsberetning. Forslaget sikrer således, at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn fortsat som hidtil vil have pligt til afgive
en årsberetning til trods for ophævelsen af denne pligt for Styrelsen for
Patientklagers.
Side 25
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Der er således tale om en konsekvensrettelse, idet de dele af § 12, stk. 5, som
også vedrører Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns pligt til at udarbejde en
årsberetning fastsættes i et nyt § 16, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Til § 5
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det følger af autorisationslovens § 97, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i
kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger. De foreslåede ændringer af autorisationsloven vil derfor kunne
sættes i kraft for Færøerne men ikke for Grønland.
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1, gælder loven som udgangspunkt ikke for
Færøerne og Grønland. Efter stk. 2 og 3 kan visse områder dog ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne hhv. Grønland. De
foreslåede ændringer af sundhedsloven, dvs. kapitel 61, er omfattet af de
områder, der efter stk. 2 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne. De foreslåede ændringer af sundhedsloven vil derfor kunne
sættes i kraft for Færøerne.
Efter § 64 i klage- og erstatningsloven, gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan for Færøerne sættes i kraft ved kongelig anordning med
de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger. De foreslåede
ændringer af autorisationsloven vil derfor kunne sættes i kraft for Færøerne
men ikke for Grønland.
Det foreslås i overensstemmelse hermed, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men den ved kongelig anordning kan sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 26
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621347_0027.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om autorisation af
sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 731 af 8. juli
2019, som ændret bl.a. ved lov nr.
816 af 9. juni 2020, § 3 i lov nr.
1855 af 9. december 2020, § 1 i
lov nr. 1185 af 8. juni 2021 og § 1
i lov nr. 478 af 26. april 2022,
foretages følgende ændringer:
§ 74. ---
Stk. 2.
En person, der ikke har
autorisation som læge, må ikke,
medmindre andet er særligt
lovhjelmet, foretage operative
indgreb, iværksætte fuldstændig
eller lokal bedøvelse, yde
fødselshjælp, anvende lægemidler,
der kun må udleveres fra
apotekerne mod recept, eller
anvende røntgen- eller
radiumbehandling eller
behandlingsmetoder med
elektriske apparater, mod hvis
anvendelse af uautoriserede
personer Styrelsen for
Patientsikkerhed har nedlagt
forbud på grund af behandlingens
farlighed.
Stk. 3-4.
---
§ 89.
En person, der uden
autorisation som læge eller uden at
være berettiget hertil i medfør af
regler udstedt i medfør af § 49, stk.
2, foretager operative indgreb,
iværksætter fuldstændig eller lokal
bedøvelse, yder fødselshjælp,
anvender lægemidler, der kun må
udleveres fra apotekerne mod
recept, eller anvende røntgen- eller
radiumbehandling eller
Side 27
1.
I § 74 indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
En person, der ikke har
autorisation som læge eller
fungerer som dennes medhjælp, jf.
§ 18, må ikke uden medicinsk
indikation fjerne forhuden på en
dreng under 18 år.«
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621347_0028.png
behandlingsmetoder med
elektriske apparater, mod hvis
anvendelse af uautoriserede
personer Styrelsen for
Patientsikkerhed har nedlagt
forbud på grund af behandlingens
farlighed , jf. § 74, stk. 2, straffes
med fængsel i indtil 1 år, under
formidlende omstændigheder med
bøde.
2.
I § 89 indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Den, der i strid med § 74,
stk. 3, uden medicinsk indikation
fjerner forhuden på en dreng under
18 år, straffes med fængsel i indtil
1 år.«
§2
I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 210 af 27.
januar 2022, som ændret ved § 5 i
lov nr. 478 af 26. april 2022 og § 4
i lov nr. 699 af 24. maj 2022,
foretages følgende ændringer:
§ 199. ---
Stk. 2.
Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter
nærmere regler om, hvilke
utilsigtede hændelser der skal
rapporteres af regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til Styrelsen
for Patientsikkerhed, hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal
ske, og hvad den skal indeholde.
Styrelsen for Patientsikkerhed
fastsætter endvidere nærmere
regler om, i hvilke tilfælde
personer omfattet af § 198, stk. 2,
skal rapportere om utilsigtede
hændelser til regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, hvornår og
i hvilken form rapporteringen skal
ske, og hvad den skal indeholde.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan
desuden fastsætte nærmere regler
1.
I
§ 199, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes
efter »hvornår og i hvilken form
rapporteringen skal ske«: »eller
ikke skal ske,«, og efter »og hvad
den« indsættes: »i givet fald«.
Side 28
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621347_0029.png
om, i hvilken form rapportering
efter § 198, stk. 4, skal ske.
Stk. 3-5.
---
§3
I lov om klage og
erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 995 af 14.
juni 2018, som ændret bl.a. ved §
24 i lov nr. 1853 af 9. december
2019, § 2 i lov nr. 1885 af 9.
december 2020 og § 75 i lov nr.
285 af 27. februar 2021, foretages
følgende ændringer:
§ 12.
---
Stk. 2-4.
---
Stk. 5.
Styrelsen for Patientklager
udarbejder en årsberetning om
Styrelsen for Patientklagers
virksomhed. Regionen bidrager
efter Styrelsen for Patientklagers
anmodning med oplysninger til
brug for årsberetningen, herunder
oplysninger om klager, der er
bortfaldet efter en dialog med
regionen, jf. § 1, stk. 5.
Årsberetningen offentliggøres og
sendes til sundhedsministeren,
Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsstyrelsen, regioner og
kommuner. Årsberetningen sendes
desuden til Søfartsstyrelsen.
Stk. 6.
Regionsrådet og
kommunalbestyrelsen redegør
senest 6 måneder efter Styrelsen
for Patientklagers offentliggørelse
af årsberetningen efter stk. 4 over
for Styrelsen for Patientklager,
Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen for, hvilke
initiativer årsberetningen har givet
anledning til.
Stk. 7.
---
§ 16.
Reglerne i § 12, stk. 1-4 og
stk. 5, 1.-3. pkt., finder tilsvarende
anvendelse for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
1.
§ 12, stk. 5
og
6
ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 5.
2.
I
§ 16, stk. 1
udgår
»og stk. 5,
1.-3. pkt.«
Side 29
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621347_0030.png
Stk. 2.
Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn skal, inden der
træffes afgørelse i en sag
vedrørende sundhedsfaglig
virksomhed i Grønland, indhente
en udtalelse om sagen fra
sundhedsmyndighederne i
Grønland.
3.
I
§ 16
indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk.
2.
Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn udarbejder en
årsberetning om nævnets
virksomhed. Regionen bidrager
efter Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævns anmodning med
oplysninger til brug for
årsberetningen, herunder
oplysninger om klager, der er
bortfaldet efter en dialog med
regionen, jf. § 2, stk. 3.
Årsberetningen offentliggøres og
sendes til sundhedsministeren,
Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsstyrelsen, regioner og
kommuner.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
Side 30