INTACT DENMARK
Forening mod børneomskæring
Paltholmterrasserne 57 D
3520 Farum
+45 71 99 21 59
intactdenmark.dk
facebook.com/intactdenmark
14. august 2022
Høringssvar vedrørende:
Udkast til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Skærpet straf ved ulovlige
ikke-terapeutiske omskæringer af drengebørn, ændring af sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse
med utilsigtede hændelser og ophævelse af Styrelsen for Patientklagers pligt til at udgive en årsberetning)
Lovudkastet udgør et stort tilbageskridt for drenges retsstilling
Alle former for omskæringer af drenge uden medicinsk indikation er ulovlige og er et brud på straffelovens
forbud mod vold og legemsbeskadigelse §§ 244-245, Sundhedslovens § 1 samt i strid med børns
konventionssikrede rettigheder. Det er sundhedsetisk uacceptabelt at statssanktionere legemsbeskadigelse
af børn.
Som det fremgår af professor Jens Elo Rytters
Individets grundlæggende rettigheder,
4. udgave 2021, s.
272, Karnov Group:
"Det legemsangreb - med forældrenes samtykke, men uden barnets - som er forbundet med religiøs
omskæring, vil som udgangspunkt være omfattet af den almindelige straffelovgivnings forbud mod
vold og legemsbeskadigelse. Det må således antages, at det ikke er i strid med artikel 9
[EMRK om
religions- og tankefrihed]
at håndhæve et forbud mod omskæring (som ikke er medicinsk
begrundet) af børn, selv om et sådant forbud begrænser den fri religionsudøvelse for visse
religioner. Beskyttelseshensynet er desuden tungtvejende, da omskæring er et indgreb i barnets
integritet, jf. EMRK artikel 8 og måske endda artikel 3."
Hvis lovforslaget vedtages, vil det medføre en aktiv lovliggørelse af omskæring af drenge uden medicinsk
indikation. Det til trods for at ikke-terapeutisk omskæring af drenge kan medføre risiko for alvorlige,
livstruende komplikationer.
Hovedpunkter:
•
•
•
•
Alle former for omskæring af børn uden medicinsk indikation er omfattet af straffelovens forbud
mod vold og legemsbeskadigelse, §§ 244-245. Derfor skal brud på autorisationsloven straffes i
tilgift til straf efter straffeloven.
Hverken religion eller kultur er en gyldig indikation for operative indgreb på børns raske
kønsorganer. Omskæring af raske børn foregår i dag derfor uden gyldig indikation og er således i
strid med både straffelov, og gældende konventioner om personlige rettigheder og
børnerettigheder.
Forældre kan kun samtykke til operative indgreb på medicinsk indikation. Man kan ikke overføre
dette samtykke til indgreb på børn uden medicinsk indikation.
Når lovudkastet benytter begrebet “ulovlige” om kun nogle former for omskæringer, er den logiske
modsætningsslutning, at der også findes lovlige omskæringer. Det gør der ikke i gældende
lovgivning. Derfor vil denne lov medføre en
de facto
lovliggørelse af omskæring af raske drenge.
Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn verden over, uanset køn, kultur og religion.
s. 1