Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 443
Offentligt
2621346_0001.png
INTACT DENMARK
Forening mod børneomskæring
Paltholmterrasserne 57 D
3520 Farum
+45 71 99 21 59
[email protected]
intactdenmark.dk
facebook.com/intactdenmark
14. august 2022
Høringssvar vedrørende:
Udkast til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Skærpet straf ved ulovlige
ikke-terapeutiske omskæringer af drengebørn, ændring af sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse
med utilsigtede hændelser og ophævelse af Styrelsen for Patientklagers pligt til at udgive en årsberetning)
Lovudkastet udgør et stort tilbageskridt for drenges retsstilling
Alle former for omskæringer af drenge uden medicinsk indikation er ulovlige og er et brud på straffelovens
forbud mod vold og legemsbeskadigelse §§ 244-245, Sundhedslovens § 1 samt i strid med børns
konventionssikrede rettigheder. Det er sundhedsetisk uacceptabelt at statssanktionere legemsbeskadigelse
af børn.
Som det fremgår af professor Jens Elo Rytters
Individets grundlæggende rettigheder,
4. udgave 2021, s.
272, Karnov Group:
"Det legemsangreb - med forældrenes samtykke, men uden barnets - som er forbundet med religiøs
omskæring, vil som udgangspunkt være omfattet af den almindelige straffelovgivnings forbud mod
vold og legemsbeskadigelse. Det må således antages, at det ikke er i strid med artikel 9
[EMRK om
religions- og tankefrihed]
at håndhæve et forbud mod omskæring (som ikke er medicinsk
begrundet) af børn, selv om et sådant forbud begrænser den fri religionsudøvelse for visse
religioner. Beskyttelseshensynet er desuden tungtvejende, da omskæring er et indgreb i barnets
integritet, jf. EMRK artikel 8 og måske endda artikel 3."
Hvis lovforslaget vedtages, vil det medføre en aktiv lovliggørelse af omskæring af drenge uden medicinsk
indikation. Det til trods for at ikke-terapeutisk omskæring af drenge kan medføre risiko for alvorlige,
livstruende komplikationer.
Hovedpunkter:
Alle former for omskæring af børn uden medicinsk indikation er omfattet af straffelovens forbud
mod vold og legemsbeskadigelse, §§ 244-245. Derfor skal brud på autorisationsloven straffes i
tilgift til straf efter straffeloven.
Hverken religion eller kultur er en gyldig indikation for operative indgreb på børns raske
kønsorganer. Omskæring af raske børn foregår i dag derfor uden gyldig indikation og er således i
strid med både straffelov, og gældende konventioner om personlige rettigheder og
børnerettigheder.
Forældre kan kun samtykke til operative indgreb på medicinsk indikation. Man kan ikke overføre
dette samtykke til indgreb på børn uden medicinsk indikation.
Når lovudkastet benytter begrebet “ulovlige” om kun nogle former for omskæringer, er den logiske
modsætningsslutning, at der også findes lovlige omskæringer. Det gør der ikke i gældende
lovgivning. Derfor vil denne lov medføre en
de facto
lovliggørelse af omskæring af raske drenge.
Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn verden over, uanset køn, kultur og religion.
s. 1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621346_0002.png
Omskæring af børn uden medicinsk indikation er i modstrid med sundhedsloven
Sundhedslovens § 1 sætter følgende rammer for sundhedsfaglig virksomhed:
“Sundhedsvæsenet har til
formål at fremme befolkningens sundhed samt at forebygge og behandle sygdom, lidelse og
funktionsbegrænsning for den enkelte.”
På den baggrund er lovudkastets underforståede antagelse af forekomsten af “lovlige” ikke-terapeutiske
omskæringer af drenge uantagelig og i strid med grundlaget for det danske sundhedsvæsen.
Ikke-terapeutisk omskæring af drenge hverken forebygger eller behandler sygdom, lidelse eller
funktionsbegrænsning, men medfører tværtimod den funktionsbegrænsning, som fjernelsen af forhuden
udgør. Med amputation af forhuden berøves drengen og den kommende mand beskyttelsen af slimhinden
på glans og mister tillige forhudens rulle- og glidefunktion samt erogene nerveender, alle vigtige dele af
mandens naturlige seksuelle fysiologi.
Et operativt indgreb på et barn uden medicinsk indikation er et voldeligt legemsangreb i straffelovens
forstand, jf. citatet ovenfor. Men da anklagemyndigheden i praksis har undladt at retsforfølge overgrebene
i overensstemmelse med gældende lovgivning, er disse lovovertrædelser i praksis blevet straffri.
Lovudkastet legaliserer overtrædelse af straffeloven som modsætningsslutning
Det nye ved det fremlagte lovudkast er, at ikke-terapeutisk omskæring af drenge fra at være reguleret af en
styrelses vejledninger (såkaldt “soft law”) nu reguleres af en egentlig lov (“hard law”). Det foruroligende
ligger i, at en lov, der udelukkende straffer uautoriseret ikke-terapeutisk omskæring efter
autorisationsloven, dermed ved en modsætningsslutning lovliggør ikke-terapeutisk omskæring, hvis bare
det udføres af autoriserede personer og efter gældende vejledning. Men når omskæring af drenge udføres
uden medicinsk indikation, er det altid et legemsangreb som andre legemsangreb efter straffelovens §§
244-245.
Hvis der skal idømmes en særlig straf for uautoriseret ikke-terapeutisk omskæring, må den derfor lægges
oven i straffen for vold efter straffeloven.
Lovudkastet accepterer, at operative indgreb foretages uden gyldig indikation
§ 1, stk. 1-2 i lovudkastet definerer ikke-terapeutisk omskæring af drenge som en fjernelse af forhuden
uden medicinsk indikation på en dreng under 18 år. Hvilken legal indikation for operation, der i så fald
foreligger, nævnes ikke. Dansk lovgivning anerkender ikke religion eller kultur som gyldig indikation for
operative indgreb. Ligeledes er det ulovligt at udføre kosmetiske operationer på børn under 18 år. Uden en
sundhedsfagligt anerkendt og generelt gyldig indikation må også ikke-terapeutisk omskæring af drenge
betragtes som et strafbart legemsangreb og bør derfor under alle omstændigheder reguleres af
straffeloven.
Forældres samtykke til ikke-terapeutisk kirurgi på deres børn har ingen generel gyldighed
Ifølge det forud for lovudkastet udsendte
“Notat: Initiativer til bekæmpelse af ulovlige omskæringer på
drengebørn under 18 år”
af 30. maj 2022 beror strafbarhed efter straffelovens voldsbestemmelser (§§ 244-
245) imidlertid bl.a. på
“om der må antages at foreligge et gyldigt samtykke efter de almindelige
strafferetlige principper”,
hvilke angiveligt omfatter forældres
“samtykke til omskæring af et mindreårigt
drengebarn under forudsætning af, at omskæringen foregår under forsvarlige forhold.”
Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn verden over, uanset køn, kultur og religion.
s. 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621346_0003.png
Det er henvisningen til sådanne ikke nærmere definerede almindelige strafferetlige principper, der
hypotetisk begrunder, at forældre gyldigt kan samtykke til ikke-terapeutisk omskæring af deres drenge.
Hvad disse principper nærmere går ud på, og hvor de er formulerede, fremgår ikke. Inden for
sundhedsområdet er det forældrene, der afgiver informeret samtykke på deres børns vegne til operative
indgreb, men sundhedsområdet er netop defineret som forebyggelse og behandling af sygdom, lidelse og
funktionsbegrænsning, jf. Sundhedsloven § 1 citeret ovenfor. Det generelle princip for forældresamtykke
på barnets vegne inden for sundhedsområdet angår derfor behandling på medicinsk indikation. Overførsel
af dette princip til indgreb uden medicinsk indikation har ikke støtte i noget generelt princip.
Hvis det var tilfældet, måtte det jo gælde ethvert ikke-medicinsk indiceret operativt indgreb, der antages at
kunne udføres “under forsvarlige forhold”, fx også kosmetiske operationer, og sådan forholder det sig ikke.
Ikke-terapeutisk omskæring af drenge inden for sundhedsområdet er en eksklusiv undtagelse uden gyldig
indikation og uden begrundelse i noget almindeligt strafferetligt princip.
Princippet for samtykke ved operative indgreb på børn er desuden omfattet af
Europarådets konvention af
4. april 1997 om menneskerettigheder og biomedicin. Ifølge denne konvention, § 6, stik. 1
“må en
intervention kun foretages på en person, der mangler evnen til at give samtykke, hvis det er direkte til fordel
for denne person.”
Indrapportering, klageret og erstatningskrav
Når det gælder indrapportering til sundhedsmyndigheder og politi samt ændringer i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, skal barnets tarv og ukrænkelige ret til kropslig integritet
have førsteprioritet.
Intact Denmark betragter det som særligt uetisk, at Ministeriet og Regeringen lægger op til at nedprioritere
indrapporteringen af komplikationer for omskæringer, således at disse alene vedrører alvorlige og
livstruende hændelser.
Specielt vedrørende § 3 om erstatningsadgang skal det være muligt for drenge og mænd, der oplever
komplikationer ved en tidligere foretaget omskæring, at indgive erstatningskrav. Forældelsesfristen for et
sådant krav skal gælde i fem år fra erkendelsestidspunktet, dog tidligst fra det fyldte 18. år, således at
forældelsesfristen tidligst træder i kraft ved det fyldte 23. år. En lang række komplikationer relateret til
omskæring optræder ikke akut, men senere i livet. En udskydelse af indrapporteringsfristen vil sikre den
berørte person muligheden for at konstatere langtidskomplikationer, herunder eventuelle seksuelle
konsekvenser af indgrebet, og for at indrapportere disse uden at være afhængig af forældremyndighedens
indehavere.
Oplysningsindsats
I det ovenfor omtalte
“Notat: Initiativer til bekæmpelse af ulovlige omskæringer på drengebørn under 18
år”
omtales en række forebyggelsesinitiativer, som Intact Denmark tidligere har foreslået. Vi er meget glade
for at se, at disse er taget til efterretning og stiller os naturligvis gerne til rådighed for den videre indsats på
området.
Det gælder især oplysningstiltag rettet både mod relevante faggrupper og mod offentligheden samt dialog
med faglige organisationer, herunder sundhedsplejersker, jordemødre og lægelige organisationer, men
også pædagoger og lærere. Informationsmaterialet må dog også præcisere, at operative indgreb på børn
uden medicinsk indikation er ulovlige efter straffeloven.
Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn verden over, uanset køn, kultur og religion.
s. 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Henvendelse af 13/9-22 fra Intact Denmark vedr. foretræde om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2621346_0004.png
Ovennævnte oplysningsindsats bør naturligvis følges af et klart forebyggelsesmandat, således at f.eks.
sundhedsplejersker har en klar og utvetydigt beskrevet forebyggelsesopgave relateret til ikke-terapeutisk
omskæring af drenge, som den allerede foreligger for piger.
Forebyggelsesindsatsen kan bl.a. inkludere følgende:
Forebyggelse og oplysning i sundhedsplejen
Forebyggelse og oplysning i grundskolernes og ungdomsuddannelsernes sexualundervisning
Forebyggelse og oplysning hos praktiserende læger, børnelæger, urologer etc.
Orientering om strafferammer og sanktionsmuligheder til politikredse og anklagemyndighed
Orientering til Familieretshuse om omskæring af børn som pressionsmiddel i højkonfliktsager
relateret til samvær og forældremyndighed
Intact Denmark stiller gerne sin ekspertise til rådighed for det videre arbejde.
Med venlig hilsen
Intact Denmarks bestyrelse
Lena Nyhus, forkvinde
Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn verden over, uanset køn, kultur og religion.
s. 4