Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Epidemiudvalg
Dato: 09-09-2022
Enhed: EPISK
Sagsbeh.: DEPMJK
Sagsnr.: 2208868
Dok. nr.: 2363284
Folketingets Epidemiudvalg har under samråd K den 22. juni 2022 om
Statens Serum
Instituts indkøb i forbindelse med håndteringen af corona-epidemien
stillet følgende
spørgsmål, som sundhedsministeren hermed besvarer.
1.
”Hvilke
kompetencer ligger der i
Statens Serum Institut (SSI)
til at kunne vare-
tage indkøb ifm. håndteringen af covid-19 og herunder, hvilke kompetencer
har SSI til at foretage udbudsretlige vurderinger?”
Svar:
Koncernindkøb er en enhed forankret på SSI, som på tværs af koncernen fungerer
som det overordnede koordinerende led på indkøbsområdet for Sundhedsministe-
riet, jf. nedenstående. Alle indkøb på SSI planlægges i samarbejde med Koncernind-
køb, herunder vurdering af udbudspligt og indkøbsstrategi, hvilket inkluderer eventu-
elle markedsundersøgelser og dialog med forhandlere. Den endelig ordre placeres
elektronisk af Koncernindkøb.
Statens Serum Institut har oplyst, at TestCenter Danmark (TCDK) i forbindelse med
håndtering af covid-19 selv har håndteret markedsundersøgelser og dialog med for-
handlere, mens koncernindkøbs rolle alene har omfattet den praktiske del af købet i
modsætning til den vanlige procedure, hvor Koncernindkøb i de indledende faser,
ikke har været inddraget i indkøbsstrategien. Arbejdsgangene for planlægningen og
indkøb blev grundlagt af McKinsey-konsulenter og overdraget til Testcenterets eget
personale, som blandt andet består af professionelle indkøbere, som er udlånt af
Koncernindkøb. Koncernindkøb og TCDK har nu udarbejdet en indkøbsstrategi, og
indkøb sker pt. i henhold til den vanlige procedure.
Statens Serum Institut har desuden oplyst, at alle indkøb ift. vaccinationsudstyr både
er planlagt og foretaget af Koncernindkøb, som er den vanlig procedure for indkøb.
Kompetencer i Testcenter Danmark
Testcenter Danmark blev oprettet som en afdeling på SSI ifm. pandemien i marts
2020. Testcenter Danmark har siden starten af pandemien - i marts 2020 - haft en
Supply Chain afdeling til at varetage planlægning af indkøb, og lagerbeholdning af
utensilier til PCR-test, samt indgå dialog med leverandører. De nuværende Supply
Chain plannere har følgende uddannelsesbaggrunde:
•
•
•
MSc Supply chain management
Bachelor of science
–
Global business engineering
Master of Science in Cellular and Molecular Biology og Academy profession
graduate
–
Logistics, Materials and supply chain management
For at kvalitetssikre og minimere spild, bliver produkter ifm. covid-19 testet og
valideret forud for indkøb. SSI’s ekspertise på dette område er baseret på instituttets