STIME
–
kort fortalt (mere info på stime.info)
Sammen hjælper vi børn og unge i psykisk mistrivsel - tidligt og tæt på deres hverdag
I Region Hovedstaden tager børne- og ungdomspsykiatrien og kommunerne fælles ansvar for at hjælpe børn
og unge, som har brug for en lettere behandlingsindsats uden, at de har behov for at komme i psykiatrien.
Det sker i det tværsektorielle samarbejde STIME, der blev etableret i forbindelse med et 4-årigt projekt (2018-
2021) finansieret af satspuljemidler. Fra 2022 har Region Hovedstaden prioriteret midler til at permanentgøre
og udbrede STIME til 16 kommuner:
I STIME får familierne en helhedsorienteret indsats i deres nærmiljø. Indsatsen er udviklet i et tæt samarbejde
mellem psykiatri og kommuner og baserer sig på viden fra begge sektorer.
Hvis et barn eller en ung er i psykisk mistrivsel og har brug for hjælp, kan familien kontakte STIME i egen
kommune. Kommunen vurderer, hvilken kommunal eller regional indsats, der vil være den rette til
barnet/den unge og familien. Hvis det vurderes, at barnet/den unge vil have gavn af en STIME-indsats, sættes
den i gang.
Partnere
STIME blev stiftet og drevet af otte ligeværdige partnere, der alle fortsat er med i samarbejdet:
•
Bornholms Regionskommune
•
Frederiksberg Kommune
•
Gentofte Kommune
•
Gladsaxe Kommune
•
Høje-Taastrup Kommune
•
Københavns Kommune
•
Lyngby-Taarbæk Kommune
•
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Region Hovedgaden
Der er åbnet op for, at yderligere ni kommuner kan komme med i samarbejdet. På sigt er ønsket, at alle
regionens 29 kommuner kommer med i STIME.
Roller og ansvar
I STIME er roller og ansvar tydeligt fordelt. Psykiatriens opgave er at bidrage med specialiseret viden i
udvikling af nye indsatser og klæde kommunale psykologer og andre faggrupper på til at kunne levere lettere
behandling. Det foregår gennem uddannelse, supervision og løbende rådgivning.
Selve indsatsen leveres af kommunale terapeuter, hvoraf de fleste er psykologer. Det er også kommunernes
opgave at opspore de børn og unge, der har behov for hjælp, og sikre, at der er sammenhæng mellem den
lettere behandling og det arbejde, der udføres i læringsmiljøerne.
1