Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 433
Offentligt
2619233_0001.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - Bilag 433
Offentligt
Evaluering af
Ungementorer
i BUC
Udvikling af koncept og
organisering fremadrettet
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0002.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Beslutning om organisering af ungementorkoncept
CL-U d. 21.06.22
Organisering
Ledelse af mentorer?
Hvilke afsnit skal have adgang til mentorer?
Fordeling af mentors timer på hhv. afsnit og i udvikling af centeret?
Udvikling fremadrettet
Ungepanel i BUC og samarbejde med UNGEPANELERNE i DANMARK?
Inddragelse af forældrementorerne i supervision og på hjemmesiden?
Hvilke opgaver udover patientkontakt skal mentorer løfte intern og eksternt? (mange
henvendelser)
Udvikling af samarbejdet med somatikken?
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0003.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Vision for ungementorfuktionen
At skabe håb hos de unge om at komme godt videre til en bedre
hverdag
At skabe et frirum fra behandlingen undervejs i patientforløbet,
hvor der er plads til at dele erfaringer med mentor
At mentor laver aktiviteter sammen med de døgnindlagte patienter
At mentor kan vejlede og støtte de unge i forhold til at vende
tilbage til hverdagslivet, herunder skole, fritids- og hjemmeliv
At mentor kan støtte de unge i selve behandlingsforløbet
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0004.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Emner i evalueringen
Mentors evaluering af konceptet
Værdi af mentorfunktionen i døgn
Ungementoruddannelse CAPS
Introduktion til mentoropgaven
Værdi af mentorfunktionen i amb
Samarbejde med koordinator
Samarbejde med afsnitsledelse
Supervision
Ønsker til fremtiden
Samarbejde med kollegaer i afsnittene
Samarbejde mentorer imellem
Mentors møde med patienterne
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0005.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Mentors evaluering af konceptet
Ungementorer:
Jeg oplever at funktionen skaber værdi hos de unge ved at de kan spejle sig i os, og se at man kan komme ud på
den anden siden. Jeg er flere gange blevet spurgt om, om jeg får penge for arbejdet, hvortil de svarer: ”så kan jeg
også blive mentor, når jeg får det bedre”. De unge åbner hurtigt op og får tillid til os
Jeg oplever i høj grad at funktionen lever op til formålet. Behandlerens faglighed suppleret med et
brugerperspektiv kan og har skabt noget værdifuldt.
At løse opgaver i centeret har været fantastisk, og jeg har oplevet en meget stor åbenhed omkring det, vi kan. Det
har været sjovt at være med til at skabe noget, hvor patient- og behandlersynspunkt har kunne skabe noget
givende sammen.
Funktionen lever op til visionen. Jeg kan sætte hak ud fra dem alle men oplever et behov for at mentorerne taler
mere med de unge om det svære ved at indgå i behandling. Der er behov for den gensidige forståelse før det er
værdifuldt for dem at hengive sig til et håb om en bedre fremtid
Det har været rigtig spændende at få lov til at deltage i forskellige opgaver i centeret, og kunne bidrage med et
brugerperspektiv
5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0006.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Værdi af mentorfunktionen i døgn
Døgnledelse:
Tidligt at udtale sig. Mentorerne klarer det godt og der er en positiv udvikling af funktionen. Afsnittet skal vænne sig til at forstå
mere om funktionen. Det skaber værdi at mentorerne er tilgængelige og jeg hører fra mentorerne at de har haft nogle gode
samtaler. Det er nyt at de kan tale med en ung, som selv har stået i samme situation og er kommet godt videre. Det giver enormt
god mening i forhold til arbejdet med recovery
Ungementorer:
Jeg har oplevet tilfælde, hvor jeg har været bindeled ml. behandler og patient. Hvis det har været svært at åbne op har vi kunne
buges til en start og her kunne videreformidle til personalet. Jeg oplever at dele af min egen erfaringer har været brugbart for
behandlere, som lettere kunne sætte sig i patientens sted.
Jeg oplever, at de unge nyder, at vi “bare” er til stede, og at der også er plads til at snakke om store og små emner fra
hverdagslivet. Det skaber en følelse af øjenhøjde og genkendelse.
Det har fungeret godt med en blanding af miljøaktiviteter og individuelt samvær på gåtur eller på værelset afhængig af den
enkeltes behov
Aktiviteterne vi laver i døgn virker til at give et frirum og er også med til at opbygge relationen til de unge. Med en krea kasse, et
spil eller noget helt tredje under armen, kan man nemt sætte gang i en aktivitet, og dermed starte relationsdannelse
6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0007.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Værdi af mentorfunktion i amb
Amb.ledelse:
Jeg oplever at vi i opstarten har skulle finde en vej ind i, at ungementorene passede ind i den ramme der er i et ambulatorie. Da vi
først kom i gang har min oplevelse af ungementor funktion været god. Oplever det er et meget relevant tilbud med tanken om at de
unge åbner recovery og meningsfuldhed i deres forløb.
Vi kan udvikle lokalt ved at få spredt tilbuddet, dette hjælpes på vej af plakater/ flyers etc., men vi kan udvikle meget hvis vi husker
at gøre opmærksom på dem. Derudover ser jeg stort potentiale i overgange, hvilke der også er lagt planer for og dannet grupper til
at imødekomme. På sigt kunne det være fint hvis mentorerne var en større del af grupperne på amb, og eventuelt med til nogle
samtaler hvor dette gav mening.
Ungementorer:
De individuelle samtaleforløb har fungeret godt. Det virker til at patienterne synes, det er rart at tale med en, der ved, hvad det
handler om. Men det virker også til, at det er rart for dem, at kunne tale med nogen som alle de ting, der fylder, men som der ikke
nødvendigvis er så meget plads til, når behandlingen og sydom naturligvis skal fylde i andre samtalesituationer
Det har været svært at komme ordentlig i gang i amb, da vi ikke bare selv kan træde ind og opsøge. Det har krævet at behandlere
har henvist, hvilket har været en mangel
Det har været en udfordring at få rigtig gang i amb., da det kræver hjælp fra behandlerne. De individuelle samtaler vi har haft
primær fokus på, har virket til at give god støtte til de unge
7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0008.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Samarbejde med koordinator
Amb.ledelse:
Jeg synes samarbejdet har fungeret rigtig fint. Pauline er god til at række ud og fortælle hvad der sker med ungementorene, og ligger et stort arbejde i
at udbrede tilbuddet. Derudover har vi har mange gode snakke om hvad tilbuddet skal indeholde, og hun er god til at tænke muligheder fremfor
begrænsninger, hvilke vi godt selv kan opleve i ”ambulatorierammen”. Det er ydermere dejligt at hun altid er tilgængelig ved spørgsmål omkring
mentorerne.
Døgnledelse:
Fint samarbejde. At tovholderen ligger udenfor afsnittet giver den udfordring, at ungementorene ikke bliver en integreret del af personalegruppen. Hvis
målet er, at de bliver en integreret del af personalegruppen, så skal vi overveje om de skal inviteres til personalemøder. Aktuelt tænker B103 dem ikke
med til fx sociale arrangementer, den fælles facebookgruppe osv.
Mentorer:
Pauline har været/er altafgørende for vores stilling. Hun har skabt en enorm tryghed, som har gjort, at jeg har kunne tilgå patienterne med meget
større sikkerhed og ikke følt mig alene i arbejdet. Hun har hjulpet med det samme, når dilemmaer og spørgsmål er opstået og altid givet klare konkrete
løsningsmetoder. I og med at vi er ansat 10 timer om ugen, som fordeles over flere afsnit og andre opgaver, er det utrolig rart at have en tovholder, der
kan hjælpe med at få det hele til at gå op, især når vores stilling er tværgående
Kontakten og samarbejdet med Pauline har været uvurderligt. Når vi har haft brug for sparring, har Pauline spillet en stor rolle. Det har været givende
at have en at gå til uden for afsnittet, når vi har haft overvejelser omkring nye tiltag, eller hvis vi har oplevet knapt så rare episoder. Da vores arbejde
ligger langt fra den øvrige personalegruppe, har det været vigtigt, at vi har kunne tjekke ind og sparre med en uden for afsnittet. Det har skabt tryghed
Samarbejdet med Pauline har fungeret rigtig godt. Pauline har fungeret som tovholder for projektet. Det har givet mig tryghed, at jeg har kunne
referere til hende, når der været noget i forbindelse med arbejdet. Jeg er overbevist om at vi har haft gavn af Pauline som vores nærmeste leder, da
hun har fungeret som bindeled mellem os og afdelingerne
8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0009.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Samarbejde med afsnitsledelse
Mentorer:
Samarbejdet har været godt. De er åbne overfor nye tiltag og har været gode til at formidle den daglige rytme, så
vi har kunne indgå i hverdagen bedst muligt. Når vi har sagt vores oplevelse er min oplevelse at de har lyttet. Det
har dog ikke været det tætteste, hvilket jeg ser som naturligt, når timeantallet ikke er så højt
Afdelingssygeplejerskerne har taget godt imod os. De har hele vejen været åbne for vores forslag og tiltag. Dog
har jeg nok mest set afdelingssygeplejerskerne som kontaktperson på afdelingerne, da arbejdsopgaver, tiltag,
dilemmaer i højere grad er blevet drøftet med Pauline
Samarbejdet omkring hvornår vi er på afsnittene, booking af lokale, hvad der kan lade sig gøre osv. har fungeret
helt fint. Men hvis der har været udfordringer undervejs, er det Pauline situationerne er blevet vendt med. Det har
været vigtigt for mig at kunne gå til en uden for afsnittet, da jeg ikke har ønsket at skabe konflikter, specielt ikke,
når vi ikke er der flere timer
9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0010.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Samarbejde med kollegaer i afsnittene
Døgnledelse:
Det er noget, som medarbejderne skal vænne sig til. Da det endnu er uafklaret om de skal /ikke skal betragtes som en del af personalegruppen, så
opstår der visse misforståelser hist og pist.
Amb.ledelse:
Jeg har kun fået positiv feedback fra den medarbejdere der har været i kontakt med mentorerne. Mentorerne har været enormt imødekommende,
nysgerrige, spørgende og engageret i opgaven hvilket behandlerne godt har kunne mærke
Ungementorer:
Der har været en stor åbenhed og oprigtig interesse for at ungementorer integreret i psykiatrien. At de har haft lyst til bruge os, og at vores interaktion
med patienterne i deres øjne har en værdi. Jeg har oplevet et samarbejde, hvor ligeværdighed trods forskellige kompetencer har kunne skabe noget
givende for patienten. Men jeg har også oplevet det modsatte. Det har været enormt rart at kunne gå tilbage og sparre med Pauline og de andre
ungementorer, da det dermed er let at give slip på det igen
Den største udfordring er, at vi fordeler vores arbejdstimer over flere afsnit/opgaver. Jeg har derfor på nuværende tidspunkt, langt fra arbejdet sammen
med hele personalegruppen. Personalet er stadig ved at lære os at kende og hvordan de skal samarbejde med os. Jeg så gerne et større samarbejde
og relation til de øvrige medarbejdere på afsnittene – måske blive en større del af afsnittet end blot på besøg. I mit møde med de unge har jeg flere
gange oplevet scenarier, hvor jeg tænkte, det ville give mening at samarbejde med behandlerne. Ved individuelle samtaler åbner de unge ofte op om
deres behandlingsforløb, samt hvad der hjælper/ikke hjælper dem. Samarbejdet med behandlerne er selvfølgelig en hårfin balance, så vi ikke går
direkte ind i behandlingen.
Samarbejdet med kollegaerne har været fint. Der har været nogle bump på vejen, og det er svært at blive en integreret del af den øvrige
personalegruppe af flere årsager bl.a. på grund af få timer samt at vi står med en anden funktion i forhold til patienterne. Personalet har en faglig
baggrund og vi bruger vores personlige erfaringer, hvilket også kan skabe afstand til det øvrige personale
10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0011.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Samarbejde mentorer imellem
Mentorer:
Hvis vi ikke havde haft hinanden var jeg ikke blevet i stillingen. Den sætning siger for mig det hele. Vi har brugt
hinanden enormt meget. Meget mere end jeg havde forudset. Vi er i samme båd, og vi har et fællesskab, som er
medvirkende til at vi arbejdsmæssigt opnår noget godt. Vi er kun tilknyttet afsnittene 10 timer om ugen og mange
personaler har jeg aldrig mødt. Det er essentielt for min trivsel i jobbet at vi har haft vores egen enhed. På grund
af de andre mentorer og vores fællesskab har jeg ikke på noget tidspunkt følt det ensomt. Stor forskellighed i
timeantal og arbejdsopgaver gør, at jeg ikke kan bruge det øvrige personale på samme måde
Samarbejdet har været rigtig fint. Vi har været gode til at delegere de forskellige arbejdsopgaver alt efter vores
individuelle styrker. Der har været plads til at sparre med hinanden, hvilket har været utrolig brugbart. Dertil har
det været rart at have sin egen ”personalegruppe”, da vores stilling adskiller sig markant fra resten af personalet
Samarbejdet med mentorerne har fungeret rigtig godt. Vi bruger hinanden rigtig meget bl.a. til at spare med
hinanden, vende ideer og have et kollegaskab med nogle med samme arbejdsfunktion. For mig er kontakten til de
andre mentorer været vigtig for ikke at føle sig alene i funktionen
11
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0012.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Mentors møde med patienterne
Ungementorer:
Det har været grænseoverskridende, rørende og utrolig lærerigt at møde patienterne. Det er energikrævende og energigivende på
samme tid. De har bekræftet mig i at de sidder med mange af de samme problemstillinger, som jeg selv gjorde. Jeg har oplevet en
større genkendelighed i dem, end jeg havde forventet. Derudover har jeg mødt en utrolig stor åbenhed hos patienterne. Mange har
både været åbne for en samtale, et spil eller en gåtur. Det er min opfattelse, at patienterne synes, at det er rart og befriende, at der
er plads til både uformelle og dybere snakke. Der er plads til humor, og der er plads til, at de ikke behøver ”at være noget”.
Patienterne giver udtryk for at de mangler samtalen om hverdagen. Jeg har oplevet at det skaber en dybere relation som gør, at
patienterne snakker om det som er svært.
Jeg har oplevet stor åbenhed hos store dele af patienterne. Det virker til, at patienterne ser os som et frirum, hvor der ikke er en
dagsorden, en vurdering eller andet der naturligt forgår, når man er en del af behandlingen. Et pusterum, hvor der, uden det
behøver at blive italesat, er en gensidig forståelse for deres livssituation
Jeg oplever at de unge ser det som et frirum i behandlingen, hvor der er plads til præcis det der flyder hos dem. Om det er lysten til
en is, savnet af fodboldholdet, det svære i at blive afsluttet eller andre ting, som ikke er obligatoriske samtaleemner, når bl.a.
udredning er i gang. Generelt oplever de unge sig forstået i mødet med os, og det handler om et rum, hvor sygdommen kan træde
i baggrunden.
Mødet med patienterne har været en positiv oplevelse. Jeg oplever, at patienterne hurtigt får tillid til os, og at der hurtigt bliver
dannet en relation, hvilket også medvirker til at der bliver åbnet op for nogle gode samtaler.
12
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0013.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Ungementoruddannelse CAPS
Ungementorer:
Ungementoruddannelsen var utrolig nyttig. Det var især efter uddannelsen, at det blev klart hvor nødvendigt
og hjælpsomt det var. Det var en følelse af at stå på et meget sikrere grundlag. Simulationerne var
grænseoverskridende, men har klar givet et skub til at tilgå patienterne på en god måde
Uddannelsen på CAPS var fantastisk. Tre dage som har været så vigtige for det videre arbejde med
patienterne, da vi jo ikke er ansat på baggrund af faglige kvalifikationer. En ting er at have oplevet en masse
på egen krop, men kontakten til sårbare unge i en professionel rolle, har jeg ingen erfaring med. Derfor var det
enormt givende bl.a. at få en masse redskaber til at indgå i en samtale, som jo har en anden karakter, end når
det foregår privat. Vores uddannelsesdage blev flyttet grundet Corona, og jeg kunne ønske for fremtidige
mentorer, at de inden patientkontakt gennemfører uddannelsen først. Min kontant til patienterne har været
langt bedre efterfølgende, og jeg har følt mig meget mere sikker og tryg i min egen tilgang
Uddannelsen på CAPS gav et godt grundlag for hvordan man kan tilgå patienterne på den bedst mulige måde
i en samtale, altså der blev givet nogle gode samtaleredskaber
13
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0014.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Introduktion til mentoropgaven
Mentorer:
Jeg har klart haft en oplevelse af, at vi er blevet holdt i hånden fra start. Alt hvad vi kunne introduceres til, blev vi
introduceret til. Med en opgave der på mange måder ikke var defineret endnu, har det været et arbejde, vi har
gjort i løbet af det sidste halve år i tæt samarbejde med Pauline
Min oplevelse af introduktionen har været god. Det eneste jeg kan kommenterer på er at uddannelsen på CAPS
ikke lå i starten af ansættelsen, hvilket jeg ved skyldes Corona, da det ellers var planlagt til at ligge der
Jeg synes, at introduktionen har været god på trods af, at stillingens opgaver ikke var fastlagt fra starten. Der er
blevet lagt stor vægt på, at vi hen ad vejen skal finde ud, hvordan vores arbejde giver bedst værdi. Det har gjort,
at der har været plads til at prøve ting af som virker og ikke virker.
14
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0015.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Supervision
Mentorer:
Det har været altafgørende at vi har haft vores egen supervision. Vi har en helt anden opgave end det øvrige
personale, så der er andre problematikker på spil. Vi er kun ansat 10 timer om ugen er vi ikke en integreret del af
hverdagen i afsnittet
Supervisionen har fungeret godt. Det er godt at have et sted, hvor man kan vende ting man oplever gennem
arbejdet. Supervisionen indtil nu, også været brugt til at videreudvikle ungementorfuktionen, og snakke om ting
der kunne forbedres undervejs
Supervisionen har fungeret godt. Vi har brugt tiden på at diskutere stort og småt. Generelt har Pauline
superviseret os løbende, hvis jeg har oplevet noget bekymrende
15
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 433: Opfølgning på udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2619233_0016.png
Region Hovedstadens Psykiatri
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Evaluering: Ønsker til fremtiden
Amb.ledelse:
Den nuværende organisering fungerer ok synes jeg. Mentorerne er her lidt efter behov, og det tænker jeg umiddelbart er en god måde. Jeg
kunne godt tænke mig at udbredelsen blev endnu større hos os i amb, men det er en proces som vi arbejder på.
Døgnledelse:
Det fungerer fint med Pauline som tovholder, hvis målet er, at ungementorene ikke skal være en del af personalegruppen. Hvis målet er, at de
skal indgå, så giver det ikke mening. Det er vigtigt med en afklaring. Der bør tages stilling til de obligatoriske krav for diverse kursus i
Kursusportalen samt om de skal indgå i trivselsmålingerne.
Mentorer:
Mit største ønske for ordningen er, at vi får lov at bevare vores fællesskab mentorerne imellem. At vi forbliver en enhed, hvor der er mulighed
for at sparre med hinanden. At den uundværlige rolle Pauline har haft, får lov at forblive. Med den erfaring vi har haft fra det sidste halve år,
har det været altafgørende faktor at vi som mentorer føler at vi er en del af et godt arbejdsmiljø. Personligt ville jeg ikke have lyst til at være
tilknyttet et enkelt afsnit som ene ungementor 10 timer om ugen. Det ville være alt for ensomt, og meget af det gode vi har opnået skyldes at
vi ikke har stået i det alene
Jeg så gerne at vores arbejdsopgaver fyldte mere i ambulatoriet
Jeg kunne godt ønske mig, at vi fik vores egen gruppe, med vores egen leder og deraf fik uddelegeret opgaver specielt i forhold til patienterne
i amb. Det vil både være mere effektivt og bedre for os mentorer, hvis man ønsker at fastholde os på den lange bane
Jeg vil gerne have kontakt til patienterne som min primære funktion men opgaver på centreret generelt må for min vedkommende også gerne
fortsætte
16