Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 425
Offentligt
2618173_0001.png
Tværsektorielt
samarbejde om
børn og unge i
psykisk mistrivsel
STYRKET TVÆRSEKTORIEL
INDSATS FOR BØRN OG
UNGES MENTALE SUNDHED
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0002.png
Pjecen er udgivet af STIMEs stiftende partnere:
Bornholms Regionskommune
Frederiksberg Kommune
Gentofte Kommune
Gladsaxe Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Københavns Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommune
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center,
Region Hovedstaden
April 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0003.png
Indhold
En relevant, tidlig og struktureret indsats . . . . . . . . . . . . . . . 2
STIME udfylder et tomrum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Indsats i fire spor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Når svære følelser fører til selvskade . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Når tanker om krop og mad fylder for meget . . . . . . . . . . . . . . .9
Når bekymring eller tristhed fylder for meget . . . . . . . . . . . . . .10
Når uro, opmærksomhed eller impulsivitet er en udfordring . .11
Et veletableret tværsektorielt samarbejde . . . . . . . . . . . . . . 12
Fælles ansvar og tydelige roller . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Udvikling af kompetencer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Kom med i samarbejdet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0004.png
En relevant, tidlig
og struktureret
indsats
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0005.png
STIME udfylder
et tomrum
I STIME samarbejder kommuner og børne- og ungdomspsykiatrien i
Region Hovedstaden om at udvikle en sammenhængende og tidlig indsats til
børn og unge i psykisk mistrivsel tæt på deres hverdag. Over 1.200 familier har
allerede fået hjælp.
Mangel på relevante indsatser
Der mangler behandlingstilbud til rigtig mange børn
og unge, som slås med psykisk mistrivsel, uden at
de har behov for at blive udredt eller behandlet i
psykiatrien .
Bekymrer
sig for meget
Disse børn og unge risikerer at falde mellem to stole
og skulle vente lang tid på at få hjælp . Ventetiden og
manglen på rettidig og relevant hjælp øger risikoen for,
at de får behov for en mere indgribende indsats .
Tværsektorielt samarbejde
I STIME arbejder kommuner og
børne- og ungdomspsykiatrien sammen på nye måder
om at udvikle og implementere:
• Systematisk opsporing og screening .
• En tidlig og relevant indsats .
I det tætte samarbejde er det lykkedes at omsætte
det bedste fra begge sektorer til en tidlig indsats med
lettere behandling i kommunerne til målgrupper, der
ofte får hjælpen for sent eller slet ikke .
I STIME får familierne relevant og rettidig hjælp
tæt på deres hverdag, så problemerne bliver fanget i
opløbet .
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
Ny målgruppe
STIME hjælper børn og unge i alderen 3-17 år i psykisk
mistrivsel, uden at de har behov for at blive udredt
eller behandlet i psykiatrien .
Det er vigtigt, at de voksne støtter op om
løsningerne i hverdagen . Derfor er forældrene altid
involveret i deres barns behandling . Når det er
relevant, har lærere og pædagoger mulighed for at få
vejledning i, hvordan de støtter op om forløbet .
For at sikre et højt fagligt niveau er der indbygget
kompetenceudvikling på alle tre områder .
Hvis en familie indledningsvist bliver vurderet til at
få gavn af et forløb i STIME, foretager kommunen en
systematisk visitation og vurderer, hvilken indsats der
er relevant .
Hvis STIME ikke er relevant, bliver familien henvist
videre i kommunen eller til psykiatrien .
Lettere behandling i kommunen
Lettere behandling er kernen i STIMEs indsats . STIME
har udviklet og implementeret fire nye forløb og
udbyder desuden to forældreprogrammer fra eksterne
leverandører .
Det er kommunens behandlerne, der lokalt visiterer
til STIME samt behandler og vejleder børn, unge
og forældre . Behandlerne er typisk psykologer eller
medarbejdere med en terapeutisk efteruddannelse .
De lettere behandlingsforløb er målrettet børn og
unge med udfordringer, der relaterer sig til fire spor:
• Når tanker om krop og mad fylder for meget .
• Når svære følelser fører til selvskade .
• Når bekymring eller tristhed fylder for meget .
• Når uro, opmærksomhed eller impulsivitet er en
udfordring .
Høj faglig kvalitet
Alle vejledninger i STIME er udviklet og implementeret
i et tæt samarbejde mellem region og kommuner
på baggrund af specialiseret viden om målgrupper,
behandlingsformer og praksisviden . Det betyder,
at indsatserne baserer sig på den bedste viden fra
begge sektorer samtidig med, at de er realistiske i en
kommunal virkelighed .
Manualer er med til at sikre, at alle forløb har
en ensartet høj kvalitet . Kommunens behandlere
bliver uddannet, superviseret og rådgivet af STIMEs
psykologer i psykiatrien .
Kvaliteten bliver yderligere styrket af, at forløbene
kan kombineres med en understøttende indsats i
barnets eller den unges læringsmiljø .
Forløbene er udviklet til et niveau, som
Socialstyrelsen definerer som 'Lovende praksis'.
Lovende praksis indikerer blandt andet, at indsatsen
med god sandsynlighed kan skabe positive
resultater og, at den løbende bliver monitoreret og
dokumenteret . I STIME vil der blive arbejdet med at
dokumentere indsatserne yderligere .
En sammenhængende indsats
Systematik, sammenhæng og samarbejde er med til
at sikre, at børnene og de unge får rettidig hjælp og
støtte fra deres voksne i hverdagen: 1 . Tidlig opsporing
og præcis visitation, 2 . Lettere behandlingsforløb og
3 . Støtte i læringsmiljøet .
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0007.png
En sammenhængende indsats og udvikling af kompetencer
2
Lettere behandlingsforløb
Børn og unge får rettidig og relevant
hjælp i deres nærmiljø . Forældrene er altid
involveret . Behandlingen bliver varetaget
af kommunens medarbejdere, der typisk er
psykologer . Behandlerne er uddannet i de
manualbaserede forløb af psykologer fra
børne- og ungdomspsykiatrien .
g
Ko
vik
lin
mp
ud
ete
nce
nce
ete
udv
Komp
ikling
1
Tidlig opsporing
og præcis visitation
Medarbejdere med tæt kontakt
til børn og unge opfanger tegn
på psykisk mistrivsel og handler
relevant på dem . Kommunen
foretager en systematisk visitation
og vurdering af, hvilken indsats der
er relevant .
3
Støtte i
læringsmiljøet
Ledere og medarbejdere
i børnehave og skole kan
få vejledning i at støtte
op om børn og unge,
der er i et forløb .
Kompe
tenceudvikling
5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0008.png
Familierne får hjælp
I løbet af STIMEs første tre år har forældre og
unge før og efter et forløb udfyldt spørgeskemaer .
Spørgeskemaerne er blevet brugt til visitation og
effekt- og tilfredshedsmåling .
STIME er ikke et forskningsprojekt, og
effektmålingerne er ikke sammenlignet med en
randomiseret kontrolgruppe .
Foreløbige resultater viser god effekt
• Der er fald i symptomer på alle spor .
• Børnene/de unge har det signifikant
bedre efter deres forløb målt på den
overordnede problemscore på SDQ .
• Børnene/de unge fungerer bedre i
forhold til de fem områder: Familie,
venner, skole, fritid og humør .
Stor tilfredshed
Efter afslutning af deres forløb har 693 forældre
og 170 unge besvaret spørgsmål omkring deres
tilfredshed .
Unge:
• 76 % vil anbefale forløbet til en ven med
lignende vanskeligheder .
• 82 % er tilfredse med den hjælp, de har fået .
Forældre:
• 88 % vil anbefale forløbet til andre forældre .
• 93 % er tilfredse med den hjælp, de har fået .
6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0009.png
Indsats i fire spor
Forløbene i STIME er målrettet børn og unge i psykisk mistrivsel med udfordringer,
der er relateret til et af fire spor. Hvis barnet eller den unge har behov for at blive
udredt eller behandlet i psykiatrien, er et forløb i STIME ikke relevant.
Fælles målgruppekritierier
Som udgangspunkt skal barnet eller den unge opfylde
følgende kriterier for at komme i betragtning til et
forløb i STIME:
• Normaltbegavet .
• Rimelig grad af motivation for behandling .
• En vis indsigt i egne vanskeligheder .
Børn og unge kan godt deltage i et forløb, hvis en i
forvejen kendt psykisk lidelse som for eksempel ADHD
eller autisme er velbehandlet .
Børn og unge er ikke i målgruppen, hvis deres
funktionsniveau er væsentligt nedsat . Hvis barnet eller
den unge har en øget eller akut selvmordsrisiko eller
viser tegn på anden alvorlig psykisk sygdom, skal der
henvises til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center .
Hvert spor har en række uddybende inklusions- og
eksklusionskriterier .
STIMEs spor
Når svære følelser
fører til selvskade
Når tanker om krop og mad
fylder for meget
Når bekymring eller tristhed
fylder for meget
Når uro, opmærksomhed
eller impulsivitet er en udfordring
7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0010.png
Når svære følelser
fører til selvskade
Målgruppen er unge i alderen 12-17 år med tegn på
og optagethed af selvskadende adfærd:
• Har aktuelle tanker om at selvskade .
• Har mindst én gang inden for de seneste tre
måneder udøvet direkte (ikke-suicidal) selvskade
(for eksempel skåret sig, brændt sig, kradset sig til
blods, slået sig eller slået en kropsdel ind i noget) .
Lettere behandling udviklet i STIME
Forløbet strækker sig over et par måneder og består
af otte samtaler med en behandler, som den unge og
forældrene taler med sammen og hver for sig . Mellem
samtalerne øver den unge sig på det, der er blevet
gennemgået .
Samtalerne har fokus på at forstå selvskadens
funktion og konsekvenser . Formålet med forløbet er at
hjælpe den unge med at håndtere sine følelser på en
mere hensigtsmæssig måde og reducere selvskaden .
8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0011.png
Når tanker om krop
og mad fylder for meget
Målgruppen er familier med børn og unge i alderen
10-17 år, der viser mindst et af følgende tegn:
• Høj kropsutilfredshed .
• Overoptagethed af krop og/eller mad .
• Tidlige adfærdsmæssige tegn på spiseforstyrrelse .
Lettere behandling udviklet i STIME
Forløbet strækker sig over en periode på to til tre
måneder og består af en afklarende samtale og fire til
ni vejledende samtaler, hvor familien eller kun forældre
taler med en behandler . Mellem samtalerne øver
familien sig på det, der er blevet gennemgået .
Samtalerne har fokus på, hvad en spiseforstyrrelse
er, og hvad familien kan gøre anderledes derhjemme .
Formålet med forløbet er at hjælpe familien
med at sikre en sund udvikling og forebygge, at
udfordringerne udvikler sig til en spiseforstyrrelse .
9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0012.png
Når bekymring eller tristhed
fylder for meget
Målgruppen er børn og unge i alderen 6-17 år med
tegn på:
• Subklinisk til mild grad af depression og nedtrykthed
over en længere periode (gælder kun unge i alderen
13-17 år) .
og/eller
• Mild til moderat angst, som stemmer overens med
de fire hyppigste angstlidelser hos unge:
Generaliseret angst, separationsangst,
social fobi, specifik fobi.
Lettere behandling udviklet i STIME
til unge i alderen 13-17 år
Forløbet strækker sig over et par måneder og består
af mindst seks samtaler med en behandler, som den
unge og forældrene taler med sammen og hver for
sig . Mellem samtalerne øver den unge sig på det, der
er blevet gennemgået .
Samtalerne har fokus på, at den unge lærer at forstå
og blive bevidst om sine negative tanker og følelser .
Formålet er at hjælpe den unge med at tænke og handle
mere hensigtsmæssigt i forhold til det, der er svært .
'FÅ STYR PÅ angsten' udviklet af Center for Angst
ved Københavns Universitet til børn i alderen
6-12 år
Forældrene deltager i et gruppeforløb .
10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0013.png
Når uro, opmærksomhed eller
impulsivitet er en udfordring
Målgruppen er forældre til børn i alderen 3-10 år
med udfordringer på mindst et af områderne: Uro,
uopmærksomhed eller impulsivitet .
Det er udfordringernes påvirkning af barnets
funktionsniveau, der afgør, om barnet er i
målgruppen . Funktionsniveauet skal som minimum
være påvirket i hjemmet .
'Forældrepiloterne' udviklet i STIME
Forældre deltager uden deres børn i grupper med op
til otte forældrepar eller individuelt i fire møder.
På møderne får forældrene vejledning i og
redskaber til at håndtere deres barns udfordringer og
skabe gode rammer for en positiv udvikling .
'New Forest Parenting Program' udviklet af
Southampton University
Forældrene deltager i individualiserede samtaleforløb .
11
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0014.png
Et veletableret
tværsektorielt
samarbejde
12
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0015.png
Fælles ansvar
og tydelige roller
I STIME tager Region Hovedstaden og kommuner fælles ansvar for, at børn og
unge i psykisk mistrivsel får tidlig hjælp i deres nærmiljø. Region og kommuner
arbejder tæt sammen om at udvikle og implementere nye indsatser, og de to
sektorers opgaver er tydeligt fordelt.
Fordeling af opgaver
Det er kommunernes opgave at udbyde indsatserne
lokalt . Børne- og ungdomspsykiatriens opgave er
at rådgive, uddanne og supervisere de udførende
behandlere i kommunerne .
Kommunens opgaver
• Bidrager med praksisviden .
• Udbyder og varetager forløb .
• Rekrutterer og visiterer til forløb .
• Opkvalificerer egen organisation til at
reagere hurtigt og relevant på mistrivsel
i relation til STIMEs spor .
• Sikrer sammenhæng mellem forløb og arbejdet med
børnene og de unge i læringsmiljøerne .
13
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0016.png
Børne- og ungdomspsykiatriens opgaver
• Bidrager med specialiseret viden om målgruppe
og behandling .
• Uddanner og superviserer behandlere i
kommunerne i manualbaseret lettere behandling .
• Rådgiver løbende behandlere i kommunerne .
STIME er i tråd med det, Sundhedsstyrelsen anbefaler til 10-årsplanen for psykiatrien
Tværfaglige grupper til at understøtte faglig
udvikling og kvalitetsarbejde
på tværs af sektorer .
Fra foråret 2022 går STIME fra at være
et udviklingsprojekt til at være en etableret
samarbejdsplatform .
Alle kommuner i Region Hovedstaden kan
være med og sammen med de aktuelle otte
partnere tilbyde og udvikle indsatser .
STIME har etableret et ligeværdigt samarbejde
reagere tidligt og sende børn, unge og familier i
retning af STIME, når de ser tegn på mistrivsel i
relation til STIMEs spor .
Lettilgængeligt og ensartet tilbud af høj
psykisk mistrivsel
kvalitet i kommunerne til børn og unge i
Kommunerne tilbyder manualbaseret lettere
behandling til børn og unge i psykisk mistrivsel,
som ikke har behov for at blive udredt og
behandlet i psykiatrien
Den høje faglige kvalitet bliver sikret ved
at forene specialiseret viden fra psykiatrien og
viden fra kommunal praksis .
Styrket opsporing af børn og unge
i psykisk mistrivsel
STIMEs behandlere i kommunerne bliver klædt
på til lokalt at opkvalificere deres kolleger i at
14
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0017.png
Udvikling af
kompetencer
I STIME er udviklingen af kompetencer med til at sikre en høj faglig kvalitet.
Dette er en forudsætning for, at kommunerne kan tilbyde en struktureret indsats
med lettere behandling som omdrejningspunkt.
Der er tre former for kompetenceudvikling i STIME:
Uddannelse, opkvalificering og vejledning.
Telefonrådgivning
Uddannelse af behandlere
STIMEs psykologer i børne- og ungdomspsykiatrien
underviser, superviserer og rådgiver behandlere i
kommunerne i forhold til at vistere til og varetage den
lettere behandling . Kommunens behandlere bliver
også klædt på til at opkvalificere kolleger lokalt og
vejlede læringsmiljøet i relation til STIME .
Til uddannelsen er der udviklet behandlingsmanual,
uddannelses- og supervisionsforløb og en guide til
vejledning i læringsmiljøet .
Uddannelsen til hvert af de lettere
behandlingsforløb til unge består af syv dages
undervisning i kognitiv adfærdsterapi, psykopatologi,
visitation, selvmordsscreening og brug af manualer .
Som en del af uddannelsen deltager behandlerne
Behandlerne i kommunerne kan alle
hverdage få psykologfaglig sparring over
telefonen af STIMEs psykologer i
børne- og ungdomspsykiatrien .
Henvendelser kan for eksempel vedrøre
spørgsmål som:
• Er barnet i STIMEs målgruppe?
• Hvilket spor er relevant for den unge?
• Hvordan skal dette tolkes i manualen?
• Hvordan skal spørgeskemaet bruges?
• Skal barnet, der har fået det værre,
henvises til psykiatrien?
15
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0018.png
i metodesupervision hver fjerde uge på tværs af
kommunerne . Den tværfaglige/tværsektorielle
gruppesupervision består af 10 x 2 �½ time per gruppe
per indsats .
Uddannelsen i forløbet 'Forældrepiloterne' er
fire dage. Desuden skal behandlerne deltage i to
rådgivninger på i alt 5-10 timer i forbindelse med
gennemførelse af det første gruppeforløb .
Opkvalificering af fagpersoner
En større gruppe af fagpersoner i STIMEs kommuner
bliver opkvalificeret i at opfange og handle relevant,
når de ser børn og unge med tegn på psykisk
mistrivsel .
Disse fagpersoner er for eksempel medarbejdere
i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, lærere,
pædagoger, socialrådgivere, sundhedsplejersker,
udgående medarbejdere, ledere i dagtilbud og skole,
AKT-lærere, ressourcepersoner og studievejledere .
• Informationsmaterialer så som websted,
pjecer og PowerPoint-præsentationer .
• Behandlingsmanualer .
• Øvrige materialer, der anvendes i
forbindelse med den lettere behandling
så som forældrehåndbøger og
arbejdsark .
• Undervisningsmaterialer til
opkvalificering af fagprofessionelle, der
har kontakten til familierne .
• Guides til en struktureret vejledning i
læringsmiljøet .
• Guide til visitering til forløb i STIME .
Få adgang til STIMEs materialer
Vejledning i læringsmiljøet
For at sikre sammenhæng mellem STIMEs forløb og
det arbejde, der bliver udført i skole og dagtilbud,
er der fokus på systematisk og målrettet at vejlede
lærere, pædagoger og ledere i læringsmiljøerne .
Der er udviklet en guide på alle fire spor til,
hvordan STIMEs behandlere og medarbejdere
i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning på en
systematisk måde kan tilrettelægge og gennemføre
vejledningsforløb i læringsmiljøet, der understøtter
indsatsen omkring et barn eller en ung .
16
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0019.png
17
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
Kom med i
samarbejdet
STIME er en veletableret tværsektoriel samarbejdsplatform, hvor alle kommuner i
Region Hovedstaden kan deltage. I det ligeværdige samarbejde er der både en tydelig
fordeling af roller og en fleksibilitet i forhold til den enkelte kommunes deltagelse.
Realisérbar i kommunerne
Det er vigtigt, at STIME kan fungere i forhold til den
enkelte kommunes organisering og prioriteringer .
Derfor kan kommunen vælge at blive enten bruger
eller partner i samarbejdet og selv prioritere, om den
ønsker at implementere et eller flere spor.
Der er ingen krav til, hvor indsatsen skal være
forankret i kommunen . Det er også op til kommunen
selv at beslutte, hvilken lovgivning der skal bevillige
STIME. Der kan findes hjemmel til STIME i servicelovens
§ 11 stk . 3 og i sundhedslovens § 120 stk . 2 .
VIVE har analyseret de omkostninger, der er
forbundet med at implementere og drifte STIMEs
forløb samt den tilhørende kompetenceudvikling af
behandlere .
Analysen viser blandt andet, at hvis der bliver
uddannet to behandlere på et spor og gennemført 15
forløb på et år, så koster et forløb omkring 15 .000 kr .
Omkostningsvurderingen findes på VIVEs hjemmeside.
Kommunens rolle
• Visitere børn og unge til forløb .
• Sikre at behandlere er opkvalificeret til at
varetage forløb .
• Gennemføre forløb .
• Indsamle data efter aftale .
• Opkvalificere fagpersoner i egen organisation
i at opspore børn og unge i psykisk mistrivsel .
• Understøtte indsatserne i læringsmiljøerne .
Stor værdi
Det er som udgangspunkt vederlagsfrit at deltage
i samarbejdet og få adgang til STIMEs lettere
behandlingsforløb, kompetenceudvikling, rådgivning
og materialer .
Kommunen skal dog selv dække de udgifter, der
er forbundet med implementering, timeforbrug og
transport samt forløb fra eksterne leverandører .
18
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0021.png
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers rolle
• Uddanne og supervisere de udførende behandlere i
kommunerne i de forløb, der er udviklet i STIME .
• Rådgive kommunerne i forhold til visitation,
henvisning, videre udredning og behandling .
• Yde sparring i komplekse sager .
• Administrere de materialer, som er udviklet i STIME .
Bliv bruger
Brugermodellen er en mulighed for kommuner, som
ønsker at implementere og drifte lettere behandling til
børn og unge på et eller flere af STIMEs spor.
Det får kommunen:
• Rådgivning i forhold til implementering .
• Adgang til uddannelse og supervision i de forløb,
der er udviklet i STIME .
• Adgang til rådgivning af psykologer i
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i forhold
til behandling .
• Adgang til materialer, der knytter sig til kommunens
spor, og som kan bruges i forbindelse med
opkvalificering af frontpersonale og rekruttering
af familier .
• Adgang til fælles partnerskabslogo og
kommunikationsmaterialer .
• Invitation til at være medafsender på fælles
kommunikation og omtale .
• Hjælp til koordinering af uddannelsesprogrammer,
som er udviklet af ekstern leverandør (kommunen
betaler selv eventuelle udgifter) .
• Mulighed for at deltage i forskningsprojekter .
19
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0022.png
Aftale om opstartsmøde
Bliv partner
Partnermodellen er en mulighed for kommuner, som
ønsker at være med helt inde i maskinrummet og have
indflydelse på udviklingen af samarbejde og indsatser.
Kommuner, der er interesseret i at
høre mere om mulighederne for
at blive en del af samarbejdet, er
velkommen til at kontakte en af
STIMEs projektledere .
Det er muligt at aftale et
opstartsmøde, hvor STIMEs
rådgiverteam og kommunen taler
om, hvad det indebærer at være
bruger og partner, og hvilke spor og
indsatser der er relevante .
Partnerne får samme adgang til opkvalificering,
rådgivning og materialer, som brugerne gør .
Derudover får partnerne:
• Mulighed for at indgå i arbejdet med at
videreudvikle eksisterende indsatser og
udvikle nye .
• Mulighed for at sikre sammenhæng til øvrige
indsatser i kommunalt og regionalt regi .
• Indflydelse på forskning, der knytter sig
til indsatserne .
Få støtte til implementering
Kommuner, der ønsker at være med i STIME, bliver
Kontakt
tilbudt støtte til implementering i en periode på op
til 15 måneder fra første afklarende møde til fuld
implementering af en eller flere indsatser.
Kommunen har selv ansvaret for og styringen af
implementeringsprocessen . Det er også kommunen,
der definerer sine ønsker til støtte.
STIME har et rådgiverteam, der har til opgave at
være nysgerrig på processen, stille spørgsmål, dele
erfaringer, stille redskaber og materialer til rådighed
samt arrangere aktiviteter, der går på tværs af
kommuner (for eksempel uddannelse, supervision og
læringsworkshops) .
Lisbet Tuxen
Regional projektleder
lisbet .tuxen@regionh .dk
Tlf . 29 21 44 56
Laura Eiler Wogensen
Tværkommunal projektleder
lauwog@gladsaxe .dk
Tlf . 30 35 31 48
20
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0023.png
Kommuner
Gevinster ved samarbejdet
Tidlig og relevant indsats
Systematisk opsporing og screening sikrer, at der
tidligt i et forløb bliver taget stilling til, hvilken
kommunal eller regional indsats, der vil være
den rette til at fremme barnets eller den unges
mentale sundhed .
Børn og unge uden behov for at blive udredt
eller behandlet i psykiatrien, får relevant, rettidig
og koordineret hjælp tæt på deres hverdag .
Derfor kan familierne få let og hurtig adgang til
hjælp, der er baseret på aktuelt bedste viden
om, hvad der virker .
Uddannelse af kommunale behandlere
De kommunale behandlere, der primært
er psykologer eller har en terapeutisk
efteruddannelse, kommer til at varetage klinisk
arbejde i form af lettere behandling . Dette kan
være med til at tiltrække og fastholde psykologer
i kommunal praksis .
Fælles ansvar og videndeling
De lettere behandlingsforløb bliver udviklet i
et tæt samspil og med viden fra de to sektorer .
21
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0024.png
Eksempel på implementeringsforløb over 15 måneder
Måned
April
Aktivitet
Opstartsmøde
Kick-off
Planlægningsmøde
Formål
Hvem
Afklare bruger eller partner, afklare spor og nedsætte Beslutningstagere
implementeringsteam .
Generel orientering om STIME og netværksdannelse
på tværs af nye kommuner .
Vurdere organisatorisk parathed og formulere mål .
Implementeringsteams
fra nye kommuner
Implementeringsteam
Implementeringsteam
Maj
Maj
Maj
Implementeringsplan
Udarbejde plan for implementering og fastlægge
og kommunikationsplan
kommunikationsaktiviteter til forskellige målgrupper .
Planlægningsmøde
Planlægningsmøde
Uddannelse af
behandlere
Starte forløb
Gruppesupervision
Løbende rådgivning
Statusmøde
Læringsworkshop 1
Kvalificere implementeringsplan.
Fastlægge procedurer for visitation og deltagere i
uddannelse .
Maj/juni
Juni
Implementeringsteam
Implementeringsteam
September
Blive klædt på til at varetage lettere behandling samt Behandlere
til at visitere og screene .
Lettere behandling af børn, unge og deres familier .
Få styrket behandlerkompetence .
Behandlere og borgere
Behandlere
Oktober
Oktober
til juni
Oktober
til juni
Februar
Kunne håndtere akutte problemstillinger .
Behandlere
Gøre status på proces og kende til muligheder for
understøttende indsatser .
Udveksle erfaringer og idéer med andre kommuner .
Implementeringsteam
Marts
Behandlere og øvrige
repræsentanter fra
implementeringsteam
Behandlere og øvrige
repræsentanter fra
implementeringsteam
Implementeringsteam
Juni
Læringsworkshop 2
Udveksle erfaringer og idéer med andre kommuner .
Juni
Afsluttende møde
Lægge plan for forankring .
22
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0025.png
23
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
24
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0027.png
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Præsentationer m.v. fra udvalgets besøg på Psykiatrisk Center Glostrup 30/8-22
2618173_0028.png
STIME står for 'Styrket Tværsektoriel Indsats for børn og
unges MEntale sundhed' og er en samarbejdsplatform,
som er etableret af syv kommuner og børne- og
ungdomspsykiatrien i Region Hovedstaden i forbindelse
med et satspuljeprojekt .
Fra foråret 2022 er STIME en permanent
samarbejdsplatform, som alle kommuner i
Region Hovedstaden kan deltage i . I samarbejdet tager
region og kommuner fælles ansvar for at hjælpe børn og
unge i psykisk mistrivsel .
www .stime .info
STYRKET TVÆRSEKTORIEL
INDSATS FOR BØRN OG
UNGES MENTALE SUNDHED