Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 418
Offentligt
2616196_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Sundhedsudvalget
Side 2 af 6
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Sundhedsudvalget
Side 3 af 6
§ 16. Sundhedsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 59,8 mio. kr. skyldes tilførsel af midler til initiativet Styrket akutindsats i
hele landet, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Li-
beral Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne og Liselott Blixt (UFG)
på vegne af arbejdsfællesskabet af løsgængere om sundhedsreform af maj 2022 (§
16.51.25.).
Merudgiften på 225,0 mio. kr. skyldes tilførsel af midler til Nærhospitaler til behandling
tættere på patientens hjem, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkepar-
ti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne og Lise-
lott Blixt (UFG) på vegne af arbejdsfællesskabet af løsgængere om sundhedsreform af
maj 2022 (§ 16.91.65.).
Reserver
Mindreudgiften på 466,9 mio. kr. skyldes dels bevillingsophør vedrørende reserve til
COVID-19 vacciner og håndtering af vaccinationsplan, jf. Aftale mellem regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven
for 2021 af december 2020 og dels tilførsel af midler til indkøb af COVID-19 vacciner,
jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om finansloven for 2022 af december 2021 (§
16.11.72.).
Mindreudgiften på 1.137,2 mio. kr. skyldes dels bevillingsophør vedrørende reserve til
test- og smitteopsporing jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020 og
dels en tilførsel af midler til COVID-19, herunder lejeudgifter i forbindelse med smit-
teopsporingsindsatsen, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om finansloven for 2022
af december 2021 (§ 16.11.73.).
Mindreudgiften på 917,2 mio. kr. skyldes, at midlerne er overført til det kommunale og
regionale bloktilskud, jf. akt. 318 af 23. juni 2022 (§ 16.11.79.).
Budgetforbedringer
Merudgiften på 154,3 mio. kr. skyldes tilførsel af midler afsat til at finansiere højere til-
slutningsprocent og en stigning i influenzavaccinepriserne (§ 16.21.23.).
Merindtægten på 58,5 mio. kr. skyldes opjustering af skøn for indbetalinger vedrørende
apotekervæsenets udligningsordning samt sektorafgifter i medfør af LBK nr. 801 af 12.
juni 2018 om lov om apoteksvirksomhed, med senere ændringer, og i forlængelse heraf
BEK nr. 2662 af 28. december 2021 om beregning af afgift og ydelse af tilskud til apo-
tekere mv. i henhold til lov om apoteksvirksomhed (§ 16.45.01.).
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Sundhedsudvalget
Side 4 af 6
Merudgiften på 58,5 mio. kr. skyldes opjustering af skøn for udbetalinger vedrørende
apotekervæsenets udligningsordning samt sektorgodtgørelser i medfør af lov om apo-
teksvirksomhed, jf. LBK nr. nr. 801 af 12. juni 2018 med senere ændringer, og i for-
længelse heraf BEK nr. 2662 af 28. december 2019 om beregning af afgift og ydelse af
tilskud til apotekere mv. i henhold til lov om apoteksvirksomhed (§ 16.45.03.).
Merudgiften på 686,0 mio. kr. skyldes opdateret skøn for afløb af midler til Fremtidens
sygehusstruktur, jf. aftale mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes øko-
nomi for 2023 af juni 2022 (§ 16.91.60.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 310,0 mio. kr. skyldes fald i bevilling afsat til COVID-19 relaterede
udgifter, herunder lejeudgifter i forbindelse med smitteopsporingsindsatsen og bevil-
lingsophør til COVID-19 relaterede udgifter vedrørende smitteopsporing og udbruds-
håndtering, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om finansloven for 2022 af december
2021 (§ 16.11.12.).
Mindreudgiften på 118,4 mio. kr. skyldes dels bevillingsophør til COVID-19 relaterede
udgifter vedrørende forlængelse af medicinlagre i primær- og sekundærsektoren, jf. Af-
tale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020 og dels til COVID-19 relatere-
de udgifter til Styrket lægemiddelberedskab som en del af den danske genopretnings-
plan, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Alternativet og Kristendemokraterne om finansloven for 2022 af december 2021
(§ 16.11.16.).
Mindreudgiften på 20,5 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende tilskud til pneu-
mokokvaccinen som led i indsatsen mod COVID-19 (§ 16.21.35.).
Mindreudgiften på 400,7 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende lægemidler til be-
handling af COVID-19, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om finansloven for 2022
af december 2021 (§ 16.21.37.).
Mindreudgiften på 400,0 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende udvikling af
COVID-19 vaccinerne ABNCoV2, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om finansloven
for 2022 af december 2021 (§ 16.33.77.).
Mindreudgiften på 1.056,5 mio. kr. skyldes dels fald i bevilling afsat til COVID-19 rela-
terede udgifter vedrørende bl.a. udvikling af CoVaXIX, styrkelse af beredskabet på ge-
neralist- og kommunikationsområdet og international og national epidemiovervågning
og dels bevillingsophør vedrørende Statens Serum Instituts ekstraordinære, direkte og
afgrænsede udgifter som følge af COVID-19 (§ 16.35.01.).
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Sundhedsudvalget
Side 5 af 6
Mindreudgiften på 29,4 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende udbredelse af boti-
lbudsteams, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal
Alliance og Kristendemokraterne om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022-2025 af november 2021 (§
16.53.49.).
Mindreudgiften på 114,5 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende kompensation til
kommuner, som taber uforholdsmæssigt ved fastfrysning af den kommunale medfinan-
siering for 2020, jf. Aftale om den kommunale og regionale økonomi for 2022 (§
16.91.61.).
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Sundhedsudvalget
Side 6 af 6