Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2457858_0001.png
Forskellige værktøjer - samme tilgang
Evaluering af fem kommuners erfaringer med at afprøve og implementere
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for behovsvurdering i den afklarende samtale
Udarbejdet af CPI
Center for Patientinddragelse på vegne af Sundhedsstyrelsen
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0002.png
Resumé
2
Forskellige værktøjer - samme tilgang
Evaluering af fem kommuners erfaringer med at afprøve og implementere
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for behovsvurdering i den afklarende samtale
Udarbejdet af Cathrine Ørskov Kølbæk og Ulla Møller Hansen
Enhedschef Marlene Würgler
© Center for Patientinddragelse
ISBN: 978-87-93048-79-9
Uddrag, herunder figurer, tabeller og citater, er tilladt mod
tydelig kildeangivelse.
Rapporten kan findes på www.regionh.dk/patientinddragelse
Henvendelser vedrørende undersøgelsen til: Ulla Møller Hansen
Center for Patientinddragelse
Nordre Fasanvej 57, Hovedvejen indgang 13, 1. sal
2000 Frederiksberg
Telefon: 38649966
E-mail: [email protected]
Fotograf: Colourbox
Tak til alle projektkommuner, borgere og sundhedsprofessionelle, der har deltaget i
evalueringen.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0003.png
INDHOLD
RESUMÉ
5
Del 1 INTRODUKTION
Baggrund og formål
Baggrund
Formål
Evalueringens genstandsfelt
Sundhedsstyrelsens anbefalinger
Metode
Datagrundlag for evalueringen
Analyse
Coronasituationen
Læsevejledning
7
8
9
10
12
13
15
16
18
19
20
Del 2 RESULTATER
Den afklarende samtale i praksis
Er anbefalingerne meningsfulde?
Anbefalingerne vækker genklang
Anbefalingerne skal omsættes
Anbefalingerne er en presbold
Men er anbefalingerne nye?
Delkonklusion
Bliver anbefalingerne efterlevet?
Lokale oversættelser
Cirkulær struktur
Fem modeller for behovsvurdering
21
22
25
26
26
27
27
27
28
29
30
31
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0004.png
Delkonklusion
Skaber anbefalingerne de ønskede resultater?
Systematisk usystematik
Blik for borgerens behov
Skræddersyet tilbud
Lydhørhed
Delkonklusion
32
33
34
35
36
36
38
Del 3 LÆRINGSPUNKTER OG KONKLUSION
Læringspunkter fra arbejdet med den afklarende samtale
Læringspunkt #1: Metodefrihed
Læringspunkt #2: Match-making
Læringspunkt #3: Samspil mellem paradigmer
Konklusion
Driftsnær afprøvning
Værdibaseret tilgang
Mere fælleseje end særeje
39
40
41
42
42
43
44
44
44
Del 4 BILAG: OVERSIGT OVER DE FEM KOMMUNERS PROJEKTER
Ringsted Kommune
Greve Kommune
Aalborg Kommune
Frederikssund Kommune
Svendborg og Langeland Kommune
45
46
49
52
55
58
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0005.png
RESUMÉ
Formål og metode
Formålet med evalueringen er at få viden om fem
kommuners erfaringer med at afprøve og implementere
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for behovsvurdering i
den afklarende samtale med særligt blik for,
hvordan
anbefalingerne udmøntes og med hvilke resultater.
Evalueringens datagrundlag består af en kombination af
fokusgruppeinterview, individuelle interview,
observation, løbende selvmonitorering samt
dokumentgennemgang indsamlet fra ultimo 2019 til
primo 2021.
I tråd med princip-fokuseret evaluering undersøger vi tre
spørgsmål:
Resultater
Samlet set oplever kommunerne, at anbefalingerne er
meningsfulde som overordnet ramme for arbejdet med
behovsvurdering i den afklarende samtale.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger bliver i høj grad
efterlevet i kommunernes praksis, men der er forskel på,
hvordan
kommunerne omsætter anbefalingerne til
driftsnære handlinger. Det skyldes, at anbefalingerne
levner stor plads til lokal fortolkning.
Kommunerne oplever, at det kræver en del
oversættelsesarbejde at gøre anbefalingerne driftsnære.
Anbefalingerne rummer en del ubesvarede spørgsmål,
som kommunerne selv skal finde svar på i deres egen
lokale kontekst. Det er fx spørgsmålet om, hvordan man
omstiller de sundhedsprofessionelle til at arbejde mere
åbent og afklarende frem for sygdomsspecifikt.
Alle kommuner har udviklet eller tilpasset værktøjer til
behovsvurderingen, som er velegnede til at undersøge
og afdække behov blandt borgerne. Det er fx
Samtalehjulet, Ønskekort, Min Dag, Samtaletragten og
ICF-skemaet (International Classification of Functioning,
Disability and Health).
Brugen af værktøjerne i samtalen ansporede borgerne til
at sætte ord på deres behov, situation og ønsker. De
sundhedsprofessionelle brugte værktøjerne til at invitere
borgerne ind i samtalen og til at afklare, hvad der var
vigtigt for borgerne, og hvad borgerne var motiverede
for.
Bredden i de anvendte værktøjer til behovsvurdering
afspejler, at kommunerne har forskellig historik,
Evalueringsspørgsmål:
1. I hvilken udstrækning er anbefalingerne
meningsfulde for de involverede aktører?
(besvares i kapitel 6).
2. I hvilken udstrækning bliver anbefalingerne
efterlevet? (besvares i kapitel 7).
3. I hvilken udstrækning fører anbefalingerne til
de ønskede resultater? (besvares i kapitel 8).
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0006.png
kompetencer og målgruppe. Nogle kommuner har
afprøvet flere værktøjer, mens andre har arbejdet på at
forbedre og forfine det samme værktøj i hele
projektperioden.
Anbefalingerne ser også ud til at skabe de ønskede
resultater i form af:
Systematisk fokus på behovsvurdering og
afklaring af, hvad der er vigtigt for borgeren.
Øget kvalitet i behovsvurderingen ift. at belyse
borgerens ønsker og behov.
Individuelle og skræddersyede forløb, hvor
borgeren er inddraget i valg af strategi.
Konklusion
Sundhedsstyrelsens anbefalinger understøtter
metodefrihed og lokal tilpasning i kommunerne, og det
er nødvendigt for, at man lokalt kan oversætte
anbefalingerne til noget meningsfuldt.
Selvom de konkrete værktøjer til behovsvurdering
varierer, er de sundhedsprofessionelles
sundhedspædagogiske kompetencer og nysgerrige og
undersøgende tilgang til borgerne overvejende ens på
tværs af de fem kommuner.
Samtidig ser vi et stort værdifællesskab på tværs af de
fem kommuners arbejde med behovsvurdering i den
afklarende samtale med vægt på en
sundhedspædagogisk tilgang til borgerne og helhedssyn.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0007.png
Baggrund og formål
7
Del 1
Introduktion
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0008.png
Baggrund og formål
8
1
Baggrund og formål
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0009.png
Baggrund og formål
9
Baggrund
Med satspuljeaftalen for 2017-2020 blev regeringen og
satspuljepartierne enige om at afsætte en økonomisk
ramme på 65 mio. kr. til Den Nationale
Diabeteshandlingsplan med 12 initiativer til at styrke
diabetesindsatsen i Danmark. Der blev bl.a. afsat 8 mio.
kr. til et initiativ om behovsvurdering i den afklarende
samtale, herunder 0,5 mio. kr. til at udvikle anbefalinger
for behovsvurdering i den afklarende samtale i
kommunerne.
Sundhedsstyrelsen har derfor udarbejdet
Anbefalinger
for behovsvurdering i den afklarende samtale (2019).
Anbefalingerne skal styrke systematisk og ensartet
tilgang til behovsvurdering i den afklarende samtale, så
de sundhedsprofessionelle i samarbejde med borgerne
kan træffe fælles beslutning om, hvordan forebyggelses-
og rehabiliteringsforløbet bedst tilrettelægges. Formålet
er at levere en skræddersyet indsats og understøtte et
relevant og meningsfuldt forløb for borgerne
I januar 2019 blev der opslået en pulje til kommunale
projekter, som skulle afprøve Sundhedsstyrelsens
anbefalinger. Puljemidlerne blev tildelt fem kommunale
projekter (i henholdsvis Aalborg, Ringsted,
Frederikssund, Greve og Svendborg/Langeland
Kommuner), som startede i september 2019 og blev
afsluttet ved udgangen af 2020. Sundhedsstyrelsen
valgte Center for Patientinddragelse (tidligere KOPA) til
at gennemføre en tværgående evaluering af projekterne.
Om den afklarende samtale
Sundhedsstyrelsen anbefalede
i 2016, at: ”alle
borgere, der af sygehus eller praktiserende læge
vurderes at kunne have gavn af et
forebyggelsestilbud, henvises til en afklarende
samtale med en kommunal sundhedsprofessionel.
[…]
Formålet med den afklarende samtale er at opnå en
fælles forståelse af forventninger til tilbud, herunder
de overordnede målsætninger med deltagelse i
tlbuddene, og gennem dialog at støtte borgerne i en
relevant og behovsorienteret prioritering af tilbud.”
Sundhedsstyrelsen 2016. Anbefalinger for
forebyggelsestilbud til borgere med kronisk
sygdom.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0010.png
Baggrund og formål
10
Formål
Formålet med evalueringen er at få viden om
projekterfaringerne med at afprøve og implementere
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for behovsvurdering i
den afklarende samtale for at kunne justere og forbedre
indsatsen fremadrettet. Evalueringen skal bidrage til det
videre arbejde med at styrke forebyggelses- og
rehabiliteringsindsatsen i kommunerne.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger udstikker nogle
retningsangivende principper for, hvordan den
afklarende samtale kan udmøntes og giver mulighed for
fortolkninger og variationer afhængig af den enkelte
projektkommunes lokale kontekst.
Fraværet af præcise anvisninger for den afklarende
samtale kalder på et fleksibelt evalueringsdesign, der
undersøger de forskellige måder, hvorpå anbefalingerne
udmøntes og med hvilke resultater.
Til evalueringen af projektkommunernes erfaringer med
at afprøve, tilpasse og implementere Sundhedsstyrelsens
anbefalinger til lokal praksis, er der hentet inspiration fra
Michael Quinn Pattons princip-fokuseret evaluering.
Denne tilgang egner sig til komplekse evalueringer, hvor
der ikke er en entydig logisk model, man evaluerer op
imod, men snarere en række guidende principper, som
udstikker en retning.
De guidende principper er i dette tilfælde
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og med princip-
fokuseret evaluering fokuserer vi på, hvordan de fem
projektkommuner har omsat Sundhedsstyrelsens
anbefalinger lokalt-
I tråd med princip-fokuseret evaluering undersøger vi tre
spørgsmål:
Evalueringsspørgsmål:
1. I hvilken udstrækning er anbefalingerne
meningsfulde for de involverede aktører?
(besvares i kapitel 6).
2. I hvilken udstrækning bliver anbefalingerne
efterlevet? (besvares i kapitel 7).
Frederikssund Kommune
Svendborg &
Langeland Kommune
Greve Kommune
Ringsted Kommune
3. I hvilken udstrækning fører anbefalingerne til
de ønskede resultater? (besvares i kapitel 8).
Aalborg Kommune
Evalueringen fokuserer på processen med at afprøve og
implementere anbefalingerne i de fem kommunale
projekter med særligt blik for,
hvordan
anbefalingerne er
blevet udmøntet og med hvilke resultater.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0011.png
Baggrund og formål
11
I det næste kapitel præsenterer vi indholdet i
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, da de tilsammen udgør
evalueringens genstandsfelt.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0012.png
Evalueringens genstandsfelt
12
2
Evalueringens
genstandsfelt
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0013.png
Evalueringens genstandsfelt
13
Sundhedsstyrelsens anbefalinger
Formålet med Sundhedsstyrelsens anbefalinger for
behovsvurdering i den afklarende samtale er at:
Styrke en ensartet og systematisk tilgang i den
afklarende samtale.
Øge kvaliteten i behovsvurderingen.
Tilrettelægge et individuelt forløb med inddragelse af
borgeren.
Opnå en fælles beslutning om, hvordan
forebyggelses- eller rehabiliteringsforløbet bedst
tilrettelægges ud fra borgerens sygdomstilstand,
behov, ressourcer og motivation.
skabelon for samtalen med fire elementer (kaldet de fire
k’er)
1.
Kontakt:
Etablering af tillidsfuld relation
(15 min.)
2.
Kontrakt:
Forventningsafstemning (15 min.)
3.
Katalysér:
Afdækning af motivation, parathed
og ambivalens (15 min.)
4.
Konkretisér:
Tilrettelæggelse af en realistisk
plan for forløbet (15 min.)
Figur 2.1
Sundhedsstyrelsens skabelon for samtalens struktur og
indhold
I det følgende opridser vi kort indholdet i
Sundhedsstyrelsens anbefalinger. For overblikkets skyld
har vi valgt at nummerere anbefalingerne.
Anbefaling 1: Tre principper
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at behovsvurderingen i
den afklarende samtale tager udgangspunkt i tre
overordnede principper:
Princip #1:
Afklaring af, hvad der er vigtigt for
borgeren: Afdække borgerens ressourcer og livskvalitet.
Princip #2:
Afklaring af, hvad borgeren er motiveret for:
Afdække borgerens parathed til at ændre vaner,
herunder opfattelse af egen sundhed.
Princip #3:
Afklaring af, hvordan borgeren bedst
støttes: Afdække, hvad borgeren finder vigtigt (1) og er
motiveret for (2).
Anbefaling 2: Skabelon for samtalen
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at den
sundhedsprofessionelle behovsvurderer og opbygger den
afklarende samtale ved at tage udgangspunkt i en
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0014.png
Evalueringens genstandsfelt
14
Anbefaling 3: Mål og plan
Sundhedsstyrelsen anbefaler:
At der opstilles overordnede målsætninger for,
hvordan borgeren kan ændre vaner og leve med
en kronisk sygdom.
At der lægges en plan for det videre forløb med
inddragelse af borgeren.
At den enkelte borger tilbydes et individuelt
tilrettelagt forløb.
Anbefaling 5: De rette kompetencer
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at de
sundhedsprofessionelle, der gennemfører
behovsvurdering, som minimum bør have en mellemlang
sundhedsfaglig uddannelse samt de nødvendige
sundhedspædagogiske kompetencer.
Anbefaling 6: Sundhedspædagogik og
sygdomsspecifik viden
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kommunen
gennemfører kompetenceudvikling for
sundhedsprofessionelle, der varetager behovsvurdering,
vedrørende sygdomsspecifik viden og
sundhedspædagogik.
Anbefaling 4: Værdibaseret, trinvis
model
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at den afklarende samtale
gennemføres med afsæt i en trinvis model, der omfatter
værdier, kompetencer og værktøjer.
Figur 2.2
Trinvis model med tre elementer i behovsvurderingen
Note:
Trinvis model med de tre elementer i behovsvurderingen:
værdier, kompetencer og værktøjer, Steno Diabetes Center
Copenhagen, 2018
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0015.png
Metode
15
3
Metode
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0016.png
Metode
16
Datagrundlag for evalueringen
For at få indblik i de samlede projekterfaringer består
evalueringens datagrundlag af en kombination af
fokusgruppeinterview, individuelle interview,
observation, løbende selvmonitorering samt
dokumentgennemgang.
Dataindsamlingen bestod for hver af de fem
projektkommuner af tre datapunkter:
1. Indledende dataindsamling udført af CPI ved
projekternes start primo 2020
2. Løbende monitorering af evalueringsdata indsamlet
af projektkommunerne i den fulde projektperiode
3. Opfølgende dataindsamling udført af CPI ved
projekternes afslutning ultimo 2020
Figur 3.1
Evalueringens dataindsamling
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0017.png
Metode
17
Arbejdsspørgsmål for evalueringen
Med henblik på at besvare de tre overordnede
evalueringsspørgsmål, har dataindsamlingen været
guidet af følgende arbejdsspørgsmål fra
Sundhedsstyrelsens opgavebeskrivelse:
Hvordan er de afklarende samtaler struktureret i
kommunerne med afsæt i anbefalingernes
trinvise model, herunder hvilke værdier,
kompetencer og værktøjer der er til stede?
Hvordan oplever de sundhedsprofessionelle at
anvende den trinvise model, herunder eventuelle
værktøjer?
Oplever borgere med diabetes og/eller andre
kroniske sygdomme at blive inddraget og
motiveret af de sundhedsprofessionelle i den
afklarende samtale?
Hvilke forudsætninger bør der være til stede i
kommunerne for at gennemføre en succesfuld
implementering og anvendelse af anbefalingerne
for behovsvurdering i den afklarende samtale?
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0018.png
Metode
18
Fokusgruppeinterview
Fokusgruppeinterview ved projektstart og midtvejs
i projektet gav indblik i kommunernes planer for og
erfaringer med afprøvning og implementering af
anbefalingerne.
Interview med borgere og
sundhedsprofessionelle
I forlængelse af observationerne interviewede vi borgere
og sundhedsprofessionelle og spurgte uddybende til
deres oplevelse af samtalen. Interview med de
sundhedsprofessionelle tog afsæt i den samtale, vi havde
observeret, og bredte sig derefter til at handle om deres
samlede erfaringer med behovsvurdering i de afklarende
samtaler, om deres rolle i samtalen og om deres
refleksioner ift. sundhedspædagogiske kompetencer og
værdier.
Observation
På feltbesøg i kommunerne observerede vi de afklarende
samtaler. Det gjorde vi for at få indblik i samtalernes
form og indhold samt i den tavse viden, som borger og
sundhedsprofessionel ikke nødvendigvis genfortæller
efterfølgende. Samtidig gav observationerne indblik i den
lokale kontekst for afprøvning og implementering af
anbefalingerne.
Forløbscases
For at belyse hvorvidt de afklarende samtaler fører til
mere skræddersyede forebyggelses- og
rehabiliteringsforløb indgår desuden fire forløbscases.
Hver forløbscase består af observation og interview med
borgeren ved den afklarende samtale samt opfølgende
telefoninterview efter tre-fire måneder. Disse
forløbscases giver procesevalueringen dybde.
Evalueringens samlede datagrundlag
Indledende telefoninterview med kommunernes
projektledere
To fokusgruppeinterview med nøglepersoner fra
alle fem projektkommuner
18 individuelle interview med borgere
18 interview med sundhedsprofessionelle
18 observationer af den afklarende samtale
Dokumenter fra alle projektkommuner
Monitoreringsdata fra alle projektkommuner
Fire forløbscases
Analyse
Med afsæt i den indledende dataindsamling beskrev vi
hver projektkommunes proces og erfaringer med
behovsvurdering i den afklarende samtale. Samtidig
identificerede vi de indsigter og mønstre, der gik på
tværs. Projektkommunernes selvmonitoreringsdata samt
den opfølgende dataindsamling udbyggede og polstrede
løbende analyserne. Ved en midtvejspræsentation ultimo
oktober 2020 præsenterede vi de foreløbige indsigter for
Sundhedsstyrelsen og de fem projektkommuner. I
samme anledning afholdt vi det opfølgende
fokusgruppeinterview med nøglepersoner fra
projektkommunerne.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0019.png
Metode
19
Pga. coronasituationen valgte tre af kommunerne at
deltage virtuelt i mødet, og vi valgte derfor at
gennemføre fokusgruppeinterviewet ad to omgange. Det
ene fysisk med de kommuner, der var fysisk til stede til
midtvejsmødet, og det andet rent virtuelt efterfølgende
med de resterende kommuner.
Den opfølgende dataindsamling blev analyseret med
afsæt i det foreløbige skelet for analysen.
Coronasituationen
I marts 2020 lukkede regeringen Danmark ned som
konsekvens af COVID-19. Det har selvfølgelig påvirket
kommunernes muligheder for at afvikle projekterne som
planlagt. I perioder har deres aktivitet været sat i helt
eller delvist bero, og de afklarende samtaler har flere
steder været omlagt til virtuelt fremmøde frem for fysisk
fremmøde for at minimere smitterisikoen. Det har også
betydet, at Greve Kommune ikke har kunnet rekruttere
borgere til den afklarende samtale i perioden for det
opfølgende evalueringsbesøg.
Derfor har vi som evaluatorer måttet justere vores
oprindelige plan fx ved at aflyse det opfølgende besøg i
Greve og ved at omlægge den opfølgende
dataindsamling i de øvrige kommuner til virtuel
dataindsamling. Via Skype og Teams observerede vi de
afklarende samtaler og gennemførte interview med
sundhedsprofessionelle og borgere. Heldigvis var den
indledende dataindsamling gennemført med fysiske
besøg, hvilket gav os en god fornemmelse for den lokale
kontekst for de afklarende samtaler.
Det er vores vurdering, at den virtuelle dataindsamling
ikke i væsentlig grad har påvirket kvaliteten af
evalueringens datagrundlag.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0020.png
Metode
20
Læsevejledning
Evalueringens resultater er opdelt i to dele.
DEL 3
sammenfatter de vigtigste læringspunkter fra
evalueringen med udgangspunkt resultaterne fra del 2.
Kapitel 7
: Læringspunkterne går på tværs af de fem
kommuners arbejde med at omsætte
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for behovsvurdering
i den afklarende samtale til praksis og kan bidrage til
refleksion og læring i den videre udrulning af
anbefalingerne.
DEL 2
besvarer rapportens tre evalueringsspørgsmål
i tre kapitler:
Kapitel 4:
I hvilken udstrækning er anbefalingerne
meningsfulde for de involverede aktører?
Kapitel 5:
I hvilken udstrækning bliver
anbefalingerne efterlevet?
Kapitel 8
rummer evalueringens konklusion.
hvordan hver projektkommune arbejder med den
afklarende samtale.
DEL 4
rummer evalueringens bilag med en oversigt over,
Kapitel 6:
I hvilken udstrækning fører anbefalingerne
til de ønskede resultater?
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0021.png
Metode
21
Del 2
Resultater
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0022.png
Metode
22
Den afklarende samtale i praksis
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0023.png
Metode
23
Vi indleder resultatafsnittet med at beskrive forløbet af
den
typiske
afklarende samtale (se også illustration
ovenfor). Beskrivelsen er udarbejdet på baggrund af
vores samlede observationer af samtalerne i de fem
kommuner, og vi giver konkrete eksempler på
spørgsmål, som vi har hørt de sundhedsprofessionelle
stille borgerne under de observerede samtaler.
Formålet med beskrivelsen er at give læseren indblik i,
hvordan behovsvurdering i den afklarende samtale typisk
foregår.
Herefter tager vi i kapitel 4, 5 og 6 fat på at undersøge
og besvare de tre overordnede evalueringsspørgsmål.
Du er henvist/har kontaktet os, fordi du har en
kronisk sygdom.
Formålet med samtalen er at finde ud af,
hvordan vi kan understøtte dig bedst muligt
gennem de tilbud, vi har i kommunen.
Vil du selv sætte nogle ord på den situation, du
står i nu?
Afdækning af behov og motivation
For at kunne tilrettelægge et individuelt skræddersyet
rehabiliteringsforløb for borgeren med relevante tilbud
afdækker medarbejderen kontinuerligt borgerens
livssituation, behov og motivation under samtalen.
Medarbejderen sørger for løbende at
forventningsafstemme med borgeren, om de kommunale
tilbud er relevante for at sikre en realistisk plan:
Borgernes vej til samtalen
Borgerne med en kronisk sygdom bliver typisk henvist til
samtalen fra egen læge eller fra sygehuset, hvis de ud
fra en sundhedsfaglig vurdering af funktionsevne og
helbredsforhold skønnes at have gavn af et
rehabiliteringstilbud i kommunen. Nogle borgere
henvender sig selv til kommunen, og der er også
tilfælde, hvor borgerne systematisk bliver rekrutteret til
samtalen af en opsporende medarbejder i kommunen
(Greve Kommune).
Eksempler på spørgsmål, der afdækker
borgernes behov og motivation:
Hvad fylder hos dig?
Hvilke behov, drømme og ønsker har du?
Jeg vil gerne fortælle dig lidt om, hvilke tilbud vi
har i kommunen, så kan du mærke efter, om det
er noget for dig.
Introduktion til samtalen
Samtalen begynder oftest med en kort introduktion fra
kommunens sundhedsprofessionelle medarbejder, der
sætter rammen for samtalen. Medarbejderen sørger for
at få borgeren på banen så tidligt som muligt i samtalen,
for at tage udgangspunkt i det, der er vigtigt for
borgeren allerede fra start:
Udfyldelse af plan
Mod slutningen af hver samtale udfylder borgeren og
medarbejderen typisk en plan for borgeren i fællesskab.
Her forventningsafstemmer medarbejderen igen med
borgeren, om de kommunale tilbud er relevante, og
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
Eksempler på introducerende spørgsmål:
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0024.png
Metode
24
sikrer, at borgeren er inddraget i tilrettelæggelsen af
forløbet:
Eksempler på spørgsmål, der forventnings-
afstemmer planen for borgerens forløb:
Vi har talt om, at følgende tilbud kunne være
relevante for dig. Hvilke har du lyst til at
deltage i?
Vi noterer på denne plan, at du deltager i
følgende tilbud.
Afrunding af samtalen
Som afslutning på samtalen sikrer medarbejderen, at
borgeren har den nødvendige viden om forløbet og ved,
hvad der skal ske:
Eksempler på spørgsmål til afrunding af
samtalen:
Vil du opsummere planen, eller foretrækker du,
at jeg gør det?
Det, der kommer til at ske nu, er …
Har du nogle spørgsmål her til sidst?
Efter samtalen
Efter samtalen henvises borgeren til de aftalte tilbud. Det
hænder også, at nogle borgere ikke ønsker at tage imod
kommunens tilbud, fordi de ikke matcher borgerens
situation og behov.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0025.png
Er anbefalingerne meningsfulde?
25
4
Er anbefalingerne
meningsfulde?
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0026.png
Er anbefalingerne meningsfulde?
26
Det første spørgsmål i den tværgående evaluering går
på, om Sundhedsstyrelsens anbefalinger opleves som
meningsfulde af kommunerne. Her er vi bl.a. informeret
af de kommunespecifikke interview og observationer
samt de tværgående fokusgruppeinterview.
Anbefalingerne skal omsættes
Selvom anbefalingerne er meningsfulde som ramme for
arbejdet med behovsvurdering i den afklarende samtale,
er de netop kun en ramme, og det har krævet en del
oversættelsesarbejde for kommunerne at gøre dem
driftsnære:
Det er svært i praksis. Hvordan skal det gøres
helt lavpraktisk? Hvornår skal hvad gøres?
Anbefalingerne er ikke driftsnære nok.
Projektleder fra kommune på opstartsmødet i
januar 2020
Anbefalingerne vækker
genklang
på tværs af de fem kommuner vækker anbefalingerne
stor genklang og er meningsfulde som ramme for
arbejdet med behovsvurdering i den afklarende samtale.
Anbefalingernes fokus på de sundhedsprofessionelles
sundhedspædagogiske og sundhedsfaglige kompetencer
ræsonnerer stærkt hos kommunerne:
Det er positivt, at kompetenceudvikling også
er i fokus, og at det indgår som en del af
anbefalingerne, at personalet skal være klædt
godt på.
Projektleder fra kommune på opstartsmødet i
januar 2020
Kommunerne oplever altså, at anbefalingerne rummer
en del ubesvarede spørgsmål, som de selv skal finde
svar på i deres egen lokale kontekst. Det er fx
spørgsmålet om, hvordan man omstiller de
sundhedsprofessionelle til at arbejde mere åbent og
afklarende frem for sygdomsspecifikt. Selvom der er
bred opbakning til en åben og afklarende tilgang, kan det
i praksis være svært for de sundhedsprofessionelle, der
er vant til sygdomsspecifik rådgivning
og for de
borgere, der forventer noget andet:
Det giver lidt udfordringer at arbejde med en
åben model, for borgeren er ikke vant til at
blive mødt sådan, så de spørger måske:
’Hvorfor
spørger
du om det?’
Projektleder fra kommune på opstartsmødet i
januar 2020
Det er også meningsfuldt for kommunerne, at
anbefalingerne lægger vægt på en værdibaseret tilgang
til behovsvurdering, hvor et værktøj eller et redskab ikke
ses isoleret, men i kombinationen med kompetencer og
værdier.
Det er godt, at værdier fylder meget.
Værktøjer er kun vigtigt, når det andet
[værdierne] er opfyldt.
Projektleder fra kommune på opstartsmødet i
januar 2020
Kommunerne savner, at anbefalingerne gør klart, at den
åbne behovsvurdering fordrer, at de
sundhedsprofessionelle skal kunne rådgive borgeren om
at gøre ting, som kommunen ikke kan tilbyde. Det kan fx
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0027.png
Er anbefalingerne meningsfulde?
27
være at snakke med lægen eller deltage i aktiviteter i
lokale patientforeninger, idrætsforeninger eller lignende:
Man er nødt til at have en stor viden som
sundhedsperson for at vide, hvad man kan
tilbyde og henvise til. Det kommer de
[Sundhedsstyrelsen] lidt let omkring i
anbefalingerne. Der burde stå noget om, at
man skal have godt styr på de tilbud, man har
i kommunen.
Projektleder fra kommune på opstartsmødet i
januar 2020
Formelt set er det dog nyt, at anbefalingerne lægger
vægt på en åben behovsvurdering frem for en mere
sygdomsspecifik afklaring. Men nogle af de
sundhedsprofessionelle har længe arbejdet med en
sundhedspædagogisk tilgang til borgernes motivation og
forandring, og for dem er tankegodset i anbefalingerne
ikke nyt.
Delkonklusion
Samlet set oplever kommunerne, at anbefalingerne er
meningsfulde som overordnet ramme for arbejdet med
behovsvurdering i den afklarende samtale. Men de
kræver oversættelse til den kommunale virkelighed for
at blive driftsnære. I det næste kapitel ser vi på, hvordan
det er gået med efterlevelsen i praksis.
Anbefalingerne er en presbold
Kommunerne beskriver, hvordan anbefalingerne også på
organisatorisk niveau er meningsfulde, fordi de fungerer
som en form for presbold ift. at sikre ledelsesmæssig
opbakning til en bredere og mere behovsafdækkende
tilgang. Det hænger sammen med, at afsenderen på
anbefalingerne er Sundhedsstyrelsen:
Det har mere slagkraft, når
Sundhedsstyrelsen anbefaler noget.
Projektleder fra kommune på opstartsmødet i
januar 2020
Men er anbefalingerne nye?
Nogle af kommunerne giver udtryk for, at anbefalingerne
ikke som sådan er nye, og at de understøtter gældende
praksis snarere end at introducere en helt ny praksis
Det er i virkeligheden det, man har gjort i
mange år, nu er det bare skrevet ned.
Projektleder fra kommune på opstartsmødet i
januar 2020
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0028.png
Bliver anbefalingerne efterlevet?
28
5
Bliver anbefalingerne
efterlevet?
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0029.png
Bliver anbefalingerne efterlevet?
29
Det andet spørgsmål i den tværgående evaluering går
på, om Sundhedsstyrelsens anbefalinger bliver efterlevet
i praksis. Her er vi bl.a. informeret af vores feltbesøg i de
fem kommuner, hvor vi har observeret de afklarende
samtaler i praksis.
Åben og afdækkende behovsvurdering
I en afklarende samtale mellem den
sundhedsprofessionelle, Rikke, og borgeren,
Kerstin, bruger Rikke samtalehjulet til at få Kerstin
til at sætte ord på sine ønsker og behov:
”Når
du
kigger på cirklen, er der så noget, du kan tænke dig
at tale om?”
Kerstin bruger samtalehjulet til at
dykke ned i forskellige emner, som fylder hos
hende, og de når omkring medicin, vægt, træning,
kost og humør.
Kerstin fortæller bagefter, at hun satte stor pris på
den åbne og afdækkende tilgang i samtalen, og at
samtalehjulet hjalp hende med at at sætte ord på
sin situation og sine behov; ”Jeg
er ikke den meget
talende type, og der hjælper cirklen [samtalehjulet]
mig.”
Lokale oversættelser
Vi genfinder alle Sundhedsstyrelsens anbefalinger i
kommunernes praksis, selvom fraværet af præcise
anvisninger fra Sundhedsstyrelsens side betyder, at de
oversættes lidt forskelligt.
Variation i værktøjer
Alle kommuner har udviklet eller tilpasset værktøjer til
behovsvurderingen, som er velegnede til at undersøge
og afdække behov blandt borgerne. Det er fx
Samtalehjulet (se casen i højre spalte), Ønskekort, Min
Dag, Samtaletragten og ICF-skemaet (International
Classification of Functioning, Disability and Health). De
omtalte værktøjer fremgår af bilagene i Del 4.
I observationerne så vi, at brugen af værktøjerne i
samtalen ansporede borgerne til at sætte ord på deres
behov, situation og ønsker. De sundhedsprofessionelle
brugte værktøjerne til at invitere borgerne ind i samtalen
og til at afklare, hvad der var vigtigt for borgerne, og
hvad borgerne var motiverede for (jf. anbefaling 1,
princip #1 og #2).
Bredden i de anvendte værktøjer til behovsvurdering
afspejler, at kommunerne har forskellig historik,
kompetencer og målgruppe. Nogle kommuner har
afprøvet flere værktøjer, mens andre har arbejdet på at
forbedre og forfine det samme værktøj i hele
projektperioden.
I Greve Kommune har de fx prøvet at arbejde med
Esbjerg-modellens ICF-baserede tilgang, men vurderede,
at den var for abstrakt til deres målgruppe af udsatte og
sårbare borgere med anden etnisk baggrund. I stedet
fungerede de billedbårne Ønskekort fra
Sundhedsstyrelsen godt som systematisk værktøj til
netop deres målgruppe.
Kompetent rådgivning
Værktøjerne kommer til kort, når de
sundhedsprofessionelle skal afklare, hvordan borgeren
bedst støttes set i lyset af, hvad borgeren finder vigtigt
og er motiveret for (jf. anbefaling 1, princip #3). Her
træder de sundhedsprofessionelles kompetencer og
rådgivningskapacitet frem: Ved at sammenholde de
forskellige input fra borgeren med viden om, hvilke varer
kommunen har på hylden, sporer den
sundhedsprofessionelle sig ind på, hvad der bedst
hjælper borgeren i den givne situation.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0030.png
Bliver anbefalingerne efterlevet?
30
Sundhedsfaglig ballast
De sundhedsprofessionelle, som udfører de afklarende
samtaler, har alle en mellemlang sundhedsfaglig
uddannelse som fx fysioterapeut eller sygeplejerske. I
tillæg hertil har flere en eller anden form for
sundhedspædagogisk efteruddannelse (jf. anbefaling 5).
Alle kommuner har fokus på, at de
sundhedsprofessionelle også skal have
sundhedspædagogiske kompetencer (jf. anbefaling 6),
og flere har indgået samarbejder med faglige fyrtårne
inden for sundhedspædagogik for at løfte
medarbejdernes kompetencer (motiverende samtale,
sundhedspædagogik, samtaleteknikker, coaching). Se
Del 4 for kompetenceudvikling i de enkelte kommuner.
Størstedelen af de sundhedsprofessionelle i de fem
projektkommuner har mange års erfaring med det
sundhedspædagogiske paradigme og har allerede
praktiseret samtaler af behovsvurderende og afklarende
karakter - fx gennem metoder som den motiverende
samtale og coaching. Det kom klart til udtryk i
observationerne, hvor vi så flere eksempler på, at de
sundhedsprofessionelle lyttede efter og reagerede på
borgernes forandringsudsagn.
tilegnet sig igennem både deres uddannelse og virke i
sundhedsvæsenet. Her hjælper de konkrete værktøjer
værktøjerne medarbejderne til at blive i det
sundhedspædagogiske paradigme (se citat i spalten til
højre).
Værdibaseret tilgang
Evalueringen viser, at de værdier, der kommer til udtryk
i Sundhedsstyrelsens anbefalinger i form af
sundhedspædagogik, motivationsteori, helhedssyn, og
mennesket i centrum også fremgår mere eller mindre af
projektkommunernes arbejde med de afklarende
samtaler.
Værdierne er indlejret i de valgte værktøjer og i de
sundhedsprofessionelles tilgang til borgerne (jf.
anbefaling 4)
men ikke nødvendigvis eksplicitte for de
sundhedsprofessionelle, når vi bad dem sætte ord på de
værdier, de arbejder efter.
En af kommunerne har arbejdet med værdiafklaring til
dette projekt, mens andre har trukket på kommunens
overordnede værdisæt eller på tidligere formulerede
værdier.
Cirkulær struktur
Vi genfinder alle strukturelementerne i kommunernes
afklarende samtaler
men strukturen er cirkulær, ikke
lineær (jf. anbefaling 2). Med det mener vi, at de
forskellige elementer er kontinuerligt til stede i samtalen;
fx forventningsafstemmer de sundhedsprofessionelle
løbende med borgerne og ikke kun én gang.
En cirkulær struktur stiller store krav til
sundhedspædagogiske, kommunikative og relationelle
kompetencer hos de sundhedsprofessionelle. Og det
giver udfordringer ift. dokumentationspraksis, når
samtalen ikke forløber skematisk og lineært, men
snarere cirkulært.
Mellem råd og afklaring
Samtidig oplever flere af de sundhedsprofessionelle, at
det kan være vanskeligt at aflære sig det specifikke
fokus på borgernes kroniske diagnoser. I praksis kan det
fx være intuitivt for de sundhedsprofessionelle at give
gode råd til, hvordan borgerne håndterer deres
diabetessygdom, selvom det ikke indgår som en del af
behovsvurderingen i den afklarende samtale. Dels fordi
nogle borgere efterspørger konkrete råd, men også fordi
det er en tilgang, de fleste sundhedsprofessionelle har
Mange af borgerne sidder og
kigger og siger:
’Sig,
hvad
jeg skal gøre, så gør jeg det’.
Og det kan være rigtig
svært, for nogle gange
kommer man til at sige:
’Det
er rigtig godt, hvis du gør
sådan’,
og så skal man lige
hanke op i sig selv
’godt,
tilbage, sundheds-
pædagogikken’.
Det er altså
noget af en balancegang at
navigere mellem den
undersøgende tilgang til
borgeren og at vejlede ud fra
professionel faglighed.
Medarbejder,
Greve Kommune
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0031.png
Bliver anbefalingerne efterlevet?
31
Der er forskel på, hvordan kommunerne arbejder med
målsætning (jf. anbefaling 3). Et sted skulle borgeren
hjælpes til at formulere SMARTE-mål, mens det andre
steder var et mål i sig selv at få borgerne i gang med et
forløb.
forskellige temaer, som borgerne kan vælge efter behov,
samt to skalaer for henholdsvis vigtighed og motivation.
Greve-modellen:
Håndholdt understøttelse
Greves valg af målgruppe gør, at deres tilgang til
behovsvurdering i den afklarende samtale adskiller sig
markant fra de øvrige fire kommuner. Greves indsats er
mere håndholdt, fordi de fysisk opsporer borgere til den
afklarende samtale. Kommunen har ansat en
medarbejder, som møder op hos borgerne, og følger
dem til samtalen. Det betyder, at indsatsen når nogle
borgere, kommunen normalt ikke ville få fat i.
Kommunen bruger ønskekort (billedkort), som
udgangspunkt for samtalen for at reducere
kompleksiteten i samtalen særligt pga. sprogbarrieren.
Greve har eksempler på borgere, der har fået et helt nyt
liv, efter de har fulgt et forløb, fx flygtninge der ikke
kender til forløbsprogrammer og rettigheder.
Fem modeller for
behovsvurdering
Alt i alt ser vi, at Sundhedsstyrelsens anbefalinger i høj
grad bliver efterlevet i kommunernes praksis, men at der
er forskel på,
hvordan
kommunerne omsætter
anbefalingerne til driftsnære handlinger. Det skyldes, at
anbefalingerne levner stor plads til lokal fortolkning.
Det illustrerer vi nedenfor ved at fremhæve de fem
kommunespecifikke og lokale modeller for
behovsvurdering i den afklarende samtale med fokus på
værktøjer til behovsvurdering. For en bredere indsigt i
kommunernes lokale projekter, proces, udfordringer og
læringspunkter henviser vi til bilagene i Del 4, hvor vi
også illustrerer de omtalte værktøjer.
Flere af kommunerne talte eksplicit om, at målet for dem
var at udvikle deres egen model for behovsvurdering i
den afklarende samtale
med inspiration fra Esbjerg-
modellen. Men da det ikke er et eksplicit mål for alle
kommuner, er de følgende fem modeller alene udtryk for
vores fortolkning baseret på evalueringens datagrundlag.
Aalborg-modellen:
Ensartet stratificering af borgere
I Aalborg har de selv lavet et stratificeringsredskab som
inddeler borgerne alt efter deres niveau af henholdsvis
motivation og ressourcer. Det er lavet på baggrund af
gruppeinterview med fagpersoner fra de forskellige
indsatsområder i sundhedscentret. Redskabet giver en
ramme for, hvordan medarbejderne kan efterspørge
viden om og beskrive borgernes behov og ressourcer, så
tilgangen til borgernes behovsvurdering bliver ensartet
på tværs af rehabiliteringsteams.
Ringsted-modellen:
Samtalehjul
I Ringsted er der udviklet en række værktøjer og
arbejdspapirer, som skal understøtte de
sundhedsprofessionelle og borgerne i samtalen. Det
centrale værktøj er et samtalehjul med angivelse af
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0032.png
Bliver anbefalingerne efterlevet?
32
Delkonklusion
Frederikssund-modellen:
Samtaletragten
I Frederikssund er samtaletragten helt central for
behovsvurderingen. Den er udviklet med støttetekst i
form af punkter, kategorier, emner og forslag til
spørgsmål, som hjælper de sundhedsprofessionelle til,
hvad de skal sige ved opringning til borger. Alt skal ikke
afdækkes, men samtaletragten skal ses som støtte, og til
slut får de borgeren til at opsummere samtalen, hvis
borgeren ønsker det. Samtalen kan tage fra 10 til 40
minutter. Samtaletragten giver en vigtig fleksibilitet for
samtalen, samtidig med at den sikrer ensartethed i
måden, medarbejderne kontakter borgerne på. Med
afsæt i en narrativ tilgang er formålet at forstå
fortællingen i borgerens liv.
Kapitel 4 viste, at Sundhedsstyrelsens anbefalinger for
behovsvurdering i den afklarende samtale er
meningsfulde for de fem kommuner. I dette kapitel har
vi vist, at anbefalingerne også bliver efterlevet i
kommunernes praksis, men at der er forskel på,
hvordan
kommunerne omsætter anbefalingerne lokalt. I næste
kapitel undersøger vi, om anbefalingerne skaber de af
Sundhedsstyrelsen ønskede resultater.
Svendborg/Langeland-modellen:
Udvidet ICF-skema og borgerportal
I Svendborg og Langeland Kommune er ICF-
skemaet og/eller samtalehjulet udgangspunktet for den
afklarende samtale. Kommunerne har videreudviklet ICF-
skemaet, så det også indeholder diabetesindikatorer. Et
andet centralt element i Svendborg/Langeland-modellen
er udviklingen af en elektronisk borgerportal i Nexus,
hvor borgere kan tilgå den plan, der er udarbejdet
sammen med den sundhedsprofessionelle under
samtalen. Her kan borgerne også tilgå anden relevant
information relateret til deres kroniske sygdom.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0033.png
Skaber anbefalingerne de ønskede resultater?
33
6
Skaber anbefalingerne
de ønskede resultater?
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0034.png
Skaber anbefalingerne de ønskede resultater?
34
Det tredje og sidste spørgsmål i den tværgående
evaluering er, hvorvidt anbefalingerne skaber de
ønskede resultater i relation til Sundhedsstyrelsens fire
målsætninger (jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger for
behovsvurdering i den afklarende samtale, 2019, s. 4).
Det besvarer vi med afsæt i evalueringens samlede
datagrundlag.
skematisk og systematisk gennemgang af spørgsmål
som fx i ICF-tilgangen.
Den afklarende samtale tvinger én til at blive
på måtten og være nysgerrig og åben. Før var
det mere en vare på hylden, der blev solgt.
Sundhedsprofessionel
Systematisk usystematik
Målsætning 1:
At styrke en systematisk og ensartet tilgang til den
afklarende samtale i kommunen
Anbefalingerne styrker et systematisk fokus
på behovsvurdering og afklaring i alle fem
kommuner.
Anbefalingerne understøtter, at kommunerne
systematisk
har fokus på borgernes ønsker og
behov
men ikke nødvendigvis på en ensartet
måde, da værktøjerne til behovsvurdering varierer.
Med den afklarende samtale ligger systematikken
imidlertid på et andet niveau end før: Det systematiske
består i
systematisk
at holde fokus på borgernes behov
og ønsker. En behovsstyret samtale følger ikke
nødvendigvis den samme stringens og struktur hver
gang, og deri består det
usystematiske.
Den pointe
understreges af en sundhedsprofessionel, som beskriver
hvordan deres brug af et samtalehjulet ikke i klassisk
forstand skaber struktur:
Samtalehjulet er et fint redskab til at huske
mig på nogle overskrifter. Det er et håbløst
redskab, hvis man skal have struktur, men
jeg kan bedre lide at
freestyle,
så det giver
god mening at bruge. ICF-skemaet er noget
mere struktureret, men jeg kommer heller
ikke til at køre det så stringent, når det bliver
implementeret hos os. Jeg føler mig bundet af
det.
Sundhedsprofessionel
Denne målsætning spejler kommunerne sig tydeligt i,
når de selv skal sætte ord på, hvad de håber at opnå
med deres projekter.
På tværs af kommunernes erfaringsdannelse finder vi, at
Sundhedsstyrelsens anbefalinger understøtter det man
kan betegne som
systematisk usystematik.
Det
paradoksale begrebs-par vakte stor genklang hos
kommunernes projektledere.
Før indførelsen af de afklarende samtaler, indebar
samtalerne med nyhenviste borgere typisk en mere
Flere af kommunerne har dokumentationssystemer, fx
CURA, som tilstræber en systematik, som ikke matcher
den åbne, afklarende behovsvurdering. Det er derfor et
dilemma i flere kommuner, hvordan de
sundhedsprofessionelle på den ene side skal bevare en
åben og afklarende tilgang i mødet med borgeren og på
den anden side skal honorere dokumentationssystemets
stringens og struktur.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0035.png
Skaber anbefalingerne de ønskede resultater?
35
En sundhedsprofessionel fortæller, at hun for at undgå
en instrumentaliseret samtale venter med at indtaste
data i dokumentationssystemet til efter samtalen. På den
måde bevarer hun en åbenhed for det, som fylder hos
borgeren. En anden sundhedsprofessionel har udviklet sit
eget
mindmap,
som kommer omkring de samme emner
som i dokumentationssystemet (CURA), men som
tillader, at hun er mere nærværende undervejs i
samtalen, samtidig med at hun kan skrive noter, der
hvor de passer.
at borgerne er mere motiverede for det tilbud, de bliver
sendt videre til:
Nu går det
mere bredt på, ’hvad er det
egentlig for nogle ting, der er i spil hos dig
nu?’ […] Der er gevinsten, at forhåbentlig er
folk motiveret til det, de bliver sendt videre
til.
Sundhedsprofessionel
Blik for borgerens behov
Målsætning 2:
At øge kvaliteten i behovsvurderingen
Anbefalingerne ser ud til at øge kvaliteten i
behovsvurderingen
forstået på den måde, at
borgernes ønsker og behov kommer på banen og
belyses i samtalen.
Høj kvalitet handler i de sundhedsprofessionelles
forståelse også om at hjælpe borgerne med at sætte ord
eller billeder på deres ønsker og behov. Og endelig er høj
kvalitet lig med at følge med borgerne i samtalen - også
når tingene tager en uventet drejning.
Nogle gange tager tingene en drejning, men
så er det jo vigtigt, at være der, hvor de er,
og lige få opfyldt nogle af de behov, for at de
har overskud til at være til stede i det, vi
egentlig skal.
Sundhedsprofessionel
Flere af de sundhedsprofessionelle studsede over denne
målsætning og savnede, at Sundhedsstyrelsen
præciserede, hvad der menes med ’at øge kvaliteten i
behovsvurderingen’.
De beskriver det selv som at tale med borgerne på en
ligeværdig måde, hvor de som fagprofessionelle ikke
fremstår bedrevidende og som eksperter, men nysgerrigt
undersøger og afklarer, hvad der er vigtigt for borgerne.
Som en sundhedsprofessionel her giver udtryk for, er det
håbet, at en mere individuel behovsafdækning vil sikre,
Pointen med at sætte billeder på det, der er vigtigt, kom
især tydeligt frem i Greve Kommune, som i
projektperioden har haft fokus på borgere med anden
etnisk baggrund end dansk, hvor billedkort har virket
godt:
Billedkort virker godt til målgruppen, det kan
vi se, fungerer. Vi startede med at bruge
Esbjerg-modellen, men det er for abstrakt,
når der er tekster på. Vi ved ikke, når de
kommer, om de kan læse og skrive. Vi sidder
med rigtig mange, der ikke kan.
Sundhedsprofessionel
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0036.png
Skaber anbefalingerne de ønskede resultater?
36
Skræddersyet tilbud
Målsætning 3:
At den enkelte boger tilbydes et individuelt
tilrettelagt forløb
Anbefalingerne ser ud til at bidrage til
individuelle og skræddersyede forløb,
fordi
kommunerne tager afsæt i det, der er vigtigt for
borgerne.
Det er svært at overskue noget og finde ud af
‘hvad skal jeg starte med, hvad skal jeg
gøre?’ Så det er fint, at man får lidt
hjælp til:
‘Hvad kan du egentlig lide, og hvad kan du
gøre af små skridt for dig selv for at komme
videre, så det var rigtig godt. Også det der
med at få sat nogle ord på det psykiske, at
det er hårdt. Og at det er helt i orden.
Borger med kræft
En anden borger giver på finurlig vis udtryk for, hvordan
den sundhedsprofessionelle tog afsæt i det, der fyldte for
netop hende:
Det var som om, de åbnede mit hoved og
snakkede om det hele
[…]
Jeg har fundet
nøglen til, hvad jeg skal gøre. Hele mit liv har
jeg tænkt på mine børn, og jeg tænker aldrig
på mig selv. Jeg vil meget gerne træne og
lave ting for mig. Og nu har jeg fået svar.
Borger med forhøjet blodtryk
På tværs af de fem projektkommuner har vi set stor
velvilje og stor opfindsomhed ift. at tilbyde
skræddersyede forløb, så vidt det er muligt. De
sundhedsprofessionelle oplever, at det i meget høj grad
er muligt at tilbyde individuelt tilrettelagte forløb:
Nogle har brug for livsstilssamtaler et par
gange, andre har brug for noget mere
håndholdt
der er et stort spektrum
og vi
gør det med respekt for den enkeltes behov.
Sundhedsprofessionel
Lydhørhed
Målsætning 4:
At borgeren i højere grad inddrages i valget af
strategi
Anbefalingerne ser ud til at bevirke, at
borgerne i høj grad inddrages i valget af
strategi,
fordi de sundhedsprofessionelle løbende
inddrager borgerne i samtalen og de valg, der
træffes.
I nogle tilfælde var forløbene en fast vare på hylden i
kommunen, fx et træningsforløb for hjertesyge med en
given startdato.
Flere steder så vi stor vilje ift. at hjælpe borgerne til et
individuelt tilrettelagt forløb ved at sætte borgeren i
kontakt med tilbud i lokalsamfundet eller til
patientforeninger som fx lungekoret i Ringsted.
Når vi spørger borgerne, giver de også udtryk for, at der
er plads til dem og deres behov i samtalen.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0037.png
Skaber anbefalingerne de ønskede resultater?
37
De sundhedsprofessionelle udviser stor lydhørhed over
for borgernes ønsker og behov og inddrager løbende
borgerne i samtalen og de valg, der træffes i fællesskab
mellem borger og sundhedsprofessionel.
For nogle af de sundhedsprofessionelle kræver det
aflæring af det, de selv kalder ”fikser-genet”, altså
tilskyndelsen til at komme med de rigtige svar og træffe
valg på vegne af borgerne.
Jeg skal afdække behov, ikke dække behov
[…]
Jeg skal lægge låg på fikser-genet.
Sundhedsprofessionel
Forløbscase: Livsstils-app motiverer
Ejnar er både fysisk og psykisk svag, da Dorit,
sundhedsprofessionel, møder ham til samtalen: Han
har fået en hjertesygdom og fortæller også om et
tidligere kræftforløb og om et brud på rygsøjlen.
Det har været en meget rystende oplevelse for
ham. Han har også angst og bivirkninger fra sin
medicin. Dorit lykkes med at skabe et fortroligt og
tillidsvækkende rum og opsummerer til sidst:
”Du vil gerne have styrke i arme og krop og viden
om hjertesund kost. Det er de to ting, du vil have
vores hjælp til, det andet arbejder du selv med?”
Ejnar: ”Ja.”
Dorit skriver efter aftale Ejnar op til et hjertehold så
snart som muligt. De aftaler, at Ejnar selv henter
livsstils-appen
Liva,
og så bliver han kontaktet af en
Liva-vejleder, der kan hjælpe ham i gang med
øvelser. Bagefter fortæller Ejnar, at Dorit var god til
at tage udgangspunkt i ham:
”Det var afklarende for mig selv. Hos lægen er der
jo kun 15 minutter […] I opsamlingen var Dorit
meget åben overfor, om jeg havde andre ønsker og
behov. Alle muligheder har været her. Jeg kan både
ringe og bruge Liva-appen.”
Da vi taler med Ejnar igen i begyndelsen af maj
2021, fortæller han, at han selv valgte at udsætte
deltagelse på et hjertehold til efter sin corona-
vaccination for at undgå smitte. Han har brugt Liva-
appen en del og haft løbende kontakt med en
fysioterapeut via appen.
”Det
bedste, jeg kan gøre, er at få rørt mig og gå
op i andre ting. Det giver en god adspredelse. Det
har Liva-appen været med til. Den motiverer.”
Afklaring kan også handle om at komme til klarhed over,
at kommunen
ikke
har et tilbud, der matcher borgerens
behov:
Formålet med samtalen var at få klarhed. Jeg
er rigtig glad for den gode snak. Klarhed. Jeg
blev godt behandlet, det var ganske
afklarende; de havde ikke det produkt, jeg
havde brug for.
Borger med hjertesygdom
Flere steder så vi eksempler på, at de
sundhedsprofessionelle løbende inddrager borgerne i
valg af strategi. Det kommer fx til udtryk i de to
forløbscases på s. 37 og 38, hvor både Ejnar og Jens på
hver sin måde bliver inddraget i valg af de tilbud, der
bedst stemmer overens med deres behov. Lige efter
samtalerne er de to mænd også tilfredse med udbyttet,
og da vi følger op hos dem nogle måneder senere, er de
fortsat glade for den hjælp, de fik. Også selvom
coronasituationen kom i vejen for Ejnars holdtræning, og
selvom Jens kunne ønske sig, at forløbet strakte sig
længere end de ti gange.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0038.png
Skaber anbefalingerne de ønskede resultater?
38
Delkonklusion
Kapitel 6 og 7 viste, at Sundhedsstyrelsens anbefalinger
for behovsvurdering i den afklarende samtale er
meningsfulde og bliver efterlevet af de fem kommuner. I
dette kapitel har vi - det beskedne datagrundlag in
mente - sandsynliggjort, at anbefalingerne også ser ud
til at skabe de ønskede resultater.
Forløbscase: Ti gange træning
og
hvad så?
Jens har selv henvendt sig til Sundhedshuset for at
høre, hvad de kan tilbyde ham. Han er lige flyttet til
byen sammen med sin kone og er interesseret i at
høre, om den nye kommune også kan tilbyde KOL-
træning på hold, da han har et stort behov for
social kontakt. Susan fortæller Jens, at han kan
komme på holdtræning med andre med KOL to
gange ugentligt hen over seks uger. I samtalen
præsenterer Susan også Jens for andre tilbud i
kommunen– fx at komme til sexolog, fordi han
oplever problemer i sexlivet.
Susan:
”Hvad
vil du helst starte med?”
Jens:
”Gerne
genoptræning først på KOL-holdet og
til sexolog.”
Susan:
”Jeg
ringer efter din genoptræning og hører,
hvordan det er gået, og om der er flere ting, der
skal sættes i gang.”
Jens var glad for samtalen med Susan:
”Det var meget positivt. Jeg længtes bare efter
tilbud om motion, og det har jeg fået.”
Da vi taler med Jens efter nogle måneder, har han
deltaget i holdtræningen i kommunen. Det var han
meget glad for:
”Jeg fik det bedre fysisk. Desværre
var der kun ti
ganges træning i alt.”
Jens har endnu ikke hørt fra Susan, der ville ringe
til ham for at følge op efter træningen. Derfor ved
han heller ikke, hvad der nu skal ske.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0039.png
Skaber anbefalingerne de ønskede resultater?
39
Del 3
Læringspunkter
og konklusion
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0040.png
Læringspunkter fra arbejdet med den afklarende samtale
40
7
Læringspunkter fra
arbejdet med den
afklarende samtale
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0041.png
Læringspunkter fra arbejdet med den afklarende samtale
41
Her følger de vigtigste læringspunkter fra evalueringen af
de fem kommuners arbejde med at omsætte
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for behovsvurdering i
den afklarende samtale til praksis.
Læringspunkterne går på tværs af kommunernes
erfaringer og kan bidrage til refleksion og læring i den
videre udrulning af anbefalingerne.
Læringspunkt #1:
Metodefrihed
Evalueringen har vist, at de sundhedsprofessionelle på
tværs af kommunerne fokuserer på borgernes behov,
præferencer og livssituation i den afklarende samtale ved
brug af forskellige værktøjer.
Det første læringspunkt fra kommunernes afprøvning er,
at det er sekundært, om man bruger et samtalehjul, en
samtaletragt eller ønskekort til at afklare borgernes
behov. Det, der er ensartet og systematisk på tværs af
kommunerne i denne evaluering, er det vedholdende
fokus på at afklare, hvad der er vigtigt for borgeren.
Det er vigtigt at tage udgangspunkt i et værktøj, for at få
afklaret borgernes behov, men det er ikke vigtigt, om
det er det ene eller andet værktøj.
Af den grund kan de afklarende samtaler antage vidt
forskellig karakter og indhold afhængig af, hvad der
fylder i borgerens liv. Det centrale er, at alle borgere får
den afklaring, de har behov for, frem for at samtalerne
skal udføres ensartet i praksis. Sundhedsstyrelsens
anbefalinger understøtter dermed metodefrihed og lokal
tilpasning i kommunerne.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0042.png
Læringspunkter fra arbejdet med den afklarende samtale
42
Læringspunkt #2:
Match-making
Evalueringen har vist, at der er stor forskel på, hvad de
enkelte kommuner kan tilbyde borgerne i de individuelt
tilrettelagte forløb. Som eksempel har Langeland
Kommune færre tilbud på hylderne end nabokommunen
Svendborg. Jo færre tilbud kommunerne kan tilbyde
borgerne, des større udfordringer kan det give ift. at
møde borgernes behov og motivation.
Flere sundhedsprofessionelle oplever derfor, at de står i
et dilemma, når de har en åben og afklarende tilgang til
borgerens behov, men kun har en snæver pallette af
tilbud til rådighed. Det betyder, at der ikke altid er et
tilbud, der matcher borgerens behov.
Det andet læringspunkt fra kommunernes afprøvning er,
at Sundhedsstyrelsens anbefaling om åben afklaring kan
gøre det svært at finde et passende tilbud
særligt for
de små kommuner. En kommune fremhæver dog, at det
ikke er så vigtigt, at en
borger kommer ind på ”det rette”
tilbud fra start. Det vigtige er, at borgerne får et tilbud,
som motiverer dem til at lave livsstilsændringer.
Læringspunkt #3:
Samspil mellem paradigmer
Evalueringen har vist, at kommunerne og de
sundhedsprofessionelle jonglerer med to forskellige
sundhedsfaglige paradigmer i arbejdet med de
afklarende samtaler. På den ene side det specialiserede
og diagnosespecifikke paradigme, der særligt har fokus
på behandling af borgernes konkrete diagnoser. Og på
den anden side det sundhedspædagogiske, afklarende
paradigme, der har et bredere fokus på borgerens
livssituation, præferencer og behov.
Det sundhedspædagogiske paradigme sanktioneres og
understøttes af Sundhedsstyrelsens anbefalinger for
behovsvurdering i den afklarende samtale. Samtidig
baserer andre strukturer og elementer i kommunernes
arbejde sig på et mere specialiseret paradigme. Det
kommer fx til udtryk i dokumentationssystemer og
henvisningspraksis fra praktiserende læger.
Det tredje læringspunkt fra kommunernes afprøvning er,
at de sundhedsprofessionelle, der udfører samtalerne,
trækker på og balancerer elementer fra begge
sundhedsfaglige paradigmer i deres helhedsorienterede
og afklarende tilgang til borgerne.
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0043.png
Konklusion
43
8
Konklusion
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0044.png
Konklusion
44
Driftsnær afprøvning
Fem projektkommuner har omsat Sundhedsstyrelsens
anbefalinger for behovsvurdering i den afklarende
samtale til praksis i løbet af projektperioden. Resultatet
er, at anbefalingerne er blevet tryktestet mod den
kommunale virkelighed og gjort driftsnære.
Denne tværgående principfokuserede evaluering har vist,
at anbefalingerne er meningsfulde for kommunerne, at
de i høj grad bliver efterlevet i praksis, og at de ser ud til
at skabe de ønskede resultater.
Selvom der er variation i den lokale oversættelse af
anbefalingerne, ses variationen især i toppen af den
trinvise model med værktøjer øverst, kompetencer i
midten og værdier nederst. De konkrete værktøjer til
behovsvurdering varierer ganske vist, men de
sundhedsprofessionelles sundhedspædagogiske
kompetencer og nysgerrige og undersøgende tilgang til
borgerne er overvejende ens på tværs af de fem
kommuner. Og endelig ser vi et stort værdifællesskab på
tværs af de fem kommuners arbejde med
behovsvurdering i den afklarende samtale med vægt på
fx sundhedspædagogik og helhedssyn.
Værdibaseret tilgang
Særligt én af anbefalingerne står frem som samlefigur
for afprøvningen; den værdibaserede figur med værdier
nederst, kompetencer i midten og værktøjer øverst (fig.
8.1).
Figuren afspejler, at kommunernes arbejde med
behovsvurdering i den afklarende samtale hviler på tre
forbudne elementer:
1. En værdibaseret tilgang med vægt på
sundhedspædagogik, helhedssyn, og mennesket
i centrum.
2. Sundhedspædagogiske kompetencer.
3. Værktøjer der understøtter behovsvurdering og
åben afklaring af det, der fylder hos borgerne.
Figur 8.1
Trinvis model med tre elementer i behovsvurderingen
Mere fælleseje end særeje
Sundhedsstyrelsens anbefalinger understøtter
metodefrihed og lokal tilpasning i kommunerne, og det
er nødvendigt for, at man lokalt kan oversætte
anbefalingerne til noget meningsfuldt.
Note:
Trinvis model med de tre elementer i behovsvurderingen:
værdier, kompetencer og værktøjer, Steno Diabetes Center
Copenhagen, 2018
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0045.png
Konklusion
45
Del 4
BILAG: Oversigt over
de fem kommuners
projekter
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0046.png
Ringsted Kommune
46
9
Ringsted Kommune
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0047.png
Ringsted Kommune
47
[Tekst]
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0048.png
Ringsted Kommune
48
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0049.png
Greve Kommune
49
10
Greve Kommune
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0050.png
Greve Kommune
50
[Tekst]
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0051.png
Greve Kommune
51
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0052.png
Aalborg Kommune
52
11
Aalborg Kommune
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0053.png
Aalborg Kommune
53
[Tekst]
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0054.png
Aalborg Kommune
54
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0055.png
Frederikssund Kommune
55
12
Frederikssund
Kommune
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0056.png
Frederikssund Kommune
56
[Tekst]
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0057.png
Frederikssund Kommune
57
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0058.png
Svendborg og Langeland Kommune
58
13
Svendborg og
Langeland Kommune
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0059.png
Svendborg og Langeland Kommune
59
[Tekst]
KomBila
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0060.png
Svendborg og Langeland Kommune
60
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Orientering om evaluering af initiativ 8 om ’Mere individuelle behandlingsforløb’ i Diabeteshandlingsplanen, fra sundhedsministeren
2457858_0061.png
Svendborg og Langeland Kommune
61
CPI
Center for Patientinddragelse - Forskellige værktøjer - samme tilgang