Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 399
Offentligt
2610938_0001.png
NOTAT
30-05-2022
EMN-2020-00174
1552132
Regionernes arbejde med organisering af udrednings- og behand-
lingsenheder for demens og ventetider til demensudredning
Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner om en redegørelse for, hvordan re-
gionerne aktuelt arbejder med Sundhedsstyrelsens anbefalinger til organisering af ud-
rednings- og behandlingsenheder for demens samt en redegørelse for regionernes
håndtering af udfordringerne med lange ventetider til demensudredning.
Danske Regioner har indhentet input fra regionerne til redegørelsen. Ministeriet har
efterfølgende anmodet om yderligere bidrag til besvarelsen om regionernes arbejde
med at nedbringe ventetiderne til demensudredning. Ministeriet har desuden efter-
spurgt oplysninger vedrørende samarbejdet med Demensudredning Danmark. Dette er
tilføjet afslutningsvist.
Generelt viser tilbagemeldingerne fra regionerne, at alle regioner har fokus på at sikre
en hurtig og god udredning og behandling af demens, men at der er et stort pres på
kapaciteten på demensområdet som følge af bl.a. rekrutteringsudfordringer og opho-
bet aktivitet.
Regionernes arbejde med Sundhedsstyrelsens anbefalinger
Med Demenshandlingsplanen blev der afsat midler til regionerne til at samle udredning
og behandling af demens i færre tværfaglige enheder. Sundhedsstyrelsen udgav i 2017
anbefalinger til organiseringen af udrednings- og behandlingsenheder for demens.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at de tværfaglige udrednings- og behandlingsenheder har
et befolkningsgrundlag på min. 300.000 personer per enhed, og at hver enhed mini-
mum foretager 500 udredninger per år. Sundhedsstyrelsen vurderer, at det vil mulig-
gøre, at enhederne kan opbygge og opretholde relevante kompetencer og erfaring.
Af Sundhedsstyrelsens anbefalinger fremgår også andre hensyn, der kan indgå i valg af
placering og antal tværfaglige enheder, herunder at de matrikler, der er godkendt til
specialfunktioner inden for demens i specialeplanen, også bør have udrednings- og be-
handlingsenheder, ligesom der i anbefalingerne er forståelse for, at forskelle i befolk-
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Orientering om uddybende redegørelser fra Danske Regioner vedr. demensudredning, fra sundhedsministeren
2610938_0002.png
ningstæthed vil have betydning for patientgrundlag og dermed også for antallet af ud-
redninger pr. år. For at tilgodese geografiske hensyn, kan det desuden være nødvendigt,
at udrednings- og behandlingsenhederne har udefunktion på et andet sygehus i regio-
nen i form af en fremskudt ambulatoriefunktion.
Alle regioner har siden 2017 arbejdet med at samle organiseringen af udredning og be-
handling af demens i færre enheder. Nedenfor beskrives status for regionens arbejde
med at samle og udredning og behandling af demens på færre enheder.
Region Syddanmark
Regionsrådet i Region Syddanmark besluttede den 27. august 2018 at etablere fire de-
mensklinikker i Region Syddanmark. Alle fire demensklinkker er i drift med repræsenta-
tion af speciallæger fra specialerne neurologi, geriatri, psykiatri.
Det drejer sig om:
Demensklinik Fyn, som er placeret på OUH/Svendborg
Demensklinik Lillebælt, som pt. er placeret i lokalpsykiatriens lokaler i Fredericia
indtil Demensklinikken kan flytte over i det kommende sundhedshus på det tid-
ligere sygehus (primo 2023)
Demensklinik Sønderjylland, som er placeret Aabenraa, psykiatriens lokaler
med satellit i Sønderborg
Demensklinik Sydvestjylland, som er placeret i lokaler på Sydvestjysk Sygehus.
Region Sjælland
Region Sjælland har etableret tværfaglige demensenheder på hhv. Sjællands Universi-
tetshospital (SUH), Roskilde og Næstved, Slagelse, Ringsted Sygehus (NSR), Slagelse.
Derudover varetager Nykøbing F. Sygehus en del af den monofaglige udredning i regi af
det geriatriske speciale og på basis af den speciallægefaglige visitation. I Psykiatrien i
Region Sjælland udredes gerontopsykiatriske diagnoser.
Der er etableret en fælles visitationsenhed for demens i regi af udredningsenheden på
SUH, Roskilde, der sikrer, at patienterne visiteres til den nærmeste, relevante udred-
ningsenhed. På SUH er der etableret et regionalt videnscenter for demens.
Region Nordjylland
I Region Nordjylland er al udredning af demens samlet i den tværfaglige enhed Demen-
senheden, Region Nordjylland, som rummer neurologi, ældrepsykiatri og geriatri. Enhe-
den blev oprettet i april 2019.
Region Midtjylland
Region Midtjylland har valgt en model, der er centreret om tre tværfaglige enheder for
udredning og behandling for demens forankret i neurologisk regi. I tilknytning til de
tværfaglige enheder er der oprettet en række satellitfunktioner til de patienter, der på
grund af deres fysiske eller psykiske tilstand har brug for at blive udredt lokalt. Ved be-
hov kan der også ske udredning i hjemmet.
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Orientering om uddybende redegørelser fra Danske Regioner vedr. demensudredning, fra sundhedsministeren
2610938_0003.png
Fra foråret 2022 vil der ske en yderligere samling, hvor de samarbejdende enheder i
den vestlige del af regionen, der er centreret om den tværfaglige enhed/hukommelses-
klinik på Neurologisk Afdeling på Regionshospitalet Holstebro vil blive fysisk samlet i en
fælles hukommelsesklinik på Regionshospitalet Gødstrup.
Den valgte organisering indebærer, at lokalt ansatte geriatere og psykiatere inddrages i
udredning for demens i samarbejde med de centrale enheder. F.eks. afholdes der med
afsæt i den tværfaglige enhed på Neurologi, Aarhus Universitetshospital hver anden uge
MDT-konferencer med satellitfunktionerne i den østlige del af regionen, ligesom der er
nedsat en fælles styregruppe, der bl.a. har til opgave at medvirke til fælles kompeten-
ceudvikling. Derudover er der indgået konkrete aftaler om udlån af personale. Desuden
er der etableret en fællesvisitation for demens, der sikrer at alle henvisninger håndte-
res, ensartet og visiteres til rette speciale.
Ud af de tre tværfaglige enheder for udredning og behandling for demens modsvarer
enheden på Neurologi, AUH Sundhedsstyrelsens overordnede anbefaling om >500 ud-
redninger pr. enhed pr. år. Som det fremgår af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, kan
der også være andre forhold, der indgår i valg af placering og antal tværfaglige enheder.
Dette er tilfældet for de to øvrige tværfaglige enheder, der har fra 250.000-300.000
borgere i deres respektive områder, og dermed ikke kan forventes at have >500 udred-
ninger pr. år.
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden har for nogle år siden fusioneret de tidligere 18 demensudred-
ningsenheder til 4 enheder:
Hukommelsesklinikken, Nordsjællands hospital (NOH), Hillerød (Afd. for
Hjerne- og Nervesygdomme), planområde NORD
Hukommelsesklinikken, Herlev-Gentofte hospital (HGH), Herlev (Afd. for
Hjerne- og Nervesygdomme), planområde MIDT
Hukommelsesklinikken, Bispebjerg-Frederiksberg hospital (BFH), Frederiksberg
(Afd. for Ældresygdomme), planområde BYEN
Hukommelsesklinikken, Rigshospitalet (RH) (Afd. for Hjerne- og Nervesyg-
domme), planområde BYEN og SYD og regions/ højt specialiserede funktioner,
desuden udefunktion på Bornholms hospital.
Alle klinikker i Region H, undtagen BFH-klinikken og Bornholm, opfylder kravet om >500
udredninger om året.
Vedr. BFH-klinikken: her udredes ca. 300-400 årligt (323 i 2020). BFH-klinikken og RH-
klinikken har en samarbejdsaftale og et visitationssamarbejde for distriktet BYEN. BFH-
klinikken modtager alene ældre patienter.
Vedr. klinikken på Bornholm: Til Hukommelsesklinikken på RH hører en udefunktion på
Bornholm, som opfylder jf. Sundhedsstyrelsen anbefalinger (2017) om tværspeciale de-
mensudredning mht. satellitfunktion i geografisk afsides beliggende distrikter. Udefunk-
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Orientering om uddybende redegørelser fra Danske Regioner vedr. demensudredning, fra sundhedsministeren
tionen ledes fra RH og bemandes af specialister fra Hukommelsesklinikken RH. Der ud-
redes ca. 100 patienter årligt i udefunktionen. Sundhedsstyrelsen stiller ikke krav om
>500 udredninger i satellitfunktioner.
Regionernes håndtering af udfordringerne med lange ventetider til demensudredning
Danske Regioner er bekendt med, at der aktuelt flere steder er lange ventetider til ud-
redning for demens, og regionerne arbejder med at nedbringe ventetiderne. På nuvæ-
rende tidspunkt varierer ventetiderne fra 3-88 uger (Tal stammer fra mitsygehus-
valg.dk).
Der er flere forhold, der påvirker ventetiden til udredningen af demens, og som har
betydet, at ventetiderne gennem en tid har været stigende. Det gælder blandt andet:
Manglende personaleressourcer, herunder mangel på de lægelige kompeten-
cer, der er nødvendige i demensudredningen.
Covid-19 har medført et generelt pres på sundhedsvæsenet, som også har på-
virket demensområdet. Desuden beskriver flere hospitaler, at de oplever, at
patienter har valgt at udskyde udredning pga. risiko for smitte.
Sygeplejerskestrejken har ligeledes betydet, at undersøgelser og behandlinger
har måtte udskydes, hvilket har medført større pukler, der er under afvikling.
Danske Regioner opsagde den 18. oktober aftale om ret til hurtig udredning og
det udvidede frie sygehusvalg med Demensudredning Danmark, som følge af
en journalaudit og flere års dialog om kvaliteten i demensudredningen. Det har
betydet, at alle de patienter, der var under udredning eller ventede på udred-
ning hos Demensudredning Danmark, er blevet videresendt til de offentlige
hospitaler. Ligesom personer, der tidligere er blevet udredt hos Demensudred-
ning Danmark, er blevet tilbudt en ny udredning. Det har været en høj priorite-
ret opgave for Danske Regioner at forsøge at indgå en ny aftale, men dette har
ikke været muligt.
I de tilfælde, hvor patienter ikke kan tilbydes udredning inden for 30 dage, har patien-
terne ret til at vælge frit mellem de regionale sygehuse. Regionerne forsøger så vidt
muligt at hjælpe patienterne hen, hvor der er kortest ventetid. Det visiterende perso-
nale er ved planlægningen af tider desuden meget opmærksomme på forhold, som kan
kræve hurtig udredning. Det kan for eksempel være oplysninger om hastige alvorlig for-
værring af patientens symptomer.
Demensområdet er dog kendetegnet ved, at patienterne typisk er svage - og ikke altid
særlig mobile - og derfor foretrækker at blive udredt og behandlet på det nærmeste
hospital - uanset eventuel længere ventetid dertil end til andre klinikker. Fagligt giver
det også god mening, at patienterne udredes på et hospital i nærområdet, da en stor
del af forløbet efter hospitalsindsatsen sker i et samarbejde mellem kommuner, prak-
sislæger og hospitalet i området. Behandling på nærmeste hospital giver derfor som
udgangspunkt de bedste forudsætninger for et sammenhængende forløb.
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Orientering om uddybende redegørelser fra Danske Regioner vedr. demensudredning, fra sundhedsministeren
2610938_0005.png
Alle regioner arbejder med at nedbringe ventetiden til demensudredning. Der arbejdes
blandt andet på at tilføje yderligere personaleressourcer, understøtte et bedre samar-
bejde på tværs af hospitaler, almen praksis og kommuner, indgå aftaler om frivilligt
merarbejde med personalet, mm.
I Region Nordjylland opfylder man aktuelt ikke ventetiden pga. mangel på personale-
ressourcer, og der arbejdes derfor på at tilføre yderligere ressourcer. Derudover arbej-
des der på at få mere fyldestgørende henvisninger fra almen praksis, der følger Region
Nordjyllands demensudredningsmodel, så kun de rette patienter kommer til udredning.
I Region Nordjylland demensudredes der efter den samordnede demensudredningsmo-
del, hvor de kommunale demenssygeplejersker indledningsvis foretager en væsentlig
del af udredningsarbejdet i patientens eget hjem. Dette udredningsmateriale går videre
til almen praksis, som sikrer den ”basale lægefaglige udredningsdel” og på baggrund af
det samlede udredningsmateriale vurderer, om der er behov for henvisning til den re-
gionale demensenhed. Hvis dette er tilfældet, modtager Demensenheden både kom-
munens og den praktiserende læges materiale, så regionens specialister allerede ved
første møde med patienten har en stor viden om denne og er velforberedte. Primær-
sektorens involvering i selve udredningen bidrager også til at sikre mulighed for en god
opfølgning i primærsektoren efter endt udredning.
Region Nordjylland har aftalt med almen praksis og de nordjyske kommuner, at de-
mensudredningen i Nordjylland skal evalueres mhp. at sikre den fortsatte implemente-
ring af modellen, særligt i almen praksis, ligesom der skal kigges på, om der er forhold,
der kan optimeres
fx den IT-løsning, der skal sikre, at udredningsmaterialet udveksles
mellem parterne. Desuden er det aftalt i Styregruppen for Demensenheden, at udvik-
lingen følges tæt, og at det løbende skal vurderes, hvorvidt der bør etableres satellit-
funktion(er) for enheden i Aalborg mhp. en bedre geografisk dækning i regionen.
Som en del af arbejdet med at nedbringe ventetider planlægger Region Sjælland at tage
initiativ til en samlet afdækning af indsatser på demensområdet. Afdækningen forven-
tes afsluttet i efteråret 2022 og planlægges at indeholde en status på indsatser, den
aktuelle organisering og bemanding, fagligt indhold og kvalitet, med henblik på en sam-
let styrkelse af området, med særlig fokus på indsatser til nedbringelse af ventetiderne.
Afdækningen vil desuden indeholde en opfølgning på årsrapporten fra RKKP for de-
mens. Opfølgningen har indtil videre været af datamæssig karakter, men der vil nu blive
tilføjet en kvalitativ evaluering.
Via midlerne i den nationale demenshandlingsplan er kapaciteten øget i regionen, men
der er fortsat lange ventetider, som er blevet forstærket af, at samarbejdet med De-
mensudredning Danmark er blevet opsagt. Midlerne fra demenshandlingsplanen udløb
i 2020, men indsatsen er videreført, og midlerne er gjort permanente i Region Sjælland.
I Region Midtjylland er der etableret en fællesvisitation på demensområdet, der pri-
mært har til formål at sikre, at alle henvisninger visiteres til rette speciale, men som
derudover også har til opgave at sikre, at kapaciteten udnyttes bedst muligt. De aktuelle
udfordringer med ventetid til demensudredning vedrører i Region Midtjylland alene de
5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Orientering om uddybende redegørelser fra Danske Regioner vedr. demensudredning, fra sundhedsministeren
2610938_0006.png
patienter, der udredes i neurologisk regi. Dette skyldes bl.a. rekrutteringsudfordringer.
Inden for neurologien bliver udfordringerne aktuelt accentueret af den nyligt opsagte
aftale med Demensudredning Danmark.
Region Midtjylland har igangsat en række initiativer, der senest har betydet, at venteti-
den til demensudredning i neurologisk regi på Regionshospitalet Gødstrup er faldet fra
58 uger i april 2022 til 24 uger pr. 11. maj 2022. Initiativerne har endnu ikke medført et
fald i ventetiden på Regionshospitalet Viborg eller på Aarhus Universitetshospital. På
kort sigt i 2022 arbejder hospitalerne i Region Midtjylland på at afvikle flere udredninger
ved at udvide åbningstider på hverdage og i weekenden. Derudover er der den seneste
måned godkendt projekter, der vedrører både forundersøgelser og udredningsforløb,
og som bl.a. giver tilsagn om midler til 360 ekstra forundersøgelser ifm. demensudred-
ning på Aarhus Universitetshospital. Parallelt hermed arbejdes der på løsninger ift. øv-
rige dele af demensudredningen. Samtidig arbejder hospitalerne på muligheder for per-
manent udvidelse af kapaciteten.
I Region Midtjylland er der desuden indgået aftale med Region Syddanmark om, at fæl-
lesvisitationen for demens i Region Midtjylland kan viderehenvise to patienter pr. uge
mhp. udredning på Friklinikken i Grindsted. Region Midtjylland er i dialog med Region
Nordjylland om en lignende midlertidig aftale. Aftalerne betyder, at patienterne ikke
skal viderehenvises via Patientkontoret og derigennem undgår den ventetid og indsats,
der er forbundet med selv at rette henvendelse til Patientkontoret.
Derudover er der sat fokus på adgang til MR/CT, da dette også udgør en flaskehals ift.
bl.a. udredning for demens. Endelig er der i Regions Midtjylland igangsat en prøvehand-
ling på Hospitalsenhed Midt vedr. snitfladerne mellem demensudredning i neurologisk
og geriatrisk regi sm led i at styrke patientforløb og udnytte kapaciteten i geriatrisk regi.
Prøvehandlingen ventes evalueret i juni 2022.
I Region Hovedstaden har Regionsrådet bevilget 3,5 millioner kroner årligt til opgrade-
ring af kapaciteten og nedbringelse af ventetider i alle klinikker fra 2022. Ventetiderne
forventes derfor at kunne nedsættes mærkbart i løbet af 2022/2023. Der er dog udfor-
dringer forbundet med nedbringelse af ventetider, herunder at det er svært at rekrut-
tere til demensområdet, og at der samtidig er et stigende antal demente, der skal ud-
redes.
Alle klinikker arbejder løbende på at tilpasse kapaciteten, herunder arbejdes der med
løsninger på billeddiagnostisk kapacitet. Med tildeling af de ekstra budgetmidler forven-
tes det, at der kan indgås aftaler om frivilligt ekstra arbejde, som kan bidrage til at ned-
bringe den pukkel, der er forårsaget af sygeplejerskekonflikten. Det har ikke været mu-
ligt med de forhåndenværende ressourcer at afvikle denne pukkel.
Udover øget kapacitet kan god udnyttelse af regionens samlede kapacitet bidrage til at
holde ventetiderne nede. Alle hukommelsesklinikker har i forbindelse med udredningen
fokus på information til og evt. dialog med både egen læge, og med visitation og de-
menskoordinator i patientens kommune, jf. aftalerne i Forløbsprogram for demens. Re-
6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Orientering om uddybende redegørelser fra Danske Regioner vedr. demensudredning, fra sundhedsministeren
2610938_0007.png
gion Hovedstaden har herudover etablereret en særlig samarbejdsaftale mellem psyki-
atrien og hukommelsesklinikkerne om visitation af og behandling af patienter med de-
mens og svære adfærdsforstyrrelser.
Ventetiderne til demensudredning i Region Syddanmark afspejler de udfordringer de-
mensklinikkerne har oplevet de seneste år, herunder har sygeplejerskestrejken, rekrut-
teringsudfordringer og covid-19 betydet en væsentlig stigning. Der arbejdes nu blandt
andet med forskellige pukkelafviklingsinitiativer i form af aftale om frivilligt ekstraar-
bejde med overlæge, sygeplejerske og lægesekretærer (DSR og HK) samt øget lægeka-
pacitet i form af to neurologer ansat på deltid pr. 1. januar 2022.
Sygehusene mødes på ledelsesniveau for at drøfte den fremadrettede organisering. For
at afhjælpe det akutte problem samt på sigt sikre en bedre rekrutteringssituation, er
der planer om at ansætte yngre læger, som under supervision af speciallæger kan fore-
stå demensudredning.
Derudover er der generelt fokus på effektivisering af arbejdsgange bl.a. via brug af den
Syddanske forbedringsmodel, samt på forbedring af henvisninger fra almen praksis ved
at tilpasse ressourcer svarende til antallet af henvisninger og sende retur til egen læge,
hvis henvisningerne, der modtages, ikke opfylder kravene. Derudover er der lavet en ny
aftale om MR-scanning og truffet aftale med nuklear medicin om ekstra kapacitet.
Aftale med privat leverandør af demensudredning
Som beskrevet opsagde Danske Regioner den 18. oktober aftale om ret til hurtig udred-
ning og det udvidede frie sygehusvalg med Demensudredning Danmark, som følge af
en journalaudit og flere års dialog om kvaliteten i demensudredningen. Danske Regio-
ner har vedlagt materiale, som belyser sagen, og som tidligere er blevet tilsendt flere
medier efter de har søgt aktindsigt. Til orientering har medierne ikke fundet grund til at
skrive yderligere om sagen.
I forhold til at indgå en ny aftale med en privatleverandør skal det bemærkes, at det
udvidede frie sygehusvalg ikke er et udbud, og Danske Regioner er ikke den opsøgende
part. Private leverandører henvender sig til Danske Regioner for at indgå aftale. Danske
Regioner har haft forhandlinger med Sundhed Danmark og fortsætter diskussionen med
Sundhed Danmark. Danske Regioner har haft henvendelser fra flere interesserede pri-
vate, som ikke har kunne stille med et kvalificeret team til demensudredning og be-
handling. Danske Regioner baserer sine vurderinger af private tilbud på Sundhedssty-
relsens anbefalinger. Vedlagt er Danske Regioners nuværende procedure for godken-
delse af personale til Demensaftalen.
7