Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 398
Offentligt
2614744_0001.png
Notat
Sådan sikrer vi patientsikker
faglig korrekt fodbehandling
til økonomisk dårligt stillede
pensionister
Hvad er problemet
Økonomisk dårligt stillede pensionister
kan i dag få kommunalt tilskud til nød-
vendig fodbehandling via reglerne om
det udvidede helbredstillæg under lov
om social pension. Samme regelsæt
omhandler briller og tandproteser, hvor
der stilles krav om, at det er autoriseret
personale, der skal udføre behandlin-
gen. Men autorisationskravet gælder
ikke for fodbehandling.
Det betyder i praksis, at økonomisk
dårligt stillede pensionister risikerer:
Fejlbehandling af fødderne.
En stor del har alvorlige helbred-
sproblemer som fx gigt og diabetes
og dårligt kredsløb, der kræver et
indgående kendskab til den kor-
rekte behandling af fødderne.
At miste klageadgangen.
En autoriseret fodterapeut er omfat-
tet af sundhedsvæsenets generelle
klagesagssystem, men det gælder
ikke for uautoriserede fodplejere.
Falsk tryghed.
Tilskud fra kommunen giver en for-
ventning om høj faglig kvalitet i
sundhedsydelsen, bl.a. fordi der
bliver stillet krav om, at behandleren
har autorisation, når kommunen
giver tilskud til briller og tandbe-
handling. Det er ikke tilfældet, når
det gælder fodbehandlingen, og det
giver en falsk tryghed til de økono-
misk dårligt stillede pensionister.
tilskud til fodbehandling betinget af en
lægehenvisning, og tilskud til behand-
lingen kræver, at behandleren er en
autoriseret fodterapeut.
Med andre ord: Som økonomisk dårlig
stillet pensionist er man væsentligt
ringere stillet – fagligt og patientsikker-
hedsmæssigt – når man får tilskud til
fodbehandling via reglerne om det
udvidede helbredstillæg i forhold til,
når man får tilskud via Sundhedsloven.
En undersøgelse
1
fra januar 2022 viser,
at sygdomstilstanden blandt borgere,
der modtager helbredstillægget, er
alvorlig. 62 procent af dem er multisyge
og har lidelser som diabetes, gigt, kred-
sløbsproblemer og flere af dem har for-
tykkede negle, ligtorne og hårhudsdan-
nelser. Samlet set er der altså tale om en
gruppe borgere, der lider af én eller flere
kroniske sygdomme og andre typer
lidelser, hvor der er behov for behan-
dling i sundhedsvæsenet med garanti
for kvalitet og patientsikkerheden. Tils-
varende oplysninger ikke er til rådighed
hos landets 98 kommuner, da der i dag
ikke foretages ensartet visitering og reg-
istrering af behandlinger under dette
tilskud.
Det forudsætter to kvalitetskrav, som i
dag ikke stilles til fodbehandlingen i
reglerne om det udvidede helbred-
stillæg under lov om social pension;
Tilskud til fodbehandling bør gives
ved en behovsvurdering, der fore-
tages af en autoriseret sundheds-
person.
Behandlingen bør udføres af en
autoriseret fodterapeut med den
deraf følgende kvalitet, patientsik-
kerhed og klageadgang.
I begge tilfælde er der tale om krav, som
allerede i dag bliver stillet, når der gives
tilskud til fodbehandling efter Sund-
hedsloven.
Der er en relativt enkelt mulighed for at
få kravene indarbejdet i lovgivningen.
Den er skitseret herunder.
Ændring i Vejledning om folkepension
efter lov om social pension
I hverken lovgivning eller bekendt-
gørelsen er det eksplicit nævnt hvilke
faggrupper, som er omfattet af det
udvidede helbredstillæg. Her fremgår
det kun, hvilke behandlingsområder der
er dækket.
Du kan læse mere om problemet og
konsekvenserne i hvidbogen ”Mangel på I vejledningen fremgår det hvilke typer
patientsikkerhed og kvalitet i fodbehan- behandlere, der kan varetage fodbehan-
dlingen”, som Danske Fodterapeuter har dlingen med udvidet helbredstillæg
2
:
udgivet.
Hvad er løsningen
Med opbakning fra 18 andre sundhed-
sorganisationer arbejder Danske Fodter-
apeuter for, at reglerne ændres, så pati-
enternes vilkår forbedres og ensartes.
1
Undersøgelse blev lavet af Danske Fodterapeuter for at give et
billede af sundhedstilstanden for de ældre borgere, som modtager
helbredstillægget. 488 medlemmer besvarede undersøgelsen,
hvilket skaber et grundigt billede af området.
2
Tilskudsreglerne under det udvidede
helbredstillæg adskiller sig fra reglerne
under sundhedsloven. Her er retten til
Vejledning om folkepension efter lov om social pension,
https://www.retsinformation.dk/eli/mt/2007/53
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 398: Henvendelse fra Danske Fodterapeuter vedr. foretræde om fodbehandling af ældre med dårlig helbredstilstand
2614744_0002.png
Der kan ydes tilskud til nødvendig
behandling, uanset om denne er udført
af en statsautoriseret fodterapeut eller
en anden type fodbehandler. Det er
ikke et krav for at yde tilskud til fodbe-
handling, at behandlingen udføres af en
bestemt type behandler, medmindre
det følger af anden lovgivning.
I praksis betyder dette, at området er
det eneste med udvidet helbredstillæg,
hvor behandlingen kan udføres af per-
soner uden autorisation (i modsætning
til når tilskuddet gives til briller eller
tandproteser).
Den enkle ændring vil være at erstatte
dette afsnit med en anden tekst:
Det er et krav, at behandlingen udføres
af en statsautoriseret fodterapeut, for
at der kan ydes tilskud til nødvendig
behandling.
Alternativt at der indsættes en formuler-
ing med inspiration fra Sundhedsloven:
Der kan ydes tilskud til nødvendig
behandling hos fodterapeut.
Sådan kan ændringen gennemføres
Det fremgår af Pensionsloven §14a stk.
5, at Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte de nærmere regler om hel-
bredstillæg. Ændringen kan således
gennemføres i bekendtgørelsen, uden
at det kræver en lovændring eller invol-
vering af ordførere.
Der kan være begrænsede økonomiske
udgifter ved ændringen og samlet set
vil det formentlig blive marginalt dyrere,
dvs. kommunens omkostning ved
dækning af 85% vil være lidt højere.
De økonomiske omkostninger ved
ændringen
Det er reelt vanskeligt at beregne økon-
omien ved en ændring af regelsættet. I
dag anvendes der i følge Beskæfti-
gelsesministeriets svar til Liselott Blixt
(spørgsmål nr. 582 (alm. del) fremgår
det, at der i årene 2018 - 2021 blev
anvendt i gennemsnit 99.7 mio. kr. årligt
på fodbehandling under det udvidede
helbredstillæg.
Kommuner bør ifølge loven foretage en
behovsvurdering af patienten, før der
bevilges udvidet helbredstillæg, men
ifølge en undersøgelse foretaget blandt
vores medlemmer sker dette ikke i ca.
50 % af tilfældene. En visitation kunne
bl.a. anvendes til at sætte en ramme
omkring omfanget af ydelser, der bevil-
ges, og dermed være et styringsmiddel i
forhold til forbruget.
Kommunernes praksis er i dag meget
forskellig, og vi har set eksempler på, at
kommuner bevilger 12 behandlinger ”up
front” over 12 måneder til sine borgere.
Ud fra en fodterapeutisk faglig vurde-
ring vil det høre til sjældenhederne, at
patienter har brug for mere end
gennemsnitligt 6 årlige fodbehandlinger.
Til sammenligning kan en diabetiker i
risikogruppe 2 få op til 4 behandlinger
årligt og en diabetiker i risikogruppe 3
kan maksimalt få 9 behandlinger om
året (Regionernes og Danske Fodtera-
peuters Praksisoverenskomst).
Ændrer man loven til en kvalitetsstan-
dard med krav om autoriserede behan-
dlere under det udvidede helbredstillæg
til fodbehandling, vil udgifterne formod-
entlig stige i nogle kommuner. Vurderin-
gen ”formodentlig” skyldes, at vi reelt
ikke ved det. I de prisaftaler, som kom-
muner har indgået på området, har uau-
toriserede behandlere i nogle kom-
muner indgået en højere prisaftale, end
statsautoriserede fodterapeuter har i
andre kommuner. Men gennemsnitligt
er priserne højere hos autoriserede
behandlere, fordi de også skal efterleve
krav fra det offentlige sundhedsvæsen
og har en højere kvalitet i behandlingen.
Fodterapeuter er uddannet til i høj grad
at forebygge og foretage behandling-
erne på en måde, som giver et længere
behandlingsinterval. Samtidig er fod-
terapeuter som autoriserede sundheds-
personer underlagt forpligtelsen til at
udvise omhu og samvittighedsfuldhed i
sit sundhedsfaglige virke. Disse to
forhold taler for, at antallet af behand-
linger formentlig vil falde ved et krav om
autorisation og ensartet behovsvurder-
ing, og dette taler for, at udgifterne ikke
vil stige væsentligt ved en lovændring.
Den før omtalte undersøgelse blandt
vores medlemmer viser, at 32,5 % af
patienterne får bevilget 7 – 10 behand-
linger om året. 15,5 % får bevilget et
ubegrænset antal behandlinger. Dette
er i et fodterapeutisk perspektiv udtryk
for en overbevilling, som der ikke kan
findes behandlingsfagligt belæg for.
Dette betyder, at formodentlig 20 % af
behandlingerne er udtryk for et bevilget
overforbrug, som vil kunne spares ved
en bedre visitation og standardiseret
behandling i form af autoriseret fodte-
rapi.
Usikkerhederne taget i betragtning
estimeres det, at merudgifterne ved at
sikre patientsikkerheden i det udvidede
helbredstillæg vil være omkring 6,5
mio. kr. årligt på landsplan.
Dette er baseret på antallet af pris-
aftaler med uautoriserede fodbehand-
lere, hvor omlægning til behandling hos
autoriserede behandlere vil medføre en
udgiftsstigning på ca. 21 %, og en for-
ventet reduktion af antal behandlinger
på 15 %.
Link
KLIK FOR AT SE
HVIDBOGEN
KLIK FOR AT SE
MEDLEMS-
UNDERSØGELSEN
Kontakt
Direktør Lea Stentoft Berling
[email protected]
27 20 65 38
Danske Fodterapeuter
Roskildevej 163,1 · 2620 Albertslund
+45 43 20 51 20 · [email protected]