Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 391
Offentligt
2610420_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato: 12-08-2022
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2201973
Dok. nr.: 2327346
Kommissionens delegerede retsakt om ændring af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår til-
bagetrækning af visse undtagelser for opvarmede tobaksvarer
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg.
NYT NOTAT
1. Resumé
Den 29. juni 2022 er Europa-Parlamentet og Rådet blevet notificeret om Kommissio-
nens delegerede retsakt om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvar-
mede tobaksvarer. Retsakten medfører, at opvarmede tobaksvarer
1
bliver omfattet af
forbuddet mod markedsføring af tobaksvarer med kendetegnende aromaer eller med
aromastoffer i en eller flere af deres bestanddele eller med visse tekniske funktioner,
og som udstrækker sig til denne særlige produktkategori. Samtidig fjernes medlems-
landenes mulighed for at undtage opvarmede tobaksvarer, for så vidt de er røgtobak,
fra visse mærkningskrav. Baggrunden for retsakten er en betydelig og dokumenteret
stigning i salgsvolumen af opvarmede tobaksvarer på EU-plan.
Fra fremsendelsen d. 29. juni 2022 har Europa-Parlamentet og Rådet retten til at gen-
nemgå den delegerede retsakt inden for en to måneders periode. Denne periode er
dog forlænget med yderligere to måneder på initiativ fra Rådet. Efter udløbet af den
forlængede periode vil den delegerede retsakt blive publiceret i ”the Official Journal of
the European Union” og træde i kraft 20 dage efter publikationen. Herefter har med-
lemslandene 8 måneder til at vedtage og offentliggøre de love og administrative be-
stemmelser, der er nødvendig for at efterkomme den delegerede retsakt. Disse love
og administrative bestemmelser skal gælde fra 11 måneder efter retsakten trådte i
kraft.
Retsakten vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning og forventes i mindre
omfang at have statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Der vurderes at være et kvalificeret flertal i Rådet for retsakten. Under behandlingen
af retsakten har det blandt medlemslandene særligt været drøftet, hvorvidt over-
gangsperioden for ikrafttrædelsen er for kort, samt om introduktionen af en definition
1
Ved ”opvarmede tobaksvarer” forstås en ny kategori af tobaksvarer, der opvarmes for at
frembringe en emission indeholdende nikotin og andre kemikalier, som derefter inhaleres af
brugeren/brugerne, og som afhængigt af deres karakteristika er røgfrie tobaksvarer eller røgto-
bak
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Notat om tilbagetrækning af visse undtagelser for opvarmede tobaksvarer m.v., fra sundhedsministeren
2610420_0002.png
af opvarmede tobaksvarer ligger inden for Kommissionens bemyndigelse. Kommissio-
nen har i forhold til sidstnævnte peget på, at definitionen er en absolut nødvendighed
for at kunne tilbagetrække de pågældende undtagelser for opvarmede tobaksvarer.
Regeringen stiller sig positivt over for forslaget, fordi det vurderes, at retsakten vil bi-
drage til at begrænse forbruget af opvarmede tobaksvarer, og at forslaget understøt-
ter den nationale handleplan mod børn og unges rygning, som blev indgået af et
bredt flertal i Folketinget i 2019. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsi-
gelse mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversen-
delsen af nærværende notat lægge dette til grund.
2. Baggrund
Den 29. juni 2022 er Europa-Parlamentet og Rådet blevet notificeret om Kommissio-
nens delegerede retsakt ”om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvar-
mede tobaksvarer”.
Retsakten er en reaktion på markedsudviklingen, hvor salget af opvarmede tobaksva-
rer er stigende. Af Kommissionens rapport om konstatering af en væsentlig ændring
af forholdene (KOM(2022) 279) fremgår det, at der har været en stigning i salgsvolu-
men af opvarmede tobaksvarer på mindst 10 pct. i mindst fem medlemslande, og at
salgsvolumen af opvarmede tobaksvarer i detailhandlen overgår 2,5 pct. af det sam-
lede salg af tobaksvarer på EU-plan. Forslaget har forud for oversendelsen været gen-
stand for flere drøftelser mellem medlemslandene, jf. afsnit 9 om andre landes hold-
ninger.
Forslaget er udarbejdet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og rela-
terede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (Tobaksvaredirektivet).
Forslaget er baseret på den bemyndigelse, der er fastsat i direktivets artikel 7, stk. 12,
og artikel 11, stk. 6.
3. Formål og indhold
Artikel 7, stk. 1 og 7, i direktiv 2014/40/EU forbyder markedsføring af tobaksvarer
med en kendetegnende aroma eller med aromastoffer i nogen af deres bestanddele
såsom filtre, papir, emballage, kapsler eller enhver teknisk funktion, der gør det mu-
ligt at ændre deres duft, smag eller røgudviklingsintensitet. I henhold til artikel 7, stk.
12, i direktiv 2014/40/EU er andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak undtaget
fra disse forbud
2
. I henhold til dette stykke kan Kommissionen vedtage delegerede
retsakter for at trække denne undtagelse tilbage for en bestemt produktkategori, hvis
der sker en væsentlig ændring i forholdene som konstateret i en rapport fra Kommis-
sionen vedrørende den pågældende produktkategori.
I henhold til artikel 11, stk. 1, i direktiv 2014/40/EU kan medlemsstaterne undtage
røgtobak bortset fra cigaretter, rulletobak og vandpibetobak fra kravet om påføring
af den i artikel 9, stk. 2, omhandlede informationsmeddelelse og de i artikel 10 om-
handlede kombinerede sundhedsadvarsler. I henhold til artikel 11, stk. 6, i direktiv
2014/40/EU, kan Kommissionen vedtage delegerede retsakter for at fjerne mulighe-
den for at undtage en af de særlige produktkategorier, der er omhandlet i artikel 11,
stk. 1, hvis der sker en væsentlig ændring i forholdene, som konstateret i en rapport
fra Kommissionen vedrørende den pågældende produktkategori.
2
Regulering af elektroniske cigaretter fremgår af direktivets artikel 20
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Notat om tilbagetrækning af visse undtagelser for opvarmede tobaksvarer m.v., fra sundhedsministeren
Disse væsentlige ændringer i forholdene er fastslået i rapporten fra Kommissionen
om konstatering af en væsentlig ændring af forholdene for opvarmede tobaksvarer
(KOM(2022) 279). Det fremgår, at der har været en stigning i salgsvolumen af opvar-
mede tobaksvarer på mindst 10 pct. i mindst fem medlemslande og salgsvolumen af
opvarmede tobaksvarer i detailledet overgår 2,5 pct. af det samlede salg af tobaksva-
rer på EU-plan. I medfør af artikel 7, stk. 12, og artikel 11, stk. 6, fjerner denne retsakt
således undtagelsen fra forbuddene i artikel 7, stk. 1 og 7, i direktiv 2014/40/EU ved-
rørende opvarmede tobaksvarer og medlemsstaternes mulighed for at undtage op-
varmede tobaksvarer, for så vidt de er røgtobak, fra påføring af den informations-
meddelelse, der er fastsat i artikel 9, stk. 2, og de kombinerede sundhedsad-
varsler, der er fastsat i artikel 10 i direktiv 2014/40/EU.
Ved at fjerne disse undtagelser bidrager den delegerede retsakt til at gøre opvar-
mede tobaksvarer mindre attraktive og i højere grad gøre forbrugere opmærksomme
på de sundhedsrisici der er ved at anvende produkterne. Således forventes retsakten
også bidrage med at reducere forbruget af produkterne og at børn og unge indleder
et forbrug.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. En udtalelse kan forventes se-
nest d. 19. oktober 2022 grundet beslutningen om at forlænge høringsperioden med
yderligere to måneder.
Forslaget forventes at blive behandlet i Europa-Parlamentets udvalg for Miljø, Folke-
sundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI).
5. Nærhedsprincippet
Det vurderes, at nærhedsprincippet er overholdt, da en reduktion i forbruget af op-
varmede tobaksvarer forventes bedst at kunne opnås ved en fælles regulering på EU-
niveau bl.a. på grund af grænsehandel.
For så vidt angår kendetegnede aromaer i opvarmede tobaksvarer vurderes et forbud
at kræve EU-regulering. Det følger af Tobaksvaredirektivets artikel 7, stk. 1, at det på-
lægges medlemslandene at forbyde markedsføring af cigaretter og tobaksvarer med
en kendetegnende aroma. Af direktivets artikel 7, stk. 12, fremgår det, at andre to-
baksvarer end cigaretter og rulletobak er undtaget fra forbuddet mod kendeteg-
nende aroma. Kommissionen vedtager delegerede retsakter i overensstemmelse med
artikel 27 for at trække denne undtagelse tilbage.
6. Gældende dansk ret
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes til-
nærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling,
præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv
2001/37/EF (Tobaksvaredirektivet) er implementeret i dansk ret på tværs af flere love
og bekendtgørelser.
For så vidt angår direktivets artikel 7, stk. 1 og 7, er dette implementeret i dansk ret
ved lov om tobaksvarer m.v. §§ 14-15. For så vidt angår direktivets artikel 11, stk. 1,
er dette implementeret i dansk ret ved lov om tobaksvarer m.v. § 19, stk. 1-2, og den
tilhørende bekendtgørelse om grænseværdier, sundhedsadvarsler og alderskontrol-
system m.v. af tobaksvarer m.v.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Notat om tilbagetrækning af visse undtagelser for opvarmede tobaksvarer m.v., fra sundhedsministeren
2610420_0004.png
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning i lov
om tobaksvarer m.v., ligesom bekendtgørelse om grænseværdier, sundhedsadvarsler
og alderskontrolsystem m.v. af tobaksvarer m.v. skal ændres til at omfatte opvar-
mede tobaksvarer. Det kan også blive nødvendigt at opdatere bilaget til bekendtgø-
relse om indberetning af tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter samt anmel-
delse af nye kategorier af tobaksvarer m.v., fordi indberetningen i EU-CEG evt. vil
kræve yderligere oplysninger end det er tilfældet i dag.
Statsfinansielle konsekvenser
Der er ikke grundlag for at skønne nærmere over, hvordan retsakten vil påvirke for-
bruget af opvarmede tobaksvarer, hvorfor der ikke er foretaget en nærmere kvantifi-
cering af provenueffekterne. Det antages dog, at retsakten vil medføre et vist fald i
forbruget af de berørte produkter og deraf have en negativ provenueffekt, da der er
tale om afgiftsbelagte produkter.
Det kan supplerende oplyses, at andelen af 15-79 årige, der anvender opvarmede to-
baksvarer dagligt eller lejlighedsvist, samlet set er 0,9 pct., mens 0,8 pct. er tidligere
brugere. 98 pct. af de adspurgte 15-79 årige anvender ikke opvarmet tobak
3
. Indtæg-
terne fra tobaksafgift for opvarmede tobaksprodukter skønnes med betydelig usik-
kerhed at udgøre ca. 35 mio. kr. Der er således tale om en begrænset anvendelse af
produktet i Danmark, hvorfor de statsfinansielle konsekvenser ved en nedgang i an-
vendelsen også vurderes at være begrænsede.
Retsakten indebærer desuden økonomiske konsekvenser i form kontrolkrav. Sikker-
hedsstyrelsen estimerer med usikkerhed, at kontrolopgaven med aromastoffer og
kendetegnende aroma i opvarmet tobak vil føre til øgede udgifter på 0,4-0,8 mio. kr.
pr. år. Sikkerhedsstyrelsens markedsovervågning af tobaksvarer er finansieret af et
gebyr, som betales af fabrikanter og importører på baggrund af markedsandele. Kon-
trol af retsakten forventes finansieret ved forhøjelse af gebyret.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
De økonomiske konsekvenser i form af lavere salg afhænger af effekten på forbruget,
som er vanskelig at kvantificere, jf. beskrivelse af statsfinansielle konsekvenser.
Der forventes endvidere at være omstillingsomkostninger forbundet med forslaget.
Det bemærkes dog, at der er tale om et lille marked for forbrug af produkterne i Dan-
mark, og at markedet er domineret af udenlandske producenter, hvorfor forslaget
ikke vurderes at få videre omstillingsomkostninger for dansk erhvervsliv. Det bemær-
kes hertil, at der vil være en overgangsperiode, som giver mulighed for afvikling af va-
relager.
Det skal dog bemærkes, at der vil være erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet
med en forhøjelse af Sikkerhedsstyrelsens kontrolgebyr, som beskrevet ovenfor.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Retsakten vurderes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, da
den forventes at bidrage til at mindske forbruget af opvarmede tobaksvarer, herun-
der at børn og unge indleder et forbrug af produktet.
8. Høring
3
Sundhedsstyrelsen, Danskernes Rygevaner 2020, Delrapport 1: Nikotinafhængighed.
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Notat om tilbagetrækning af visse undtagelser for opvarmede tobaksvarer m.v., fra sundhedsministeren
2610420_0005.png
Forslaget har været i høring hos EU-specialudvalget for Sundhed samt øvrige interes-
senter fra d. 8. juli til d. 29. juli 2022. Der er i alt modtaget seks høringssvar fra:
Dan-
ske Regioner, Det Etiske Råd, Kræftens Bekæmpelse, Patent og varemærkestyrelsen,
Lægeforeningen samt Dansk Selskab for Folkesundhed.
Danske Regioner og Patent og varemærkestyrelsen har ikke bemærkninger til forsla-
get.
Det Etiske Råd, Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen samt Dansk Selskab for Folke-
sundhed støtter, at opvarmet tobak omfattes af samme forbud mod smagsstoffer
som cigaretter, idet smagsstoffer og aromaer kan gøre produkterne mere tiltræk-
kende for forbrugere, herunder især for børn og unge.
Dertil støtter Det Etiske Råd, Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen samt Dansk Sel-
skab for Folkesundhed forslaget om, at opvarmet tobak omfattes af de samme mærk-
ningskrav og kombinerede sundhedsadvarsler som cigaretter, så forbrugere ikke får
den opfattelse, at der er tale om et mindre skadeligt produkt. Der henvises i flere af
høringssvarene til, at opvarmet tobak ifølge WHO er et nyt produkt, som umiddelbart
ikke er mindre skadeligt end andre former for tobak, samt at WHO anbefaler at op-
varmet tobak reguleres på samme måde som cigaretter og anden tobak.
Kræften Bekæmpelse samt Dansk Selskab for Forebyggelse bemærker dertil ift. en
kommende revision af tobaksvaredirektivet bl.a., at forbuddet mod smagsstoffer bør
udvides til at gælde alle typer af tobaksprodukter, samt at det ikke kun omfatter
”kendetegnede aromaer”.
Under hensyn til artikel 5.3 i WHO’s rammekonvention for tobakskontrol har forsla-
get ikke været sendt i høring hos repræsentanter for tobaksindustrien. Artiklen med-
fører, at Danmark i fastlæggelsen og implementeringen af politik på folkesundheds-
området i relation til tobakskontrol er forpligtet til at gøre en indsats for at beskytte
denne politik mod tobaksindustriens kommercielle interesser og øvrige interesser på
området i overensstemmelse med national lovgivning.
Der må på den baggrund foretages en konkret vurdering af behovet for at inddrage
tobaksindustrien i lovprocessen, herunder om initiativerne vurderes at være af tek-
nisk karakter eller om der kan være elementer, som producenter på området vurde-
res at have særlig viden om. Det vurderes ikke at gøre sig gældende for nærværende
retsakt, som handler om forbud mod kendetegnende aromaer i opvarmede tobaks-
produkter samt en inddragelse af medlemsstaternes mulighed for at undtage opvar-
mede tobaksvarer, for så vidt de er røgtobak, fra visse mærkningskrav.
Der er modtaget et høringsbidrag fra Tobaksproducenterne, som således ikke gengi-
ves, jf. hensynet til artikel 5.3 i WHO’s rammekonvention for tobakskontrol.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af de drøftelser, der har været i forbindelse med retsakten, vurderes der
at være et muligt kvalificeret flertal for retsakten. Der er imidlertid lande, som har på-
peget, at overgangsperioden til implementering af retsakten er for kort, samt lande,
der er kritiske over for, at Kommissionen har udformet en definition af opvarmede
tobaksvarer i forbindelse med retsakten.
I forhold til overgangsperioden, hvor en passende længde har været drøftet mellem
medlemslandene, har Kommissionen lagt op til, at der skal fastlægges en specifik
dato for overgangsperioden med henblik på at undgå potentielle forskelle mellem
landene. Kommissionen har i den forbindelse lagt vægt på, at perioden skulle være
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Notat om tilbagetrækning af visse undtagelser for opvarmede tobaksvarer m.v., fra sundhedsministeren
2610420_0006.png
kort, da ændringerne med den delegerede retsakt anses som begrænsede. Efter drøf-
telser med medlemslandene, hvor enkelte medlemsstater ønskede en længere over-
gangsperiode, herunder at der efter indarbejdelsen i lovgivningen skulle være en pe-
riode indtil bestemmelserne trådte i kraft, således at industrien kunne tilpasse sig de
nye regler og sælge ud af deres lager, har Kommissionen foreslået 8 måneder til at
vedtage og offentliggøre de love og administrative bestemmelser, der er nødvendig
for at efterkomme retsakten. Herudover kommer 11 måneder til at sætte retsakten i
kraft. Det bemærkes, at flere medlemslande fortsat ikke mener, at det er tilstrækkelig
tid.
I dansk sammenhæng – sammenlignet med overgangsperioder på øvrige produkt-
grupper – er det en kort overgangsperiode, der lægges op til. Det skal dog bemærkes,
at forbruget af opvarmede tobaksvarer i Danmark på nuværende tidspunkt er be-
grænset, hvorfor omfanget af den nye regulering ligeledes vil være begrænset. Der er
få aktører på det danske marked i forhold til opvarmede tobaksvarer. Aktørerne har
også andre produkter på det danske marked, og kender således til reglerne for ek-
sempelvis cigaretter, hvorfor det er vurderingen, at der ikke vil være tale om ukendt
regulering for de berørte aktører.
For så vidt angår definitionen af opvarmede tobaksvarer har Kommissionen oplyst, at
den er baseret på WHO’s definition af sådanne produkter. Enkelte medlemslande har
udtrykt tvivl om, hvorvidt Kommissionen har bemyndigelse til at udarbejde definitio-
ner. Kommissionen har dog i denne sammenhæng argumenteret for og fastholdt, at
det falder inden for Kommissionens bemyndigelse at introducere en definition af op-
varmede tobaksvarer, som i dag hører under ”nye kategorier af tobaksvarer” i direk-
tiv 2014/40/EU. Ligeledes har Kommissionen begrundet udarbejdelsen af definitio-
nen med, at dette er en absolut nødvendighed for at kunne bruge den bemyndigelse,
der er fastsat i direktiv 2014/40/EU artikel 7, stk. 12, og artikel 11, stk. 6. Definitionen
er ifølge Kommissionen endvidere udarbejdet med henblik på at sikre proportionali-
tet, således at det sikres at tilbagetrækningen af undtagelserne kun gælder for opvar-
mede tobaksvarer og ikke generelt kategorien af nye tobaksvarer.
De øvrige bestemmelser i direktiv 2014/40/EU, der gælder for nye kategorier af to-
baksvarer, gælder fortsat for opvarmede tobaksvarer og det vil fortsat være op til
medlemslandene at beslutte, hvorvidt de betragter opvarmede tobaksvarer som røg-
tobak eller røgfri tobak
4
.
10. Regeringens generelle holdning
Det vurderes, at retsakten vil bidrage til at mindske forbruget af opvarmede tobaks-
varer, herunder også blandt børn og unge.
Retsakten understøtter dermed ambitionerne i den nationale handleplan mod børn
og unges rygning, som regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier indgik en
aftale om i 2019 og som blev udmøntet ved lov i 2020.
Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den de-
legerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
Det fremgår af § 27 i lov om tobaksvarer m.v. (LBK nr. 1489 af 18/06/2021), at Sundhedssty-
relsen kan fastsætte regler om, hvilke af denne lovs bestemmelser der gælder for nye katego-
rier af tobaksvarer, afhængigt af om der er tale om røgfrie tobaksvarer eller røgtobak.
Side 6