Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 376
Offentligt
2606124_0001.png
UDKAST
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - Bilag 376
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022, som æn-
dret bl.a. ved § 5 i lov nr. 478 af 26. april 2022 og senest ved lov nr. 911 af
21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 25 indsættes før overskriften før § 26:
»Forudgående
fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop
§ 25 a.
Enhver, der er habil og er fyldt 60 år, kan fravælge at blive forsøgt
genoplivet i tilfælde af hjertestop.
Stk. 2.
Et fravalg af genoplivningsforsøg træder i kraft syv dage efter re-
gistrering i et centralt register.
Stk. 3.
Habile borgere kan til enhver tid trække deres fravalg omfattet af
stk. 1 tilbage.
§ 25 b.
Sundhedsdatastyrelsen opretter et centralt register for registrering
af forudgående fravalg af genoplivningsforsøg efter § 25 a, stk. 1.
Stk.2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om registret, herun-
der om hvem der har adgang til registeret, fravalgets registrering, udform-
ning og gyldighed m.v.«
§2
Loven træder i kraft den 1. december 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Sundhedslovens § 25 b, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
træder i kraft den 1. januar 2023.
§3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0002.png
UDKAST
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som
de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Sundhedsloven
2.1.1.1. Behandlingstestamenter og livstestamenter
2.1.1.2. Klage over behandlingsstedet
2.1.2. Autorisationsloven
2.1.2.1. Omhu og samvittighedsfuldhed
2.1.2.2. Journalføring
2.1.2.3. Hjælpepligt
2.1.3. Vejledning om genoplivning og fravalg af genoplivningsforsøg
2.1.4. Straffeloven
2.2. Sundhedsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
2.3.1. Indførelse af borgerrettighed om fravalg af genoplivningsforsøg ved-
hjertestop
2.3.2. Oprettelse af centralt register for registrering af fravalg af genopliv-
ningsforsøg ved hjertestop
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0003.png
UDKAST
3. Databeskyttelsesretlige regler, herunder forslagets forhold til databeskyt-
telsesforordningen
3.1. Regler om behandling af personoplysninger
3.2. Regler om behandlingssikkerhed
3.3. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med
Aftale om udmøntning af midlerne afsat til Det gode ældreliv
blev det
af Folketingets partier (Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Nye Borgerlige og
Frie Grønne) i december 2020 besluttet, at der skal vedtages en lovændring,
som giver habile borgere, som er fyldt 60 år, mulighed for at fravælge
genoplivningsforsøg ved hjertestop. Aftalen blev efterfølgende justeret og
konkretiseret i februar 2022. Med justeringen blev aftalepartierne enige om,
at borgerens fravalg skal træde i kraft syv kalenderdage efter, at borgeren
har valgt at registrere sit fravalg.
Formålet med aftalen er at give alle ældre borgere mulighed for en værdig
afslutning på livet. At understøtte en værdig afslutning på livet handler bl.a.
om at respektere den enkelte borgers livssyn og personlige ønsker, herunder
borgerens eventuelle ønske om at sige nej tak til at blive forsøgt genoplivet
på et tidspunkt, hvor hjertet holder op med at slå, og hvor livet og genopliv-
ningsforsøg opleves som uværdigt.
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0004.png
UDKAST
Det er på nuværende tidspunkt kun muligt for habile borgere selv at fra-
vælge genoplivningsforsøg ved hjertestop i en aktuel sygdomssituation eller
ved at oprette et behandlingstestamente.
Det er derimod ikke muligt for den ældre, habile borger, som ikke er i en
aktuel sygdomssituation, på forhånd at fravælge genoplivningsforsøg i til-
fælde af hjertestop engang i fremtiden. Alle raske borgere vil som udgangs-
punkt i dag blive forsøgt genoplivet uanset alder.
Med aftalen ønsker aftalepartierne at sikre retten til, at ældre borgere, som
har levet et langt liv og er nået til et sted i livet, hvor de er mætte af dage,
kan fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop. Den ældre borger skal så-
ledes have mulighed for på forhånd at tage stilling til, om der ønskes forsøg
på genoplivning i en situation med hjertestop, der måtte finde sted på et tids-
punkt i fremtiden.
I februar 2022 blev aftalepartierne enige om at justere og konkretisere den
oprindelige aftale fra december 2020. Aftalepartierne blev med den nye af-
tale enige om, at borgerens fravalg skal træde i kraft syv dage efter, borgeren
har registreret sit fravalg. Samtidig blev partierne enige om, at retten til fra-
valg af genoplivningsforsøg alene skal være aldersbetinget, og at fravalg af
genoplivningsforsøg ved hjertestop skal kunne registreres af borgere, som
er fyldt 60 år. Ligeledes ønsker partierne at fravalget skal være digitalt, så
borgernes ønsker kan registreres og fortrydes på en sikker og pålidelig
måde, og samtidig får sundhedspersonalet en hurtig og nem adgang til op-
lysningerne i tilfælde af hjertestop.
Indførelsen af en borgerret til at fravælge genoplivningsforsøg ved hjerte-
stop har været efterlyst af flere aktører på området, herunder Ældre Sagen
og Lægeforeningen, ligesom Det Etiske Råd støtter en lovsikret ret til for-
udgående at fravælge genoplivningsforsøg uafhængig af helbredstilstanden.
Formålet med lovforslaget er at implementere aftalen ved at indføre en bor-
gerret til at fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop for borgere på 60
år eller der over. For at understøtte borgerrettigheden skal der som en del af
aftalen oprettes et centralt register til registrering af dette fravalg af genop-
livningsforsøg ved hjertestop.
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0005.png
UDKAST
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Sundhedsloven
Efter sundhedslovens § 15, stk. 1, må ingen behandling indledes eller fort-
sættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af lovens §§ 17-19.
Bestemmelsen fastsætter den grundlæggende hovedregel om, at al behand-
ling i sundhedsvæsenet skal være baseret på patientens informerede
samtykke.
Ved informeret samtykke til behandling forstås efter sundhedslovens § 15,
stk. 3, et samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende information
fra sundhedspersonens side, jf. sundhedslovens § 16. Et informeret
samtykke kan være skriftligt, mundtligt eller efter omstændighederne stil-
tiende, jf. stk. 4. Samtykket forudsættes at være et resultat af en to-vejs kom-
munikation mellem patient og sundhedsperson.
For uafvendeligt døende patienter, som ikke længere er i stand til at udøve
sin selvbestemmelsesret, følger det af sundhedslovens § 25, stk. 1, at en
sundhedsperson kan undlade at påbegynde eller fortsætte en livsforlæn-
gende behandling. Livsforlængende behandling er behandling, hvor der ikke
er udsigt til helbredelse, bedring eller lindring, men alene til en vis livsfor-
længelse. Dette sikrer, at en sundhedsperson kan afbryde en behandling af
en patient, som f.eks. på grund af varig bevidstløshed ikke er i stand til at
udøve sin selvbestemmelsesret, og som efter en almindelig medicinsk vur-
dering måtte anses for uafvendeligt døende, selv om dødstidspunktet herved
fremskyndes.
En uafvendeligt døende patient kan desuden efter sundhedslovens § 25, stk.
2, modtage de smertestillende, beroligende eller lignende midler, som er
nødvendige for at lindre patientens tilstand, selv om dette kan medføre frem-
skyndelse af dødstidspunktet.
Anvendelse af medikamentel palliation til en ikke-uafvendeligt døende pa-
tient, f.eks. en patient i en permanent vegetativ tilstand, som vil fremskynde
dødstidspunktet eller på anden måde vil være medvirkende til, at patienten
afgår ved døden, vil være at betragte som manddrab eller drab på begæring
(aktiv dødshjælp).
Sundhedslovens § 24 a fastsætter regler om ikke-uafvendeligt døende pa-
tienter. Det følger af bestemmelsen, at hvis en patient, som ikke er uafven-
deligt døende, tilbagekalder et informeret samtykke om fortsat behandling,
5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0006.png
UDKAST
er en sundhedsperson ikke forpligtet til at afbryde behandlingen, hvis sund-
hedspersonen vurderer, at afbrydelsen vil medføre, at patienten umiddelbart
derefter vil afgå ved døden, og dette vil stride imod sundhedspersonens eti-
ske opfattelse.
Sundhedslovens § 24 a skal ses i lyset af, at det ikke kan udelukkes, at det
vil stride imod nogle sundhedspersoners etiske opfattelse at skulle afbryde
behandlingen af en ikke-uafvendeligt døende og habil patient, som ønsker
dette, hvis sundhedspersonen vurderer, at afbrydelsen vil medføre, at patien-
ten afgår ved døden umiddelbart efter.
Det påhviler dog i et sådant tilfælde sundhedspersonen at henvise patienten
til en sundhedsperson, som kan efterkomme patientens ønske, jf. sundheds-
lovens § 24 a, 2. pkt.
Det skal bemærkes, at det følger af sundhedslovens § 18, stk. 1, at de nær-
meste pårørende kan give informeret samtykke til behandling af en patient,
der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke. I de tilfælde, hvor
patienten er under værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder hel-
bredsforhold, jf. værgemålslovens § 5, kan informeret samtykke gives af
værgen.
Som følge af lov nr. 618 af 8. juni 2016 om fremtidsfuldmagter, som trådte
i kraft den 1. september 2017, jf. bekendtgørelse nr. 1011 af 23. august 2016,
vil samtykke til behandling på vegne af varigt inhabile patienter – i henhold
til sundhedslovens § 18, stk. 1, 3. pkt. – tillige kunne gives af patientens
fremtidsfuldmægtig, hvis patienten har afgivet en fremtidsfuldmagt, der om-
fatter personlige forhold, herunder helbredsforhold.
Det er i den forbindelse vigtigt at fremhæve, at patientens repræsentant i
form af nærmeste pårørende, værge eller en fremtidsfuldmægtig, skal vare-
tage patientens interesser og behov. Dette indebærer f.eks., at repræsentan-
ten aldrig på patientens vegne kan give afkald på livsnødvendig behandling.
Det følger endvidere af sundhedslovens § 22, stk. 1, 2. pkt., at hverken nær-
meste pårørende, en værge eller en fremtidsfuldmægtig kan træffe beslut-
ning om forhold, der er omfattet af sundhedslovens kapitel 6 om selvbe-
stemmelse i særlige tilfælde på vegne af patienten.
2.1.1.1. Behandlingstestamenter og livstestamenter
Habile borgere har via den digitale behandlingstestamenteordning mulighed
for at tilkendegive ønsker om fremtidige fravalg af livsforlængende behand-
ling, herunder genoplivningsforsøg, efter reglerne i sundhedslovens § 26.
6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0007.png
UDKAST
Efter § 26, stk. 1, 1. pkt., kan enhver, der er fyldt 18 år og ikke er under
værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold, jf.
værgemålslovens § 5, oprette et behandlingstestamente.
Tilsvarende gør sig gældende for livstestamenteordningen, hvor borgeren i
et livstestamente kan optage bestemmelser om, at der ikke ønskes livforlæn-
gelse behandling i en situation, hvor testator (patienten) er uafvendeligt dø-
ende, og at der ikke ønskes livsforlængende behandling i tilfælde af, at syg-
dom, fremskreden alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop eller lignende
har medført så svær invaliditet, at testator (patienten) varigt vil være ude af
stand til at tage vare på sig selv fysisk og mentalt. Det bemærkes, at livste-
stamenteordningen blev omlagt til behandlingstestamenteordningen pr. 1.
januar 2019, men at livstestamenter oprettet før 1. januar 2019 stadig er gæl-
dende.
I et livs- og behandlingstestamente kan den pågældende have udtrykt sine
ønsker med hensyn til fravalg af livsforlængende behandling, hvis vedkom-
mende måtte komme i en tilstand, hvor selvbestemmelsesretten ikke læn-
gere kan udøves af patienten selv, jf. § 26, stk. 1, 2. pkt. Det indebærer, at
et livs- eller behandlingstestamente først er gældende, når patienten er vur-
deret varigt – ikke blot midlertidigt – inhabil af en læge.
Efter sundhedslovens § 26, stk. 2, kan patienten i et behandlingstestamente
beslutte, at patienten ikke ønsker livforlængende behandling i tre situatio-
ner. Den første situation, i hvilken patienten har mulighed for at fravælge
livsforlængende behandling, er, hvor patienten er uafvendeligt døende, jf. §
26, stk. 2, nr. 1. Den anden situation er i tilfælde af, at sygdom, fremskreden
alderssvækkelse, ulykke, hjertestop el.lign. har medført så svær invaliditet,
at patienten varigt vil være ude af stand til at tage vare på sig selv fysisk og
mentalt, jf. § 26, stk. 2, nr. 2. Den tredje og sidste situation er, hvor behand-
lingen kan føre til overlevelse, men hvor de fysiske konsekvenser af syg-
dommen eller af behandlingen vurderes at være meget alvorlige og lidelses-
fulde, jf. § 26, stk. 2, nr. 3. Det betyder, at ikrafttrædelsen af et behandling-
stestamente er betinget af, at patienten befinder sig i én af de oplistede situ-
ationer i § 26, stk. 2, nr. 1 – 3, og at patienten er vurderet varigt inhabil.
En patient kan desuden i et behandlingstestamente bestemme, at patienten
ikke ønsker at modtage behandling med brug af tvang efter reglerne i lov
om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile, jf. sund-
hedslovens § 26, stk. 4.
Påtænker en sundhedsperson at iværksætte eller fortsætte livsforlængende
behandling i situationer omfattet af § 26, stk. 4, i tilfælde hvor patienten ikke
7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0008.png
UDKAST
er i stand til at udøve sin selvbestemmelsesret, skal sundhedspersonen un-
dersøge, om der foreligger et livs- eller behandlingstestamente, jf. sundheds-
lovens § 26, stk. 5.
Efter sundhedslovens § 26, stk. 6, kan patientens nærmeste pårørende,
værge eller fremtidsfuldmægtig ikke modsætte sig patientens bestemmelser
efter § 26, stk. 2 og 4. Patienten kan dog beslutte, at fravalg af livsforlæn-
gende behandling efter § 26, stk. 2, nr. 2 og 3, og stk. 4, forudsætter patien-
tens nærmeste pårørendes, værges eller fremtidsfuldmægtigs accept.
Det gælder endvidere efter § 26, stk. 7, at patientens ønske i medfør af § 26,
stk. 2 og 4 er bindende for sundhedspersonen.
2.1.1.2. Klage over behandlingsstedet og livsforlængende behandling
Styrelsen for Patientklager skal behandle klager fra patienter over sundheds-
væsenets sundhedsfaglige virksomhed samt forhold omfattet af sundhedslo-
vens kapitel 4-9 med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige lovgivning
er foreskrevet anden klageadgang, jf. klage- og erstatningslovens § 1, stk. 1,
1. pkt. Dette omfatter også klagesager vedr. livsforlængende behandling.
Hermed er det muligt at klage ikke alene over den sundhedsfaglige virksom-
hed, som kan henføres til en eller flere bestemte sundhedspersoner, men
også over den sundhedsfaglige virksomhed, som kan henføres til behand-
lingsstedet generelt.
2.1.2. Autorisationsloven
2.1.2.1. Omhu og samvittighedsfuldhed
Efter § 17 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 731 af 8. juli 2019, (herefter autorisa-
tionsloven), er en autoriseret sundhedsperson under udøvelsen af sin virk-
somhed forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, herunder ved
benyttelse af medhjælp, økonomisk ordination af lægemidler m.v.
Kravet i bestemmelsen om omhu og samvittighedsfuldhed medfører, at
sundhedspersonen skal handle i overensstemmelse med den til enhver tid
værende almindeligt anerkendte faglige standard inden for det pågældende
område. Kravet i bestemmelsen om omhu og samvittighedsfuldhed medfø-
rer endvidere, at sundhedspersonen er forpligtet til at følge patientens ønsker
og bundet af patientens ret til selvbestemmelse.
Indholdet af den faglige norm fastlægges bl.a. gennem faglige vejledninger
fra Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed, ligesom normen
kan udledes af afgørelser fra Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med
sundhedspersoner og gennem Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns praksis.
8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0009.png
UDKAST
Overtrædelse af bestemmelsen sanktioneres gennem tilsynsforanstaltninger
fra Styrelsen for Patientsikkerhed, f.eks. fagligt påbud, hvis sundhedsperso-
nen antages at være til fare for patientsikkerheden på grund af alvorlig eller
gentagen kritisabel faglig virksomhed. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
kan ligeledes udtale kritik af sundhedspersonens faglige virksomhed.
2.1.2.2. Journalføring
Ifølge autorisationslovens § 22, stk. 2, skal patientjournalen indeholde de
oplysninger, der er nødvendige for en god og sikker patientbehandling. Op-
lysninger er nødvendige, når de understøtter, at de involverede sundheds-
personer som led i sundhedsmæssig virksomhed foretager undersøgelse, be-
handling, opfølgning m.v. af patienten. Dette omfatter oplysninger, der er
behov for i den aktuelle behandling af patienten, og oplysninger, som ud fra
et sundhedsfagligt skøn kan bruges i en eventuel senere behandling af pa-
tienten.
Den behandlende sundhedsperson skal vurdere, hvilke oplysninger der er
nødvendige at journalføre. Vurderingen skal tage udgangspunkt i den aktu-
elle situation og de oplysninger, som sundhedspersonen har på tidspunktet
for den behandling, der journalføres.
Det følger af journalføringsbekendtgørelsens § 12, at patientjournalen skal
indeholde patientens navn, personnummer, hvem der har behandlet patien-
ten og tidspunktet for behandlingen.
Ifølge journalføringsbekendtgørelsens § 17, stk. 1, skal det i nødvendigt om-
fang fremgå af patientjournalen, hvilken mundtlig og eventuel skriftlig in-
formation, der er givet til patienten eller den, der ifølge lovgivningen kan
give et samtykke på patientens vegne. Samtykket til eller fravalget af be-
handling, skal også fremgå af journalen, jf. dog stk. 2.
Hvis der gives stiltiende samtykke til behandling, skal samtykket kun
fremgå i nødvendigt omfang, jf. § 17, stk. 2.
Det følger desuden af stk. 3, at patientjournalen skal indeholde oplysning
om, hvis patienten helt eller delvist har frabedt sig information om behand-
lingen.
Der er ingen formkrav til, hvordan dokumentationen af det informerede
samtykke skal fremgå af journalen, men oplysningerne i journalen skal til-
passes den enkelte patient og omstændighederne, herunder hvor alvorlig
sygdommen eller behandlingen er.
9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0010.png
UDKAST
Den mundtlige og evt. skriftlige information, der er givet, og den beslutning
som patienten, eller den der har givet samtykke på patientens vegne, har
truffet på baggrund af informationen, skal i nødvendigt omfang fremgå af
journalen.
Hvis patienten helt eller delvist fravælger tilbudt undersøgelse eller behand-
ling, herunder genoplivningsforsøg, skal dette journalføres. Den givne in-
formation om, hvilke eventuelle konsekvenser, fravalget kan medføre, skal
journalføres i nødvendigt omfang. Dette kan f.eks. være helbredsmæssige
eller økonomiske konsekvenser.
Kravet til journalføringen af informationen øges, jo mere kompleks behand-
lingen er, og jo større risiko der er for udvikling af komplikationer og bi-
virkninger. Omvendt vil kravet mindskes, hvis patienten kender behandlin-
gen, og der ikke er ændringer i den information patienten tidligere har mod-
taget. I disse tilfælde vil det f.eks. være tilstrækkeligt at journalføre, at pa-
tienten eller dennes stedfortræder er informeret om behandlingen og risici
og giver sit samtykke.
Det skal fremgå af journalen, hvis patienten har frabedt sig information helt
eller delvist.
2.1.2.3 Hjælpepligt
Efter autorisationslovens § 42, stk. 1, er enhver læge forpligtet til på begæ-
ring at yde den første fornødne lægehjælp, når hurtig lægehjælp efter de
foreliggende oplysninger må anses for påtrængende nødvendig. Har lægen
gyldigt forfald, eller kan rettidig lægehjælp blive ydet af en anden, som efter
forholdene er nærmere dertil, er lægen dog fritaget for den omhandlede for-
pligtelse. Ved gyldigt forfald forstås f.eks. sygdom, overanstrengelse eller
alder, eller efter omstændighederne det forhold, at vedkommende er optaget
af anden lægevirksomhed.
Tilsidesættelse af hjælpepligten efter autorisationslovens § 42, stk. 1, straf-
fes efter autorisationslovens § 84, stk. 1, med bøde.
2.1.3. Vejledning om genoplivning og fravalg af genoplivningsforsøg
Patienters mulighed for fravalg af genoplivning såvel som lægers mulighed
for på baggrund af en faglige vurdering at tage beslutning herom er nærmere
beskrevet i vejledning nr. 9934 af 29. oktober 2019 om genoplivning og
fravalg af genoplivningsforsøg (herefter vejledningen).
Vejledningen, som gælder for sundhedspersoner på henholdsvis sygehuse
og i andre dele af sundhedssektoren, f.eks. praktiserende læger, præhospitalt
10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0011.png
UDKAST
personale, hjemmesygeplejen, plejecentre m.v., redegør for Styrelsen for
Patientsikkerheds fortolkning i forhold til autoriserede sundhedspersoners
handlepligt og deres pligt til i øvrigt at udvise omhu og samvittighedsfuld-
hed, jf. ovenfor om autorisationslovens § 17. Vejledningen præciserer den
omhu og samvittighedsfuldhed, som sundhedspersoner skal udvise i situa-
tioner, hvor der skal træffes eller er truffet beslutning om fravalg af genop-
livningsforsøg ved hjertestop.
Det fremgår af vejledningen, at en patient, der har fået hjertestop, som ud-
gangspunkt skal forsøges genoplivet. Der er dog fem undtagelser til dette.
Hvis en sundhedsperson er i tvivl om, hvorvidt en af undtagelserne gælder,
skal sundhedspersonen iværksætte genoplivningsforsøg.
Undtagelse 1: Særlige situationer, hvor andre end læger kan konstatere, at
patienter er afgået ved døden.
Som udgangspunkt er det kun læger, der kan konstatere, at en patient er
afgået ved døden. Andre end læger kan dog konstatere dødens indtræden,
når der er tale om uopretteligt ophør af åndedræt og hjertevirksomhed (hjer-
tedød), i følgende situationer:
a) Dødens indtræden er åbenbar. Det er tilfældet, når der hos patienten er
omfattende forrådnelse eller åbenlyst dødelige skader eller kvæstelser, som
ikke er forenelige med fortsat liv, f.eks. forkulning eller knusning af kraniet.
I de tilfælde kan alle sundhedspersoner konstatere, at patienten er afgået ved
døden.
b) Døden indtræder, mens der er andre til stede på bopælen eller behand-
lingsstedet, og det, på baggrund af patientens aktuelle helbredstilstand forud
for dødens indtræden, var forventet, at patienten ville afgå ved døden. I de
tilfælde kan en sygeplejerske, en social- og sundhedsassistent eller andet
plejepersonale, der har været involveret i pleje og behandling af patienten,
konstatere, at patienten er afgået ved døden.
c) Døden indtræder, mens patienten er alene i sit hjem, og vedkommende
har været patient i hjemmesygeplejen som led i terminal pleje. I de tilfælde
kan en sygeplejerske, en social- og sundhedsassistent eller andet plejeper-
sonale, der har været involveret i pleje og behandling af patienten, konsta-
tere, at patienten er afgået ved døden.
I situationer omfattet af b og c, er der tale om tilfælde, hvor en læge har
vurderet patientens tilstand inden dødens indtræden, men ikke har taget spe-
cifikt stilling til fravalg af genoplivningsforsøg. Øvrige sundhedspersoners
11
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0012.png
UDKAST
konstatering af dødens indtræden i disse situationer forudsætter, at der er
tilstrækkelige oplysninger i journalen, herunder om den behandlingsansvar-
lige læges vurdering af patientens helbredstilstand, der kan indgå i grundla-
get for at konstatere, at døden er indtrådt. Hvis der er tvivl om, hvorvidt
situationen er omfattet af en af undtagelserne, skal der iværksættes genop-
livningsforsøg.
Den sundhedsperson, der har konstateret, at patienten er afgået ved døden,
skal underrette den behandlingsansvarlige læge eller anden tilkaldt læge,
f.eks. vagtlæge, om dødens konstatering, dødstidspunktet og omstændighe-
derne i øvrigt.
Undtagelse 2: En læge fravælger genoplivningsforsøg efter fund af livløs
patient.
I de situationer, hvor det ikke er åbenbart, at døden er indtrådt, skal genop-
livningsforsøg iværksættes, medmindre en læge, f.eks. en vagtlæge, i situa-
tionen vurderer, at det kan undlades. Det er f.eks. ikke åbenbart, at patienten
er afgået ved døden, hvis patienten bliver fundet livløs i kraftigt nedkølet
tilstand (hypotermi) uden følelig puls, og hvor der ikke er tydelige dødstegn.
Lægen kan ved en umiddelbar lægelig vurdering beslutte, at genoplivnings-
forsøg kan undlades eller stoppes, hvis lægen ud fra eget kendskab til pa-
tienten eller de givne informationer vurderer, at det er udsigtsløst at forsøge
eller fortsætte genoplivningsforsøget. Lægens vurdering kan f.eks. indhen-
tes telefonisk, hvis lægen derved kan sikre sig at få de nødvendige oplysnin-
ger fra de øvrige sundhedspersoner om patientens helbred, findesituationen
m.v. til brug for sin vurdering.
Hvis man som øvrig sundhedsperson er alene, når man finder en livløs pa-
tient, skal man med det samme tilkalde yderligere hjælp og straks derefter
iværksætte genoplivningsforsøg. Er flere sundhedspersoner til stede, skal én
iværksætte genoplivningsforsøg med det samme, og en anden skal kontakte
en læge, f.eks. ved at ringe til 112 eller patientens praktiserende læge.
Genoplivningsforsøget skal fortsættes, indtil en læge beslutter andet.
Undtagelse 3: Den behandlingsansvarlige læge har besluttet forudgående
fravalg af genoplivningsforsøg.
Den behandlingsansvarlige læge kan have besluttet, at der ikke skal forsøges
genoplivning ved hjertestop, hvis patienten er alvorligt syg eller døende, og
videre behandling vurderes udsigtsløst. Lægen skal inddrage patienten i sine
12
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0013.png
UDKAST
overvejelser, men lægen skal tage beslutningen. Patienten kan ikke kræve
en bestemt behandling.
I lægens vurdering skal patientens holdning til genoplivning og den læge-
faglige vurdering af patientens helbredstilstand, udsigt til bedring og mulig-
hed for behandling indgå. Hvis patienten ikke længere er i stand til at ud-
trykke sin holdning, men tidligere har udtrykt denne, skal det også indgå i
lægens vurdering.
Genoplivningsforsøg kan vurderes at være udsigtsløs, når:
a) patienten er uafvendeligt døende.
b) patienten er svært invalideret i en sådan grad, at patienten varigt er ude af
stand til at tage vare på sig selv fysisk og mentalt og er afskåret fra enhver
form for meningsfuld menneskelig kontakt.
c) der er tale om en ikke-uafvendeligt døende patient, hvor forsøg på genop-
livning måske kan føre til overlevelse, men hvor de fysiske konsekvenser af
sygdommen eller behandlingen vurderes at være meget alvorlige og lidel-
sesfulde.
Beslutningen skal tages, så snart det ud fra en lægefaglig vurdering er rele-
vant. Hvis patienten er alvorligt syg eller døende, skal den behandlings-
ansvarlige læge vurdere, hvad der skal ske i tilfælde af hjertestop.
Når den behandlingsansvarlige læge udsteder en terminalerklæring, udfyl-
der en ansøgning om terminaltilskud eller ordinerer terminal pleje, skal læ-
gen også tage stilling til, om der skal ske fravalg af genoplivningsforsøg, og
journalføre dette. Det er ikke i sig selv nok, at lægen har udfyldt en termi-
nalerklæring, ansøgning om terminaltilskud eller ordineret terminal pleje
for, at øvrige sundhedspersoner kan afstå fra genoplivningsforsøg.
Den behandlingsansvarlige læge skal informere patienten om sin beslutning,
medmindre patienten har frabedt sig det. Patienten skal vejledes om mulig-
heden for at frabede sig information. Lægen skal afklare, om patienten øn-
sker, at nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig (herefter nær-
meste pårørende m.fl.) bliver informeret. Er patienten under 18 år, skal for-
ældremyndighedsindehaverne også informeres. Er patienten under 15 år,
kan man undtagelsesvis undlade at informere patienten, hvis det vurderes at
kunne skade patienten at modtage informationen. Hvis patienten er varigt
inhabil, skal den behandlingsansvarlige læge også informere nærmeste på-
rørende m.fl. og inddrage patienten i det omfang, patienten forstår behand-
lingssituationen.
13
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0014.png
UDKAST
Når den behandlingsansvarlige læge har truffet beslutning om fravalg af
genoplivningsforsøg, skal lægen informere relevante øvrige sundhedsperso-
ner om beslutningen.
Lægens beslutning om fravalg af genoplivningsforsøg er også gældende ef-
ter sektorskifte, selvom behandlingsansvaret overgår til andre, f.eks. ved
indlæggelse og udskrivelse. Ved indlæggelse skal beslutningen viderefor-
midles til præhospital enhed og sygehus, f.eks. i henvisningen. Tilsvarende
skal sygehuslægen formidle sin beslutning til præhospital enhed, den prak-
tiserende læge og eventuelt modtagende behandlingssted, f.eks. hjemmesy-
geplejen eller plejecenter, ved udskrivelse eller overflytning. Den praktise-
rende læge kan som udgangspunkt orienteres via epikrisen, mens øvrige
sundhedspersoner, herunder i præhospitale enheder og på plejecentre, ori-
enteres særskilt. Det indebærer, at de skal informeres direkte og så vidt mu-
ligt skriftligt.
En behandlingsansvarlig læges beslutning om fravalg af genoplivningsfor-
søg gælder, indtil lægen eller en eventuel efterfølgende behandlingsansvar-
lig læge beslutter andet. Den behandlingsansvarlige læge skal revurdere be-
slutningen om fravalg af genoplivningsforsøg, hvis der sker væsentlig for-
bedring i patientens tilstand.
Hvis den behandlingsansvarlige læge vurderer, at beslutningen skal ændres,
skal lægen informere de relevante øvrige sundhedspersoner og behandlings-
steder.
Alle øvrige sundhedspersoner skal efterleve den behandlingsansvarlige læ-
ges beslutning om fravalg af genoplivningsforsøg. Beslutningen gælder,
indtil den behandlingsansvarlige læge beslutter andet. Hvis patientens til-
stand forbedres væsentligt, skal den behandlingsansvarlige læge kontaktes
for at tage stilling til, om der er behov for at ændre den tidligere beslutning.
Får patienten hjertestop, og er der tilkaldt præhospitalt personale, skal de
tilstedeværende sundhedspersoner informere det præhospitale personale om
den behandlingsansvarlige læges beslutning, så vidt muligt ved forevisning
af lægens skriftlige meddelelse om fravalget.
Undtagelse 4: Patienten fravælger genoplivningsforsøg i den aktuelle syg-
domssituation.
Enhver habil patient, der er fyldt 18 år, kan i den aktuelle sygdomssituation
afvise genoplivningsforsøg. Det gælder også 15-17-årige patienter, hvis den
behandlingsansvarlige læge vurderer, at patienten kan forstå konsekven-
14
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0015.png
UDKAST
serne af sin beslutning. Patientens fravalg af genoplivningsforsøg gælder
kun i forbindelse med den aktuelle sygdomssituation. Patienten kan til en-
hver tid trække sin beslutning tilbage.
Varigt inhabile patienter kan have fravalgt genoplivningsforsøg, mens de
var habile. Et sådant fravalg skal respekteres, hvis det er sket over for lægen
i den aktuelle sygdomssituation, hvor hjertestop må anses som en forudsi-
gelig situation i sygdomsforløbet. Nærmeste pårørende m.fl. kan ikke fra-
vælge genoplivning på vegne af en varigt inhabil patient.
Hvis patienten opholder sig i eget hjem, på plejecenter eller lignende, og
patienten tilkendegiver et ønske om, at der ikke forsøges genoplivning ved
hjertestop, skal de øvrige sundhedspersoner opfordre til og bistå patienten
med hurtigst muligt at kontakte den behandlingsansvarlige læge. Tilkende-
giver patienten ønsket under indlæggelse på et sygehus, skal det sygepleje-
faglige personale give beskeden videre til den behandlingsansvarlige læge
og informere patienten om det. Det er nødvendigt, at den behandlings-
ansvarlige læge informeres, da lægen i begge tilfælde skal vurdere, om pa-
tienten er habil, informere patienten om konsekvenserne af beslutningen og
notere fravalget i journalen.
Den behandlingsansvarlige læge skal tage stilling til, om patienten er habil,
og sikre, at patienten er tilstrækkeligt informeret til at træffe beslutningen.
Lægen skal også afklare, at ønsket ikke skyldes forhold, der kan afhjælpes.
For 15-17-årige patienter skal lægen derudover sikre sig, at patienten kan
forstå konsekvenserne af sin beslutning, og at forældremyndighedsindeha-
verne får den samme information, som er givet til patienten. Vurderingen af
habilitet kræver som udgangspunkt, at lægen tilser patienten, men kan und-
tagelsesvis, ud fra en lægelig vurdering, ske på anden måde, f.eks. telefonisk
eller ved videokontakt.
Den behandlingsansvarlige læge skal informere relevante øvrige sundheds-
personer om patientens beslutning, for at sikre at patienten ikke forsøges
genoplivet i tilfælde af hjertestop.
Patientens beslutning om fravalg af genoplivningsforsøg er også gældende
efter sektorskifte, selvom behandlingsansvaret overgår til andre, f.eks. ved
indlæggelse og udskrivelse. Beslutningen skal videreformidles til præhospi-
tal enhed og sygehus ved indlæggelse, f.eks. i henvisningen. Tilsvarende
skal sygehuslægen formidle patientens beslutning til præhospital enhed, pa-
tientens praktiserende læge og eventuelt modtagende behandlingssted ved
udskrivelse eller overflytning. Den praktiserende læge kan som udgangs-
punkt orienteres via epikrisen, mens øvrige sundhedspersoner, herunder i
15
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0016.png
UDKAST
præhospitale enheder og på plejecentre, orienteres særskilt. Det indebærer,
at de skal informeres direkte og så vidt muligt skriftligt.
Alle sundhedspersoner skal efterleve den habile patients beslutning om fra-
valg af genoplivningsforsøg fra det tidspunkt, hvor de modtager information
om patientens fravalg fra den behandlingsansvarlige læge. Fravalget gælder
i den aktuelle sygdomssituation, og så længe patienten ikke har trukket sin
beslutning tilbage.
Ved overdragelse af patienten til andre behandlingssteder skal de øvrige
sundhedspersoner informere det modtagende behandlingssted om patientens
beslutning.
Hvis patientens tilstand forbedres væsentligt, er der ikke længere tale om
den samme sygdomssituation, som da patienten fravalgte genoplivningsfor-
søg. De øvrige sundhedspersoner skal derfor afklare, om patienten fasthol-
der sit ønske i den nye sygdomssituation og i det tilfælde kontakte den be-
handlingsansvarlige læge med henblik på fornyet vurdering af habilitet og
information m.v.
Undtagelse 5: Patienten har oprettet et behandlings- eller livstestamente
I et behandlings- eller livstestamente kan en patient på forhånd have tilken-
degivet, at vedkommende ikke ønsker livsforlængende behandling, herun-
der genoplivningsforsøg, i visse nærmere fastsatte situationer. Testamentet
træder først i kraft, hvis patienten bliver vurderet varigt inhabil af en læge.
Patientens inhabilitet er altså en forudsætning for, at testamentet kan træde
i kraft. Patienten kan gøre sin beslutning i behandlingstestamentet betinget
af tilslutning fra nærmeste pårørende m.fl. Det betyder, at patienten har
valgt, at beslutningen kun skal gælde, hvis de nærmeste pårørende m.fl. ac-
cepterer det. Patienten kan dog ikke gøre beslutningen betinget af tilslutning
fra andre, når patienten har fravalgt livsforlængende behandling i den situa-
tion, hvor patienten er uafvendeligt døende. Oplysningerne kan tilgås via
FMK-Online.
Patienten kan altid tilkendegive over for en sundhedsperson, at vedkom-
mende ønsker at ændre i sit behandlings- eller livstestamente eller trække
det tilbage. Patientens ændring eller tilbagekaldelse træder i kraft, så snart
tilkendegivelsen er fremsat, og har alene virkning i forbindelse med det ak-
tuelle behandlingsforløb. Ønsker en patient at ændre eller helt tilbagekalde
sit behandlings- eller livstestamente ud over det aktuelle behandlingsforløb,
kan det gøres via digital selvbetjening på www.sundhed.dk.
16
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0017.png
UDKAST
2.1.4. Straffeloven
Efter straffelovens § 250 straffes den, som hensætter en anden i hjælpeløs
tilstand eller forlader en under den pågældendes varetægt stående person i
en sådan tilstand, med fængsel indtil 8 år.
Efter straffelovens § 253, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år
den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig
selv eller andre, undlader efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig
livsfare, eller at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræ-
ves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg
for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.
2.2. Sundhedsministeriets overvejelser
Med
Aftale om udmøntning af midlerne afsat til Det gode ældreliv
blev Fol-
ketingets partier enige om, at der er behov for at give ældre, aldersvækkede
borgere mulighed for at fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop.
Det er et grundlæggende princip, at enhver habil og myndig borger har ret
til at råde over sin egen krop og sundhed. Dette er i sundhedsvæsenet fastlagt
ved, at al behandling som udgangspunkt forudsætter patientens informerede
samtykke.
I nogle situationer har man ikke mulighed for i den aktuelle situation at give
et informeret samtykke til en behandling – eller til at frasige sig en behand-
ling. Dette er bl.a. tilfældet ved hjertestop, hvor patienten ikke er ved be-
vidsthed.
Som retsstillingen er i dag, har patienten kun mulighed for på forhånd at
fravælge forsøg på genoplivning i tilfælde af hjertestop, hvis patienten be-
finder sig i en aktuel sygdomssituation eller har oprettet et livs- eller be-
handlingstestamente. Der er imidlertid borgere, der ikke falder inden for
nogle af disse kategorier. Disse borgere har derfor ikke mulighed for på for-
hånd at frasige sig forsøg på genoplivning ved hjertestop på trods af, at de
f.eks. er ældre, måske aldersvækkede og måske har svært ved at klare sig
igennem dagligdagen. Dette uanset, at borgerne kan nå til et sted i livet, hvor
de er mæt af dage.
I dag genoplives flere og flere borgere med hjertestop og overlever. Ligele-
des oplever borgere, der genoplives, færre mén end tidligere. Det er dog
samtidig naturligt, at ældre borgere kan have et ønske om at dø naturligt, når
kroppen siger stop, og ikke ønsker de eventuelle komplikationer og gener,
der risikerer at opstå, hvis de bliver genoplivet i tilfælde af hjertestop i en
sen alder.
17
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0018.png
UDKAST
Borgernes selvbestemmelse kan styrkes ved at udvide gruppen for hvem
selvbestemmelse kan udøves på forhånd, til ældre borgere, som ikke befin-
der sig i en aktuel sygdomssituation. I dag har habile borgere nemlig kun
mulighed for at fravælge genoplivningsforsøg, hvis de er en aktuel syg-
domssituation.
Muligheden for at fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop vil gælde
for habile borgere, der er fyldt 60 år. Det er Sundhedsministeriets vurdering,
at den nye rettighed, der er baseret på et objektivt alderskriterium, vil være
let for borgeren at forstå, samtidig med at den sikrer lighed for alle ældre
borgere. Fravalget vil kun blive aktuelt, hvis borgeren får hjertestop.
Styrkelsen af selvbestemmelsesretten i forhold til ældre borgeres forudgå-
ende fravalg af genoplivningsforsøg forudsætter en ændring af sundheds-
loven. Som led i initiativet vil der blive udviklet og etableret et centralt re-
gister, hvor borgernes fravalg af genoplivningsforsøg registreres. Dette for
at sikre automatik ift. ikrafttræden og for at sikre, at fravalg, som senere
fortrydes, i umiddelbar forlængelse heraf ikke længere vises i personalets
systemer uden, at der skal foretages manuelle procedurer.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes nye bestemmelser i sundhedslovens § 25 a og
§ 25 b med dertilhørende overskrift i sundhedslovens kapitel 6 om forudgå-
ende fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop og om oprettelse af et
register til registrering af forudgående fravalg af genoplivningsforsøg efter
stk. 1.
2.3.1. Indførelse af borgerrettighed om fravalg af forudgående genopliv-
ningsforsøg ved hjertestop
Det foreslås med sundhedslovens § 25 a, stk. 1, at give habile borgere, der
er fyldt 60 år, mulighed for at fravælge genoplivningsforsøg i tilfælde af
hjertestop.
Ved habile borgere forstås borgere, der er i stand til at udøve sin selvbe-
stemmelsesret i konkrete situationer, og dermed borgere, der kan forholde
sig fornuftsmæssigt til behandlingsforslag m.v. Det betyder også, at borger-
rettigheden ikke gælder for borgere under værgemål, der omfatter person-
lige forhold.
Ændringen vil betyde, at alle habile borgere på 60 år eller der over på for-
hånd kan tilkendegive, at de ikke vil forsøges genoplivet, hvis de får hjerte-
stop. Ændringen vil endvidere betyde, at fravalget vil være gældende i alle
18
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0019.png
UDKAST
situationer, hvor borgeren får hjertestop, herunder også i ulykkestilfælde
m.v.
Borgerens fravalg vil være gældende, uanset om borgeren en dag bliver va-
rigt inhabil. Borgeren skal blot være habil på tidspunktet for registreringen.
Det foreslås med sundhedslovens § 25 a, stk. 2, at et fravalg af genopliv-
ningsforsøg vil træde i kraft syv dage efter registrering i et centralt register,
og fravalget vil derfor først være gældende og bindende for sundhedsperso-
nerne syv dage efter registrering. Ved dage forstås kalenderdage.
Formålet med en syv dages betænkningsperiode er at sikre, at borgere, der
eventuelt måtte handle i affekt, har mulighed for at omgøre sit fravalg, inden
fravalget træder i kraft.
Borgeren vil kunne registrere sit fravalg i det til formålet oprettede centrale
register via Sundhed.dk. Borgeren vil modtage en kvittering for i registre-
ringen, når denne er oprettet. Af kvitteringen vil datoen for ikrafttrædelse
fremgå. Endelig vil borgeren modtage en årlig notifikation om, at den på-
gældende har registret et fravalg.
Borgeren vil undervejs i registreringen af sit fravalg blive mødt af en tekst,
der leder borgeren igennem overvejelser om at tale med en læge, anden
sundhedsperson eller en anden, som borgeren har en tæt relation til, og over-
vejelser om at orientere de pårørende.
Det foreslås med sundhedslovens § 25 a, stk. 3, at borgeren til enhver tid vil
kunne fortryde et registreret fravalg, så længe den pågældende borger er ha-
bil. Fortrydelsen vil kunne ske ved at fjerne tilkendegivelsen om ønsket fra-
valg på Sundhed.dk. Borgeren vil modtage en kvittering på fortrydelsen.
Borgere vil kunne registrere deres fravalg eller fortryde et registreret fravalg
ved en fysisk blanketordning. Borgere fritaget for Digital Post vil ligeledes
modtage kvitteringer ved almindelig post samt en årlig notifikation.
Den forudgående tilkendegivelse i registret om fravalg af genoplivningsfor-
søg vil være bindende for sundhedspersoner, som har adgang til oplysninger
fra registret. Disse sundhedspersoner vil have pligt til at følge borgerens øn-
ske om fravalg af genoplivningsforsøg. Pligten forudsætter, at sundhedsper-
sonen har mulighed for at tjekke i registret, at borgeren har fravalgt genop-
livningsforsøg.
19
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0020.png
UDKAST
Det vil således ikke være tilstrækkeligt til at afstå fra forsøg på genopliv-
ning, at eksempelvis pårørende oplyser til sundhedspersonen, at der er fore-
taget og registreret et forudgående fravalg, hvis sundhedspersonen ikke har
mulighed for selv at tjekke det forudgående fravalg i registret.
Der kan opstå situationer, hvor sundhedspersonen ikke har mulighed for at
tjekke, om en borger med hjertestop har fravalgt genoplivningsforsøg. Dette
kan f.eks. være, hvor der ikke er adgang til registret, f.eks. i tilfælde af it-
nedbrud. Det kan f.eks. også være i tilfælde, hvor sundhedspersonen er alene
med borgeren, og derfor er nødt til at håndtere den akutte situation i stedet
for at forlade borgeren for at tjekke, om vedkommende har registreret et
fravalg.
Hvis sundhedspersonen er i tvivl om, hvorvidt borgeren har fravalgt genop-
livningsforsøg ved hjertestop, vil sundhedspersonen være forpligtet til at
yde genoplivningsforsøg.
Den foreslåede ordning indebærer, at sundhedspersoner ikke vil kunne
ifalde strafansvar efter autorisationslovens § 75, hvis sundhedspersonen er i
tvivl om, hvorvidt en borger har truffet et forudgående valg om fravalg af
genoplivningsforsøg, f.eks. på baggrund af situationer som beskrevet oven-
for.
Ordningen vil efter Sundhedsministeriets opfattelse være i overensstem-
melse med sundhedslovens § 15, stk. 1, om, at ingen behandling, må indle-
des eller fortsættes uden patientens udtrykkelige samtykke.
Den foreslåede lovændring indebærer endvidere, at sundhedspersoners und-
ladelse af forsøg på genoplivning af en borger, som på forhånd har tilken-
degivet, at vedkommende har fravalgt genoplivningsforsøg, ikke vil være
en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om hjælpepligt, selv om bor-
geren afgår ved døden grundet hjertestoppet.
Pligten for sundhedspersoner til ikke at følge borgerens ønske om fravalg af
genoplivningsforsøg gælder ikke for sundhedspersoner, som er tilfældigt til
stede, og som dermed ikke har adgang til oplysningerne i registret. Fravalget
vil heller ikke være gældende over for almindelige borgere.
Ved sundhedspersoner forstås i sundhedsloven personer, der er autoriseret i
henhold til særlig lovgivning til at varetage sundhedsfaglige opgaver, og
personer, der handler på disses ansvar, jf. sundhedslovens § 6. Omfattet af
begrebet er blandt andet personer, som er autoriseret til at varetage sund-
20
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0021.png
UDKAST
hedsfaglige opgaver i medfør af autorisationsloven, f.eks. læger, sygeplejer-
sker og jordemødre. Også psykologer, der autoriseres efter psykologloven,
er efter lovbemærkningerne til sundhedsloven omfattet, dog kun, når de ud-
fører sundhedsfaglig virksomhed.
Det bemærkes, at patienten altid kan tilkendegive over for en sundhedsper-
son, at vedkommende ønsker at tilbagekalde sit fravalg af genoplivningsfor-
søg ved hjertestop i forbindelse med et aktuelt behandlingsforløb. Patientens
tilbagekaldelse gælder, så snart tilkendegivelsen er fremsat, og har alene
virkning i forbindelse med det aktuelle behandlingsforløb.
En sådan tilbagekaldelse i en aktuel behandlingssituation vil ikke ændre på,
at der er registreret et ønske om fravalg af genoplivningsforsøg ved hjerte-
stop i det centrale register.
Såfremt en patient i et aktuelt behandlingsforløb tilkendegiver over for en
sundhedsperson, at vedkommende ønsker at tilbagekalde sit fravalg af
genoplivningsforsøg ved hjertestop, vil den pågældende sundhedsperson
skulle informere alle de involverede sundhedspersoner i det aktuelle be-
handlingsforløb om denne beslutning.
Sundhedspersonen bør efterfølgende vejlede patienten om, at tilbagekaldel-
sen at fravalget alene gælder i det aktuelle behandlingsforløb.
Ønsker en borger at tilbagekalde sit fravalg af genoplivningsforsøg ved hjer-
testop ud over det aktuelle behandlingsforløb, skal borgeren gøre dette i det
centrale register via Sundhed.dk eller via papirblanket.
2.3.2. Oprettelse af centralt register for registrering af fravalg af genopliv-
ningsforsøg ved hjertestop
Det foreslås med sundhedslovens § 25 b, stk. 1, at fastsætte, at Sundhedsda-
tastyrelsen opretter et centralt register for registrering af forudgående fra-
valg af genoplivningsforsøg omfattet af § 25 a, stk. 1.
Forslaget vil indebære, at Sundhedsdatastyrelsen udvikler et centralt register
for registrering af en borgers fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop.
Sundhedsdatastyrelsen vil blive dataansvarlig for oplysningerne i registret,
som etableres som en del af den fælles digitale infrastruktur på sundheds-
området.
Mulighed for registrering af fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop
gøres tilgængelig på Sundhed.dk, hvor borgere får mulighed for at logge ind
ved brug af eID og registrere deres fravalg af genoplivningsforsøg. Borgere
21
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0022.png
UDKAST
vil derudover kunne registrere deres fravalg ved en blanketordning. Ved re-
gistrering modtager borgeren en kvittering af fravalget samt en årlig notifi-
kation, der påminder borgeren om fravalget.
De registrerede oplysninger vil skulle kunne tilgås digitalt af det personale,
som skal kende og efterkomme sådanne fravalg, hvorfor der sikres integra-
tion til de fagsystemer, som personalet benytter til daglig og organisatorisk
implementering, så de registrerede oplysninger gøres tilgængelige og under-
støtter sundhedspersonalets arbejdsgange. Dette gælder f.eks. personale på
AMK-vagtcentraler, ambulancereddere, sygehuspersonale, sundheds- og
plejepersonale i kommuner og praktiserende læger.
Det foreslås endvidere med sundhedslovens § 25 b, stk. 2, at sundhedsmini-
steren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om registret, herunder
hvem der har adgang til registeret, fravalgets registrering, udformning og
gyldighed m.v.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om,
hvordan fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop registreres, og hvor-
dan borgeren kan ændre eller fortryde sit fravalg. Bemyndigelsesbestem-
melsen vil endvidere blive anvendt til at fastsætte regler om ansvaret for og
adgangen til registret.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Databeskyttelsesretlige regler, herunder forslagets forhold til data-
beskyttelsesforordningen
3.1. Regler om behandling af personoplysninger
Behandling af personoplysninger er reguleret af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (her-
efter databeskyttelsesforordningen) og lov om supplerende bestemmelser til
forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (herefter
databeskyttelsesloven).
Databeskyttelsesforordningens artikel 5 fastlægger en række grundlæg-
gende behandlingsprincipper, der skal være opfyldt ved al behandling af
personoplysninger, herunder bl.a. krav om, at oplysningerne behandles lov-
ligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold til den registrerede, at
personoplysninger skal indsamles til udtrykkeligt angivne og legitime for-
22
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0023.png
UDKAST
mål og ikke må viderebehandles på en måde, der er uforenelig med disse
formål. Oplysninger skal endvidere opbevares på en sådan måde, at det ikke
er muligt at identificere de registrerede i et længere tidsrum end det, der er
nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behand-
les, jf. artikel 5, stk. 1, litra e.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6 fastlægger mulighederne for at be-
handle almindelige personoplysninger. Det fremgår af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, at behandling kun er lovlig, hvis og i det omfang
mindst ét af de forhold, der er nævnt i bestemmelsen, gør sig gældende, her-
under bl.a. hvis den registrerede har givet samtykke til behandling af sine
personoplysninger til et eller flere specifikke formål, jf. artikel 6, stk. 1, litra
a, eller hvis behandling er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse, eller som henhører under offentlig myndighedsudø-
velse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Det følger endvidere af artikel 6, stk. 2, at medlemsstaterne kan opretholde
eller indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
databeskyttelsesforordningens bestemmelser om behandling med henblik
på overholdelse af bl.a. artikel 6, stk. 1, litra e, ved at fastsætte mere præcist
specifikke krav til behandling og andre foranstaltninger for at sikre lovlig
og rimelig behandling.
Det følger herudover af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, at
grundlaget for behandling i henhold til stk. 1, litra e, skal fremgå af EU-
retten eller af medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er un-
derlagt. Formålet med behandlingen skal være fastlagt i dette retsgrundlag
eller for så vidt angår den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e, være
nødvendig for udførelsen af en opgave i samfundets interesse, eller som hen-
hører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt. Dette retsgrundlag kan indeholde specifikke bestemmelser med hen-
blik på at tilpasse anvendelsen af bestemmelserne i denne forordning, her-
under de generelle betingelser for lovlighed af den dataansvarliges behand-
ling, hvilke enheder personoplysninger må videregives til, formålsbegræns-
ninger m.v.
3.2. Regler om behandlingssikkerhed
I henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 25, stk. 1, skal den
dataansvarlige både på tidspunktet for fastlæggelse af midlerne til behand-
ling og på tidspunktet for selve behandlingen gennemføre passende tekniske
og organisatoriske foranstaltninger, såsom pseudonymisering, som er desig-
23
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0024.png
UDKAST
net med henblik på effektiv implementering af databeskyttelsesprincipper,
såsom dataminimering, og med henblik på integrering af de fornødne garan-
tier i behandlingen for at opfylde kravene i databeskyttelsesforordningen og
beskytte de registreredes rettigheder.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 25, stk. 2, skal den dataansvar-
lige gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger med
henblik på gennem standardindstillinger at sikre, at kun personoplysninger,
der er nødvendige til hvert specifikt formål med behandlingen, behandles.
Denne forpligtelse gælder den mængde personoplysninger, der indsamles,
og omfanget af deres behandling samt deres opbevaringsperiode og tilgæn-
gelighed.
Af databeskyttelsesforordningens artikel 32, stk. 1, fremgår det, at den
dataansvarlige og databehandleren under hensyntagen til det aktuelle tekni-
ske niveau, implementeringsomkostningerne og den pågældende behand-
lings karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risiciene af varierende
sandsynlighed og alvor for fysiske personers rettigheder og frihedsrettighe-
der skal gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger
for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse risici, herunder bl.a., alt
efter hvad der er relevant, de i litra a-d nævnte foranstaltninger.
Udgangspunktet er således, at behandling af personoplysninger er forbundet
med risici for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder. Princippet
er herefter, at der skal etableres et sikkerhedsniveau, som passer til disse
risici ved hjælp af passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger,
som skal gennemføres af den dataansvarlige og eventuelle databehandlere.
Det fremgår endvidere af databeskyttelsesforordningens artikel 35, stk. 1, at
hvis en type behandling, navnlig ved brug af nye teknologier og i medfør af
sin karakter, omfang, sammenhæng og formål, sandsynligvis vil indebære
en høj risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, skal den
dataansvarlige forud for behandlingen foretage en analyse af de påtænkte
behandlingsaktiviteters konsekvenser for beskyttelse af personoplysninger.
En enkelt analyse kan omfatte flere lignende behandlingsaktiviteter, der in-
debærer lignende høje risici.
3.3. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen
Databeskyttelsesforordningen har direkte virkning i Danmark, hvilket bety-
der, at der som udgangspunkt ikke må være anden dansk lovgivning, der
regulerer behandling af personoplysninger, i det omfang dette er reguleret i
24
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0025.png
UDKAST
databeskyttelsesforordningen. Databeskyttelsesforordningen giver imidler-
tid inden for en lang række områder mulighed for, at der i national ret kan
fastsættes bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af forordningen.
Det er Sundhedsministeriets opfattelse, at de foreslåede bestemmelser i lov-
forslagets § 1, nr. 1, kan vedtages inden for rammerne af databeskyttelses-
forordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. artikel 6, stk. 2 og 3.
De oplysninger, der vil blive behandlet i registret, er oplysninger om perso-
nens identitet, at personen er 60 år eller der over, og selve beslutningen om
fravalget. Der vil således være tale om personoplysninger omfattet af data-
beskyttelsesforordningens artikel 6. Der vil ikke blive registreret oplysnin-
ger om personens helbred eller andre følsomme oplysninger omfattet af da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 9.
Det er Sundhedsministeriets opfattelse, at den foreslåede bestemmelse om
registrering af fravalg af genoplivningsforsøg er nødvendige af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse, jf. artikel 6, stk. 1, litra e. Det
bemærkes endvidere, at det vil blive fastsat ved bekendtgørelse, hvem der
kan få adgang til oplysninger i registeret om beslutninger om fravalg af
genoplivningsforsøg. Ud over den pågældende selv, vil det være de perso-
ner, som skal efterkomme en beslutning om fravalg af genoplivningsforsøg,
der skal have adgang til registeret, herunder AMK-vagtcentraler, ambulan-
cereddere m.fl. Der henvises i den forbindelse til afsnit 2.3.2. Det bemærkes
desuden, at Sundhedsdatastyrelsen – som vil blive dataansvarlig for registe-
ret – vil skulle overholde databeskyttelsesforordningens krav til behand-
lingssikkerhed. Der henvises i den forbindelse til afsnit 3.2. ovenfor.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil have økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kom-
muner i form af udviklingsomkostninger og driftsomkostninger såvel som
organisatorisk og teknisk implementering.
De økonomiske konsekvenser dækkes af 26,7 mio. kr. afsat til formålet i
regi af Aftale om udmøntning af midlerne afsat til Det gode ældreliv. Af
midlerne er 11,7 mio. afsat til udvikling af registerløsningen, den borger-
vendte løsning, informationskampagne samt projektgennemførelse, mens
15 mio. kr. er øremærket til kommunernes, regionernes m.fl. fagsystemtil-
pasninger ift. opkobling til registeret.
25
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0026.png
UDKAST
Det fremgår endvidere af den politiske aftale, at der er enighed om at anvise
finansiering på årligt 2,7 mio. kr. til drift og vedligehold af registreret fra
2023 og frem. Grundet forsinkelse af projektet er omkostningerne i 2023
alene 1,4 mio. kr.
Der er tæt dialog med parterne om evt. udgifter til løsningen, som endnu
ikke er udviklet, og det er derfor på nuværende tidspunkt ikke muligt at lave
et endeligt estimat for parternes udgifter til tilkobling af it-systemer. Det
forventes dog også, at der vil være en række gevinster for kommuner og
regioner ved en digital løsning herunder øget patientsikkerhed og reducering
af fejl, da borgerens registrering automatisk vil kunne deles på tværs af sy-
gehuse, præhospitale enheder, kommuner og praktiserende læger, og der vil
derfor være en mindre risiko for tilfælde, hvor sundhedspersoner ikke kan
information om, at en borger har fravalgt genoplivning.
Forslaget vurderes at have implementeringskonsekvenser for regionerne og
kommunerne.
For det første skal regionerne og kommunerne koble deres systemer op til
registeret, som beskrevet ovenfor.
For det andet forventes regionerne og kommunerne at skulle indføre og/eller
ændre arbejdsgange for i tilfælde af hjertestop at tilvejebringe oplysninger
om, hvorvidt en person har fravalgt genoplivningsforsøg. Omkostningerne
hertil er ikke mulige at estimere præcist på nuværende tidspunkt, da opti-
male arbejdsgange først kan kortlægges og afprøves i samarbejde med par-
terne, når den digitale løsning er færdigudviklet.
Det forventes dog at arbejdsgangene for sundhedspersonalet på sigt vil op-
timeres med en digital løsning, da personalet får lettere og hurtigere adgang
til borgernes registrering af fravalg af genoplivning.
Lovforslaget vurderes i relevant omfang at være udformet i overensstem-
melse med principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med princip #1 om enkle
og klare regler, da reglerne er udformet kort og præcist, og det er let for
borgeren at gennemskue, om vedkommende er omfattet af muligheden for
fravalg af genoplivningsforsøg.
I overensstemmelse med princip #2 om digital kommunikation er der fokus
på at sikre nem adgang til det offentlige, ligesom der er taget højde for, at
borgere der er fritaget fra kravet om Digital Post skal kunne gøre brug af
ordningen.
26
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0027.png
UDKAST
Ikke-digitale borgere vil i stedet kunne gøre brug af en blanketordning.
Det vil ved afgivelse af blanketten være muligt at søge om undtagelse fra
digital selvbetjening, således at såvel digitale som ikke-digitale borgere vil
kunne gøre brug af den nye borgerret.
I overensstemmelse med princip #3 om at muliggøre automatisk sagsbe-
handling, når det giver mening, følger det af de foreslåede regler, at kriteriet
for fravalg af genoplivningsforsøg er fastsat objektivt ved alene at være bor-
gerens alder på registreringstidspunktet.
I overensstemmelse med princip #4 om sammenhæng på tværs, er der fokus
på at implementere en ordning, som anvender de samme begreber og data
på tværs af myndigheder, så de forskellige fagsystemer let kan forbindes,
hvilket vil understøtte en mere ensartet og effektiv offentlig administration.
I overensstemmelse med princip #5 om tryg og sikker datahåndtering hen-
vises der til overvejelserne anført i afsnit 3.3 om lovforslagets forhold til
databeskyttelsesforordningen.
I overensstemmelse med princip #6 om genbrug af offentlig infrastruktur
sikres det, at der sker en udnyttelse af den eksisterende offentlige infrastruk-
tur, således at der er genkendelighed i digitale løsninger, ligesom det vil
være overflødigt at udvikle nye it-løsninger fra bunden. I stedet bygges der
således oven på de eksisterende infrastrukturer på sundhedsområdet.
I forhold til efterlevelse af princip #7 om at undgå snyd og fejl, er der fore-
taget en afvejning, hvorefter det vurderes, at risikoen for at begå fejl ved i
akutte situationer at undlade opslag i registret underordnes ønsket om at
sikre automatik i forhold til fravalgets ikrafttræden og for at sikre, at fravalg,
som senere fortrydes, i umiddelbar forlængelse heraf ikke længere vises i
personalets systemer uden, at der skal foretages manuelle procedurer.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at have administrative konsekvenser for private plejein-
stitutioner, som forventes at skulle indhente oplysninger om fravalg af
genoplivningsforsøg ved hjertestop. Omfanget vil skulle videre kortlægges
i samarbejde med regionerne og kommunerne, men forventes at være be-
grænset.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre øget selvbestemmelse og derved en bedre retsstil-
ling. Der er begrænsede administrative konsekvenser for borgerne, eftersom
der er tale om en mulighed, og dermed ikke en pligt for borgerne at registrere
27
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0028.png
UDKAST
fravalg af genoplivning. Hvis borgeren vælger at gøre brug af muligheden
for at fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop, vil borgeren administra-
tivt skulle registrere sit fravalg ved brug af en digital løsning eller ved en
blanketordning.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. juli 2022 til den 18. august
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Angstforeningen, Bedre Psykiatri,
Center for Bioetik og Nanoetik, Center for Etik og Ret, Center for hjer-
neskade, Danish Care, Danmarks Lungeforening, Dansk Arbejdsgiverfore-
ning, Dansk Center for Organdonation, Dansk Erhverv, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT-og persondatasikkerhed,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Råd for
Genoplivning, Dansk Samfundsmedicinsk Selskab (DASAMS), Dansk Sel-
skab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Me-
dicin, Dansk Selskab for Palliativ Medicin, Dansk Selskab for Patientsik-
kerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Standard, Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd,
Dansk Transplantations Selskab, Danske Bioanalytikere, Danske Fysiotera-
peuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regio-
ner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De-
menskoordinatorer i Danmark, Den Danske Dommerforening, Den Uvil-
dige Konsulentordning på Handicapområdet, Depressionsforeningen, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sociale Netværk, Diabetesfore-
ningen, Dignity – Dansk Institut mod Tortur, Epilepsiforeningen, Ergotera-
peutforeningen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige Seniorer,
FLOR Forening af ledere for offentlig rusmiddelbehandling, FOA, Forbru-
gerrådet, Forbundet Kommunikation og Sprog, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, Hjer-
teforeningen, Institut for Menneskerettigheder, Jordemrderforeningen, Kir-
28
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0029.png
UDKAST
kens Korshær, KL, Kristelig Lægeforening, Kræftens Bekæmpelse, Lands-
foreningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsfore-
ningen for ansatte i sundhedsfremmende forebyggende hjemmebesøg,
Landsforeningen LEV, Landsforeningen SIND, Ledernes Hovedorganisa-
tion, Lægeforeningen, Nationalt Center for Etik, MEDCOM, Muskelsvind-
fonden, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Osteoporosefor-
eningen, Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i Dan-
mark, Praktiserende Lægers Organisation, Psykiatrifonden, Region Hoved-
staden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Retspolitisk Forening, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for
Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Socialpædagoger-
nes Landsforbund, Sundhed Danmark – Foreningen af danske sundheds-
virksomheder, Tolkebureauernes Brancheforening, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, VIVE – Det nationale forskningscenter for velfærd, Yngre
Læger og Ældresagen
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Der er i alt afsat 26,7 mio. kr. til ud- Det skal i samarbejde med parterne
konsekvenser for vikling af den digitale løsning samt afklares, om parterne får merudgifter
stat, kommuner politisk forpligtelse på 2,7 mio. kr. år- til implementeringen.
og regioner
ligt til driftsudgifter.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget vurderes at have større im-
plementeringskonsekvenser for re-
gionerne og kommunerne både tek-
nisk organisatorisk og forretnings-
mæssigt.
Begrænset omfang
Forslaget vurderes at have admini-
strative konsekvenser for private ple-
jeinstitutioner, som forventes at
skulle indhente oplysninger om fra-
valg af genoplivningsforsøg ved
29
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0030.png
UDKAST
hjertestop. Omfanget vil skulle vi-
dere kortlægges i samarbejde med re-
gionerne og kommunerne, men for-
ventes at være begrænset.
Administrative Lovforslaget vil medføre øget selvbe- Der er begrænsede administrative
konsekvenser for stemmelse og derved en bedre retsstil- konsekvenser for borgerne eftersom
borgerne
ling.
der er tale om en rettighed og dermed
ikke en pligt for borgerne at regi-
strere fravalg af genoplivning. Hvis
borgeren vælger at gøre brug af mu-
ligheden for at fravælge genopliv-
ningsforsøg ved hjertestop, vil bor-
geren administrativt skulle registrere
sit fravalg ved brug af en digital løs-
ning eller ved en blanketordning.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering
Ja
Nej
x
30
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0031.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 15, stk. 1, at ingen behandling må indledes
eller fortsættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet
følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af §§ 17-19.
I henhold til sundhedslovens § 15, stk. 2, kan en patient på ethvert tidspunkt
tilbagekalde et samtykke meddelt efter bestemmelsens stk.1, bl.a. til fortsat
behandling, herunder livsforlængende behandling.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almin-
delige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås ved indsættelse af en ny bestemmelse i sundhedslovens
§ 25 a
med dertilhørende overskrift i kapitel 6 at indføre en ny borgerret til på for-
hånd at fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop på følgende måde. Det
foreslås endvidere ved indsættelse af en ny bestemmelse i sundhedslovens
§ 25 b
at oprette et centralt register for registrering af forudgående fravalg
af genoplivningsforsøg.
Det foreslås at indsætte overskriften:
Forudgående fravalg af genopliv-
ningsforsøg ved hjertestop
efter sundhedslovens § 25.
Det foreslås med indsættelse af
sundhedslovens § 25 a, stk. 1,
at give habile
borgere, der er fyldt 60 år, mulighed for at fravælge genoplivningsforsøg i
tilfælde af hjertestop. Ved habile borgere forstås borgere, der er i stand til at
udøve sin selvbestemmelsesret i konkrete situationer, og dermed borgere,
der kan forholde sig fornuftsmæssigt til behandlingsforslag m.v. Det betyder
også, at borgerrettigheden ikke gælder for borgere under værgemål, der om-
fatter personlige forhold.
Ændringen vil betyde, at alle habile borgere på 60 år eller der over på for-
hånd kan tilkendegive, at de ikke vil forsøges genoplivet, hvis de får hjerte-
stop. Ændringen vil endvidere betyde, at fravalget vil være gældende i alle
situationer, hvor borgeren får hjertestop, herunder også i ulykkestilfælde
m.v.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0032.png
UDKAST
Borgerens fravalg vil være gældende, uanset om borgeren en dag bliver va-
rigt inhabil. Borgeren skal blot være habil på tidspunktet for registreringen.
Den forudgående tilkendegivelse i registret om fravalg af genoplivningsfor-
søg vil være bindende for sundhedspersoner, som har adgang til oplysninger
fra registret. Disse sundhedspersoner vil have pligt til at følge borgerens øn-
ske om fravalg af genoplivningsforsøg. Pligten forudsætter, at sundhedsper-
sonen har mulighed for at tjekke i registret, at borgeren har fravalgt genop-
livningsforsøg.
Det vil således ikke være tilstrækkeligt til at afstå fra forsøg på genopliv-
ning, at eksempelvis pårørende oplyser til sundhedspersonen, at der er fore-
taget og registreret et forudgående fravalg, hvis sundhedspersonen ikke har
mulighed for selv at tjekke det forudgående fravalg i registret.
Der kan opstå situationer, hvor sundhedspersonen ikke har mulighed for at
tjekke, om en borger med hjertestop har fravalgt genoplivningsforsøg. Dette
kan f.eks. være, hvor der ikke er adgang til registret, f.eks. i tilfælde af it-
nedbrud. Det kan f.eks. også være i tilfælde, hvor sundhedspersonen er alene
med borgeren, og derfor er nødt til at håndtere den akutte situation i stedet
for at forlade borgeren for at tjekke, om vedkommende har registreret et
fravalg.
Hvis sundhedspersonen er i tvivl om, hvorvidt borgeren har fravalgt genop-
livningsforsøg ved hjertestop, vil sundhedspersonen være forpligtet til at
yde genoplivningsforsøg.
Den foreslåede ordning indebærer, at sundhedspersoner ikke vil kunne
ifalde strafansvar efter autorisationslovens § 75, hvis sundhedspersonen er i
tvivl om, hvorvidt en borger har truffet et forudgående valg om fravalg af
genoplivningsforsøg, f.eks. på baggrund af situationer som beskrevet oven-
for.
Ordningen vil efter Sundhedsministeriets opfattelse være i overensstem-
melse med sundhedslovens § 15, stk. 1, om, at ingen behandling, må indle-
des eller fortsættes uden patientens udtrykkelige samtykke.
Den foreslåede lovændring indebærer endvidere, at sundhedspersoners und-
ladelse af forsøg på genoplivning af en borger, som på forhånd har tilken-
degivet, at vedkommende har fravalgt genoplivningsforsøg, ikke vil være
en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om hjælpepligt, selv om bor-
geren afgår ved døden grundet hjertestoppet.
32
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0033.png
UDKAST
Pligten for sundhedspersoner til ikke at følge borgerens ønske om fravalg af
genoplivningsforsøg gælder ikke for sundhedspersoner, som er tilfældigt til
stede, og som dermed ikke har adgang til oplysningerne i registret. Fravalget
vil heller ikke være gældende over for almindelige borgere.
Ved sundhedspersoner forstås i sundhedsloven personer, der er autoriseret i
henhold til særlig lovgivning til at varetage sundhedsfaglige opgaver, og
personer, der handler på disses ansvar, jf. sundhedslovens § 6. Omfattet af
begrebet er blandt andet personer, som er autoriseret til at varetage sund-
hedsfaglige opgaver i medfør af autorisationsloven, f.eks. læger, sygeplejer-
sker og jordemødre. Også psykologer, der autoriseres efter psykologloven,
er efter lovbemærkningerne til sundhedsloven omfattet, dog kun, når de ud-
fører sundhedsfaglig virksomhed.
Endelig bemærkes, det at den foreslåede ordning efter Sundhedsministeriets
opfattelse vil være i overensstemmelse med autorisationslovens § 17, stk. 1
om omhu og samvittighedsfuldhed, hvorefter sundhedspersonen er forplig-
tet til at følge patientens ønsker og bundet af patientens ret til selvbestem-
melse.
Den foreslåede lovændring indebærer at sundhedspersoners undladelse af
forsøg på genoplivning af en patient, som på forhånd har registreret et fra-
valg af genoplivningsforsøg, vil ikke være tilsidesættelse af hjælpepligten
efter autorisationslovens § 42, stk. 1. Det skyldes, at sundhedspersonen er
forpligtet til at følge patientens ønske.
Den foreslåede lovændring indebærer endvidere, at sundhedspersoners und-
ladelse af forsøg på genoplivning af en borger, som på forhånd har tilken-
degivet, at vedkommende ikke ønsker genoplivningsforsøg, ikke vil være
en overtrædelse af straffelovens §§ 250 og 253, stk.1, om hjælpepligt, selv
om borgeren afgår ved døden grundet hjertestoppet. Det skyldes, at der ikke
er den fare til stede, som er kendetegnende for disse faredelikter i bestem-
melserne.
Det foreslås med indsættelse af
sundhedslovens § 25 a, stk. 2,
at fravalg af
genoplivningsforsøg vil træde i kraft syv dage efter registrering i et centralt
register, og fravalget vil derfor først være gældende og bindende for sund-
hedspersonerne syv dage efter registrering.
Formålet med en syv-dages betænkningsperiode er at sikre, at borgere, der
eventuelt måtte handle i affekt, har mulighed for at omgøre sit fravalg, inden
fravalget træder i kraft.
33
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0034.png
UDKAST
Forslaget vil betyde, at der vil gå syv dage fra registreringen, til fravalget
træder i kraft. Ved dage forstås i denne forbindelse kalenderdage.
Borgeren vil kunne registrere sit fravalg i det til formålet oprettede centrale
register via Sundhed.dk. Borgeren vil modtage en kvittering for i registre-
ringen, når denne er oprettet. Af kvitteringen vil datoen for ikrafttrædelse
fremgå. Endelig vil borgeren modtage en årlig notifikation om, at den på-
gældende har registret et fravalg.
Borgeren vil undervejs i registreringen af sit fravalg blive mødt af en tekst,
der leder borgeren igennem overvejelser om at tale med en læge, anden
sundhedsperson eller en anden, som borgeren har en tæt relation til, og over-
vejelser om at orientere de pårørende.
Det foreslås med indsættelse af
sundhedslovens § 25 a, stk. 3,
at borgeren til
enhver tid vil kunne fortryde et registreret fravalg omfattet af det foreslåede
stk. 1, så længe den pågældende borger er habil.
Forslaget vil betyde, at en borger, som fortryder et registreret fravalg, vil
kunne fjerne sin tilkendegivelse om ønsket fravalg af genoplivningsforsøg
ved hjertestop. Det vil betyde, at borgeren fremover vil blive genoplivet,
hvis vedkommende får hjertestop.
Fortrydelsen vil kunne ske ved at fjerne tilkendegivelsen om ønsket fravalg
på Sundhed.dk. Borgeren vil modtage en kvittering på fortrydelsen.
Borgere vil kunne registrere deres fravalg eller fortryde et registreret fravalg
ved en fysisk blanketordning. Borgere fritaget for Digital Post vil ligeledes
modtage kvitteringer ved almindelig post samt en årlig notifikation.
Det bemærkes endvidere, at patienten altid kan tilkendegive over for en
sundhedsperson, at vedkommende ønsker at tilbagekalde sit fravalg af
genoplivningsforsøg ved hjertestop i forbindelse med et aktuelt behand-
lingsforløb. Patientens tilbagekaldelse gælder, så snart tilkendegivelsen er
fremsat, og har alene virkning i forbindelse med det aktuelle behandlings-
forløb.
En sådan tilbagekaldelse i en aktuel behandlingssituation vil ikke ændre på,
at der er registreret et ønske om fravalg af genoplivningsforsøg ved hjerte-
stop i det centrale register.
Såfremt en patient i et aktuelt behandlingsforløb tilkendegiver over for en
sundhedsperson, at vedkommende ønsker at tilbagekalde sit fravalg af
genoplivningsforsøg ved hjertestop, vil den pågældende sundhedsperson
34
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0035.png
UDKAST
skulle informere alle de involverede sundhedspersoner i det aktuelle be-
handlingsforløb om denne beslutning.
Sundhedspersonen bør efterfølgende vejlede patienten om, at tilbagekaldel-
sen at fravalget alene gælder i det aktuelle behandlingsforløb.
Ønsker en borger at tilbagekalde sit fravalg af genoplivningsforsøg ved hjer-
testop ud over det aktuelle behandlingsforløb, skal borgeren gøre dette i det
centrale register via Sundhed.dk eller via papirblanket.
Det foreslås med indsættelse af sundhedslovens
§ 25 b, stk. 1,
at fastsætte,
at Sundhedsdatastyrelsen opretter et centralt register for registrering af for-
udgående fravalg af genoplivningsforsøg omfattet den foreslåede § 25 a,
stk.1.
Som led i initiativet vil der blive udviklet og etableret et centralt register,
hvor borgernes fravalg af genoplivningsforsøg registreres. Formålet hermed
er at sikre automatik ift. ikrafttræden og for at sikre, at fravalg, som eventu-
elt senere fortrydes, slettes i personalets systemer, uden at der skal foretages
manuelle procedurer.
Forslaget vil indebære, at Sundhedsdatastyrelsen udvikler et centralt register
for registrering af en borgers fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop.
Sundhedsdatastyrelsen vil blive dataansvarlig for oplysningerne i registret,
som etableres som en del af den fælles digitale infrastruktur på sundheds-
området.
Mulighed for registrering af fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop
gøres tilgængelig på Sundhed.dk, hvor borgere får mulighed for at logge ind
ved brug af eID og registrere deres fravalg af genoplivningsforsøg. Borgere
vil derudover kunne registrere deres fravalg ved en blanketordning. Ved re-
gistrering modtager borgeren en kvittering af fravalget samt en årlig notifi-
kation, der påminder borgeren om fravalget.
De registrerede oplysninger vil skulle kunne tilgås digitalt af det personale,
som skal kende og efterkomme sådanne fravalg, hvorfor der sikres integra-
tion til de fagsystemer, som personalet benytter til daglig og organisatorisk
implementering, så de registrerede oplysninger gøres tilgængelige og under-
støtter sundhedspersonalets arbejdsgange. Dette gælder f.eks. personale på
AMK-vagtcentraler, ambulancereddere, sygehuspersonale, sundheds- og
plejepersonale i kommuner og praktiserende læger.
Det foreslås endvidere med
sundhedslovens § 25 b, stk. 2,
at sundhedsmini-
steren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om registret, herunder
35
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0036.png
UDKAST
hvem der har adgang til registeret, fravalgets registrering, udformning og
gyldighed m.v.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om,
hvordan fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop registreres, og hvor-
dan borgeren kan ændre eller fortryde sit fravalg. Bemyndigelsesbestem-
melsen vil endvidere blive anvendt til at fastsætte regler om ansvaret for og
adgangen til registret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. december 2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at sundhedslovens § 25 b, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 1. januar 2023. Forslaget om en tidligere ikraft-
træden skyldes, at dette element er nødvendigt som led i it-understøttelsen
af fravalget. Det er forventningen, at det vil tage ca. to år fra lovens vedta-
gelse at udvikle det centrale register, der kan understøtte fravalget og sikre,
at oplysningerne bliver vist de relevante steder til de relevante sundhedsper-
soner.
Ved at sætte sundhedslovens § 25 b i kraft tidligere end borgerrettigheden,
vil de relevante myndigheder og virksomheder, herunder regioner, kommu-
ner, plejehjem m.v., løbende kunne påbegynde opkobling til det centrale re-
gister, når dette er udviklet. De relevante oplysninger vil dog ikke blive delt
før borgerrettighedens ikrafttræden, ligesom det ikke vil være muligt for
borgeren at registrere fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop før den
1. december 2024.
Til § 3
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder
for Færøerne og Grønland. Det følger endvidere af § 278, stk. 2, at bl.a.
kapitel 4-9 ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne. Det følger endvidere af § 278, stk. 3, at Kapitel 12 og kapitel 54-
57 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne og Grønland med
de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Den foreslåede ændring sker i sundhedslovens kapitel 6, som er omfattet af
sundhedslovens § 278, stk. 2.
36
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0037.png
UDKAST
Det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men
at loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
37
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0038.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 210 af 27. januar 2022
som ændret ved § 5 i lov nr. 478 af
26. april 2022 og § 4 i lov nr. 699
af 24. maj 2022, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter § 25 indsættes før over-
skriften før § 26:
»Forudgående
fravalg af genop-
livningsforsøg ved hjertestop
§ 25 a.
Enhver, der er habil og er
fyldt 60 år, kan fravælge at blive
forsøgt genoplivet i tilfælde af hjer-
testop.
Stk. 2.
Et fravalg af genopliv-
ningsforsøg træder i kraft syv dage
efter registrering i et centralt regi-
ster.
Stk. 3.
Habile borgere kan til en-
hver tid trække deres fravalg efter
stk. 1 tilbage.
§ 25 b.
Sundhedsdatastyrelsen op-
retter et centralt register for regi-
strering af forudgående fravalg af
genoplivningsforsøg efter § 25 a,
stk. 1.
Stk.2.
Sundhedsministeren fast-
sætter nærmere regler om registret,
herunder om hvem der har adgang
til registeret, fravalgets registre-
38
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop), fra sundhedsministeren
2606124_0039.png
UDKAST
ring, udformning og gyldighed
m.v.«
39