Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2467782_0001.png
26-10-2021
Foretræde for
sundhedsudvalget
Claus Richter, adm. direktør, Diabetesforeningen
Jørgen Andersen, formand, Diabetesforeningen
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0002.png
467.000 i 2030
2
Diabetesforeningen PowerPoint skabelon
27-10-2021
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0003.png
Mindst
Ca.
76.000
danskere lever i dag
med udiagnosticeret
type 2-diabetes
280.000
252.000
28.000
danskere har diabetes
I 2030 vil der være
har type 2-diabetes
(inklusiv MODY og LADA)
467.000
7,7 %
af befolkningen
personer, der lever
med diabetes i Danmark.
Det svarer til
har type 1-diabetes
Ca.
35 %
Ca.
af alle personer
med type 2-diabetes
har allerede følge-
sygdomme på
diagnosetidspunktet
360.000
danskere har prædiabetes
Find tal her: https://diabetes.dk/forskning/viden-om-diabetes/diabetes-i-danmark
Diabetes koster dagligt
det danske samfund
87 mio. kr.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0004.png
Type-2 diabetes - udfordringer
1
Nærhed og sammenhæng
Hver tredje borger med type 2-diabetes fremhæver bedre sammenhæng som vigtigt
indsatsområde.
Der er i dag meget stor variation i karakteren og kvaliteten af det tværsektorielle
samarbejde.
Rettigheder og inddragelse
Kun 14% af mennesker med type 2-diabetes har fået en forløbsplan. Og mange får ikke
en fast årskontrol.
Mange borgere inddrages ikke systematisk i egen behandling.
Opsporing og behandling
Stor variation i adgangen til optimal behandling i almen praksis – udfordringer med tid,
kompetencer og samarbejde.
Meget stor forskel i karakter og kvalitet af kommunale tilbud om uddannelse,
sygdomsmestring, fysisk træning mv.
2
3
4
Diabetesforeningen PowerPoint skabelon
27-10-2021
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0005.png
Type-2 diabetes - løsninger
Mere nærhed og sammenhæng gennem fælles populationsansvar – for bedre patientforløb
National kvalitetsplan for det tværsektorielle samarbejde om type 2-diabetes
Ret til et tværsektorielt team og en fast forløbsplan for borgere med type 2-diabetes
Ret til forløbsplan
Stærkere rettigheder, styrket inddragelse og skræddersyede forløb – for mere lighed i sundhed
En national model for individualiseret behandling af borgere med type 2-diabetes
Individuel startpakke til alle nydiagnosticerede med faste faglige krav og klare tidsfrister
Bedre og tidligere behandling – for mere ensartet, høj kvalitet i hele landet
Fast informations- og uddannelsesstruktur for uddannelse af almen praksis og kommuner i type 2-diabetes
Kvalitetsstandarder med minimumskrav for kommunale tilbud til borgere med type 2-diabetes
Styrket model for årskontrol og
shared care
mellem almen praksis og sygehuse om opfølgning
Pilotprojekter i kommuner og almen praksis om særlige indsatser til sårbare grupper
5
Diabetesforeningen PowerPoint skabelon
27-10-2021
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0006.png
Diabetesforeningens position ift.
nærhospitaler
Nærhospitaler skal først og fremmest bidrage til at skabe
sammenhæng
for patienter
og borgere
Diabetesforeningen ser gerne, at nærhospitaler oprettes som tværfaglige instanser med
flere faggrupper samlet under samme tag – f.eks. læge, øjenlæger, fodterapeuter og
diætister
Nærhospitaler kan bidrage til at samle områder som patientuddannelse og rehabilitering
de steder, hvor kommunerne er for små til at have deres egen, særskilte indsats
Nærhospitaler bør bruges til at
løfte kvaliteten i indsatsen
over for patienter med
kroniske sygdomme – og særligt multisyge patienter, som kræver en mere
skræddersyet indsats
6
Diabetesforeningen PowerPoint skabelon
27-10-2021
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0007.png
Postnummerlotteri om
diabetesteknologi
Kortet er baseret på
Diabetesforeningens aktindsigt
i landets kommuner
Farverne indikerer kommuners
bevillingsprocent af
sensorbaserede glukosemålere
7
Diabetesforeningen PowerPoint skabelon
27-10-2021
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0008.png
Diabetesteknologi - udfordringer
Manglende adgang til sensorbaseret glukosemålere for mennesker med diabetes
Mennesker med diabetes’ adgang til sensorbaseret teknologi beror på vilkårlighed og
manglende efterlevelse af de faglige anbefalinger fra Dansk Endokrinologisk Selskabs (DES)
nationale kliniske retningslinjer
Kun 25 – 40 procent af voksne patienter med type-1 diabetes har en kontinuerlig
glukosemåler
Kassetænkning mellem regioner og kommuner
Ansvaret ligger ikke ét sted
Sensorbaserede glukosemålere kan bevilges som
behandlingsredskab
i regionen eller som
hjælpemiddel
efter Serviceloven i kommunerne
Postnummerlotteri
Store geografiske forskelle i bevillingen af glukosesensorer
8
Diabetesforeningen PowerPoint skabelon
27-10-2021
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0009.png
Diabetesteknologi - løsninger
Afsætning af økonomiske midler til diabetesteknologi i regionerne
Behov for økonomiske midler til diabetesteknologi, så de faglige anbefalinger fra Dansk
Endokrinologisk Selskab kan følges.
Ændring af lovgrundlaget for bevilling af hjælpemidler - tilføjelse i
Hjælpemiddelbekendtgørelsen
Vi foreslår en tilføjelse til Hjælpemiddelbekendtgørelsen om, at sensorbaseret glukosemåling
bør indgå i bekendtgørelsen på linje med almindeligt testmateriale
Alt diabetesudstyr til personer med type 1-diabetes bør bevilges fra én instans , der
har faglig viden om diabetes
Bevillingskompetencen bør ikke være opdelt mellem kommuner og regioner – vi skal undgå,
at patienter bliver kastebolde
9
Diabetesforeningen PowerPoint skabelon
27-10-2021
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0010.png
Spørgsmål
Læs mere på
diabetes.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Materiale fra Diabetesforeningens foretræde 26/10-21 om den kommende sundhedsaftale og et ønske om særligt fokus på diabetes
2467782_0011.png
Tak for
opmærksomheden
Læs mere på
diabetes.dk