Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 367
Offentligt
2603464_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.6.2022
C(2022) 4367 final
KOMMISSIONENS DELEGEREDE DIREKTIV (EU) …/…
af 29.6.2022
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår
tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvarmede tobaksvarer
(EØS-relevant tekst)
DA
DA
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 367: Kommissionens delegerede direktiv af 29/6-22 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvarmede tobaksvarer
2603464_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR DEN DELEGEREDE RETSAKT
Direktiv 2014/40/EU
1
har til formål at fremme den rette funktion af det indre marked
for tobak og relaterede produkter med udgangspunkt i et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau, navnlig for unge. I henhold til artikel 7, stk. 12, i
direktiv 2014/40/EU er alle andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak undtaget
fra forbuddet mod markedsføring af tobaksvarer med en kendetegnende aroma eller
med aromastoffer i deres bestanddele eller med visse tekniske funktioner. På
grundlag af en væsentlig ændring i forholdene som defineret i artikel 2, nr. 28), i
direktiv 2014/40/EU, der består i en betydelig stigning i salgsvolumen af opvarmede
tobaksvarer, fjerner nærværende delegerede direktiv denne undtagelse for opvarmede
tobaksvarer. Af samme grund fjerner det delegerede direktiv medlemsstaternes
mulighed for at indrømme undtagelser for opvarmede tobaksvarer fra
mærkningskravene i artikel 9, stk. 2, og artikel 10 i direktiv 2014/40/EU.
Dette delegerede direktiv opfylder Kommissionens forpligtelser i henhold til
artikel 7, stk. 12, og artikel 11, stk. 6, i direktiv 2014/40/EU til at udvide forbuddet
mod markedsføring af tobaksvarer med en kendetegnende aroma eller med
aromastoffer i deres bestanddele eller med visse tekniske funktioner (som allerede
gælder for cigaretter og rulletobak) til at omfatte opvarmede tobaksvarer og til at
fjerne medlemsstaternes mulighed for at indrømme undtagelser for disse produkter
fra mærkningskravene i artikel 9, stk. 2, og artikel 10 i direktiv 2014/40/EU.
2.
HØRINGER FORUD FOR RETSAKTENS VEDTAGELSE
Der er anvendt en lang række datakilder til at fastslå, at de tærskelværdier, der er
omhandlet i artikel 2, nr. 28, i direktiv 2014/40/EU, er nået. Disse datakilder er
sammenfattet i rapporten om konstatering af en væsentlig ændring af forholdene for
opvarmede tobaksvarer
2
. Artikel 7, stk. 12, og artikel 11, stk. 6, i direktiv
2014/40/EU giver ikke Kommissionen noget skøn, men lader det være en teknisk
opgave at fastslå, om der er sket en væsentlig ændring i forholdene for en bestemt
produktkategori, som medfører et forbud mod markedsføring af tobaksvarer med
kendetegnende aromaer eller med aromastoffer i en eller flere af deres bestanddele
eller med visse tekniske funktioner, og som udstrækker sig til denne særlige
produktkategori, og at medlemsstaternes mulighed for at indrømme undtagelser fra
visse mærkningskrav for den pågældende produktkategori fjernes. Politikvalget om
at forbyde markedsføring af tobaksvarer med kendetegnende aromaer med henblik
på at opnå et højt sundhedsbeskyttelsesniveau, navnlig for unge, er allerede blevet
truffet af EU-lovgiver selv i direktiv 2014/40/EU (jf. også betragtning 19 og 26 i
nævnte direktiv). Ekspertgruppen om tobakspolitik blev hørt og rådgav om dette
delegerede direktiv.
1
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak
og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (EUT L 127 af 29.4.2014, s. 1).
Rapport fra Kommissionen om konstatering af en væsentlig ændring af forholdene for opvarmede
tobaksvarer i henhold til direktiv 2014/40/EU (COM(2022) 279 final).
DA
1
DA
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 367: Kommissionens delegerede direktiv af 29/6-22 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvarmede tobaksvarer
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF DEN DELEGEREDE RETSAKT
Artikel 7, stk. 1 og 7, i direktiv 2014/40/EU forbyder markedsføring af tobaksvarer
med en kendetegnende aroma eller med aromastoffer i nogen af deres bestanddele
såsom filtre, papir, emballage, kapsler eller enhver teknisk funktion, der gør det
muligt at ændre deres duft eller smag eller røgudviklingsintensitet. I henhold til
artikel 7, stk. 12, i direktiv 2014/40/EU er andre tobaksvarer end cigaretter og
rulletobak undtaget fra disse forbud. I henhold til dette stykke skal Kommissionen
vedtage delegerede retsakter for at trække denne undtagelse tilbage for en bestemt
produktkategori, hvis der sker en væsentlig ændring i forholdene som konstateret i en
rapport fra Kommissionen.
I henhold til artikel 11, stk. 1, i direktiv 2014/40/EU kan medlemsstaterne undtage
røgtobak bortset fra cigaretter, rulletobak og vandpibetobak fra kravet om påføring af
den i artikel 9, stk. 2, omhandlede informationsmeddelelse og de i artikel 10
omhandlede kombinerede sundhedsadvarsler. I henhold til artikel 11, stk. 6, i direktiv
2014/40/EU skal Kommissionen vedtage delegerede retsakter for at fjerne
muligheden for at indrømme undtagelser for en af de særlige produktkategorier, der
er omhandlet i artikel 11, stk. 1, hvis der sker en væsentlig ændring i forholdene som
konstateret i en rapport fra Kommissionen vedrørende den pågældende
produktkategori.
I artikel 2, nr. 28), i direktiv 2014/40/EU defineres en "væsentlig ændring i
forholdene" som en stigning i salgsvolumen efter produktkategori på mindst 10 % i
mindst fem medlemsstater baseret på salgsdata fremsendt i overensstemmelse med
artikel 5, stk. 6, eller en stigning i udbredelsen af brugen af disse produkter i gruppen
af forbrugere under 25 år på mindst fem procentpoint i mindst fem medlemsstater for
den pågældende produktkategori baseret på den særlige Eurobarometerrapport 385 af
maj 2012 eller tilsvarende undersøgelser af forbrugets omfang. I henhold til samme
bestemmelse anses en væsentlig ændring i forholdene ikke for at være sket, hvis
salgsvolumenet af produktkategorien i detailleddet ikke overstiger 2,5 % af det
samlede salg af tobaksvarer på EU-plan.
I rapporten om konstatering af en væsentlig ændring af forholdene for opvarmede
tobaksvarer fastslås det, at disse tærskler er nået for opvarmede tobaksvarer, og at der
derfor er sket en væsentlig ændring i forholdene vedrørende den pågældende
produktkategori. I medfør af artikel 7, stk. 12, og artikel 11, stk. 6, i direktiv
2014/40/EU skal Kommissionen derfor vedtage en delegeret retsakt, der fjerner
undtagelsen fra forbuddene i artikel 7, stk. 1 og 7, i direktiv 2014/40/EU vedrørende
opvarmede tobaksvarer og medlemsstaternes mulighed for at indrømme undtagelser
for opvarmede tobaksvarer fra mærkningskravene i artikel 9, stk. 2, og artikel 10 i
direktiv 2014/40/EU.
DA
2
DA
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 367: Kommissionens delegerede direktiv af 29/6-22 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvarmede tobaksvarer
2603464_0004.png
KOMMISSIONENS DELEGEREDE DIREKTIV (EU) …/…
af 29.6.2022
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår
tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvarmede tobaksvarer
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF
1
, særlig artikel 7, stk. 12, og artikel 11, stk. 6, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Artikel 7, stk. 1 og 7, i direktiv 2014/40/EU forbyder markedsføring af tobaksvarer
med en kendetegnende aroma og med aromastoffer i deres bestanddele såsom filtre,
papir, emballage, kapsler eller enhver teknisk funktion, der gør det muligt at ændre de
pågældende tobaksvarers duft eller smag eller deres røgudviklingsintensitet.
I henhold til artikel 7, stk. 12, i direktiv 2014/40/EU er andre tobaksvarer end
cigaretter og rulletobak undtaget fra forbuddene i stk. 1 og 7.
I henhold til artikel 11, stk. 1, i direktiv 2014/40/EU kan medlemsstaterne undtage
røgtobak bortset fra cigaretter, rulletobak og vandpibetobak fra kravet om påføring af
den i artikel 9, stk. 2, omhandlede informationsmeddelelse og de i artikel 10
omhandlede kombinerede sundhedsadvarsler.
En opvarmet tobaksvare er en ny kategori af tobaksvarer, der opvarmes for at
frembringe en emission indeholdende nikotin og andre kemikalier, som derefter
inhaleres af brugeren/brugerne, og som afhængigt af deres karakteristika er røgfrie
tobaksvarer eller røgtobak.
I rapporten om konstatering af en væsentlig ændring af forholdene for opvarmede
tobaksvarer
2
konstaterede Kommissionen en væsentlig ændring i forholdene
vedrørende opvarmede tobaksvarer. Rapporten indeholder oplysninger og statistikker
om markedsudviklingen, som viser, at salgsvolumen af opvarmede tobaksvarer steg
med mindst 10 % i mindst fem medlemsstater, og at salgsvolumen af opvarmede
tobaksvarer i detailleddet oversteg 2,5 % af det samlede salg af tobaksvarer på EU-
plan.
I betragtning af denne væsentlige ændring i forholdene vedrørende opvarmede
tobaksvarer bør artikel 7, stk. 12, i direktiv 2014/40/EU ændres for at udvide forbuddet
EUT L 127 af 29.4.2014, s. 1.
Rapport fra Kommissionen om konstatering af en væsentlig ændring af forholdene for opvarmede
tobaksvarer i henhold til direktiv 2014/40/EU (COM(2022) 279 final).
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
1
2
DA
3
DA
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 367: Kommissionens delegerede direktiv af 29/6-22 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvarmede tobaksvarer
mod markedsføring af tobaksvarer med en kendetegnende aroma eller med
aromastoffer i deres bestanddele såsom filtre, papir, emballage, kapsler eller enhver
teknisk funktion, der gør det muligt at ændre de pågældende tobaksvarers duft eller
smag eller deres røgudviklingsintensitet, som allerede findes for cigaretter og
rulletobak, til også at omfatte opvarmede tobaksvarer.
(7)
Af samme grunde bør artikel 11, stk. 1, i direktiv 2014/40/EU ændres for at
tilbagetrække medlemsstaternes mulighed for at indrømme undtagelser vedrørende
opvarmede tobaksvarer, for så vidt de er røgtobak, fra om påføring af den
informationsmeddelelse, der er fastsat i artikel 9, stk. 2, og de kombinerede
sundhedsadvarsler, der er fastsat i artikel 10.
Direktiv 2014/40/EU bør derfor ændres —
(8)
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
Ændringer af direktiv 2014/40/EU
I direktiv 2014/40/EU foretages følgende ændringer:
1)
Artikel 7, stk. 12, affattes således:
"Andre tobaksvarer end cigaretter, rulletobak og opvarmede tobaksvarer er undtaget
fra forbuddene i stk. 1 og 7. Kommissionen vedtager delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 27 for at trække denne undtagelse tilbage for en
bestemt produktkategori, hvis der sker en væsentlig ændring i forholdene som
konstateret i en rapport fra Kommissionen.
I første afsnit forstås ved "opvarmet tobaksvare" en ny kategori af tobaksvarer, der
opvarmes for at frembringe en emission indeholdende nikotin og andre kemikalier,
som derefter inhaleres af brugeren/brugerne, og som afhængigt af deres
karakteristika er røgfrie tobaksvarer eller røgtobak."
2)
Artikel 11 ændres således:
a)
Overskriften affattes således:
"Mærkning af anden røgtobak end cigaretter, rulletobak, vandpibetobak og
opvarmede tobaksvarer".
b)
Stk. 1, første afsnit, affattes således:
"Medlemsstaterne kan undtage røgtobak bortset fra cigaretter, rulletobak,
vandpibetobak og opvarmede tobaksvarer som defineret i artikel 7, stk. 12,
andet afsnit, fra kravet om påføring af den i artikel 9, stk. 2, omhandlede
informationsmeddelelse og de i artikel 10 omhandlede kombinerede
sundhedsadvarsler. For sådanne produkter skal hver enkeltpakning og eventuel
ydre emballage i så fald ud over den i artikel 9, stk. 1, omhandlede generelle
advarsel være forsynet med en af tekstadvarslerne som opført i bilag I. Den i
artikel 9, stk. 1, omhandlede generelle advarsel skal omfatte
rygestopoplysninger, jf. artikel 10, stk. 1, litra b)."
Artikel 2
Gennemførelse
DA
4
DA
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 367: Kommissionens delegerede direktiv af 29/6-22 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvarmede tobaksvarer
1.
Medlemsstaterne vedtager og offentliggør senest den [8
måneder efter direktivets
ikrafttrædelse]
de love og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at
efterkomme dette direktiv. De meddeler straks Kommissionen teksten til disse love
og bestemmelser.
De anvender disse love og bestemmelser fra den [11
måneder efter ikrafttrædelsen].
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette
direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere
regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 3
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 4
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den 29.6.2022.
På Kommissionens vegne
Formand
Ursula VON DER LEYEN
DA
5
DA