Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 355
Offentligt
2600282_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPSILJ
Koordineret med:
Sagsnr.: 2270966
Dok. nr.: 2207449
Dato: 31-05-2022
Notat
Status: Sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for Patientklager – 1. kvartal 2022
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G den 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om løbende orientering af SUU om udvik-
lingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider og
afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager (STPK) for 1. kvartal 2022.
Indledende bemærkninger
Sundhedsministeriet har i samarbejde med Styrelsen for Patientklager opstillet en handleplan for perioden 2019-2022. De cen-
trale målsætninger i relation til sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager og 6 måneder for
erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage- og erstatningsankesager indkommet
efter
1. januar 2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020.
Som tidligere oplyst, vil Styrelsen for Patientklager indfri handleplanens centrale målsætninger medio 2022. Dette med særligt
hensyn til den gennemsnitlige sagsbehandling, samt de ophobede klagesager indkommet før 2020.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klage- og erstatningsankesager i henholds-
vis spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager (måneder)
Klagesager
1. kvartal 2022
2. kvartal 2022
Spor 1 - Nye sager
9,7
Spor 2 - Gamle sager
32,3
Samlet
10,8
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for erstatningsankesager (måneder)
Erstatningsankesager
1. kvartal 2022
2. kvartal 2022
Spor 1 - Nye sager
4,8
Spor 2 - Gamle sager**
-
Samlet
4,8
pågældende kvartal.
** Der er ikke flere sager i spor 2 for erstatningsankesager.
3. kvartal 2022
4. kvartal 2022
2022 i alt
3. kvartal 2022
4. kvartal 2022
2022 i alt
* Tabellernes kolonne ”Samlet år til dato” udtrykker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid år til dato, og er således ikke udtryk for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager i efter 1. kvartal er 10,8 måneder, hvilket er et fald sammenlignet med
gennemsnittet for 2021, som lå på 13,9 måneder. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for erstatningsankesager efter 1. kvar-
tal er 4,8 måneder. Det er 1 måned mindre end målet, der var fastsat i handleplanen på 6 måneder.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 1. kvartal 2022
2600282_0002.png
Status for afvikling af sager
I tabel 3-4 nedenfor gives en status for sagsafviklingen for spor 1 (nye sager) for klagesager og erstatningsankesager.
Status på sagsafvikling for klagesager og erstatningsankesager i spor 1 (nye sager)
Styrelsen for Patientklager har i 1. kvartal 2022 afviklet 3.163 klagesager og 537 erstatningsankesager, hvilket er højere end an-
tallet af indkomne sager.
Tabel 3
Antal modtagne og afviklede klagesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 - Klagesager
1. kvartal 2022
2. kvartal 2022
Antal sager primo
5.959
5.162
Antal indkomne sager
2.366
Antal afviklede sager
3.163
Antal sager ultimo
5.162
Tabel 4
Antal modtagne og afviklede erstatningsankesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 - Erstatningsankesager
1. kvartal 2022
2. kvartal 2022
Antal sager primo
782
933
Antal indkomne sager
688
Antal afviklede sager
537
Antal sager ultimo
933
3. kvartal 2022
4. kvartal 2022
2022 i alt
5.959
5.959
3. kvartal 2022
4. kvartal 2022
2022 i alt
782
Figur 1 nedenfor viser status for sagsafviklingen for spor 2 (ophobede sager) for klagesager. Målet er nået for erstatningsan-
kesager.
Status på sagsafvikling for klagesager i spor 2 (ophobede sager)
Styrelsen for Patientklager skal i årene 2020 og 2021, samt første halvdel af 2022 afvikle i alt 9.133 ophobede indkommet
før
1.
januar 2020. Primo januar 2022 var der kun 261 verserende klagesager, fordi der var afsluttet en større andel af disse en forud-
sat i handleplanen. I 1. kvartal blev der afviklet 132 klagesager og det betyder at der er 129 verserende klagesager tilbage i spor
2.,
jf. figur 1.
De resterende 129 sager forventes at være afviklet i 1. halvår 2022.
Figur 1
Antal afviklede klagesager i spor 2 (ophobede sager)
Samlet status for spor 2 - afvikling af ophobede klagesager
2022
Afviklede sager i 1. kvartal
129
132
Tilbageværende sager efter
1. kvartal
Særlige opmærksomhedspunkter
Modtagne sager
STPK har i 1. kvartal 2022 modtaget 2.364 klagesager, svarende til et gennemsnit på 788 sager pr. måned. Gennemsnittet for
2021 var 745 sager pr. måned i gennemsnit. Det svarer til en stigning på indtil videre 5,7 procent pr. måned i gennemsnit fra
2021-2022. Det kommer i forlængelse af, at der i perioden 2016-2021 har været en årlig stigning på 5-10%. Hvis tendensen
fortsætter vil det – alt andet lige – kræve en øget kapacitet og fortsat digitalisering- og procesoptimering for at leve op til målene
for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. For erstatningsankesager er der modtaget 688 sager, svarende til et gennemsnit på
229 sager pr. måned. Det er lidt under niveauet for det forventede antal i handleplanen på 250 sager pr. måned.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 1. kvartal 2022
Mangel på sundhedsfaglige sagkyndige
Der er aktuelt mangel på sagkyndige inden for visse lægefaglige specialer, hvilket kan give forlænget sagsbehandlingstid for nogle
sagstyper. Manglen er skiftende, men aktuelt drejer det sig om almen medicin, radiologi, psykiatri og især børne- og ungdoms-
psykiatri samt neurologi og dermatologi. Styrelsen iværksætter løbende forskellige initiativer for imødekomme udfordringen.
Herunder er styrelsen i dialog med regionerne om at sikre ledelsesmæssig opbakning til den nødvendige rekruttering.
Side 3