Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2598932_0001.png
Rejserapport fra Sundhedsudvalgets studietur til Israel
Tid:
Sted:
Deltagere:
6.-9. marts 2022
Israel
Rasmus Horn Langhoff (S) (delegationsleder), Kasper Roug
(S), Julie Skovsby (S), Theis Kylling Hommeltoft (S), Marlene
Ambo-Rasmussen (V), Christina Thorholm (RV), Per Larsen
(KF) og Liselott Blixt (UFG). Ledsaget af: Jørgen Nielsen, ud-
valgssekretær, og Hanne Schmidt, udvalgsassistent.
1. Formål
Formålet med studiebesøget var bl.a. af få indblik i det nære sundhedsvæ-
sen, hvordan samarbejdet mellem hospitaler og speciallæger fungerer i Isra-
el, og hvordan det israelske sundhedsvæsen anvender sundhedsdata til ud-
vikling af nye sundhedsløsninger inden for forebyggelse, diagnostik og be-
handling.
Studieturen skulle også give indblik i den israelske politik på cannabisområ-
det samt regler og betingelser for dyrkning, fremstilling og brug af medicinsk
cannabis i Israel samt udfordringerne og mulighederne ved fremstilling af
cannabis til medicinsk brug og eksport.
Studiebesøget omfattede også møder med den israelske sundhedsministeri-
um og Knessets Sundhedsudvalg om bl.a. kravene til fremtidens sundheds-
væsen og lighed i sundhed.
Programmet for studebesøget er vedlagt.
2. Hovedpunkter fra besøget
Sundhedsvæsenet
Udvalget fik under besøg på hospitaler og møder med relevante aktører med
indblik i opbygningen af det israelske sundhedsvæsen.
Sundhedsministeriet har uddelegeret ansvaret for at yde sundhedsydelser til
borgerne til fire konkurrerende, non-profit sygekasser, som alle borgere skal
være medlem af en af, men kan vælge og skifte mellem dem. Der er generelt
stor tilfredshed med sygekasserne og et begrænset antal skift mellem syge-
kasserne.
Ressourcer til sygekasserne fordeles på baggrund af antal og alder på med-
lemmerne, der alle har krav på at modtage samme behandlingstilbud (ydel-
sespakke), som bl.a. omfatter hospitals-, primær- og specialpleje, receptplig-
tige lægemidler, visse forebyggende ydelser, mental sundhedspleje, tandple-
je til børn og andre ydelser. Sygekasserne har enten egne sundhedscentre
med speciallæger eller køber speciallægeydelser i private klinikker.
Side 1 | 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Rejserapport fra udvalgets studietur til Israel 6.-9. marts 2022
2598932_0002.png
Speciallæger og specialklinikker er i de seneste år flyttet ud fra hospi-
talerne til nærområderne og en stor del af undersøgelser og behand-
linger, som ikke er akutte, foregår uden for hospitalet, hvilket antages
at medføre bedre og billigere behandling af patienter bl.a. kroniske
patienter. Over halvdelen af sundhedsudgifterne går til almen praksis.
Den praktiserende læge har ansvaret for koordination af patientforløb.
Der er øget fokus på efteruddannelse af praktiserende læger.
Der er i det israelske sundhedsvæsen generelt fokus på et skifte fra en pati-
entbaseret reaktiv behandling til en proaktiv og præventiv behandling baseret
på forudsigelighed og brug af sundhedsdata og - it. Der er i Israel i forhold til
EU-landene generelt mindre bekymring for deling af sundhedsdata og en
grad af forventning om, at sundhedsdata bliver brugt aktivt og forebyggende i
sundhedsvæsenet.
Det israelske sundhedsministerium har fokus på at mindske ulighe-
derne sundhedsvæsen i samarbejde med sygekasserne og hospita-
lerne bl.a. i form af initiativer, som reducere økonomiske barrierer,
som øger tilgængeligheden af sundhedsydelser og -personale i yder-
områder, og som fremmer sund livsstil m.m.
Medicinsk cannabis
Udvalget mødte under besøget en række eksperter og aktører inden for me-
dicinsk cannabis, hvor der var mulighed for at drøfte og få indsigt i dyrkning,
produktion, administration og brug af medicinsk cannabis I Israel. Der var
under møderne generelt opbakning til brugen af medicinsk cannabis i Israel i
henhold til de gældende retningslinjer, hvor der er tilstrækkelig og overbevi-
sende grundlag for, at medicinsk cannabis vil virke og have effekt for behand-
lingen af de pågældende patienter.
I januar 2022 var der ca. 110.000 patienter med aktive tilladelser til at bruge
medicinsk cannabis. Patienter med kronisk neuropatisk smerte uden relation
til kræft udgjorde ca. 56 pct., onkologi (kræft) ca. 12 pct. og psykiatri - PTSD
ca. 11 pct.
Patienter opnår tilladelse til at besidde og bruge medicinsk cannabis gennem
en læge med en særlig autorisation. I maj 2020 var 94 autoriserede såkaldte
MCU-læger. Hvis lægen beslutter at godkende behandling med medicinsk
cannabis, vil lægen udstede en tilladelse under besøget og give en recept til
køb af medicinsk cannabis på apoteker med autorisation. I maj 2020 var der
73 sådanne autoriserede apoteker. Patienter kan også i stedet starte med at
konsultere en specialist inden for det relevante medicinsk område, som så
kan beslutte at anbefale behandling med medicinsk cannabis og sende rele-
vante formularer til en MCU-læge. Medicinsk cannabis kan leveres i forskelli-
ge nærmere bestemte former, herunder i cigaretter med filter, medicinsk
cannabisolie og medicinske cannabiskager.
Side 2 | 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Rejserapport fra udvalgets studietur til Israel 6.-9. marts 2022
2598932_0003.png
Brugen af medicinsk cannabis reguleres af cirkulærer og retningslinjer
(guidelines), som er udstedt af de relevante ministerier. Der er således guide-
lines om cannabisprodukter til medicinske formål, indikationer for ordination
af cannabis, standardisering af cannabisprodukter og cannabisforsyningskæ-
den. Retningslinjerne for produktion af cannabisprodukter indeholder således
betingelser, som skal sikre en produktion af cannabisprodukter af medicinsk
kvalitet og om infrastruktur og udstyr, arbejdskraft, dokumentation, håndte-
ring, tilsyn og inspektioner m.m. Retningslinjer for eksport af cannabis til me-
dicinsk brug indeholder bl.a. regler om godkendelse ansøgning og indberet-
ning m.m. Godkendelse til eksport af medicinsk cannabis gives kun, hvis der
er tilstrækkelig lager til rådighed til at opfylde det lokale efterspørgselsniveau.
På det israelske sundhedsministeriums hjemmeside fremgår en oversigt over
den centrale regulering af medicinsk cannabis, herunder de grundlæggende
principper, som der bliver arbejdet ud fra:
Medical Cannabis Unit, Ministry of Health
Sundhedsinnovation
Udvalget fik under besøget også indblik i innovation og iværksætteri i Israel,
hvor bl.a. hospitalerne medvirker til sundhedsinnovation og til at udvikle og
kommercialisere nye sundhedsløsninger til gavn for patienterne. Der er et
meget stort antal Life Science- og Medtech-virksomheder i Israel. Israel Inno-
vation Authority, som er et offentligt organ, skal støtte innovation og fremme
virksomhedernes vækst og skabe samarbejde mellem virksomheder og
forskningen samt internationalt samarbejde.
Udvalget mødes med MindUp, som er en sundhedsinkubator, hvori bl.a.
Ramban Hospitalet medvirker, og som er førende inden for omdannelse af
teknologier til nye produkter og opstart og udvikling af virksomheder inden for
digital sundhed. Inkubatoren understøtter i en indledende fase entreprenø-
rernes ideer, så de kan afprøves og testes i praksis med henblik på at kunne
vurdere, om en idé kan kommercialiseres og sendes på markedet - cirka
halvdelen lykkedes med at være på markedet efter 2 år. Som eksempler blev
nævnt programmer, som kan forhindre og forebygge faldskader hos ældre
hhv. kan aflæse tegn/markører på kræft.
3. Afslutning
Besøget indbragte udvalget generel viden og perspektiver, der kan indgå i
det politiske arbejde i forhold til sundhedsvæsenets indretning og drøftelser
om medicinsk cannabis i Danmark.
Side 3 | 3