Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 342
Offentligt
Sundhedsudvalget
14.06.2022
Bedre vilkår til behandling, forebyggelse og forskning i ludomani
Den seneste nationale undersøgelse af omfanget af ludomani i Danmark (Rambøll, 2022) viser,
at 477.000 personer i større eller mindre omfang har problemer med spil i Danmark, og at
gruppen af unge fra 18-30 år med spilleproblemer er stærkt stigende.
Dette er bekymrende og må give anledning til et bredt eftersyn af spilleområdet samt en
økonomisk styrkelse af både behandlingen, forebyggelsen og forskningen.
På trods af at staten årligt har et provenu på 2,3 mia. kr. (for 2021), som følge af
afgiftsindtægter fra spil, bruges blot 36 mio. kr. om året (for 2021) på behandling,
forebyggelse og forskning i ludomani.
Et kommende eftersyn af spilleområdet bør også indbefatte, at Ludomanipuljen kommer i
fokus. Her vil nogle få justeringer gøre en stor forskel og styrke det fundament under
ludomaniområdet, som behandlingsinstitutionerne udgør.
Baggrund
I 2010 vedtog et enstemmigt Folketing en ny liberaliseret spillelov, der åbnede op for, at
udenlandske spilleselskaber kunne søge licens ved Spillemyndigheden fra 1. januar 2012.
Dette indebar også, at området for behandling og forebyggelse af ludomani kom på
finansloven.
Siden er behandlings- og forebyggelsesaktiviteter i Danmark blevet finansieret af
Ludomanipuljen under Sundhedsministeriet, og ved en revision af spilleloven i 2017 kom
forskningen også med, men uden at puljen fik tilført flere midler. Igennem de seneste år har
flere af undertegnede påpeget en række afgørende udfordringer ved Ludomanipuljen, som
belaster de borgere, der lider af ludomani og de institutioner, der varetager behandlings- og
forebyggelsesaktiviteterne.
Anbefalinger til justering af Ludomanipuljen
Organisationerne Forskningsklinikken for Ludomani, Center for Ludomani, Behandlingscenter
Tjele, Psykologklinikken Mindwork og ALFA København anbefaler fire justeringer af
Ludomanipuljen, som vil gøre en stor forskel i forhold til at reducere en række udfordringer på
spilleområdet, da de vil give øget stabilitet og kontinuitet og dermed tilføre styrke til
institutionerne. Dette vil først og fremmest komme klienterne til gode, men det er tilsvarende
nødvendigt i en sektor, der er i hastig forandring, og derfor kalder på stærke institutioner med
høj grad af faglighed.
Derfor stiller ovenstående organisationerne følgende forslag i samlet enighed med håb om, at
de vil blive medtaget, når spilleområdet skal til eftersyn til efteråret.
Forlæng bevillingsperioderne fra 2 til 5 år
Det vil styrke kontinuiteten for både klienter, institutioner og medarbejdere ved bl.a. at give
mulighed for at kunne planlægge langsigtet, styrke evnen til at samarbejde med andre
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Henvendelse af 14/6-22 fra Center for Ludomani om bedre vilkår til behandling, forebyggelse og forskning i ludomani
2596399_0002.png
institutioner, gennemføre mere ambitiøse projekter, fastholde dygtige medarbejdere og
udvikle mere langsigtede planer for faglig opkvalificering. Endvidere vil det mindske det
ledelsesmæssige tidsforbrug på ansøgningsprocesser, så ressourcerne kan blive brugt på
faglig udvikling og kvalitetssikring. At gøre bevillingsperioden 5-årig vil i øvrigt også flugte
med, at spilleselskaberne får deres licenser for 5 år ad gangen.
Giv institutionerne penge til tiden
I hele Ludomanipuljens levetid har det mere været reglen end undtagelsen, at bevillingerne
først er blevet udmøntet langt inde i selve bevillingsperioden, f.eks. i april eller maj. Dette
går ud over klienterne, da der op til udmøntningen ofte opstår underkapacitet, fordi flere
institutioner er tvunget til at neddrosle behandlingsaktiviteterne grundet manglende midler.
Efter de sene udmøntninger kan der omvendt forekomme perioder med overkapacitet,
hvilket giver dårlig udnyttelse af behandlingsmidlerne og øger konkurrencen mellem
institutionerne. Det er selvfølgeligt, at den sene udmøntning også skaber en usikkerhed hos
institutionerne og medarbejderne, og en alvorlig konsekvens har været, at flere institutioner
har været truet af konkurs. Vi foreslår derfor, at puljen udmøntes senest op til juleferien før
en ny bevillingsperiode, hvilket indbefatter, at bevillingerne bliver slået op i god tid af
Sundhedsministeriet.
Indeksregulér Ludomanipuljen
Dette er meget aktuelt med den nuværende stigning i inflationen og skal sikre, at
Ludomanipuljen ikke bliver udhulet, men i stedet følger udviklingen i samfundsøkonomien
over tid.
Stop med at finansiere forskningen med behandlings- og forebyggelsesmidler
Ludomanipuljen finansierer løbende forskningsprojekter og politisk motiverede
undersøgelser (f.eks. den aktuelle prævalensundersøgelse ved Rambøll), uden at der bliver
tilført flere midler til puljen. Det betyder, at der opstår ujævnheder fra bevillingsperiode til
bevillingsperiode i størrelsen på bevillingerne til behandlings- og forebyggelsesaktiviteter.
En af konsekvenserne er, at vi løbende må afskedige erfarent personale for at give plads til
forskningen for efterfølgende at genansætte uerfarent personale.
Vi står til rådighed til eventuelle opklarende spørgsmål, enten på et møde eller skriftligt.
Venlig hilsen
Henrik Thrane Brandt
Centerleder
Center for Ludomani
E-mail:
[email protected]
Mobil: 2826 7790
Thomas Marcussen
Klinikleder, cand.psych.aut.
Forskningsklinikken for Ludomani
Kathrine Møller Andersen
Administrerende direktør, cand.psych.
Psykologklinikken Mindwork
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Henvendelse af 14/6-22 fra Center for Ludomani om bedre vilkår til behandling, forebyggelse og forskning i ludomani
Ingeborg Gorst-Rasmussen
Koordinator
Behandlingscenter Tjele
Morten Pedersen
Direktør
ALFA København