Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 317
Offentligt
2591484_0001.png
Til Folketingets Sundhedsudvalg
Sagsresumé i forbindelse med foretræde for Folketingets Sundhedsudvalg den 09.06.2022
Sundhedsminister Magnus Heunicke svigter Ukraines sårede. Han lovede den 1. marts, at danske hospitaler
ville modtage 100 ukrainske patienter om måneden, men nu
mere end måneder senere - er der forsat
ikke evakueret en eneste patient fra Ukraine til Danmark. Et par håndfulde ukrainere har selv fundet til
Danmark gennem personlige kontakter og sandsynligvis med brug af bestikkelse. Og selvom Danmark har
procedurer, så ukrainske og danske sygehuse kan samarbejde direkte, bruger Sundhedsministeriet dem
ikke.
Jutlandia Initiativet derfor haft møde med Sundhedsministeriet, og vi har via aktindsigt erfaret, at
ministeriet og styrelsen hverken har haft kontakt til relevante ukrainske ministerier eller ukrainske
sygehuse. Jutlandia Initiativet har derfor tilbudt Sundhedsministeriet at formidle kontakterne direkte, men
det ønsker ministeriet ikke.
Sundhedsministeriet holder dermed fast i en reaktiv strategi, der tydeligvis ikke virker. Og årsagen er
ganske enkel. Sundhedsministeriet har i stilhed besluttet, at Danmark alene skal modtage patienter
gennem EU-Systemet HERA. Men de ukrainske læger kender ikke HERA, og de har ikke tid til bureaukrati.
EU-procedurerne betyder nemlig, at de ukrainske læger i stedet for at redde liv skal bruge tid på at
indsende evakueringsanmodninger, mens russerne systematisk angriber ambulancer og sygehuse.
Vi står til rådighed for yderligere dialog.
Bilag:
Uddybende beskrivelse af sagsforløb og Jutlandia Initiativet
Sundhedsstyrelsens SOP for håndtering af anmodninger om modtagelse af patienter fra Ukraine
Mailsvar på vegne af Sundhedsministeren den 09.05.2022
Jutlandia Initiativet, Evakueringsforslag
Med venlig hilsen
På vejene af Jutlandia Initiativet
Christiane Bundegaard Petersen (+4553834828 |
[email protected]),
Sociolog.
Malene Brandt Winther (+45 30 42 20 36 |
[email protected]),
Ph.d. Statskundskab, tidligere
Senior Advisor for Ukraines Indenrigsministerium ved EUAM Ukraine.
Ulf Grue Hørlyk (+45 22 59 11 58 |
[email protected]),
Cheflæge, Speciallæge i Akutmedicin, Speciallæge i
Almen Medicin.
Flemming Hansen (+45 40 61 53 65 |
[email protected]),
Overlæge, Speciallæge i Ortopædisk
Kirurg, Speciallæge i Akutmedicin, Master i Disaster Management samt 7 udsendelser med Det Danske
Forsvar.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
Uddybende beskrivelse af sagsforløb og Jutlandia Initiativet
Jutlandia Initiativet modtog med faglig anerkendelse ministerens pressemeddelelse af 1. marts 2022 om
modtagelse af op mod et par hundrede patienter fra Ukraine på de danske hospitaler.
Siden har vi med interesse fulgt implementeringen af den politiske beslutning med Sundhedsstyrelsens
nedsættelse af den national visitationsgruppe for patienter fra Ukraine, formulering af en SOP og
regionernes udmelding om, at Danmark kan modtage 200 patienter per 2 måneder. Danmark kunne derfor
nu 2 måneder inde i Ruslands krig mod Ukraine have modtaget 100-200 patienter fra Ukraine.
På den baggrund ser vi med bekymring, at Danmark ikke har evakueret patienter fra Ukraine til Danmark,
og at Danmark alene har modtaget mindre end en håndfuld patienter, der selv har fundet vej til Danmark.
De danske sundhedsmyndigheder har i praksis anlagt en reaktiv strategi og afventer konkrete henvendelser
fra Ukrainske myndigheder gennem EU-samarbejdet HERA. Det fremgår af aktindsigtsmateriale, vores
møde med Sundhedsministeriet 7. april 2022 samt udtalelser fra den lægefaglige direktør i Præhospitalet i
Region Midtjylland, der er medlem af visitationsgruppen.
Det fremgår ligeledes af informationerne, at EUs Common Emergency Communication and Information
System (CECIS) modtager meget begrænsede henvendelser fra Ukraine, hvorfor bl.a. Norge og Sverige
meget proaktivt har efterspurgte de konkrete handlemuligheder i EU-systemet. Den norske regering har
derudover besluttet, at man aktivt vil hjemtage 550 ukrainske patienter samt 5250 sårbare flygtninge, og
evakueringen er igangsat fra Moldova.
Sundhedsministerens beslutning bliver med andre ord ikke implementeret for nuværende jf. oplysninger
fra Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet.
De danske sundhedsmyndigheder kunne have antaget en proaktiv strategi. Det fremgår af
Sundhedsstyrelsens SOP, at evakueringsaftaler bl.a. kan etableres gennem kontakter mellem kliniske
miljøer. Med det afsæt har Jutlandia Initiativet tilbudt Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet, at vi kan
formidle kontakter til militærhospitaler i Kyiv og Lviv, hvor ledende læger eksplicit har ytret ønske om
evakuering af patienter til Danmark (Hospitalerne behandler både militært personel og civile).
Det har Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet imidlertid afslået samtidig med, at styrelsen og
ministeriet erkender, at de ikke selv har kontakt til kliniske miljøer i Ukraine, hvilket fremgik af mødet 7.
april 2022.
Jutlandia Initiativet har skitseret en ressourceeffektiv, fleksibel og professionel evakueringsløsning fra den
polske grænse til det danske sundhedsvæsen (se vedhæftet). Samtidig er vi bekendt med, at udførende
dele af det ukrainske sundhedsvæsen gerne vil drøfte muligheden for, at ukrainerne transporterer
patienter til den polske grænse. Løsningen er fremsendt til Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet samt
drøftet med Sundhedsministeriet på møde 7. april 2022.
Styrelsen og ministeriet har for nuværende afslået videre dialog om en proaktiv evakueringsindsat.
Det ukrainske sundhedsvæsen er under stærkt pres. Vi har direkte kontakt til ledende læger på ukrainske
sygehuse, der ikke er bekendt med muligheden for evakuering af patienter gennem EU-samarbejdet HERA.
Lægerne meddeler derudover entydigt, at de i den ekstremt pressede situation, hverken har de nødvendige
menneskelige eller faglige ressource, der er forudsætningen for deres proaktive henvendelse til EU.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
Hospitalernes henvendelse er derudover afhængige af det ukrainske sundhedsministerium og
forsvarsministerium, som vi er bekendt med allerede inden krigen havde styringsudfordringer, og som vi
ved for nuværende arbejder under særdeles vanskelige forhold.
På den baggrund må vi konkludere, at ministerens beslutning alene kan implementeres, hvis Danmark
anlægger en proaktiv tilgang og etablerer evakueringsaftaler direkte med de ukrainske myndigheder og
hospitaler.
Jutlandia Initiativet er bekendt med, at Præhospitalet i Region Midtjylland vurderer, at den begrænsede
danske modtagelse af syge og sårede fra det ukrainske territorium formegentlig hænger sammen med, at
der ikke har været sikre korridorer til at evakuere patienter fra den østlige del af landet. Præhospitalet
Region Midtjylland udtaler at Ukraine måske fortsat ønsker at behandle mange af soldaterne hjemme i
Ukraine, ligesom det er præhospitalets fornemmelsen, at der snart vil ankomme krigsofre gennem EU-
samarbejdet.
Vi ønsker i lighed med Præhospitalet i Region Midtjylland, at dette er tilfælde. Men vi ser med bekymring,
at Præhospitalets vurdering ikke er underbygget med evidens og faglighed, ligesom de afviger væsentligt
fra den information, vi modtager direkte fra kilder i det ukrainske sundhedsvæsen.
Den reaktive danske strategi har en række uhensigtsmæssige konsekvenser. I dag modtager Danmark alene
de patienter, der er ressourcestærke eller har kontakt til ressourcestærke netværk, hvorfor den danske
indsats ikke følger de humanitære grundprincipper.
Den ukrainske totalmobilisering betyder endvidere, at mænd i alderen 18-60 år alene kan forlade det
ukrainske territorium med myndighedernes skriftlige tilsagn. Det forudsætter i følgende vores kilder en
skriftlig aftale mellem det ukrainske forsvarsministerium og et dansk ministerium. Det danske
sundhedsministerium oplyser, at Danmark har modtaget mandlige patienter på trods af, at en sådan
skriftlig aftale ikke forefindes.
Vi må således med beklagelse antage, at den danske løsning med sandsynlighed bidrager til korruption ved
de ukrainske grænser, hvor ukrainske mænd bestikker sig til udrejse.
Jutlandia Initiativet ønsker, at Sundhedsministerens beslutning implementeres, så Danmark aflaster det
stærkt pressede ukrainske sundhedsvæsen med den kortlagte kapacitet på 200 patienter per 2 måneder. Vi
ønsker med denne henvendelse at informere Sundhedsministeren om, hvorledes den manglende danske
indsats tager sig ud fra vores faglige perspektiv, ligesom vi stiller os til rådighed med yderligere information
og for videre dialog.
Jutlandia Initiativet er et tværfagligt netværk af specialister og eksperter, der stiller ekspertise og netværk
til rådighed for offentlige myndigheder og andre aktører i forbindelse med sundhedsrelaterede kriser. I
denne konkrete sag er netværket repræsenteret af Malene Brandt Winther, Flemming Hansen, Christiane
Bundegaard Petersen og Ulf Hørlyk, der hver har personlig relevant ekspertise og netværk. Vi kan
herudover trække yderligere nationale og internationale specialister/eksperter ind, hvis behovet opstår.
Jutlandia Initiativet er uafhængig af netværksdeltagernes ansættelsesforhold.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
2591484_0004.png
Dato 24-03-2022
Sagsnummer 04-0400-734
ANJH
[email protected]
SOP for håndtering af anmodninger om modtagelse af patienter
fra andre lande til behandling i Danmark ifm. krigen i Ukraine
I denne SOP beskrives det konkrete samarbejde mellem regionerne, Sundhedsstyrelsen og
Sundhedsministeriet vedr. håndtering af anmodninger om modtagelse af såvel akutte som
mindre akutte patienter i Danmark. Anmodninger om bistand forventes at have forskelligartet
karakter, og der forventes, ud over den faste arbejdsgang beskrevet i dette dokument, at være
behov for en hurtig og fleksibel håndtering af anmodningerne.
Dokumentet forventes løbende opdateret, når der er opnået erfaring med håndtering af anmod-
ninger.
Baggrund
Krigen i Ukraine forventes at medføre et øget antal tilskadekomne med deraf følgende pres på
det akutte sygehusvæsen i Ukraine og samtidig kan krigen medføre, at det etablerede sund-
hedsvæsen i Ukraine bryder sammen. Ukraine vil derfor med stor sandsynlighed få behov for
at anmode andre lande om assistance i forhold til behandling af både tilskadekomne og pa-
tienter med andre sygdomme. Dertil forventes det, at Ukraines umiddelbare nabolande vil bi-
drage særligt i forhold til den akutte behandling af patienter, som vanskeligt kan transporteres,
hvorfor også disse landes sundhedssystem kan komme under voldsomt pres.
Der er i Danmark bred opbakning til at bistå Ukraine og evt. andre europæiske lande ift. såvel
akut som elektiv patientbehandling af udenlandske patienter uagtet sygdoms- eller skades-
type. Sundhedsstyrelsen forventer at modtage anmodninger om at modtage patienter. Dette vil
ske via flere kanaler, herunder EU, WHO, relevante danske og udenlandske repræsentationer
og via faglige miljøer. Derudover vil Sundhedsstyrelsen via internationale kanaler aktivt til-
byde assistance til berørte lande ift. at modtage patienter til behandling i Danmark.
Håndtering af anmodninger
Beslutningen om at imødekomme en anmodning træffes af Sundhedsministeriet efter rådgiv-
ning fra Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsens rådgivning tager afsæt i en vurdering af den
nationale kapacitet, herunder evt. kapacitet i en given højt specialiseret funktion.
Med henblik på at sikre en hurtig, smidig og hensigtsmæssigt håndtering af modtagne anmod-
ninger har Sundhedsstyrelsen anmodet Sundhedsministeriet om en rammegodkendelse til at
kunne imødekomme anmodninger om modtagelse af udenlandske patienter uden at skulle af-
vente godkendelse i Sundhedsministeriet ved hver anmodning.
Der udpeges en koordinerende AMK, som vil agere på vegne af alle AMK’er ift. koordinering
af modtagne anmodninger, visitation og fordeling af patienter i alle regioner med hensyntagen
til national kapacitet, rimelig fordeling mellem regioner og med fokus på overholdelse af spe-
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
2591484_0005.png
cialeplanen og danske patientrettigheder. Dette vil foregå i dialog med alle regionale AMK-
vagtcentraler.
Kommunikationskanaler
Anmodninger om assistance kan komme fra flere parter, og gennem både mere og mindre of-
ficielle kanaler, herunder CECIS (Common Emergency Communication and Information Sy-
stem) i regi af EU´s ERCC (Emergency Response Coordination Centre), EWRS (Early War-
ning and Response System) i EU, bilateralt mellem klinikere via faglige miljøer, via WHO,
ambassader etc.
Sundhedsstyren er nationalt kontaktpunkt for alle henvendelser om modtagelse af udenland-
ske patienter.
Kontaktpersoner i Sundhedsstyrelsen er:
Ane Just Ohrt,
[email protected],
93 51 85 21
Agnethe Vale Nielsen,
[email protected],
29 38 89 50
Mikkel Bruun Pedersen,
[email protected],
42 14 48 02
Sundhedsstyrelsens døgndækkede beredskabsvagt,
[email protected],
61 50 81 81
Koordinerende AMK er kontaktpunkt for den regionale koordinering af modtagne anmodnin-
ger.
Kontaktinformation er koordinerende AMK:
AMK, Region Midtjylland (til og med maj 2022),
[email protected],
30 38 71 64
AMK, Region Hovedstaden (fra 1. juni 2022),
[email protected],
45 11 98 11/ 21 18 81 06
Sundhed Danmark (samling af privathospitaler) har tilbudt at bistå med modtagelse og be-
handling af patienter, hvilket kan medtages i overvejelser om fordeling af patienter.
Kontaktpersoner i Sundhed Danmark er:
Mette Nord,
[email protected],
Ann Cathrine Gottlieb,
[email protected]
National visitationsgruppe
For at imødekomme behovet for hurtig, hensigtsmæssig og patientsikker håndtering af an-
modninger om modtagelse af udenlandske patienter til behandling i det danske sundhedsvæ-
sen har Sundhedsstyrelsen etableret en tværregional National Visitationsgruppe (NVG) med
deltagelse af de regionale præhospitale virksomheder og planlægningsafdelinger samt KL og
Danske Regioner. Den nationale visitationsgruppe har til opgave at aftale en samlet model for
visitation og koordination af modtagelse af patienter i forbindelse med krigen i Ukraine. Der
er brug for planlægning af sygehuskapaciteten og en national visitationsmekanisme for at
sikre hensigtsmæssig fordeling af patienter, herunder i forhold til samlet national kapacitet og
specialeplanen.
Principper for modtagelse og fordeling af udenlandske patienter i Danmark
Modtagelse af udenlandske patienter til behandling i Danmark skal foregå med et vedvarende
fokus på den nationale danske hospitalskapacitet ift. fordeling af patienter. Derudover er det
afgørende, at specialeplanen overholdes ved valg af behandlingssted. Endelig sikres, at mod-
tagelse af udenlandske patienter involverer en rimelig fordeling af patienter til hele landet og
at patientrettigheder for danske patienter overholdes, herunder hensyn til akut og livstruende
behandling af danske patienter og maksimale ventetider til kræft- og udvalgte hjertesyg-
domme.
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
2591484_0006.png
Håndtering af anmodninger
1. Sundhedsstyrelsen er kontaktpunkt for alle anmodninger om modtagelse af patienter,
hvorfor anmodninger, som modtages direkte på regionalt niveau, henvises til Sund-
hedsstyrelsen.
I dagtid på mail til
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Ved behov for akut
kontakt i vagttid kontaktes Sundhedsstyrelsens døgndækkede beredskabsvagt på tlf. 61
50 81 81 og
[email protected].
2. Ved modtagelse af anmodning sikrer Sundhedsstyrelsen, evt. i dialog med koordine-
rende AMK, at omfanget af assistancen i overordnede træk afdækkes, herunder antal-
let af patienter og evt. pårørende, skadestyper/aktuelle sygdomme (herunder akut eller
elektivt behandlingsbehov), evt. assistanceperiodens forventede længde og ophør samt
behov for transportassistance fra dansk side.
3. Sundhedsstyrelsen kontakter den koordinerende AMK mhp. nærmere visitation af de
involverede patienter under hensyntagen til ovennævnte principper om national kapa-
citet, specialeplan mm., herunder om anmodningen indebærer behandling på en højt-
specialiseret afdeling, som tilfældet vil være med eksempelvis brandsårspatienter.
4. Den koordinerende AMK forestår kontakt til og nærmere koordinering med de øvrige
AMK-vagtcentraler og giver en samlet tilbagemelding til Sundhedsstyrelsen ift. mu-
ligheden for at imødekomme hele eller dele af den konkrete anmodning.
5. Når det samlede svar på anmodningen foreligger sender Sundhedsstyrelsen svar til de
myndigheder/organisationer, som har afsendt anmodningen om assistance.
6. Såfremt anmodningen håndteres via EU, sørger Sundhedsstyrelsen for koordinering
med Beredskabsstyrelsen, som er kontaktpunkt for CECIS, hvorfra patient-allokering
og -transport koordineres.
7. Sundhedsstyrelsen forventer at kunne modtage yderligere oplysninger om den kon-
krete patient, herunder kliniske oplysninger fra EU og disse videreformidles disse til
koordinerende AMK. På sigt kan den nærmere koordination af patientmodtagelsen,
herunder udveksling af kliniske oplysninger, håndtering af pårørende, ankomsttids-
punkt mm., aftales mellem den koordinerende AMK, afsenderhospital/myndighed og
modtagende regions AMK..
8. Såfremt assistancen omhandler transport af patienter, aftales håndtering af dette mel-
lem Sundhedsstyrelsen og den koordinerende AMK. Det forventes, at regionerne vil
kunne forestå præhospital transport fra lufthavn/togstation/grænsepunkt til modta-
gende hospital. I nogle tilfælde kan der aftales afhentning med præhospital kapacitet
uden for Danmarks grænser.
9. Ved behov for af fly-, bus eller togtransport til Danmark aftaler Sundhedsstyrelsen
med den koordinerende AMK, hvorledes dette kan håndteres. Ved transport af elek-
tive patienter kan der sandsynligvis arrangeres en kommerciel flyvning via myndighe-
derne afsenderlandet.
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
Såfremt Forsvaret skal anmodes om fly eller bus-assistance til patient-transport kon-
takter Sundhedsstyrelsen Forsvaret med konkret anmodning og specifik information
om assistance-behovet. Dette kan foregå via chartret løsning eller Forsvarets egne ka-
paciteter.
10. Sundhedsstyrelsen kontakter Rigspolitiet med orientering om ankommende patienter
mhp. indrejsekontrol.
11. Sundhedsministeriet og den nationale visitationsgruppe orienteres i overordnede træk
om alle modtagne udenlandske patienter. Ved anmodning om modtagelse af et stort
antal patienter eller ifm. højtspecialiserede funktioner kan der opstå behov for indkal-
delse til møde i den nationale visitationsgruppe med kort varsel mhp. en tværregional
drøftelse af løsningsmuligheder.
12. Den Nationale Visitationsgruppe involveres ved spørgsmål om kommunikation og
pressehåndtering.
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
2591484_0008.png
Flemming Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Flagstatus:
Ann-Britt Kimer <[email protected]> på vegne af Lene Brøndum Jensen <[email protected]>
9. maj 2022 10:28
Ulf Hørlyk; Malene Brandt Winther; Flemming Hansen; Christiane Petersen
Katja Roitmann
SV: Ukrainske Patienter: Symbolpolitik?
Afmærket
Kære Malene, Flemming, Ulf og Christiane
Tak for jeres mail fra d. 27. april til sundhedsministeren, som jeg svarer efter aftale med ministeren.
Som vi også drøftede på vores møde d. 7. april, har regeringen tilkendegivet, at Danmark er klar til at
modtage op mod et par hundrede patienter med behov for sygehusbehandling i Danmark som følge af
krigen i Ukraine. I skrivende stund er der modtaget otte patienter, og tre mere er på vej.
Danmark får løbende anmodninger ind, som behandles, men også mange gange overhales af accept fra
andre EU lande. Anmodningerne bliver også til tider trukket tilbage af patienterne selv.
Ministeriet har flere gange været i dialog med den ukrainske ambassade og det ukrainske
Sundhedsministerium og oplyst om mulighederne for dansk assistance, herunder at det ikke alene er via
EU sporet, at Danmark kan modtage og behandler anmodninger, men også via kliniske miljøer i de berørte
lande, Udenrigsministeriets repræsentationer i Østeuropa eller østeuropæiske repræsentationer i
Danmark, ’NGO’er og via NATO.
Ministeriet har således også oplyst ambassadøren om de mere tekniske detaljer ift. modtagelse af
patienter i Danmark og opfodret ambassaden til at dele budskabet om, at Danmark gerne modtager
anmodninger fra ovennævnte fora.
Der arbejdes p.t på, hvorvidt Danmark kan indgå i internationalt samarbejde om patienttransport af
patienter ifm. krigen i Ukraine.
Endnu engang tak for jeres engagement og indsats i denne sag.
Med venlig hilsen
Lene Brønddum Jensen
Afdelingschef
Den 27. apr. 2022 kl. 15.22 skrev Malene Brandt Winther <[email protected]>:
Til sundhedsminister Magnus Heunicke
Jutlandia Initiativet modtog med faglig anerkendelse sundhedsministerens pressemeddelelse
af 1. marts 2022 om, at danske hospitaler kan modtage patienter fra Ukraine. Vi har siden
fulgt Sundhedsstyrelsens formulering af procedurer og regionernes udmelding om, at
Danmark kan modtage 200 patienter per 2 måneder. Men der sker ikke videre.
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
2591484_0009.png
Ministerens beslutning bliver ikke implementeret. Danmark har nu to måneder senere ikke
evakueret en eneste patient fra Ukraine til Danmark, og sundhedsvæsnet har alene modtaget
mindre end en håndfuld patienter, der selv har fundet vej til de danske sygehuse. Årsagen er
ganske enkel.
Sundhedsministeriet har i stilhed besluttet, at Danmark alene modtager patienter gennem EU-
Systemet HERA. Ukrainske læger forventes at forlade afdelinger, der er overfyldte af sårede
patienter og indsende evakueringsanmodninger, mens russerne systematisk angriber
ambulancer og sygehuse. Ukrainske læger siger til os, at de ikke kender HERA, og de ikke
har tid til bureaukrati. De skal redde liv.
Danmark har procedurer, så ukrainske og danske sygehuse kan samarbejde direkte, men det
vil Sundhedsministeriet ikke. Vi har haft møde med Sundhedsministeriet, og vi ved fra
aktindsigter, at ministeriet og styrelsen hverken har haft kontakt til relevante ukrainske
ministerier eller ukrainske sygehuse. Vi har tilbudt Sundhedsministeriet, at vi kan formidle
kontakterne, men det ønsker ministeriet ikke.
Spørgsmålet er, om Sundhedsministerens beslutning alene er symbolpolitik, og det er helt
bevidst, at Danmark holder fast i en reaktiv strategi, der tydeligvis ikke virker?
Sundhedsministeren finder en uddybende beskrivelse af ovenstående og Jutlandia Initiativet
nedenfor samt en evakueringsløsning vedhæftet.
Vi står til rådighed for yderligere dialog.
Afslutningsvis beder vi Sundhedsministeren bekræfte modtagelse af denne henvendelse.
Med venlig hilsen
Malene Brandt Winther
(+45 30 42 20 36 |
[email protected]),
Ph.d.
Statskundskab, tidligere Senior Advisor for Ukraines Indenrigsministerium ved EUAM
Ukraine.
Flemming Hansen
(+45 40 61 53 65 |
[email protected]),
Overlæge, Ortopædisk
Kirurg, 7 udsendelser med det danske forsvar, snarlig Master i Disaster Management.
Ulf Grue Hørlyk
(+45 22 59 11 58 |
[email protected]),
Overlæge, Speciallæge i
Akutmedicin.
Christiane Bundegaard Petersen
(+4553834828 |
[email protected]),
Sociolog.
Uddybende beskrivelse af ovenstående og Jutlandia Initiativet:
Jutlandia Initiativet modtog med faglig anerkendelse ministerens pressemeddelelse af 1.
marts 2022 om modtagelse af op mod et par hundrede patienter fra Ukraine på de danske
hospitaler.
Siden har vi med interesse fulgt implementeringen af den politiske beslutning med
Sundhedsstyrelsens nedsættelse af den national visitationsgruppe for patienter fra Ukraine,
formulering af en SOP og regionernes udmelding om, at Danmark kan modtage 200 patienter
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
per 2 måneder. Danmark kunne derfor nu 2 måneder inde i Ruslands krig mod Ukraine have
modtaget 100-200 patienter fra Ukraine.
På den baggrund ser vi med bekymring, at Danmark ikke har evakueret patienter fra Ukraine
til Danmark, og at Danmark alene har modtaget mindre end en håndfuld patienter, der selv
har fundet vej til Danmark.
De danske sundhedsmyndigheder har i praksis anlagt en reaktiv strategi og afventer konkrete
henvendelser fra Ukrainske myndigheder gennem EU-samarbejdet HERA. Det fremgår af
aktindsigtsmateriale, vores møde med Sundhedsministeriet 7. april 2022 samt udtalelser fra
den lægefaglige direktør i Præhospitalet i Region Midtjylland, der er medlem af
visitationsgruppen.
Det fremgår ligeledes af informationerne, at EUs Common Emergency Communication and
Information System (CECIS) modtager meget begrænsede henvendelser fra Ukraine, hvorfor
bl.a. Norge og Sverige meget proaktivt har efterspurgte de konkrete handlemuligheder i EU-
systemet. Den norske regering har derudover besluttet, at man aktivt vil hjemtage 550
ukrainske patienter samt 5250 sårbare flygtninge, og evakueringen er igangsat fra Moldova.
Sundhedsministerens beslutning bliver med andre ord ikke implementeret for nuværende jf.
oplysninger fra Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet.
De danske sundhedsmyndigheder kunne have antaget en proaktiv strategi. Det fremgår af
Sundhedsstyrelsens SOP, at evakueringsaftaler bl.a. kan etableres gennem kontakter mellem
kliniske miljøer. Med det afsæt har Jutlandia Initiativet tilbudt Sundhedsstyrelsen og
Sundhedsministeriet, at vi kan formidle kontakter til militærhospitaler i Kyiv og Lviv, hvor
ledende læger eksplicit har ytret ønske om evakuering af patienter til Danmark (Hospitalerne
behandler både militært personel og civile).
Det har Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet imidlertid afslået samtidig med, at
styrelsen og ministeriet erkender, at de ikke selv har kontakt til kliniske miljøer i Ukraine,
hvilket fremgik af mødet 7. april 2022.
Jutlandia Initiativet har skitseret en ressourceeffektiv, fleksibel og professionel
evakueringsløsning fra den polske grænse til det danske sundhedsvæsen (se vedhæftet).
Samtidig er vi bekendt med, at udførende dele af det ukrainske sundhedsvæsen gerne vil
drøfte muligheden for, at ukrainerne transporterer patienter til den polske grænse. Løsningen
er fremsendt til Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet samt drøftet med
Sundhedsministeriet på møde 7. april 2022.
Styrelsen og ministeriet har for nuværende afslået videre dialog om en proaktiv
evakueringsindsat.
Det ukrainske sundhedsvæsen er under stærkt pres. Vi har direkte kontakt til ledende læger
på ukrainske sygehuse, der ikke er bekendt med muligheden for evakuering af patienter
gennem EU-samarbejdet HERA. Lægerne meddeler derudover entydigt, at de i den ekstremt
pressede situation, hverken har de nødvendige menneskelige eller faglige ressource, der er
forudsætningen for deres proaktive henvendelse til EU.
Hospitalernes henvendelse er derudover afhængige af det ukrainske sundhedsministerium og
forsvarsministerium, som vi er bekendt med allerede inden krigen havde
styringsudfordringer, og som vi ved for nuværende arbejder under særdeles vanskelige
forhold.
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
På den baggrund må vi konkludere, at ministerens beslutning alene kan implementeres, hvis
Danmark anlægger en proaktiv tilgang og etablerer evakueringsaftaler direkte med de
ukrainske myndigheder og hospitaler.
Jutlandia Initiativet er bekendt med, at Præhospitalet i Region Midtjylland vurderer, at den
begrænsede danske modtagelse af syge og sårede fra det ukrainske territorium formegentlig
hænger sammen med, at der ikke har været sikre korridorer til at evakuere patienter fra den
østlige del af landet. Præhospitalet Region Midtjylland udtaler at Ukraine måske fortsat
ønsker at behandle mange af soldaterne hjemme i Ukraine, ligesom det er præhospitalets
fornemmelsen, at der snart vil ankomme krigsofre gennem EU-samarbejdet.
Vi ønsker i lighed med Præhospitalet i Region Midtjylland, at dette er tilfælde. Men vi ser
med bekymring, at Præhospitalets vurdering ikke er underbygget med evidens og faglighed,
ligesom de afviger væsentligt fra den information, vi modtager direkte fra kilder i det
ukrainske sundhedsvæsen.
Den reaktive danske strategi har en række uhensigtsmæssige konsekvenser. I dag modtager
Danmark alene de patienter, der er ressourcestærke eller har kontakt til ressourcestærke
netværk, hvorfor den danske indsats ikke følger de humanitære grundprincipper.
Den ukrainske totalmobilisering betyder endvidere, at mænd i alderen 18-60 år alene kan
forlade det ukrainske territorium med myndighedernes skriftlige tilsagn. Det forudsætter i
følgende vores kilder en skriftlig aftale mellem det ukrainske forsvarsministerium og et
dansk ministerium. Det danske sundhedsministerium oplyser, at Danmark har modtaget
mandlige patienter på trods af, at en sådan skriftlig aftale ikke forefindes.
Vi må således med beklagelse antage, at den danske løsning med sandsynlighed bidrager til
korruption ved de ukrainske grænser, hvor ukrainske mænd bestikker sig til udrejse.
Jutlandia Initiativet ønsker, at Sundhedsministerens beslutning implementeres, så Danmark
aflaster det stærkt pressede ukrainske sundhedsvæsen med den kortlagte kapacitet på 200
patienter per 2 måneder. Vi ønsker med denne henvendelse at informere Sundhedsministeren
om, hvorledes den manglende danske indsats tager sig ud fra vores faglige perspektiv,
ligesom vi stiller os til rådighed med yderligere information og for videre dialog.
Jutlandia Initiativet er et tværfagligt netværk af specialister og eksperter, der stiller ekspertise
og netværk til rådighed for offentlige myndigheder og andre aktører i forbindelse med
sundhedsrelaterede kriser. I denne konkrete sag er netværket repræsenteret af Malene Brandt
Winther, Flemming Hansen og Ulf Hørlyk, der hver har personlig relevant ekspertise og
netværk. Vi kan herudover trække yderligere nationale og internationale
specialister/eksperter ind, hvis behovet opstår. Jutlandia Initiativet er uafhængig af
netværksdeltagernes ansættelsesforhold.
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
Jutlandia Initiativet
Forslag:
Chain of Survival
danske sygehuse rækker ud til Ukraine
24.03.2022
De ukrainske sygehuse er under voldsomt pres. WHO oplyser, at 34 sundhedsfaciliteter er blevet
angrebet siden krigens start. Det er afgørende, at Ukraine opretholder et funktionelt
sygehusvæsen, der servicerer både civile og militært personel, i nærområdet. Det forudsætter, at
ressourcekrævende patienter evakueres til bl.a. Danmark, så ukrainske hospitaler får frigivet de
nødvendige ressourcer. Hospitalerne har desuden brug for medicinsk nødhjælp.
Sundhedsministeriet har tidligere oplyst, at Danmark kan tage 200 patienter per to måneder, og
Regionerne har meldt klar. Jutlandia Initiativet foreslår i den forbindelse denne helhedsløsning:
Chain of Survival, Såret Militært Personel, Sårede og Syge Civile samt Medicinsk Nødhjælp.
Chain of Survival
Regionerne opretter en Chain of Survival fra Ukraine til Danmark. Den indledende behandling foregår
på ukrainske hospitaler, der forestår diagnosticering og visitering af afstemte patientgrupper egnet til
evakuering. Patienterne transporteres herefter til den polske grænse. Ved grænsen foretages en
overlevering til danske sengeambulancer, der er bemandet med dansk sundhedspersonale, som
derefter forestår hjemtransporten til danske sygehuse evt. med overlevering ved den danske grænse.
Det danske modtagerhospital giver visitationshospitalet feedback på diagnostisering og visitering,
hvilket sikrer løbende læring.
Her er tale om en professionel og fleksibel løsning, der skaber kontinuerligt flow i patienttilgangen og
forudsætter følgende ressourceestimater for evakuering af 200 patienter per 2 måneder: 1) Indsatsen
koordineres af B-AMK med støtte fra ekstern ukrainekyndig konsulentgruppe, 2) Et ambulancesæt: Seks
sengeambulancer og tre følgebiler, 3) Bemanding af ambulancesæt: 1 læge, 12 sygeplejesker, 18
chauffører (sundhedsfaglig bemanding justeres efter patientgruppen), 4) Et ambulancesæt: Medicinsk
”bed side” udstyr til seks ambulancer, 5) Aftale om nødbehandling på polske og tyske hospitaler, 6)
Pitstopløsning.
Såret Militært Personel
Jutlandia Initiativet har kontakt til ledende læger ved Kyiv Central Militærhospital i Kyiv samt ledende
læge på primært evakueringshospital. Hospitalet evakuerer patienter ud af hovedstanden til
militærhospitaler i det vestlige Ukraine, men kapaciteten er begrænset og bør ikke udvides til de civile
hospitaler, der er belastet af stærkt stigende patienttilgang og ødelagte sundhedsfaciliteter. Lægerne
ønsker evakuering af afstemte patientgrupper til Danmark, hvilket vil ske i henhold til
Sundhedsstyrelsens SOP for Visitation af Patienter fra Ukraine.
Ukrainsk lov forbyder udrejse for militært personel. Ukrainske militærlæger vurderer, at der i den
nuværende situation kan etableres en undtagelse. Det forudsætter en officiel henvendelse fra et dansk
ministerium (Fx Sundhedsminsiteriet eller Forsvarsministeriet) til det Ukrainske Forsvarsministerium og
det Ukrainske Forsvars Sanitetskommando. På baggrund af den danske henvendelse vil lægerne
herefter presse på for en undtaglse. Det ukrainske system er centraliseret, så den ministerielle
henvendelse er afgørende. Kapaciteten i det ukrainske ministerium er stærkt begrænset, hvorfor
lægerens guidance og efterspørgsel er afgørende for hurtig sagsbehandling. Militæret ønsker aktuelt,
at helbredte patienter vender tilbage til Ukraine, men ønsket forventes frafaldet.
Løsningen forudsætter hovedtiltagene: 1) Formel aftale om evakuering af militært personel med det
Ukrainske Forsvarsministerium, 2) Nationale MoU vedr. ind-/udrejsetilladelser i evakueringskæden, 3)
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 317: Henvendelse fra Jutlandia vedr. foretræde om danske hospitalers modtagelse af patienter fra Ukraine
2591484_0013.png
Identifikation af afstemte patientgrupper, 4) Aftale om visitationsgrundlag, 5) Løbende dialog med
stedslig kontaktperson,
6)
Anti-korruptions tiltag (Kat. State capture), der understøtter visitering på
medicinsk grundlag inklusiv site visits af danske (militær)læger samt Ukraine- og korruptionskyndige.
Syge og Sårede Civile
Jutlandia Initiativet har kontakt til ledende læger ved Military Medical Clinical Center, Region Vest, der
ligger i Lviv og behandler både civile og militært personel. Hospitalet er stærkt belastet af stigende antal
civile og militære patienter, der følger af krigshandlingerne og ødelagte sundhedsfaciliteter. De
internationale sundhedsorganisationer undersøtter generelt sygehusene i meget begrænset omfang,
idet de tidligere fokuserede på det sydøstlige Ukraine. Omorganisering besværliggøres af
krigshandlinger og fordrevne frivillige. Det forventes, at Internationale Røde Kors og Læger Uden
Grænser på længere sigt kan visitere syge og sårede civile patienter til behandling i Danmark, men for
nuværende vil direkte samarbejde med civile hospitaler være nødvendigt.
Jutlandia Initiativet kan facilitere kontakt til det Ukrainske Sundhedsministerium for indgåelse af generel
evakueringsaftale og samarbejdsaftale med Military Medical Clinical Center. Det er i den forbindelse
afgørende, at Danmark kan tilbyde ukrainske patienter og pårørende ophold efter endt behandling,
hvilket er muligt med den nye Ukrainerlov.
Løsningen forusætter hovedtiltagene: 1) Indgåelse af evakueringsaftale med det Ukrainske
Sundhedsministeirum, 2) Nationale MoU vedr. ind-/udrejsetilladelser i evakueringskæden, 3)
Identifikation af afstemte patientgrupper, 4) Aftale om visitationsgrundlag, 5) Løbende dialog med
stedslig kontaktperson, 6) Anti-korruptions tiltag (Kat. State capture), der understøtter visitering på
medicinsk grundlag inklusiv. site visits af danske læger samt Ukraine- og korruptionskyndige.
Medicinsk Nødhjælp
Ambulancerne medtager medicinsk nødhjælp, når de kører retur fra Danmark til den ukrainske grænse.
Koordinationskontoret aftaler løbende specifikt indhold med den diagnosticerende og visiterende
sundhedsenhed i Ukraine, og nødhjælpen omlæsses ved den polske grænse. Ordningen
implementeres med nødvendige anti-korruptionstiltag.
Forslaget er skitseret af:
Flemming Hansen
(+45 40 61 53 65 |
[email protected])
, Ortopædisk Kirurg, 7
udsendelser med det danske forsvar, snarlig Master i Disaster Management.
Malene Brandt Winther
(+45 30 42 20 36 |
[email protected]),
Ph.d. Statskundskab,
tidligere Senior Advisor for Ukraines Indenrigsministerium ved EUAM Ukraine.
Ulf Grue Hørlyk
(+45 22 59 11 58 |
[email protected]),
Speciallæge i Akutmedicin.
2